Systemy myślenia w cywilizacjach Wschodu: Indie, Chiny, Japonia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.KPSC-8312 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Systemy myślenia w cywilizacjach Wschodu: Indie, Chiny, Japonia |
Jednostka: | Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Podstawy ideowe cywilizacji Indii, Chin, Japonii i buddyzmu. |
Pełny opis: |
Podstawy ideowe cywilizacji Indii, Chin, Japonii i buddyzmu w zakresie odpowiedzi na pytania dotyczące rozumienia tego, co w danym kręgu kulturowym znaczy kategoria: • Świat • Człowiek, jego miejsce w świecie i sposoby realizowania się w nim • To, co istnieje i jak istnieje • Język i formy kultury • Mądrość • Prawda, piękno, dobro • Formy i miejsce kultury religijnej |
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej: Anna I. Wójcik Filozoficzne podstawy sztuki kręgu konfucjańskiego. Źródła przedhanowskie, rozdział 1, 2; Wydawnictwo UJ Kraków 2010 Anna I. Wójcik Metodologia kręgów kulturowych Wschodu i Zachodu, The Polish Journal of the Arts and Culture 3/2012 uzupełniającej: Michael Carrithers Budda; Warszawa 1999 Joanna Grela Podstawy religijnej kultury Tybetu. Splątana historia, Kraków 2015 François Jullien Drogą okrężną i wprost do celu. Strategie sensu w Chinach i Grecji; Kraków 2006 Filozofia Wschodu. Wybór tekstów; (red. Marta Kudelska); Kraków 2002 Marta Kudelska Karman i dharma. Wizja świata w filozoficznej myśli Indii, Kraków 2003 Beata Szymańska Kultury i porównania; Kraków 2003 Beata Szymańska Co to znaczy być sobą?, Kraków 2007 |
Efekty uczenia się: |
Założenia i cele przedmiotu: W wyniku zaliczonych zajęć student powinien znać podstawowe elementy koncepcyjne składające się na pierwotne obrazy świata mentalnego fundujące cywilizację indyjską, chińską, japońską, i porównawczo zachodnią (greckie i chrześcijańskie obrazy), czyli powinien wiedzieć, co się składa na właściwą dla danej cywilizacji tzw. „dziedzinę rozważań” oraz powinien sprawnie prowadzić wybrane rozumowania w systemie myślenia właściwego dla danej dziedziny. W szczególności student powinien osiągnąć zdolność: • analizowania historycznych źródłowych systemów zawartych w księgach mądrościowych w ramach metodologii charakterystycznej dla badań porównawczych, w których przyjmuje się kategorie i zasady logiki formalnej za wspólną podstawę porównywania • prowadzenia rozumowań w modelu interpretacyjnym odmiennym od tzw. modeli kultury zachodniej ( model greko-hellenistyczny i chrześcijański) • opisu/interpretacji wzajemnych związków analizowanych światów mentalnych z odpowiednim kontekstem kulturowym, w tym polityczno-społecznym, • rozumienia znaczenia pojęć teoretycznych oraz rozpoznawania warunków ich prawidłowego użycia, • posługiwania się odpowiednimi fragmentami tekstów źródłowych w celu uzasadnienia stawianych tez • rozumienia teoretycznych podstaw poszczególnych kierunków i systemów myśli chińskiej, indyjskiej, japońskiej i buddyjskiej • formułowania wypowiedzi krytycznych w odniesieniu do omawianych treści Student nabywa również kompetencji w zakresie: • samodzielnego stawiania pytań, udzielania odpowiedzi, argumentowania, i wyciągania wniosków, • samodzielnego formułowania wypowiedzi ustnych o charakterze teoretycznym, • rozumienia i krytycznej analizy wypowiedzi ogólnoteoretycznych oraz wartościujących |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ćwiczeń na podstawie aktywnej obecności na zajęciach oraz przygotowanego referatu · egzamin ustny, w terminie „0”w ostatnim tygodniu przed sesją egzaminacyjną oraz dwa ustawowe terminy w sesji egzaminacyjnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wójcik | |
Prowadzący grup: | Anna Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Studia nad buddyzmem, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Podstawy ideowe cywilizacji Indii, Chin, Japonii i buddyzmu w zakresie odpowiedzi na pytania dotyczące rozumienia tego, co w danym kręgu kulturowym znaczy kategoria: • Świat • Człowiek, jego miejsce w świecie i sposoby realizowania się w nim • To, co istnieje i jak istnieje • Język i formy kultury • Mądrość • Prawda, piękno, dobro • Formy i miejsce kultury religijnej |
|
Pełny opis: |
Podstawy ideowe cywilizacji Indii, Chin, Japonii i buddyzmu w zakresie odpowiedzi na pytania dotyczące rozumienia tego, co w danym kręgu kulturowym znaczy kategoria: • Świat • Człowiek, jego miejsce w świecie i sposoby realizowania się w nim • To, co istnieje i jak istnieje • Język i formy kultury • Mądrość • Prawda, piękno, dobro • Formy i miejsce kultury religijnej |
|
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej: Anna I. Wójcik Filozoficzne podstawy sztuki kręgu konfucjańskiego. Źródła przedhanowskie, rozdział 1, 2; Wydawnictwo UJ Kraków 2010 Anna I. Wójcik Metodologia kręgów kulturowych Wschodu i Zachodu, The Polish Journal of the Arts and Culture 3/2012 uzupełniającej: Michael Carrithers Budda; Warszawa 1999 Joanna Grela Podstawy religijnej kultury Tybetu. Splątana historia, Kraków 2015 François Jullien Drogą okrężną i wprost do celu. Strategie sensu w Chinach i Grecji; Kraków 2006 Filozofia Wschodu. Wybór tekstów; (red. Marta Kudelska); Kraków 2002 Marta Kudelska Karman i dharma. Wizja świata w filozoficznej myśli Indii, Kraków 2003 Beata Szymańska Kultury i porównania; Kraków 2003 Beata Szymańska Co to znaczy być sobą?, Kraków 2007 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wójcik | |
Prowadzący grup: | Anna Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Studia nad buddyzmem, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Podstawy ideowe cywilizacji Indii, Chin, Japonii i buddyzmu w zakresie odpowiedzi na pytania dotyczące rozumienia tego, co w danym kręgu kulturowym znaczy kategoria: • Świat • Człowiek, jego miejsce w świecie i sposoby realizowania się w nim • To, co istnieje i jak istnieje • Język i formy kultury • Mądrość • Prawda, piękno, dobro • Formy i miejsce kultury religijnej |
|
Pełny opis: |
Podstawy ideowe cywilizacji Indii, Chin, Japonii i buddyzmu w zakresie odpowiedzi na pytania dotyczące rozumienia tego, co w danym kręgu kulturowym znaczy kategoria: • Świat • Człowiek, jego miejsce w świecie i sposoby realizowania się w nim • To, co istnieje i jak istnieje • Język i formy kultury • Mądrość • Prawda, piękno, dobro • Formy i miejsce kultury religijnej |
|
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej: Anna I. Wójcik Filozoficzne podstawy sztuki kręgu konfucjańskiego. Źródła przedhanowskie, rozdział 1, 2; Wydawnictwo UJ Kraków 2010 Anna I. Wójcik Metodologia kręgów kulturowych Wschodu i Zachodu, The Polish Journal of the Arts and Culture 3/2012 uzupełniającej: Michael Carrithers Budda; Warszawa 1999 Joanna Grela Podstawy religijnej kultury Tybetu. Splątana historia, Kraków 2015 François Jullien Drogą okrężną i wprost do celu. Strategie sensu w Chinach i Grecji; Kraków 2006 Filozofia Wschodu. Wybór tekstów; (red. Marta Kudelska); Kraków 2002 Marta Kudelska Karman i dharma. Wizja świata w filozoficznej myśli Indii, Kraków 2003 Beata Szymańska Kultury i porównania; Kraków 2003 Beata Szymańska Co to znaczy być sobą?, Kraków 2007 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.