Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Do maps lie?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WG.IG-2217-D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Do maps lie?
Jednostka: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: E-gospodarka przestrzenna, kurs po angielsku
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Luc
Prowadzący grup: Małgorzata Luc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia:

KNOWLEDGE

- general concept of visualization and cartography methods (Geogr_II: KW_03)

- knowledge of consequences of using varied methods of presentation as well as data manipulation (Geogr_II: KW_06, KW_08)


ABILITIES

- of using right nomenclature within visualization and cartography methodology (Geogr_II: KU_01, KU_02)

- of writing in English a report of a chosen scientific problem in visualization and cartography methods problematic (KU_08)


PERSONAL AND SOCIAL COMPETENCES

- is conscience of a need of increasing his competencies as well as an individual work (KKS_01)

- is responsible for computer equipment, safety of his work as well as the others (KKS_03)

- is conscience of author rights (KKS_05)


Wymagania wstępne:

Geoinformatyka; or another basic GIS course

Forma i warunki zaliczenia:

Student during the computer laboratory work is under a constant control. He applies theoretical knowledge and moderates discussion. Written and graphical work is examined according to the right cartographic methods of presentation as well as creativity.

Credit is going to be received under the condition of a correct completeness of 3 exercises including a report.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Student during the computer laboratory work is under a constant control. He applies theoretical knowledge and moderates discussion. Written and graphical work is examined according to the right cartographic methods of presentation as well as creativity.

Metody dydaktyczne:

Metody podające – informative lecture

Metody praktyczne – computer laboratory work

Metody praktyczne – project work (including report writing)

Metody problemowe – stimulating methods - discussion

Metody problemowe – problem solving lectures

Metody programowane – computer work


Bilans punktów ECTS:

- contact hours with lecturer: 15h

- individual preparations for computer work (reminding of ArcGIS software): 10h

- literature reading: 10h

- report writing: 5h

- preparing the final practical work: 20h

SUM: 60h of student’s work


Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2

Pełny opis:

1. Map as a model of reality – little white lies, attraction and distraction

• colours (features, associations, optical illusions, colour versus grey schemes and scale)

• symbols (changing geometry of symbols –what does it change, impact of signature types on information perception, power of an arrow)

• generalisation (of inscriptions, abbreviations, generalisation stages, changes of projections – units and geometric forms, MMU, reclassification, relativism-an example of city centre and city outskirt communication scheme)

• date of data acquisition and date of printing – problem of manipulation.

Exerscise 1:

• comparison of data from orthophotomap with data from other maps

• creation of a few images of the same area but in varied scales, map projections, different generalization methods, with the use of contrasting colours and/or symbols

• Discussion over results.

2. Does a map deform a real world?

• What impact does a scale change has on an information perception?

• World projections (distortions),

• Should a map be north or south orienting? What is a difference?

• 2D or 3D – that is a question,

• Aerial photographs and orthophotomaps as a real world pictures versus model

• Manual and digital maps – possibilities, dangers (tools that help creating maps, digitalization mistakes or faults – a comparison based on aerial surface measurement).

Continuation of exercise 1.

3. Relativism in data presentation

• Types of maps

• Subjective presentation of relative data: cartograms (use of veriables: time, cost, distance, power of statistics, relative and nonrelative data), cartodiagrams

• Chorochromatic maps

• Isoplet maps

Excercise 2: presentation of the same data but with the use of various methods – discussion of results

4. Map as a conscience way of psychological manipulation

• Political reasons (propaganda), ideological (religious), economical (greed), content-related (incompetence, carelessness)

• Is cartography a science or an art? – types of cartography, many ways of presenting the same reality

• Mental map

Excercise 3: mental map versus a map for special purposes

5. Development maps - subjectivity or manipulation

• Plans od spatial development.

• City visualisation (eg. developer’s advertisement)

• 11 rules of polishing the cartographic image (be selective, frame strategically, accentuate the positive, if caught have a story ready – ideological manipulation, minimize the negative, dazzle with detail, camouflage embarrassing details, distract with aerial photos and historical maps, generalize creatively, enchant with elegance, When all else fails, try bribery).

Continuation of exercise 3.

Literatura:

Basic literature:

Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., 2006, GIS. Theory and practice.

Uwagi:

Kurs do wyboru wyłącznie dla studentów studiów magisterskich na kierunku geografia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b