Metody badania osadów czwartorzędowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-3010-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badania osadów czwartorzędowych |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Ćwiczenia terenowe, 20 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Michno | |
Prowadzący grup: | Agata Gołąb, Piotr Kłapyta, Anna Michno, Dawid Siemek, Dominika Wrońska-Wałach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | 1. WIEDZA • zna główne klasyfikacje osadów klastycznych oraz ich kryteria geografia (I stopień) K_W11 geografia (II stopień) K_W08 • ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech strukturalnych i tekstualnych osadów czwartorzędowych oraz rozumie ich wartość interpretacyjną geografia (I stopień) K_W11 geografia (II stopień) K_W08 • zna metody terenowych i laboratoryjnych badań osadów oraz prezentacji ich wyników geografia (I stopień) K_W02, K_W03, K_W04, K_W11 geografia (II stopień) K_W03, K_W05 • ma podstawową wiedzę z zakresu metod określania wieku względnego i bezwzględnego osadów geografia (I stopień) K_W11 geografia (II stopień) K_W05 2. UMIEJĘTNOŚCI • posiada umiejętność wykonywania wierceń i odkrywek oraz opisu występujących w nich osadów geografia (I stopień) K_U04, K_U13 geografia (II stopień) K_U04, K_U05 • umie dobrać właściwe i wykonać analizy składu mechanicznego i obróbki osadów geografia (I stopień) K_U04, K_U13 geografia (II stopień) K_U04, K_U05 • umie analizować i interpretować wyniki badań terenowych i laboratoryjnych geografia (I stopień) K_U03, K_U05, K_U06, K_U07 geografia (II stopień) K_U01, K_U02, K_U03, K_U08 • potrafi ocenić przydatność i zastosować różne metody badań do rekonstrukcji warunków transportu i sedymentacji osadów geografia (I stopień) K_U02, K_U03, K_U10 geografia (II stopień) K_U03, K_U04 • potrafi zastosować wiedzę sedymentologiczną do analiz paleogeograficznych i współczesnych przemian środowiska geografia (I stopień) K_U010 geografia (II stopień) K_U07, K_U08 3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE • ma świadomość samodoskonalenia i pogłębiania wiedzy geografia (I stopień) K_K01 geografia (II stopień) K_K01 • ma świadomość znaczenia analizy osadów w badaniach przyrodniczych geografia (I stopień), K_K02 geografia (II stopień) K_K02 • potrafi pracować w zespole geografia (I stopień) K_K04 geografia (II stopień) K_K04 • przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy, jest odpowiedzialny za sprzęt pomiarowy geografia (I stopień) K_K03 geografia (II stopień) K_K03 |
|
Wymagania wstępne: | Ukończony kurs: Geomorfologia |
|
Forma i warunki zaliczenia: | • Obowiązkowy i czynny udział w zajęciach terenowych i laboratoryjnych. • Wykonanie zespołowych badań terenowych i laboratoryjnych oraz prezentacja raportu końcowego. • Egzamin pisemny. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest: • osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności • wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | Praca w grupach: wykonanie ćwiczeń terenowych, kameralnych i laboratoryjnych |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 62 godz. Przygotowanie do zajęć typu ćwiczeniowego – 3 godz. Wykonanie pomiarów i obserwacji w terenie – 20 godz. Wykonanie w zespołach analiz laboratoryjnych – 15 godz. Przygotowanie raportu z badań zespołowych – 20 godz. Czytanie zadanej i (wskazanej) literatury – 20 godz. Przygotowanie do egzaminu końcowego – 20 godz. Razem – 160 godz. |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Pełny opis: |
Typologie osadów czwartorzędowych. Cechy strukturalne i teksturalne osadów i ich wartość interpretacyjna: typy warstwowania, struktury deformacyjne, miąższość i regularność warstw, ułożenie, skład litologiczny, mechaniczny, kształt i stopień zwietrzenia żwirów, barwa osadów. Charakterystyka sposobu wykształcenia osadów podstawowych środowisk sedymentacyjnych: stokowego, fluwialnego, glacjalnego, glacifluwialnego, eolicznego, limnicznego, morskiego. Oznaczanie wieku bezwzględnego osadów – wybrane metody. Klasyfikacja metod paleobotanicznych i paleozoologicznych, możliwości i ograniczenia interpretacji stratygraficznych oraz paleoekologicznych. Wykorzystanie metod badań archeologicznych w sedymentologii. Przykłady zastosowania ww. metod w badaniach paleogeograficznych w Polsce i na świecie. Terenowy przegląd odsłonięć osadów czwartorzędowych różnej genezy, określenie środowiska i warunków ich powstania. Opis profilów wiertniczych i odsłonięć: wybór i lokalizacja punktu badań, technika wykonywania wierceń i odkrywek, zasady ich opisu, pomiary biegu i upadu warstw i ułożenia żwirów, rekonstrukcja warunków transportu i sedymentacji, sporządzanie dokumentacji graficznej odsłonięć, zasady pobory i przechowywania prób osadów do analiz laboratoryjnych. Skład petrograficzny materiału głazowego i żwirowego: metody poboru materiału, technika pomiaru, metody przedstawiania i interpretacja wyników. Morfologia głazów i żwirów: metody określania formy, spłaszczenia i sferyczności żwirów, przeprowadzenie pomiarów metodą A. Cailleux, zestawienie liczbowe i graficzne oraz interpretacja wyników. Klasyfikacje osadów klastycznych. Badania laboratoryjne: zasady wykonania, prezentacji graficznej i interpretacji. Praktyczne znaczenie badań teksturalnych osadów. |
|
Literatura: |
Gradziński R., Kostecka A., Radomski A., Unrug R., 1986, Zarys sedymentologii, Wyd. Geol. Warszawa. Lindner L., 1992, Czwartorzęd. Osady, metody badań, stratygrafia. Wyd. PAE, Warszawa. Mycielska-Dowgiałło E., 1980, Wstęp do sedymentologii (dla geografów), Wyd. WSP Kielce. Mycielska-Dowgiałło E., (red.), 1998, Struktury sedymentacyjna i postsedymentacyjne w osadach czwartorzędowych i ich wartość interpretacyjna, Wyd. WGiSR UW, Warszawa. Mycielska-Dowgiałło E., Rutkowski J., (red.), 1995, Badania osadów czwartorzędowych. Wybrane metody i interpretacja wyników, Wyd. WGiSR UW, Warszawa. Zieliński, T. 2014. Sedymentologia. Osady rzek i jezior. Wyd. Naukowe UAM, Poznań. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Ćwiczenia terenowe, 20 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Michno | |
Prowadzący grup: | Agata Gołąb, Piotr Kłapyta, Anna Michno, Dawid Siemek, Dominika Wrońska-Wałach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | 1. WIEDZA • zna główne klasyfikacje osadów klastycznych oraz ich kryteria geografia (I stopień) K_W11 geografia (II stopień) K_W08 • ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech strukturalnych i tekstualnych osadów czwartorzędowych oraz rozumie ich wartość interpretacyjną geografia (I stopień) K_W11 geografia (II stopień) K_W08 • zna metody terenowych i laboratoryjnych badań osadów oraz prezentacji ich wyników geografia (I stopień) K_W02, K_W03, K_W04, K_W11 geografia (II stopień) K_W03, K_W05 • ma podstawową wiedzę z zakresu metod określania wieku względnego i bezwzględnego osadów geografia (I stopień) K_W11 geografia (II stopień) K_W05 2. UMIEJĘTNOŚCI • posiada umiejętność wykonywania wierceń i odkrywek oraz opisu występujących w nich osadów geografia (I stopień) K_U04, K_U13 geografia (II stopień) K_U04, K_U05 • umie dobrać właściwe i wykonać analizy składu mechanicznego i obróbki osadów geografia (I stopień) K_U04, K_U13 geografia (II stopień) K_U04, K_U05 • umie analizować i interpretować wyniki badań terenowych i laboratoryjnych geografia (I stopień) K_U03, K_U05, K_U06, K_U07 geografia (II stopień) K_U01, K_U02, K_U03, K_U08 • potrafi ocenić przydatność i zastosować różne metody badań do rekonstrukcji warunków transportu i sedymentacji osadów geografia (I stopień) K_U02, K_U03, K_U10 geografia (II stopień) K_U03, K_U04 • potrafi zastosować wiedzę sedymentologiczną do analiz paleogeograficznych i współczesnych przemian środowiska geografia (I stopień) K_U010 geografia (II stopień) K_U07, K_U08 3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE • ma świadomość samodoskonalenia i pogłębiania wiedzy geografia (I stopień) K_K01 geografia (II stopień) K_K01 • ma świadomość znaczenia analizy osadów w badaniach przyrodniczych geografia (I stopień), K_K02 geografia (II stopień) K_K02 • potrafi pracować w zespole geografia (I stopień) K_K04 geografia (II stopień) K_K04 • przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy, jest odpowiedzialny za sprzęt pomiarowy geografia (I stopień) K_K03 geografia (II stopień) K_K03 |
|
Wymagania wstępne: | Ukończony kurs: Geomorfologia |
|
Forma i warunki zaliczenia: | • Obowiązkowy i czynny udział w zajęciach terenowych i laboratoryjnych. • Wykonanie zespołowych badań terenowych i laboratoryjnych oraz prezentacja raportu końcowego. • Egzamin pisemny. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest: • osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności • wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | Praca w grupach: wykonanie ćwiczeń terenowych, kameralnych i laboratoryjnych |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 62 godz. Przygotowanie do zajęć typu ćwiczeniowego – 3 godz. Wykonanie pomiarów i obserwacji w terenie – 20 godz. Wykonanie w zespołach analiz laboratoryjnych – 15 godz. Przygotowanie raportu z badań zespołowych – 20 godz. Czytanie zadanej i (wskazanej) literatury – 20 godz. Przygotowanie do egzaminu końcowego – 20 godz. Razem – 160 godz. |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Pełny opis: |
Typologie osadów czwartorzędowych. Cechy strukturalne i teksturalne osadów i ich wartość interpretacyjna: typy warstwowania, struktury deformacyjne, miąższość i regularność warstw, ułożenie, skład litologiczny, mechaniczny, kształt i stopień zwietrzenia żwirów, barwa osadów. Charakterystyka sposobu wykształcenia osadów podstawowych środowisk sedymentacyjnych: stokowego, fluwialnego, glacjalnego, glacifluwialnego, eolicznego, limnicznego, morskiego. Oznaczanie wieku bezwzględnego osadów – wybrane metody. Klasyfikacja metod paleobotanicznych i paleozoologicznych, możliwości i ograniczenia interpretacji stratygraficznych oraz paleoekologicznych. Wykorzystanie metod badań archeologicznych w sedymentologii. Przykłady zastosowania ww. metod w badaniach paleogeograficznych w Polsce i na świecie. Terenowy przegląd odsłonięć osadów czwartorzędowych różnej genezy, określenie środowiska i warunków ich powstania. Opis profilów wiertniczych i odsłonięć: wybór i lokalizacja punktu badań, technika wykonywania wierceń i odkrywek, zasady ich opisu, pomiary biegu i upadu warstw i ułożenia żwirów, rekonstrukcja warunków transportu i sedymentacji, sporządzanie dokumentacji graficznej odsłonięć, zasady pobory i przechowywania prób osadów do analiz laboratoryjnych. Skład petrograficzny materiału głazowego i żwirowego: metody poboru materiału, technika pomiaru, metody przedstawiania i interpretacja wyników. Morfologia głazów i żwirów: metody określania formy, spłaszczenia i sferyczności żwirów, przeprowadzenie pomiarów metodą A. Cailleux, zestawienie liczbowe i graficzne oraz interpretacja wyników. Klasyfikacje osadów klastycznych. Badania laboratoryjne: zasady wykonania, prezentacji graficznej i interpretacji. Praktyczne znaczenie badań teksturalnych osadów. |
|
Literatura: |
Gradziński R., Kostecka A., Radomski A., Unrug R., 1986, Zarys sedymentologii, Wyd. Geol. Warszawa. Lindner L., 1992, Czwartorzęd. Osady, metody badań, stratygrafia. Wyd. PAE, Warszawa. Mycielska-Dowgiałło E., 1980, Wstęp do sedymentologii (dla geografów), Wyd. WSP Kielce. Mycielska-Dowgiałło E., (red.), 1998, Struktury sedymentacyjna i postsedymentacyjne w osadach czwartorzędowych i ich wartość interpretacyjna, Wyd. WGiSR UW, Warszawa. Mycielska-Dowgiałło E., Rutkowski J., (red.), 1995, Badania osadów czwartorzędowych. Wybrane metody i interpretacja wyników, Wyd. WGiSR UW, Warszawa. Zieliński, T. 2014. Sedymentologia. Osady rzek i jezior. Wyd. Naukowe UAM, Poznań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.