Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Indian performing arts as synthesis of Theatre and Dance: “Natyashastra” Analysis

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.KPSC-8631
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Indian performing arts as synthesis of Theatre and Dance: “Natyashastra” Analysis
Jednostka: Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Skrócony opis:

Classes:

23.05 (Thursday) 15.00 to 18.00, room 114

24.05 (Friday) 11.30 to 14.30, room 119

30.05 (Thursday) 15.00 to 18.00, room 114

31.05 (Friday) 11.30 to 14.30, room 119

06.06 (Thursday) 15.00 to 18.00, room 114

07.06 (Friday) 11.30 to 14.30, room 119

13.06 (Thursday) 15.00 to 18.00, room 114

14.06 (Friday) 11.30 to 13.00, room 119

Pełny opis:

“Natyshastra”, the most authentic “Encyclopedia” for Indian performing arts directed not only to performers or play directors but also to paly writers. It treats and describes really diverse aspects of performing arts; practical techniques such as expressive histrionics (abhinaya), dance poses (karana) , hand gestures (hasta) or fingerings for drumming, or, theories on rhythm, or, pure aesthetic theory (rasa), or, rhetoric and prosody, or, costumes and make-ups, or, stage rituals and theatre hall construction etc. For our analysis the myth of “the origin of drama” is taken up.

“Natyashastra” analysis shows an interesting cultural interaction between drama and dance so that extracted is the Indian cultural model consisting of drama culture named “Brahma genealogy”, dance culture named “Shiva genealogy”, and drama-dance synthesized culture named “Krishna genealogy”.

Sanskrit theatre “Kudiyattam”, dance- drama “Kathakali”, martial arts “Kalaripayyatu” or “Bollywood” are good examples for verification of the authority of “Natyashastra”.

Literatura:

Manomohan Ghosh (Trans.), Natyashstra Ascribed to Bharata-Muni Vol-I~II (Translation), Chowkhamba Sanskrit Series Office, 2002& 2003

N.P.Unni, Natyasastra, Text with Introduction, English Translation and Indices (Vol.II) , Nag Publishers,1998

Christopher Byrski, Methodology of the Analysis on Sanskrit Drama, BharatiyaVidyaPrakashan,1997

Kunjunni Raja, Kutiyattam, An Introduction, Sangeet Natak Akademi, 1964

A.D.Pusalker, Bhasa – A Study, Munshiram Manoharlal, 1968

G.H.Tarlekar, A Studies in the Natyasastra, Motilal Banarsidass, 1991

Shveni Pandya, A Study of the Technique of Abhinaya in relation to Sanskrit Drama, Somaiya Publications, 1990

Martha Bush Ashton-Sikora and Robert P. Sikora, Krishnattam, Oxford & IBH Publishing, 1993

Phillip Zarrilli, Kathakali Dance -drama where gods and demons come to play, Routledge, 2000

D.A.Nair & K.A.Paniker (Ed.), Kathakali, The Art of the Non-worldly, Marg Publications, 1993

Phillip B. Zarrilli, When the body becomes all eyes, Oxford University Press, 1998

N.Gangadharan (Trans.), The Agni Purana, Part II, Ancient Indian Tradition & Mythology vol.28, Motilal Banarsidass

Efekty uczenia się:

The course intends to provide students with a fresh approach to Indian performing arts through Sage Bharata’s “Natyashastra” analysis that extracts the cultural genealogies, that is, theatre, dance and dance-drama synthesized. At the same time, students understand how traditional Indian performing arts follow the theories and ideas proposed in “Natyashastra” by watching and appreciating some Sanskrit plays, dances or dance-dramas picked up.

Metody i kryteria oceniania:

Term paper

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b