Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia terenowe z geografii społ.-ekonom.: Badanie poziomu i jakości życia mieszkańców regionu miejskiego Krakowa wg stref funkcjonalno-przestrzennych (obszar ubóstwa i bogactwa)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WG.IG-1411-D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia terenowe z geografii społ.-ekonom.: Badanie poziomu i jakości życia mieszkańców regionu miejskiego Krakowa wg stref funkcjonalno-przestrzennych (obszar ubóstwa i bogactwa)
Jednostka: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia terenowe, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Zborowski
Prowadzący grup: Łukasz Fiedeń, Andrzej Zborowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ocena wliczana do średniej:

nie

Efekty kształcenia:

Zna i rozumie zasady i kryteria delimitacji Regionu Miejskiego Krakowa na strefy funkcjonalno-przestrzenne. Umie wyjaśnić zasady budowania kwestionariusza/ankiety dla celów badań poziomu i jakości życia i umie go zastosować. Umiejętnie poszukuje przyczyn zróżnicowań społeczno-przestrzennych w RMK. Krytycznie ocenia dobór zagadnień w kwestionariuszu. Zna metody opracowania i interpretacji danych z zastosowaniem metod statystycznych i kartograficznych. Umie analizować, interpretować i uogólniać wyniki badań. Potrafi pracować w grupie. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę indywidualną i zespołową. Zdobyte umiejętności wykorzystuje w badaniach naukowych i praktyce.

(KW_11, KU_04, KU_13, KKS_08, KKS_14)

Wymagania wstępne:

Zalecany kurs "Geograficzne uwarunkowania jakości życia i metody ich badania".


Zajęcia częściowo płatne.


Forma i warunki zaliczenia:

Zaliczenie bez oceny.


Wykonanie określonych zadań podczas ćwiczeń terenowych.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Zaliczenie bez oceny.

Wykonanie określonych zadań podczas ćwiczeń terenowych.


Metody dydaktyczne - słownik:

Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe

Bilans punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia – 10 godz.

Przygotowanie do zajęć typu ćwiczeniowego – 5 godz.

Zajęcia w terenie – 30 godz.

Analiza i opracowanie materiałów statystycznych – 20 godz.

Przygotowanie i napisanie raportu – 10 godz.

Przygotowanie prezentacji końcowej – 5 godz.

Razem 80 godz. pracy studenta.


Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kierunkowych

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1
Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2
Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Pełny opis:

Zapoznanie się z metodami badań w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej; ankietowanie, zbieranie danych w terenie, ich przetwarzanie oraz prezentacja wyników w formie posterów. Badanie dotyczy poziomu i jakości życia mieszkańców Regionu Miejskiego Krakowa na tle wybranych struktur demograficznych i społecznych. Poziom życia jest mierzony wskaźnikami obiektywnymi np. warunki mieszkaniowe, infrastruktura techniczna mieszkań, wyposażenie gospodarstw domowych w dobra trwałego użytkowania/. Jakość życia mierzona wskaźnikami subiektywnymi /np. zadowolenie z wybranych dziedzin życia codziennego mieszkańców, ocena statusu ekonomicznego respondentów/. Badanie przeprowadzane jest w oparciu o strefy funkcjonalno-przestrzenne Regionu Miejskiego Krakowa w profilu: centrum -peryferia.

Literatura:

Panek T., 2004, Ubóstwo i nierówności, /w:/ Statystyka społeczna, wybrane zagadnienia, red. T.Panka i A.Szulca, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.

Słaby T., 2004, Poziom i jakość życia, /w:/ Statystyka społeczna. Wybrane zagadnienia, red. T.Panka i A.Szulca, Szkoła Głowna Handlowa w Warszawie, Warszawa.

Zborowski A., 1996, Funkcjonowanie regionu miejskiego Krakowa (wymiar społeczno-przestrzenny), /w:/ Małopolska regionalna wspólnota interesów, red. G.Prawelskiej-Skrzypek,

Wyż. Szkoła Biznesu w Nowym Sączu, Nowy Sącz.

Zborowski A., 2000, Transformacja stref rozwoju regionu miejskiego Krakowa w okresie gospodarki centralnie sterowanej, /w:/ Urbánne a krajinné štúdie, Nr 3, ed. R.Matlovič, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, Inštitút turizmu a hoteloveho manažmentu, Prešov.

Zborowski A., 2005, Przemiany struktury społeczno-przestrzennej regionu miejskiego w okresie realnego socjalizmu i transformacji ustrojowej (na przykładzie Krakowa), IGiGP UJ, Kraków.

Uwagi:

Ocena nie wlicza się do średniej, zajęcia częściowo płatne.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c