Wybrane geozagrożenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-2015-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane geozagrożenia |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
CW
TER
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Ćwiczenia terenowe, 30 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Gorczyca | |
Prowadzący grup: | Joanna Caputa, Jarosław Działek, Elżbieta Gorczyca, Dawid Piątek, Mateusz Sobucki, Dominika Wrońska-Wałach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | 1. WIEDZA - Rozpoznaje przyrodnicze i społeczne aspekty wybranych geozagrożeń (min. wezbrania, ruchy masowe, procesy antropogeniczne). - Porządkuje wiedzę na temat przestrzennego rozmieszczenia i zróżnicowania wystąpienia i skutków geozagrożeń w obszarach górskich i śródgórskich na przykładzie polskich Karpat. - Zna i rozumie trudności w komunikowaniu ryzyka: dotarciu do mieszkańców obszarów zagrożonych oraz w zmianie ich postrzegania ryzyka i zachowań. - Wyjaśnia rolę infrastruktury technicznej i zabudowy w zlewniach w przebiegu ruchów masowych i wezbrań (obciążenie stoków, złe odwodnienie, uszczelnienie zlewni, skanalizowanie cieków, zabudowa na terenach zalewowych). (Geogr_II: K_W02, K_W03, K_W06; BG_II: K_W04 Geogr_I: K_W05 ) 2. UMIEJĘTNOŚCI - Potrafi skartować osuwisko, wyznaczyć strefę zagrożoną wezbraniem, pobrać materiał do analiz laboratoryjnych w terenie. - Wykonuje mapy obszarów osuwiskowych i stref zagrożonych wezbraniami. - Potrafi dokonać interpretacji i weryfikacji wykonanych map i analiz terenów zagrożonych (mapy osuwisk, mapy obszarów zagrożenia powodziowego mapy warunków geologiczno-inżynierskich) pod kątem planowania przestrzennego. - Potrafi dokonać oceny zastosowanych modeli komunikacji, ich skuteczności, mocnych i słabych stron. Rozróżnia wrażliwość społeczna od innych rodzajów wrażliwości. (Geogr_II: K_U03, K_U04, BG_II: K_U06, Geogr_I, K_U10) 3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE: - Jest świadomy istnienia grup społecznych wrażliwych na zjawiska ekstremalne. Rozumie znaczenie wrażliwości w zarządzaniu ryzykiem - Ma świadomość ograniczeń stosowanych metod badawczych w możliwości prognozowania i przeciwdziałania geozagrożeniom. (Geogr_II: K_K02, BG_II: K_K01,Geogr_I: K_K03) |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Wykonanie zadań (badania terenowe, projekty, analizy laboratoryjne) w toku zajęć Aktywny udział w dyskusji podczas zajęć konwersatoryjnych plus cztery prace pisemne. Prace pisemne – 90% oceny Aktywność – 10% oceny |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zaliczenie na ocenę - Prace indywidualnie wykonywane przez studentów są na bieżąco oceniane w toku zajęć, osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności - wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 70 godz. Przygotowanie się do zajęć typu ćwiczeniowego – 5 godz. Czytanie zadanej (wskazanej) literatury – 15 godz. Przygotowanie projektów – 30 godz. Razem 120 godz. pracy studenta |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Kurs jest poświęcony poznaniu przyrodniczych i społecznych aspektów wybranych geozagrożeń (min. powodzie, ruchy masowe, procesy antropogeniczne). Zadaniem kursu jest rozpoznanie przestrzennego rozmieszczenia i zróżnicowania wystąpienia i skutków geozagrożeń w obszarach górskich i śródgórskich na przykładzie polskich Karpat. Celem kursu jest poznanie zasad sporządzania i analizy dokumentacji terenowej dotyczącej osuwisk i terenów zagrożonych powodzią. Dyskusja nad wpływem postrzegania ryzyka na postawy społeczne na obszarach zagrożonych oraz zarządzaniem ryzykiem |
|
Pełny opis: |
Poznanie przyrodniczych i społecznych aspektów wybranych geozagrożeń (min. powodzie, ruchy masowe, procesy antropogeniczne). Rozpoznanie przestrzennego rozmieszczenia i zróżnicowania wystąpienia i skutków geozagrożeń w obszarach górskich i śródgórskich na przykładzie polskich Karpat. Zasady sporządzania i analizy dokumentacji terenowej dotyczącej osuwisk i terenów zagrożonych powodzią. Poznanie społecznych aspektów geozagrożeń (postrzeganie ryzyka, wrażliwość i odporność na zagrożenia, komunikacja i edukacja w zakresie ryzyka) oraz ich znaczenia dla zarządzania ryzykiem w obszarach zagrożonych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Biernacki W., Bokwa A., Działek J., Padło T., 2009, Społeczności lokalne wobec zagrożeń przyrodniczych i klęsk żywiołowych, Kraków: IGiGP UJ. s. 143 Ozimkowski w., Rubinkiewicz J., Śmigielski M., Konon A., 2010, Metody-ka prac analitycznych i kartograficznych w problematyce osuwisk karpac-kich w Polsce, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, s.74 Pawłowska K., Słysz K., 2002, Zagrożenia i ochrona przed powodzią w planowaniu przestrzennym, Poradnik metodyczny, Instytut. Gosp. Prze-strzennej i Komunalnej., Kraków, s.104. Wysokiński L., 2011, Ocena stateczności skarp i zboczy. Zasady wyboru zabezpieczeń, Instrukcje, Wytyczne, Poradniki, Instytut Techniki Budowla-nej, Warszawa , s. 148 (wybrane rozdziały – 60 stron). Literatura uzupełniająca: Biernacki W., 2010, Człowiek - media – środowisko, Kraków: IGiGP UJ. Bober L., 1984, Rejony osuwiskowe w polskich Karpatach fliszowych i ich związek z budową geologiczną regionu, Biul. Inst. Geolog., 340, ss. 115 – 158. Bober L., Thiel K., Zabuski L., 1997, Zjawiska osuwiskowe w polskich Karpatach fliszowych. Geologiczno-inżynierskie właściwości wybranych osuwisk, Wyd. IBW PAN, Gdańsk. Gorczyca E., 2004, Przekształcanie stoków fliszowych przez procesy maso-we podczas katastrofalnych opadów (dorzecze Łososiny), UJ, ss. 101 Lisowski A., 1993, Skutki występowania wybranych zagrożeń naturalnych i ich percepcja w Polsce, Warszawa: UW. Radecki-Pawlik A., 2011, Hydromorfologia rzek i potoków górskich, Wyd. Uniw. Rolniczego, Kraków, s.288. Raporty badawcze projektu CapHaz-Net „Social Capacity Building for Natural Hazards. Toward More Resilient Societies”, http://caphaz-net.org/outcomes-results |
|
Uwagi: |
kurs wyjazdowy, trzy dni zajęc terenowych. Kurs przeznaczony dla studentów studiów magisterskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
CW
TER
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Ćwiczenia terenowe, 30 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Gorczyca | |
Prowadzący grup: | Joanna Caputa, Jarosław Działek, Elżbieta Gorczyca, Dawid Piątek, Mateusz Sobucki, Dominika Wrońska-Wałach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | 1. WIEDZA - Rozpoznaje przyrodnicze i społeczne aspekty wybranych geozagrożeń (min. wezbrania, ruchy masowe, procesy antropogeniczne). - Porządkuje wiedzę na temat przestrzennego rozmieszczenia i zróżnicowania wystąpienia i skutków geozagrożeń w obszarach górskich i śródgórskich na przykładzie polskich Karpat. - Zna i rozumie trudności w komunikowaniu ryzyka: dotarciu do mieszkańców obszarów zagrożonych oraz w zmianie ich postrzegania ryzyka i zachowań. - Wyjaśnia rolę infrastruktury technicznej i zabudowy w zlewniach w przebiegu ruchów masowych i wezbrań (obciążenie stoków, złe odwodnienie, uszczelnienie zlewni, skanalizowanie cieków, zabudowa na terenach zalewowych). (Geogr_II: K_W02, K_W03, K_W06; BG_II: K_W04 Geogr_I: K_W05 ) 2. UMIEJĘTNOŚCI - Potrafi skartować osuwisko, wyznaczyć strefę zagrożoną wezbraniem, pobrać materiał do analiz laboratoryjnych w terenie. - Wykonuje mapy obszarów osuwiskowych i stref zagrożonych wezbraniami. - Potrafi dokonać interpretacji i weryfikacji wykonanych map i analiz terenów zagrożonych (mapy osuwisk, mapy obszarów zagrożenia powodziowego mapy warunków geologiczno-inżynierskich) pod kątem planowania przestrzennego. - Potrafi dokonać oceny zastosowanych modeli komunikacji, ich skuteczności, mocnych i słabych stron. Rozróżnia wrażliwość społeczna od innych rodzajów wrażliwości. (Geogr_II: K_U03, K_U04, BG_II: K_U06, Geogr_I, K_U10) 3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE: - Jest świadomy istnienia grup społecznych wrażliwych na zjawiska ekstremalne. Rozumie znaczenie wrażliwości w zarządzaniu ryzykiem - Ma świadomość ograniczeń stosowanych metod badawczych w możliwości prognozowania i przeciwdziałania geozagrożeniom. (Geogr_II: K_K02, BG_II: K_K01,Geogr_I: K_K03) |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Wykonanie zadań (badania terenowe, projekty, analizy laboratoryjne) w toku zajęć Aktywny udział w dyskusji podczas zajęć konwersatoryjnych plus cztery prace pisemne. Prace pisemne – 90% oceny Aktywność – 10% oceny |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zaliczenie na ocenę - Prace indywidualnie wykonywane przez studentów są na bieżąco oceniane w toku zajęć, osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności - wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 70 godz. Przygotowanie się do zajęć typu ćwiczeniowego – 5 godz. Czytanie zadanej (wskazanej) literatury – 15 godz. Przygotowanie projektów – 30 godz. Razem 120 godz. pracy studenta |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Kurs jest poświęcony poznaniu przyrodniczych i społecznych aspektów wybranych geozagrożeń (min. powodzie, ruchy masowe, procesy antropogeniczne). Zadaniem kursu jest rozpoznanie przestrzennego rozmieszczenia i zróżnicowania wystąpienia i skutków geozagrożeń w obszarach górskich i śródgórskich na przykładzie polskich Karpat. Celem kursu jest poznanie zasad sporządzania i analizy dokumentacji terenowej dotyczącej osuwisk i terenów zagrożonych powodzią. Dyskusja nad wpływem postrzegania ryzyka na postawy społeczne na obszarach zagrożonych oraz zarządzaniem ryzykiem |
|
Pełny opis: |
Poznanie przyrodniczych i społecznych aspektów wybranych geozagrożeń (min. powodzie, ruchy masowe, procesy antropogeniczne). Rozpoznanie przestrzennego rozmieszczenia i zróżnicowania wystąpienia i skutków geozagrożeń w obszarach górskich i śródgórskich na przykładzie polskich Karpat. Zasady sporządzania i analizy dokumentacji terenowej dotyczącej osuwisk i terenów zagrożonych powodzią. Poznanie społecznych aspektów geozagrożeń (postrzeganie ryzyka, wrażliwość i odporność na zagrożenia, komunikacja i edukacja w zakresie ryzyka) oraz ich znaczenia dla zarządzania ryzykiem w obszarach zagrożonych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Biernacki W., Bokwa A., Działek J., Padło T., 2009, Społeczności lokalne wobec zagrożeń przyrodniczych i klęsk żywiołowych, Kraków: IGiGP UJ. s. 143 Ozimkowski w., Rubinkiewicz J., Śmigielski M., Konon A., 2010, Metody-ka prac analitycznych i kartograficznych w problematyce osuwisk karpac-kich w Polsce, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, s.74 Pawłowska K., Słysz K., 2002, Zagrożenia i ochrona przed powodzią w planowaniu przestrzennym, Poradnik metodyczny, Instytut. Gosp. Prze-strzennej i Komunalnej., Kraków, s.104. Wysokiński L., 2011, Ocena stateczności skarp i zboczy. Zasady wyboru zabezpieczeń, Instrukcje, Wytyczne, Poradniki, Instytut Techniki Budowla-nej, Warszawa , s. 148 (wybrane rozdziały – 60 stron). Literatura uzupełniająca: Biernacki W., 2010, Człowiek - media – środowisko, Kraków: IGiGP UJ. Bober L., 1984, Rejony osuwiskowe w polskich Karpatach fliszowych i ich związek z budową geologiczną regionu, Biul. Inst. Geolog., 340, ss. 115 – 158. Bober L., Thiel K., Zabuski L., 1997, Zjawiska osuwiskowe w polskich Karpatach fliszowych. Geologiczno-inżynierskie właściwości wybranych osuwisk, Wyd. IBW PAN, Gdańsk. Gorczyca E., 2004, Przekształcanie stoków fliszowych przez procesy maso-we podczas katastrofalnych opadów (dorzecze Łososiny), UJ, ss. 101 Lisowski A., 1993, Skutki występowania wybranych zagrożeń naturalnych i ich percepcja w Polsce, Warszawa: UW. Radecki-Pawlik A., 2011, Hydromorfologia rzek i potoków górskich, Wyd. Uniw. Rolniczego, Kraków, s.288. Raporty badawcze projektu CapHaz-Net „Social Capacity Building for Natural Hazards. Toward More Resilient Societies”, http://caphaz-net.org/outcomes-results |
|
Uwagi: |
kurs wyjazdowy, trzy dni zajęc terenowych. Kurs przeznaczony dla studentów studiów magisterskich. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.