Geomorfologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-0108-DL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Geomorfologia |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Gorczyca | |
Prowadzący grup: | Anita Bernatek-Jakiel, Elżbieta Gorczyca, Piotr Kłapyta, Kazimierz Krzemień, Anna Michno, Jolanta Święchowicz, Dominika Wrońska-Wałach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu geomorfologii ogólnej. Wyjaśnia relacje pomiędzy warunkami, czynnikami, procesami morfogenetycznymi. Rozumie związek rzeźby terenu ze strukturą podłoża i warunkami klimatycznymi. Właściwie posługuje się terminologią geomorfologiczną. Umie dokonać charakterystyki form rzeźby i procesów rzeźbotwórczych w różnych strefach klimatycznych. ma świadomość znaczenia procesów sekularnych i katastrofalnych dla rozwoju rzeźby, oraz uwarunkowań antropogenicznych dla współczesnych przemian rzeźby. (KW_05, KW_07) |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Egzamin |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 30 godz. Czytanie wskazanej literatury – 40 godz. Przygotowanie się do egzaminu końcowego – 30 godz. Razem 100 godz. pracy studenta |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot, zakres, metody i kierunki badań. Czynniki i procesy geomorfologiczne. Fizyczne podstawy procesów. Typy rzeźby. Strukturalne i klimatyczne uwarunkowania rozwoju rzeźby. Strefy i regiony morfoklimatyczne. Rzeźba obszarów o klimacie wysokogórskim, zimnym umiarkowanym, gorącym suchym, półsuchym i wilgotnym. Teorie rozwoju rzeźby. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot badań geomorfologii i jej powiązania z innymi naukami. Kierunki badań w geomorfologii. Czynniki i procesy geomorfologiczne. Dedukcyjne i indukcyjne metody badań. Klimatyczne uwarunkowania rozwoju rzeźby – dziedziny i systemy morfoklimatyczne. Rola czasu w geomorfologii. Pojęcie stoku w geomorfologii. Procesy i formy stokowe. Procesy i formy fluwialne. Strukturalne uwarunkowania rzeźby. Przebieg i szybkość modelowania lądów. Morfologiczna rola odporności podłoża. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie geologicznej. Formy wulkaniczne i formy uwarunkowane plutonizmem. Rzeźba obszarów w klimacie zimnym – rzeźba glacjalna i peryglacjalna. Rzeźba podlodowcowa. Zasięg obszarów zlodowaconych. Typy deglacjacji. Zasadnicze cechy rzeźby glacjalnej i peryglacjalnej. Rzeźba obszarów umiarkowanej strefy klimatycznej. Zmiany zasięgu stref w czasie. Generacje form rzeźby w Europie Środkowej. Rzeźba obszarów suchych i półsuchych. Zasadnicze rysy rzeźby w strefie suchej i półsuchej. Typy pustyń. Morfologiczna rola roślinności na pustyniach. Współczesne problemy geomorfologiczne w obszarach suchych. Rzeźba obszarów o klimacie gorącym wilgotnym i okresowo wilgotnym. Prawidłowości modelowania obszarów wilgotnych i okresowo wilgotnych. Rzeźba obszarów wysokogórskich. Pietra morfogenetyczne w górach. Asymetria w obszarach wysokogórskich. Rzeźba wybrzeży. Wpływ struktury i litologii na wybrzeża. Wpływ klimatu na wybrzeża. Długookresowe zmiany poziomu morza i jego geomorfologiczne skutki. Rzeźba obszarów krasowych. Warunki i przebieg krasowienia. Formy powierzchniowe, podziemne. Ewolucja rzeźby krasowej. Geomorfologiczna działalność człowieka. Bezpośrednie i pośrednie skutki antropopresji. Podstawowe teorie rozwoju rzeźby. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Klimaszewski M., 1978, Geomorfologia, PWN, Warszawa; Migoń P., 2006, Geomorfologia, PWN, Warszawa; Literatura uzupełniająca: Mycielska-Dowgiałło E., Korotaj-Kokoszczyńska M., Smolska E., Rutkowski J., 2001, Geomorfologia dynamiczna i stosowana, Wyd. Wydz. Geogr. i Stud. Region. UW, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Kurs obligatoryjny dla studentów studiów licencjackich na kierunku geografia |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Gorczyca | |
Prowadzący grup: | Anita Bernatek-Jakiel, Elżbieta Gorczyca, Piotr Kłapyta, Kazimierz Krzemień, Anna Michno, Jolanta Święchowicz, Dominika Wrońska-Wałach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu geomorfologii ogólnej. Wyjaśnia relacje pomiędzy warunkami, czynnikami, procesami morfogenetycznymi. Rozumie związek rzeźby terenu ze strukturą podłoża i warunkami klimatycznymi. Właściwie posługuje się terminologią geomorfologiczną. Umie dokonać charakterystyki form rzeźby i procesów rzeźbotwórczych w różnych strefach klimatycznych. ma świadomość znaczenia procesów sekularnych i katastrofalnych dla rozwoju rzeźby, oraz uwarunkowań antropogenicznych dla współczesnych przemian rzeźby. (KW_05, KW_07) |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Egzamin |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 30 godz. Czytanie wskazanej literatury – 40 godz. Przygotowanie się do egzaminu końcowego – 30 godz. Razem 100 godz. pracy studenta |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot, zakres, metody i kierunki badań. Czynniki i procesy geomorfologiczne. Fizyczne podstawy procesów. Typy rzeźby. Strukturalne i klimatyczne uwarunkowania rozwoju rzeźby. Strefy i regiony morfoklimatyczne. Rzeźba obszarów o klimacie wysokogórskim, zimnym umiarkowanym, gorącym suchym, półsuchym i wilgotnym. Teorie rozwoju rzeźby. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot badań geomorfologii i jej powiązania z innymi naukami. Kierunki badań w geomorfologii. Czynniki i procesy geomorfologiczne. Dedukcyjne i indukcyjne metody badań. Klimatyczne uwarunkowania rozwoju rzeźby – dziedziny i systemy morfoklimatyczne. Rola czasu w geomorfologii. Pojęcie stoku w geomorfologii. Procesy i formy stokowe. Procesy i formy fluwialne. Strukturalne uwarunkowania rzeźby. Przebieg i szybkość modelowania lądów. Morfologiczna rola odporności podłoża. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie geologicznej. Formy wulkaniczne i formy uwarunkowane plutonizmem. Rzeźba obszarów w klimacie zimnym – rzeźba glacjalna i peryglacjalna. Rzeźba podlodowcowa. Zasięg obszarów zlodowaconych. Typy deglacjacji. Zasadnicze cechy rzeźby glacjalnej i peryglacjalnej. Rzeźba obszarów umiarkowanej strefy klimatycznej. Zmiany zasięgu stref w czasie. Generacje form rzeźby w Europie Środkowej. Rzeźba obszarów suchych i półsuchych. Zasadnicze rysy rzeźby w strefie suchej i półsuchej. Typy pustyń. Morfologiczna rola roślinności na pustyniach. Współczesne problemy geomorfologiczne w obszarach suchych. Rzeźba obszarów o klimacie gorącym wilgotnym i okresowo wilgotnym. Prawidłowości modelowania obszarów wilgotnych i okresowo wilgotnych. Rzeźba obszarów wysokogórskich. Pietra morfogenetyczne w górach. Asymetria w obszarach wysokogórskich. Rzeźba wybrzeży. Wpływ struktury i litologii na wybrzeża. Wpływ klimatu na wybrzeża. Długookresowe zmiany poziomu morza i jego geomorfologiczne skutki. Rzeźba obszarów krasowych. Warunki i przebieg krasowienia. Formy powierzchniowe, podziemne. Ewolucja rzeźby krasowej. Geomorfologiczna działalność człowieka. Bezpośrednie i pośrednie skutki antropopresji. Podstawowe teorie rozwoju rzeźby. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Klimaszewski M., 1978, Geomorfologia, PWN, Warszawa; Migoń P., 2006, Geomorfologia, PWN, Warszawa; Literatura uzupełniająca: Mycielska-Dowgiałło E., Korotaj-Kokoszczyńska M., Smolska E., Rutkowski J., 2001, Geomorfologia dynamiczna i stosowana, Wyd. Wydz. Geogr. i Stud. Region. UW, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Kurs obligatoryjny dla studentów studiów licencjackich na kierunku geografia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.