Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Punkt LogowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Kultura i media

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.IS-SSK001/mo Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo
Nazwa przedmiotu: Kultura i media
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Bogunia-Borowska
Prowadzący grup: Małgorzata Bogunia-Borowska, Natalia Chrobak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Forma i warunki zaliczenia:

Aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat na podstawie dostarczonej przez prowadzącego zajęcia tekstu naukowego.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - ekspozycja
Metody eksponujące - film
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - opis
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody programowane - z użyciem podręcznika programowanego

Pełny opis:

Grupa 1 (wtorek)

1. Bartyńska Edyta Ann – 06.11.2018

Debaty polityczne na ekranie - Godzic Wiesław (2005) Wałęsa kontra Miodowicz, czyli obywatel poznaje siłę telewizji [w:] W. Godzic (red.)30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

2. Butkiewicz Sylwia Anna – 06.11.2018

Model rodziny w telewizji – Rodzinka.pl

Bogunia-Borowska M. (2014) Zderzenie nowoczesności i tradycji, czyli obyczajowość polskiej rodziny w serialu Rodzinka.pl [w:] Beata Łaciak (red.) Obyczajowość polska początku XXI wieku – w procesie przemian. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

3. Frendo Kamila Natalia– 13.11.2018

Bohaterowie zmarginalizowani

Godzic W., (2005) Kiepscy i inni, czyli triumf sitcomu [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

4. Gajoch Aleksandra Teresa – 13.11.2018

Tele-Kulinaria – nowa klasa średnia

Bogunia-Borowska M. (2015) Obraz klasy średniej w telewizyjnych programach kulinarnych „Studia Socjologiczne” nr 1 (216) 119-148.

5. Janas Sara Maria – 20.11.2018

Tele-Kulinaria – hegemonia gotowania

Bogunia-Borowska M. (2012) Tele-Kulinaria – hegemonia gotowania w telewizji [w:] Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

6. Kaczmarek Halina Anna – 20.12.2018

Studio 2 – model telewizji typu omnibus

Guzik K., (2005) Studio 2 – jak być awangardą lat 70. [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

7. Karoń Agnieszka Barbara – 27.11.2018

Kultura na ekranie

Czubaj Mariusz (2005) Pegaz, czyli kultura [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

8. Kasik Anna – 27.11.2018

Romantyzm w zderzeniu z małą stabilizacją

Majer Artur (2005) Czterej pancerni i Czterdziestolatek, czyli o małżeństwie romantyzmu z mała stabilizacją [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

9. Korbel Sandra Edyta – 04.12.2018

Dramaturgia problematyki społecznej na ekranie

Bogunia-Borowska M. (2012) Tele-Interwencjonizm – wizualizacja i inscenizacja problematyki społecznej i instytucjonalnej [w:] Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

10. Krawczyk Martyna Natalia – 04.12.2018

Telewizja na śniadanie

Bogunia-Borowska M. (2012) Telewizja śniadaniowa – ontologia telewizji bezpośredniego przekazu [w:] Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

11. Król Patrycja Anna – 11.12.2018

Telewizja obserwuje samą siebie

Bogunia-Borowska M. (2012) Self-Television–autoreferencyjna natura telewizji [w:] Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

12. Kucharczuk Patryk Wojciech, Wcisło-Wasilewska Zuzanna Maria – 11.12.2018

Dramaturgia problematyki społecznej na ekranie

Bogunia-Borowska M. (2012) Tele-Interwencjonizm – wizualizacja i inscenizacja problematyki społecznej i instytucjonalnej [w:] Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

13. Wiktor Magdziarz – 18.12.2018

Teatr Telewizji - Kobra

Stachówna G., (2005) Teatr Telewizji – na ruinach imperium [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

14. Lach Karolina Barbara – 18.12.2018

Medycyna i medykalizacja

Bogunia-Borowska M. (2012) Tele-Świat medyczny – medykalizacja codzienności i diagnozowanie stanu organizmu społecznego [w:] Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

15. Mincer Agnieszka Joanna – 08.01.2019

Lądowanie na księżycu – trudny sukces

Halawa Mateusz (2005) Lądowanie na księżycu [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

16. Pałaniuk Adriana, Kurzyk Kinga Anna – 08.01.2019

Bohaterowie wyobraźni Polaków

Maciejewski Ł., (2005) Byłem Isaurą. Niewolnica Isaura, czyli stan wojenny w telewizji [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

17. Pluta Magdalena Ewa, Roehlich Magdalena Joanna – 15.01.2019

Sport na ekranie

Czubaj Mariusz (2005) Polska-Anglia Na Wembley, czyli piłka na ekranie [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Grupa 2 (środa)

1. Baran Jowita Sara – 07.11.2018

Debaty polityczne na ekranie - Godzic Wiesław (2005) Wałęsa kontra Miodowicz, czyli obywatel poznaje siłę telewizji [w:] W. Godzic (red.)30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

2. Cebo Kinga – 07.11.2018

Model rodziny w telewizji – Rodzinka.pl

Bogunia-Borowska M. (2014) Zderzenie nowoczesności i tradycji, czyli obyczajowość polskiej rodziny w serialu Rodzinka.pl [w:] Beata Łaciak (red.) Obyczajowość polska początku XXI wieku – w procesie przemian. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

3. Dobija Paulina Barbara – 14.11.2018

Bohaterowie zmarginalizowani

Godzic W., (2005) Kiepscy i inni, czyli triumf sitcomu [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

4. Katyńska Joanna Małgorzata – 14.11.2018

Tele-Kulinaria – nowa klasa średnia

Bogunia-Borowska M. (2015) Obraz klasy średniej w telewizyjnych programach kulinarnych „Studia Socjologiczne” nr 1 (216) 119-148.

5. Kuzemko Aleksandra Małgorzata – 21.11.2018

Tele-Kulinaria – hegemonia gotowania

Bogunia-Borowska M. (2012) Tele-Kulinaria – hegemonia gotowania w telewizji [w:] Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

6. Machynia Sylwia Teresa – 21.11.2018

Studio 2 – model telewizji typu omnibus

Guzik K., (2005) Studio 2 – jak być awangardą lat 70. [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

7. Niechwiej Roksana – 28.11.2018

Kultura na ekranie

Czubaj Mariusz (2005) Pegaz, czyli kultura [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

8. Palczak Katarzyna – 28.11.2018

Romantyzm w zderzeniu z małą stabilizacją

Majer Artur (2005) Czterej pancerni i Czterdziestolatek, czyli o małżeństwie romantyzmu z mała stabilizacją [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

9. Podsiadło Antonina – 05.12.2018

Dramaturgia problematyki społecznej na ekranie

Bogunia-Borowska M. (2012) Tele-Interwencjonizm – wizualizacja i inscenizacja problematyki społecznej i instytucjonalnej [w:] Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

10. Rdest Dominika – 05.12.2018

Telewizja na śniadanie

Bogunia-Borowska M. (2012) Telewizja śniadaniowa – ontologia telewizji bezpośredniego przekazu [w:] Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

11. Sadza Marta Halina, Woś Agnieszka Patrycja – 12.12.2018

Telewizja obserwuje samą siebie

Bogunia-Borowska M. (2012) Self-Television–autoreferencyjna natura telewizji [w:] Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

12. Ślefarska Anna – 12.12.2018

Dramaturgia problematyki społecznej na ekranie

Bogunia-Borowska M. (2012) Tele-Interwencjonizm – wizualizacja i inscenizacja problematyki społecznej i instytucjonalnej [w:] Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

13. Świt Joanna Maria – 19.12.2018

Teatr Telewizji - Kobra

Stachówna G., (2005) Teatr Telewizji – na ruinach imperium [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

14. Targosz Weronika Maria – 19.12.2018

Medycyna i medykalizacja

Bogunia-Borowska M. (2012) Tele-Świat medyczny – medykalizacja codzienności i diagnozowanie stanu organizmu społecznego [w:] Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

15. Tomaka Katarzyna Małgorzata – 09.01.2019

Lądowanie na księżycu – trudny sukces

Halawa Mateusz (2005) Lądowanie na księżycu [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

16. Wydra Weronika – 09.01.2019

Bohaterowie wyobraźni Polaków

Maciejewski Ł., (2005) Byłem Isaurą. Niewolnica Isaura, czyli stan wojenny w telewizji [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

17. Zielonka Martyna Julia – 16.01.2019

Sport na ekranie

Czubaj Mariusz (2005) Polska-Anglia Na Wembley, czyli piłka na ekranie [w:] W. Godzic (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Literatura:

Bogunia-Borowska Małgorzata (2012) Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Godzic Wiesław (red.) 30 najważniejszych programów tv w Polsce Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Kisielewska Alicja (2009) Polskie tele-sagi. Mitologie rodzinności. Kraków: Rabid.

Lisowska-Magdziarz Małgorzata (2008) Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Łaciak Beata (2013) Kwestie społeczne w polskich serialach obyczajowych - prezentacje i odbiór. Analiza socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

ON/OFF. Młodzi i media. Etnografia Cyfrowego świata. Sieciowe formy uspołecznienia. Linki są dobre. „Kultura Popularna” 2010, nr 1.

Pogranicza audiowizualności. Prateksty kina, telewizji i nowych mediów (2010) (red. Andrzej Gwóźdź). Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia (2011) Filiciak Mirosław, Giza Barbara (red.). Warszawa: Wydawnictwo naukowe Scholar.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.