Geologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-0105-DL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Geologia |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Wójcik-Tabol | |
Prowadzący grup: | Agata Biała, Beata Dziubińska, Kinga Jarosz, Elżbieta Machaniec, Krzysztof Ninard, Przemysław Sala, Patrycja Wójcik-Tabol, Małgorzata Ziobro-Mikrut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: Student zna podstawy geologii (budowa i historia Ziemi, procesy kształtujące skorupę, sposoby geologicznego zapisu procesów modelujących powierzchnię Ziemi) w zakresie niezbędnym do podjęcia prób wyjaśnienia przestrzennego zróżnicowania zjawisk przyrodniczych, geologicznych konsekwencji ewolucji biosfery oraz znaczenia surowców naturalnych dla kształtowania procesów społeczno-ekonomicznych na Ziemi (KW_02+++). W zakresie umiejętności:Student wybiera i potrafi zastosować właściwe metody pozyskiwania danych do rozwiązywania problemów przyrodniczych; potrafi wykorzystać dostępne źródła danych, w tym podstawową literaturę i mapy geologiczne (KU_03+++). W zakresie kompetencji personalnych i społecznych:Student ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnego aktualizowania i poszerzania wiedzy, uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany (KKS_01+), ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z zasadami etyki i poszanowania praw autorskich (KKS_05+), wykazuje ciekawość świata; w swoim otoczeniu dostrzega zróżnicowanie zjawisk przyrodniczych i ich wpływ na życie i działalność człowieka; podejmuje i realizuje zamierzenia, związane z poznawaniem innych miejsc, regionów i krajów (KKS_08++). |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie ćwiczeń i egzaminu. Egzamin pisemny sprawdzający znajomość zagadnień poruszanych tak na wykładach jak i na ćwiczeniach w formie testu wielokrotnego wyboru oraz zagadnień opisowych. Do egzaminu mogą przystąpić tylko osoby z zaliczonymi ćwiczeniami. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ćwiczenia # Część teoretyczna – należy uzyskać >60% ilości punktów z kolokwiów cząstkowych (odbywających się na każdych zajęciach); poprawa jest testem z całości materiału, z którego należy uzyskać min. 60%; # Część praktyczna – poprawny opis i identyfikacja do 10 okazów skał i minerałów ocenione na min. 60%. Aby uzyskać zaliczenie należy otrzymać >60%, zarówno z części teoretycznej jak i praktycznej. Część praktyczna i teoretyczna oceniane są niezależnie. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem bez oceny, natomiast ocena z ćwiczeń stanowi 25% oceny kończącej kurs. Brak zaliczenia ćwiczeń skutkuje brakiem dopuszczenia do egzaminu. Egzamin. Aby zdać egzamin należy otrzymać > 60% z możliwej ilości punktów. Ocena końcowa: 25 % - ocena z ćwiczeń, 75 % - końcowy egzamin pisemny. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Bilans punktów ECTS: | 4 punkty ECTS Aktywność Nakład pracy Udział w wykładach 30h Udział w ćwiczeniach 30h Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń i zaliczenia 40h Suma 100h |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
Wykłady # Czym jest geologia, jej miejsce wśród nauk przyrodniczych i metody badań. # Charakterystyki Ziemi jej miejsce w Układzie Słonecznym: materia i jej zróżnicowanie (skład chemiczny, minerały i skały oraz ich natura), struktura wnętrza Ziemi, ciśnienie i temperatura wnętrza Ziemi, kontynenty a oceany, dynamika Ziemi - procesy geologiczne, czas i cykl geologiczny.# Skały magmowe, wulkaniczne: wulkanizm a tektonika kier litosfery, natura magm, produkty wulkanizmu (lotne, piroklastyki, lawy; skały wulkaniczne i ich cechy). # Skały magmowe, głębinowe (plutonizm): rodzaje intruzji, skład i kolejność krystalizacji magm, czynniki kształtujące krystalizację, klasyfikacja skał magmowych głębinowych.# Skały osadowe: procesy egzogeniczne: wietrzenie, erozja, transport i sedymentacja i ich zapis geologiczny; minerały skał osadowych, cechy i klasyfikacja skał osadowych; surowce energetyczne (kaustobiolity). # Skały metamorficzne: czynniki i główne rodzaje metamorfizmu, minerały skał metamorficznych, budowa i klasyfikacja skał metamorficznych, metamorfizm a tektonika kier litosfery. # Tektonika: sposoby ułożenia skał (stratygrafia), podstawowe struktury tektoniczne, sposoby ich opisu i geneza (natura procesów diastroficznych).# Czas geologiczny: metody określania czasu geologicznego, czas względny i bezwzględny, korelacja stratygraficzna, podział dziejów Ziemi.# Historia Ziemi: paleogeografia, świat organiczny - skamieniałości przewodnie, diastrofizm, charakterystyczne skały; geologiczne konsekwencje ewolucji biosfery. # Elementy kartografii geologicznej: mapa geologiczna, rodzaje map geologicznych, kartograficzny zapis budowy i dziejów Ziemi, profil i przekrój geologiczny.#Tektonika płyt litosfery: Trzęsienia Ziemi: rozmieszczenie, przyczyny, sejsmografy; lokalizacja złóż kopalin względem stref geotektonicznych. # Procesy górotwórcze: powstawanie gór i ewolucja kontynentów, przykłady regionalne. Ćwiczenia # Minerały: cechy makroskopowe minerałów. # Minerały skałotwórcze i minerały kruszcowe: opis i identyfikacja na podstawie cech makroskopowych. # Skały magmowe, cechy strukturalno – teksturalne, opis i klasyfikacje na podstawie składu mineralnego. # Skały osadowe okruchowe; opis i klasyfikacja; struktury sedymentacyjne. # Skały osadowe biogeniczne: węglanowe, krzemionkowe oraz ewaporaty, kaustobiolity; opis i klasyfikacje. # Skały metamorficzne: opis i klasyfikacje na podstawie składu mineralnego i cech teksturalnych. # Zajęcia z kompasem geologicznym i mapami geologicznymi; korzystanie z tabeli stratygraficznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Mizerski W., Geologia Dynamiczna dla Geografów. PWN, Warszawa, 2001.Przewodnik do Ćwiczeń z Geologii. Czubla P., Mizerski W., Gładysz-Świerczewska E., PWN, Warszawa, 2008Przewodnik do Ćwiczeń z Geologii Dynamicznej. Wydanie VII, Roniewicz P. (red).Warszawa, 1999.Stanley S. M. Historia Ziemi PWN Warszawa 2001. Jaroszewski W. (red.). Przewodnik do ćwiczeń z geologii dynamicznej. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1986. Literatura uzupełniająca: Słownik geologiczny. Mizerski W., Sylwestrzak,H., PWN, Warszawa, 2002.Geologia Dynamiczna. Książkiewicz M., Wydawnictwa Geologiczne, 1979.Southwood, R., 2004. Historia życia. Świat Książki. |
|
Uwagi: |
Kurs obligatoryjny dla studentów studiów licencjackich na kierunku geografia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Wójcik-Tabol | |
Prowadzący grup: | Agata Biała, Beata Dziubińska, Kinga Jarosz, Elżbieta Machaniec, Krzysztof Ninard, Przemysław Sala, Patrycja Wójcik-Tabol, Małgorzata Ziobro-Mikrut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: Student zna podstawy geologii (budowa i historia Ziemi, procesy kształtujące skorupę, sposoby geologicznego zapisu procesów modelujących powierzchnię Ziemi) w zakresie niezbędnym do podjęcia prób wyjaśnienia przestrzennego zróżnicowania zjawisk przyrodniczych, geologicznych konsekwencji ewolucji biosfery oraz znaczenia surowców naturalnych dla kształtowania procesów społeczno-ekonomicznych na Ziemi (KW_02+++). W zakresie umiejętności:Student wybiera i potrafi zastosować właściwe metody pozyskiwania danych do rozwiązywania problemów przyrodniczych; potrafi wykorzystać dostępne źródła danych, w tym podstawową literaturę i mapy geologiczne (KU_03+++). W zakresie kompetencji personalnych i społecznych:Student ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnego aktualizowania i poszerzania wiedzy, uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany (KKS_01+), ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z zasadami etyki i poszanowania praw autorskich (KKS_05+), wykazuje ciekawość świata; w swoim otoczeniu dostrzega zróżnicowanie zjawisk przyrodniczych i ich wpływ na życie i działalność człowieka; podejmuje i realizuje zamierzenia, związane z poznawaniem innych miejsc, regionów i krajów (KKS_08++). |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie ćwiczeń i egzaminu. Egzamin pisemny sprawdzający znajomość zagadnień poruszanych tak na wykładach jak i na ćwiczeniach w formie testu wielokrotnego wyboru oraz zagadnień opisowych. Do egzaminu mogą przystąpić tylko osoby z zaliczonymi ćwiczeniami. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ćwiczenia # Część teoretyczna – należy uzyskać >60% ilości punktów z kolokwiów cząstkowych (odbywających się na każdych zajęciach); poprawa jest testem z całości materiału, z którego należy uzyskać min. 60%; # Część praktyczna – poprawny opis i identyfikacja do 10 okazów skał i minerałów ocenione na min. 60%. Aby uzyskać zaliczenie należy otrzymać >60%, zarówno z części teoretycznej jak i praktycznej. Część praktyczna i teoretyczna oceniane są niezależnie. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem bez oceny, natomiast ocena z ćwiczeń stanowi 25% oceny kończącej kurs. Brak zaliczenia ćwiczeń skutkuje brakiem dopuszczenia do egzaminu. Egzamin. Aby zdać egzamin należy otrzymać > 60% z możliwej ilości punktów. Ocena końcowa: 25 % - ocena z ćwiczeń, 75 % - końcowy egzamin pisemny. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Bilans punktów ECTS: | 4 punkty ECTS Aktywność Nakład pracy Udział w wykładach 30h Udział w ćwiczeniach 30h Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń i zaliczenia 40h Suma 100h |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
Wykłady # Czym jest geologia, jej miejsce wśród nauk przyrodniczych i metody badań. # Charakterystyki Ziemi jej miejsce w Układzie Słonecznym: materia i jej zróżnicowanie (skład chemiczny, minerały i skały oraz ich natura), struktura wnętrza Ziemi, ciśnienie i temperatura wnętrza Ziemi, kontynenty a oceany, dynamika Ziemi - procesy geologiczne, czas i cykl geologiczny.# Skały magmowe, wulkaniczne: wulkanizm a tektonika kier litosfery, natura magm, produkty wulkanizmu (lotne, piroklastyki, lawy; skały wulkaniczne i ich cechy). # Skały magmowe, głębinowe (plutonizm): rodzaje intruzji, skład i kolejność krystalizacji magm, czynniki kształtujące krystalizację, klasyfikacja skał magmowych głębinowych.# Skały osadowe: procesy egzogeniczne: wietrzenie, erozja, transport i sedymentacja i ich zapis geologiczny; minerały skał osadowych, cechy i klasyfikacja skał osadowych; surowce energetyczne (kaustobiolity). # Skały metamorficzne: czynniki i główne rodzaje metamorfizmu, minerały skał metamorficznych, budowa i klasyfikacja skał metamorficznych, metamorfizm a tektonika kier litosfery. # Tektonika: sposoby ułożenia skał (stratygrafia), podstawowe struktury tektoniczne, sposoby ich opisu i geneza (natura procesów diastroficznych).# Czas geologiczny: metody określania czasu geologicznego, czas względny i bezwzględny, korelacja stratygraficzna, podział dziejów Ziemi.# Historia Ziemi: paleogeografia, świat organiczny - skamieniałości przewodnie, diastrofizm, charakterystyczne skały; geologiczne konsekwencje ewolucji biosfery. # Elementy kartografii geologicznej: mapa geologiczna, rodzaje map geologicznych, kartograficzny zapis budowy i dziejów Ziemi, profil i przekrój geologiczny.#Tektonika płyt litosfery: Trzęsienia Ziemi: rozmieszczenie, przyczyny, sejsmografy; lokalizacja złóż kopalin względem stref geotektonicznych. # Procesy górotwórcze: powstawanie gór i ewolucja kontynentów, przykłady regionalne. Ćwiczenia # Minerały: cechy makroskopowe minerałów. # Minerały skałotwórcze i minerały kruszcowe: opis i identyfikacja na podstawie cech makroskopowych. # Skały magmowe, cechy strukturalno – teksturalne, opis i klasyfikacje na podstawie składu mineralnego. # Skały osadowe okruchowe; opis i klasyfikacja; struktury sedymentacyjne. # Skały osadowe biogeniczne: węglanowe, krzemionkowe oraz ewaporaty, kaustobiolity; opis i klasyfikacje. # Skały metamorficzne: opis i klasyfikacje na podstawie składu mineralnego i cech teksturalnych. # Zajęcia z kompasem geologicznym i mapami geologicznymi; korzystanie z tabeli stratygraficznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Mizerski W., Geologia Dynamiczna dla Geografów. PWN, Warszawa, 2001.Przewodnik do Ćwiczeń z Geologii. Czubla P., Mizerski W., Gładysz-Świerczewska E., PWN, Warszawa, 2008Przewodnik do Ćwiczeń z Geologii Dynamicznej. Wydanie VII, Roniewicz P. (red).Warszawa, 1999.Stanley S. M. Historia Ziemi PWN Warszawa 2001. Jaroszewski W. (red.). Przewodnik do ćwiczeń z geologii dynamicznej. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1986. Literatura uzupełniająca: Słownik geologiczny. Mizerski W., Sylwestrzak,H., PWN, Warszawa, 2002.Geologia Dynamiczna. Książkiewicz M., Wydawnictwa Geologiczne, 1979.Southwood, R., 2004. Historia życia. Świat Książki. |
|
Uwagi: |
Kurs obligatoryjny dla studentów studiów licencjackich na kierunku geografia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.