Modele i bazy danych przestrzennych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-2317-D | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0612) Projektowanie i administrowanie baz danych i sieci
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Modele i bazy danych przestrzennych | ||
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 17 godzin ![]() Kształcenie na odległość, 33 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Ostafin, Mateusz Troll | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Ostafin, Mateusz Troll | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | I. WIEDZA • student zna modele i formaty zapisu danych przestrzennych oraz terminologię z nimi związaną (KW_08, KW_11); • zna źródła cyfrowych danych geograficznych (KW_08); • zna przykłady wybranych baz danych (KW_08); • zna podstawowe z obowiązujących standardów i norm w zakresie zapisu danych przestrzennych (KW_08). II. UMIEJĘTNOŚCI • student potrafi posługiwać się rastrowym i wektorowym modelem danych w różnych formatach zapisu oraz wyszukać i pobrać przykładowe dane rastrowe i wektorowe (KU_07); • Potrafi wybrać, zdefiniować oraz zmienić system odniesień przestrzennych dla przetwarzanych danych (KU_03); • posługuje się programem ArcGIS i GeoMedia w zakresie wstępnego przetwarzania danych przestrzennych (KU_03); • potrafi opracować model bazy danych w postaci diagramu związków encji (ERD) i diagramu klas (UML) oraz zaprojektować relacyjną bazę danych przestrzennych (KU_03); • potrafi definiować zapytania w języku SQL zarówno na potrzeby analizy danych w bazie, jak i w celu zarządzania bazą danych (KU_03); • umie ocenić jakość danych w świetle obowiązujących norm (KU_03). III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • student ma świadomość konieczności samodzielnego dokształcania się w zakresie systemów informacji geograficznej jako szybko rozwijającej się nauce i technologii (KKS_01); • ma świadomość zróżnicowanej jakości źródeł danych cyfrowych oraz odpowiedzialności za jakość przeprowadzanych analiz z zastosowaniem GIS (KKS_03, KKS_07); • jest odpowiedzialny za sale dydaktyczne i powierzony mu sprzęt komputerowy (KKS_04). |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Ćwiczenia laboratoryjne oraz e-learningowe: zaliczenie na ocenę. Ocenie podlegają: • wykonanie zadań oraz aktywny udział w zajęciach e-learningowych (0-30 pkt) • obecność na ćwiczeniach laboratoryjnych i aktywny udział w dyskusji (0-20 pkt) • testy sprawdzające odbywające się w trakcie ćwiczenia podsumowującego każdą lekcję (0-50 pkt); zaliczenie każdego testu wymaga uzyskania minimum 60% efektów kształcenia. Przed przystąpieniem do ćwiczenia zaliczeniowego student jest zobowiązany do zrealizowania wszystkich zadań danej lekcji, zamieszczonych na platformie e-learningowej oraz poprawnego rozwiązania quizu podsumowującego lekcję, dostępnego również na platformie. Niespełnienie tego wymogu skutkuje obniżeniem punktacji danego testu zaliczeniowego o 20% (oznacza to wówczas konieczność uzyskania minimum 80% do zaliczenia danej lekcji). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego jest zaliczenie ćwiczeń, tj. uzyskanie minimum 51 pkt. Egzamin końcowy ustny. Na ocenę dostateczną wymagane jest: • osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności; • wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ocenie podlega aktywność studenta w dyskusji odbywającej się na forum dyskusyjnym oraz w trakcie każdego ćwiczenia laboratoryjnego. Sprawdzenie efektów kształcenia ma miejsce zarówno w trakcie lekcji e-learningowych (quizy, dyskusja na forum, zadania zaliczeniowe realizowane indywidualnie) oraz po każdej lekcji – w trakcie podsumowującego ćwiczenia laboratoryjnego, w czasie którego student wykonuje powtórnie niektóre zadania praktyczne, realizowane wcześniej na odległość oraz rozwiązuje test wielkokrotnego wyboru z pytaniami dotyczącymi omawianej lekcji. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające – wykład informacyjny; metody praktyczne – ćwiczenia przedmiotowe; e-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w wykładach: 10 godzin Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych: 17 godzin Udział w egzaminie: 1 godzina Nauka na odległość (w tym zapoznanie się z teorią, czytanie literatury, realizacja ćwiczeń i prac zaliczeniowych): 117 godzin Przygotowanie się do egzaminu: 20 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 165 godzin. = 6 ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
Moduł składa się z 10 lekcji: 1. Modelowanie informacji geograficznej – koncepcje i obowiązujące normy 2. Wektorowy model danych 3. Rastrowy model danych 4. System odniesień przestrzennych 5. Język XML oraz jego aplikacja w zapisie i wymianie danych geograficznych GML 6-7. Bazy danych (dwie lekcje) 8. Język SQL (Structured Query Language) 9. Przykładowe bazy danych geograficznych 10. Ocena jakości danych przestrzennych w świetle obowiązujących norm i celu wykorzystania danych | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Baza danych obiektów topograficznych, 2013, Główny Urząd Geodezji i Kartografii , rozdz.5 Łabaj A., Krajowy System Zarządzania Bazą danych obiektów topograficznych, rozdz. 7 Rutkowska G., Rutkowski R., Proces tworzenia BDOT10k., rozdz. 8 Zapalska K., Stuglik M., System zarządzania jakością danych BDOT10k, http://szkoleniagbdot.gugik.gov.pl/index.php/szkolenia/materialy-szkoleniowe-13 Gaździcki J., 2007. Standardy otwarte w geomatyce. Roczniki Geomatyki. T.5, z.2., Polskie Towarzystwo Informacji Przestrzennej, http://www.ptip.org.pl/download/files/b1.pdf Kadaj R. J., 2002, Polskie układy współrzędnych formuły transformacyjne, algorytmy i programy, Rzeszów Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., 2006, GIS. Teoria i praktyka, Wyd. Naukowe PWN Modelowanie danych przestrzennych, 2010, Roczniki Geomatyki PTIP, t. 8, z. 4 Pasławski J., 2006, Wprowadzenie do kartografii i topografii, Wyd. Nowa Era Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 października 2012 r. w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych, Dostępne w Internecie: http://legislacja.rcl.gov.pl/dokument/71348 Standard Leśnej Mapy Numerycznej (SLMN) http://www.lmn.lasy.gov.pl/standardlmn Wilson J.P., Fotheringham S. (red.), The handbook of geographic information sciences, Blackwell Companions to Geography, 7 Literatura uzupełniająca: Annoni A., Luzet C., Gubler E., Ihde J. (red.), 2003, Map Projection for Europe, Institute for Environment and Sustainability, European Commision, 131 ss; Dostępne w Internecie: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/pls/portal/docs/PAGE/PGP_DS_GISCO/PGE_DS_GISCO/TAB62153857/MAP_PROJECTIONS_FOR_EUROPE.PDF ESRI Shapefile Technical Description White Paper, ESRI, Inc., Redlands, CA, 1998, Dostępne w Internecie: http://www.esri.com/library/whitepapers/pdfs/shapefile.pdf Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., 2006, Budowa krajowej infrastruktury danych przestrzennych w Polsce. Harmonizacja baz danych referencyjnych, KGiF, AR we Wrocławiu, 125 ss. Dostępne w Internecie: http://www.geoforum.pl/pages/index.php?page=PublikacjeGIS Kozak J., 2004, Globalne cyfrowe modele wysokości - stan obecny i perspektywy, Teledetekcja środowiska, t.33, s.119-124. Kubik T., Iwaniak A., 2007, Technologie interoperacyjne w projekcie GEOPORTAL na przykładzie użycia usługi WMS, Roczniki Geomatyki, t.5, z.6, s.71-83. Dostępne w Internecie: http://repozytorium.ptip.org.pl/ Theobald D. M., 2001, Understanding Topology and Shapefiles, ArcUser, April-June 2001, Dostępne w Internecie: http://www.esri.com/news/arcuser/0401/topo.html http://www.w3schools.com/sql/ | |
Uwagi: |
Kurs prowadzony wspólnie ze studentami na kierunku e-gospodarka przestrzenna na studiach II stopnia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.