Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badania osadów czwartorzędowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WG.IG-3010-D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody badania osadów czwartorzędowych
Jednostka: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Michno
Prowadzący grup: Agata Gołąb, Piotr Kłapyta, Anna Michno, Dawid Siemek, Dominika Wrońska-Wałach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ocena wliczana do średniej:

tak

Efekty kształcenia:

1. WIEDZA

• zna główne klasyfikacje osadów klastycznych oraz ich kryteria

geografia (I stopień) K_W11

geografia (II stopień) K_W08

• ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech strukturalnych

i tekstualnych osadów czwartorzędowych oraz rozumie ich wartość interpretacyjną

geografia (I stopień) K_W11

geografia (II stopień) K_W08

• zna metody terenowych i laboratoryjnych badań osadów oraz prezentacji ich wyników

geografia (I stopień) K_W02, K_W03, K_W04, K_W11

geografia (II stopień) K_W03, K_W05

• ma podstawową wiedzę z zakresu metod określania wieku względnego i bezwzględnego osadów

geografia (I stopień) K_W11

geografia (II stopień) K_W05


2. UMIEJĘTNOŚCI

• posiada umiejętność wykonywania wierceń i odkrywek oraz opisu występujących w nich osadów

geografia (I stopień) K_U04, K_U13

geografia (II stopień) K_U04, K_U05

• umie dobrać właściwe i wykonać analizy składu mechanicznego i obróbki osadów

geografia (I stopień) K_U04, K_U13

geografia (II stopień) K_U04, K_U05

• umie analizować i interpretować wyniki badań terenowych i laboratoryjnych

geografia (I stopień) K_U03, K_U05, K_U06, K_U07

geografia (II stopień) K_U01, K_U02, K_U03, K_U08

• potrafi ocenić przydatność i zastosować różne metody badań do rekonstrukcji warunków transportu i sedymentacji osadów

geografia (I stopień) K_U02, K_U03, K_U10

geografia (II stopień) K_U03, K_U04

• potrafi zastosować wiedzę sedymentologiczną do analiz paleogeograficznych i współczesnych przemian środowiska

geografia (I stopień) K_U010

geografia (II stopień) K_U07, K_U08


3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE

• ma świadomość samodoskonalenia i pogłębiania wiedzy

geografia (I stopień) K_K01

geografia (II stopień) K_K01

• ma świadomość znaczenia analizy osadów w badaniach

przyrodniczych

geografia (I stopień), K_K02

geografia (II stopień) K_K02

• potrafi pracować w zespole

geografia (I stopień) K_K04

geografia (II stopień) K_K04

• przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy, jest odpowiedzialny za sprzęt pomiarowy

geografia (I stopień) K_K03

geografia (II stopień) K_K03

Wymagania wstępne:

Ukończony kurs: Geomorfologia

Forma i warunki zaliczenia:

• Obowiązkowy i czynny udział w zajęciach terenowych i laboratoryjnych.

• Wykonanie zespołowych badań terenowych i laboratoryjnych oraz prezentacja raportu końcowego.

• Egzamin pisemny.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest:

• osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności

• wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych


Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

Praca w grupach: wykonanie ćwiczeń terenowych, kameralnych i laboratoryjnych


Bilans punktów ECTS:

Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 62 godz.

Przygotowanie do zajęć typu ćwiczeniowego – 3 godz.

Wykonanie pomiarów i obserwacji w terenie – 20 godz.

Wykonanie w zespołach analiz laboratoryjnych – 15 godz.

Przygotowanie raportu z badań zespołowych – 20 godz.

Czytanie zadanej i (wskazanej) literatury – 20 godz.

Przygotowanie do egzaminu końcowego – 20 godz.

Razem – 160 godz.



Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kierunkowych

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3
Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Pełny opis:

Typologie osadów czwartorzędowych. Cechy strukturalne i teksturalne osadów i ich wartość interpretacyjna: typy warstwowania, struktury deformacyjne, miąższość i regularność warstw, ułożenie, skład litologiczny, mechaniczny, kształt i stopień zwietrzenia żwirów, barwa osadów. Charakterystyka sposobu wykształcenia osadów podstawowych środowisk sedymentacyjnych: stokowego, fluwialnego, glacjalnego, glacifluwialnego, eolicznego, limnicznego, morskiego. Oznaczanie wieku bezwzględnego osadów – wybrane metody. Klasyfikacja metod paleobotanicznych i paleozoologicznych, możliwości i ograniczenia interpretacji stratygraficznych oraz paleoekologicznych. Wykorzystanie metod badań archeologicznych w sedymentologii. Przykłady zastosowania ww. metod w badaniach paleogeograficznych w Polsce i na świecie. Terenowy przegląd odsłonięć osadów czwartorzędowych różnej genezy, określenie środowiska i warunków ich powstania. Opis profilów wiertniczych i odsłonięć: wybór i lokalizacja punktu badań, technika wykonywania wierceń i odkrywek, zasady ich opisu, pomiary biegu i upadu warstw i ułożenia żwirów, rekonstrukcja warunków transportu i sedymentacji, sporządzanie dokumentacji graficznej odsłonięć, zasady pobory i przechowywania prób osadów do analiz laboratoryjnych. Skład petrograficzny materiału głazowego i żwirowego: metody poboru materiału, technika pomiaru, metody przedstawiania i interpretacja wyników. Morfologia głazów i żwirów: metody określania formy, spłaszczenia i sferyczności żwirów, przeprowadzenie pomiarów metodą A. Cailleux, zestawienie liczbowe i graficzne oraz interpretacja wyników. Klasyfikacje osadów klastycznych. Badania laboratoryjne: zasady wykonania, prezentacji graficznej i interpretacji. Praktyczne znaczenie badań teksturalnych osadów.

Literatura:

Gradziński R., Kostecka A., Radomski A., Unrug R., 1986, Zarys sedymentologii, Wyd. Geol. Warszawa.

Lindner L., 1992, Czwartorzęd. Osady, metody badań, stratygrafia. Wyd. PAE, Warszawa.

Mycielska-Dowgiałło E., 1980, Wstęp do sedymentologii (dla geografów), Wyd. WSP Kielce.

Mycielska-Dowgiałło E., (red.), 1998, Struktury sedymentacyjna i postsedymentacyjne w osadach czwartorzędowych i ich wartość interpretacyjna, Wyd. WGiSR UW, Warszawa.

Mycielska-Dowgiałło E., Rutkowski J., (red.), 1995, Badania osadów czwartorzędowych. Wybrane metody

i interpretacja wyników, Wyd. WGiSR UW, Warszawa.

Zieliński, T. 2014. Sedymentologia. Osady rzek i jezior. Wyd. Naukowe UAM, Poznań.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Michno
Prowadzący grup: Agata Gołąb, Piotr Kłapyta, Anna Michno, Dawid Siemek, Dominika Wrońska-Wałach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ocena wliczana do średniej:

tak

Efekty kształcenia:

1. WIEDZA

• zna główne klasyfikacje osadów klastycznych oraz ich kryteria

geografia (I stopień) K_W11

geografia (II stopień) K_W08

• ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech strukturalnych

i tekstualnych osadów czwartorzędowych oraz rozumie ich wartość interpretacyjną

geografia (I stopień) K_W11

geografia (II stopień) K_W08

• zna metody terenowych i laboratoryjnych badań osadów oraz prezentacji ich wyników

geografia (I stopień) K_W02, K_W03, K_W04, K_W11

geografia (II stopień) K_W03, K_W05

• ma podstawową wiedzę z zakresu metod określania wieku względnego i bezwzględnego osadów

geografia (I stopień) K_W11

geografia (II stopień) K_W05


2. UMIEJĘTNOŚCI

• posiada umiejętność wykonywania wierceń i odkrywek oraz opisu występujących w nich osadów

geografia (I stopień) K_U04, K_U13

geografia (II stopień) K_U04, K_U05

• umie dobrać właściwe i wykonać analizy składu mechanicznego i obróbki osadów

geografia (I stopień) K_U04, K_U13

geografia (II stopień) K_U04, K_U05

• umie analizować i interpretować wyniki badań terenowych i laboratoryjnych

geografia (I stopień) K_U03, K_U05, K_U06, K_U07

geografia (II stopień) K_U01, K_U02, K_U03, K_U08

• potrafi ocenić przydatność i zastosować różne metody badań do rekonstrukcji warunków transportu i sedymentacji osadów

geografia (I stopień) K_U02, K_U03, K_U10

geografia (II stopień) K_U03, K_U04

• potrafi zastosować wiedzę sedymentologiczną do analiz paleogeograficznych i współczesnych przemian środowiska

geografia (I stopień) K_U010

geografia (II stopień) K_U07, K_U08


3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE

• ma świadomość samodoskonalenia i pogłębiania wiedzy

geografia (I stopień) K_K01

geografia (II stopień) K_K01

• ma świadomość znaczenia analizy osadów w badaniach

przyrodniczych

geografia (I stopień), K_K02

geografia (II stopień) K_K02

• potrafi pracować w zespole

geografia (I stopień) K_K04

geografia (II stopień) K_K04

• przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy, jest odpowiedzialny za sprzęt pomiarowy

geografia (I stopień) K_K03

geografia (II stopień) K_K03

Wymagania wstępne:

Ukończony kurs: Geomorfologia

Forma i warunki zaliczenia:

• Obowiązkowy i czynny udział w zajęciach terenowych i laboratoryjnych.

• Wykonanie zespołowych badań terenowych i laboratoryjnych oraz prezentacja raportu końcowego.

• Egzamin pisemny.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest:

• osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności

• wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych


Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

Praca w grupach: wykonanie ćwiczeń terenowych, kameralnych i laboratoryjnych


Bilans punktów ECTS:

Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 62 godz.

Przygotowanie do zajęć typu ćwiczeniowego – 3 godz.

Wykonanie pomiarów i obserwacji w terenie – 20 godz.

Wykonanie w zespołach analiz laboratoryjnych – 15 godz.

Przygotowanie raportu z badań zespołowych – 20 godz.

Czytanie zadanej i (wskazanej) literatury – 20 godz.

Przygotowanie do egzaminu końcowego – 20 godz.

Razem – 160 godz.



Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kierunkowych

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3
Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Pełny opis:

Typologie osadów czwartorzędowych. Cechy strukturalne i teksturalne osadów i ich wartość interpretacyjna: typy warstwowania, struktury deformacyjne, miąższość i regularność warstw, ułożenie, skład litologiczny, mechaniczny, kształt i stopień zwietrzenia żwirów, barwa osadów. Charakterystyka sposobu wykształcenia osadów podstawowych środowisk sedymentacyjnych: stokowego, fluwialnego, glacjalnego, glacifluwialnego, eolicznego, limnicznego, morskiego. Oznaczanie wieku bezwzględnego osadów – wybrane metody. Klasyfikacja metod paleobotanicznych i paleozoologicznych, możliwości i ograniczenia interpretacji stratygraficznych oraz paleoekologicznych. Wykorzystanie metod badań archeologicznych w sedymentologii. Przykłady zastosowania ww. metod w badaniach paleogeograficznych w Polsce i na świecie. Terenowy przegląd odsłonięć osadów czwartorzędowych różnej genezy, określenie środowiska i warunków ich powstania. Opis profilów wiertniczych i odsłonięć: wybór i lokalizacja punktu badań, technika wykonywania wierceń i odkrywek, zasady ich opisu, pomiary biegu i upadu warstw i ułożenia żwirów, rekonstrukcja warunków transportu i sedymentacji, sporządzanie dokumentacji graficznej odsłonięć, zasady pobory i przechowywania prób osadów do analiz laboratoryjnych. Skład petrograficzny materiału głazowego i żwirowego: metody poboru materiału, technika pomiaru, metody przedstawiania i interpretacja wyników. Morfologia głazów i żwirów: metody określania formy, spłaszczenia i sferyczności żwirów, przeprowadzenie pomiarów metodą A. Cailleux, zestawienie liczbowe i graficzne oraz interpretacja wyników. Klasyfikacje osadów klastycznych. Badania laboratoryjne: zasady wykonania, prezentacji graficznej i interpretacji. Praktyczne znaczenie badań teksturalnych osadów.

Literatura:

Gradziński R., Kostecka A., Radomski A., Unrug R., 1986, Zarys sedymentologii, Wyd. Geol. Warszawa.

Lindner L., 1992, Czwartorzęd. Osady, metody badań, stratygrafia. Wyd. PAE, Warszawa.

Mycielska-Dowgiałło E., 1980, Wstęp do sedymentologii (dla geografów), Wyd. WSP Kielce.

Mycielska-Dowgiałło E., (red.), 1998, Struktury sedymentacyjna i postsedymentacyjne w osadach czwartorzędowych i ich wartość interpretacyjna, Wyd. WGiSR UW, Warszawa.

Mycielska-Dowgiałło E., Rutkowski J., (red.), 1995, Badania osadów czwartorzędowych. Wybrane metody

i interpretacja wyników, Wyd. WGiSR UW, Warszawa.

Zieliński, T. 2014. Sedymentologia. Osady rzek i jezior. Wyd. Naukowe UAM, Poznań.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b