Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Systemy rzeczne w antropocenie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WG.IG-3016-D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Systemy rzeczne w antropocenie
Jednostka: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia terenowe, 20 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 40 godzin więcej informacji
Kształcenie na odległość, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Gorczyca
Prowadzący grup: Elżbieta Gorczyca, Kazimierz Krzemień, Agnieszka Rajwa-Kuligiewicz, Mateusz Sobucki, Mirosław Żelazny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

C1 • Zapoznanie studentów z stanem systemów rzecznych w antropocenie.

C2 • Przekazanie wiedzy z zakresu antropopresji w systemach rzecznych – regulacje, budowle hydrotechniczne,

zaburzenie retencji, zanik bioróżnorodności w dolinach rzecznych.

C3 • Zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami rozwojowym systemów rzecznych, w tym procesami

renaturyzacji koryt.

C4 • Uświadomienie studentom roli ekstremalnych wezbrań w rozwoju górskich koryt rzecznych.

C5 • Zapoznanie studentów z działalnością bobrów w górskich korytach rzecznych.

Efekty kształcenia:

• Student zna zagrożenia związane z antropocenem w kontekście funkcjonowania systemów rzecznych

• Student zna różne typy koryt rzecznych oraz uwarunkowania ich wykształcenia

• Student potrafi wskazać skutki rzeźbotwórczej działalności rzek

• Student zna i rozumie role zdarzeń ekstremalnych w kształtowaniu koryt rzecznych

• Student rozumie problem degradacji koryt rzecznych pod wpływem antropopresji (regulacji hydrotechnicznych, poboru żwiru itp.)

• Student zna zagadnienia dotyczące szeroko pojętej renaturyzacji koryt

• Student rozumie zależności miedzy strukturą i funkcjonowaniem koryta rzecznego a użytkowaniem i zagospodarowaniem (stopniem urbanizacji) zlewni

• Student właściwie posługuje się terminologią z zakresu geomorfologii fluwialnej w języku polskim i angielskim

• Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu geomorfologii do analizy i interpretacji niekorzystnych skutków antropopresji w korytach rzecznych

• Student rozumie relacje pomiędzy warunkami, czynnikami, procesami morfogenetycznymi w korytach rzecznych

• Student potrafi korzystać ze źródeł informacji dotyczących funkcjonowania górskich koryt rzecznych

• Student ma świadomość znaczenia prawidłowego utrzymania koryt rzecznych dla właściwego funkcjonowania środowiska przyrodniczego i gospodarki w obszarach górskich

• Student ma świadomość samodoskonalenia i pogłębiania wiedzy

• Student docenia wartość środowiska przyrodniczego dolin rzecznych; ma świadomość odpowiedzialności za ich ochronę

• Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz za powierzony sprzęt w warunkach terenowych




Wymagania wstępne:

obowiązkowa obecność na zajęciach

Forma i warunki zaliczenia:

konwersatorium - egzamin pisemny / ustny aktywny udział w zajęciach

ćwiczenia terenowe zaliczenie na ocenę, prezentacja aktywny udział w zajęciach terenowych, prezentacja

e-learning zaliczenie udział w dyskusji, przygotowanie do zajęć terenowych

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda sytuacyjna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

Metody nauczania:

analiza przypadków, wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia przedmiotowe, wykład konwersatoryjny, Metoda

sytuacyjna, metoda projektów

Bilans punktów ECTS:

Bilans punktów ECTS – 6 - kurs roczny

Liczba godzin pracy studenta: 150 godzin

Godziny kontaktowe studenta z prowadzącym: 75 godzin

konwersatorium - 40 godzin

e-learning – 12 godzin

zajęcia terenowe - 20 godzin

egzamin – 3 godziny


Praca własna studenta: 75 godzin

przeprowadzenie badań literaturowych – 25 godzin

przygotowanie do ćwiczeń terenowych – 15 godzin

przygotowanie referatu – 15 godzin

przygotowanie do egzaminu – 20 godzin


Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

nie dotyczy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

-

Pełny opis:

Konwersatorium:

Tematy:

• Wprowadzenie do geomorfologii fluwialnej, najważniejsze terminy i koncepcje rozwoju i funkcjonowania systemów korytowych. Rozwój systemów rzecznych w antropocenie

• Typologie koryt rzecznych, ze szczególnym uwzględnieniem górskich koryt żwirodennych.

• Rzeźbotwórcza rola rzek – erozja, transport, akumulacja.

• Struktura koryt rzek górskich.

• Zależności między systemem stokowym a fluwialnym.

• Rola zdarzeń ekstremalnych w kształtowaniu koryt rzecznych – wielkość wezbrań a rozwój koryt rzecznych.

• Rola neotektoniki w ewolucji koryt rzecznych w obszarach górskich.

• Skutki antropopresji w górskich systemach korytowych:

- regulacje hydrotechniczne,

- skutki poboru żwiru z koryt i dna doliny,

- uszczelnienie zlewni,

- zmiany użytkowania w zlewni,

- zbiorniki zaporowe.

• Renaturyzacja koryt zdegradowanych w wyniku antropopresji.

• Rozwój systemów korytowych w ostatnich 200 latach – prognozy rozwoju koryt uregulowanych.

• Biogeomorfologia systemów fluwialnych:

- roślinność nadrzeczna,

- zwierzęta (rola bobrów).

• Zaburzenia ciągłości systemów fluwialnych.

E-learning

Tematy (przygotowanie przed częścią terenową)

• Rozwój karpackich systemów rzecznych w antropocenie.

• Koryta rzek karpackich na tle różnych typologii koryt rzecznych.

• Struktura karpackich koryt rzecznych – przekształcenia antropogeniczne

• Częstość wezbrań w Karpatach i ich rola w kształtowaniu koryt rzecznych – wielkość wezbrań a rozwój koryt rzecznych.

• Skutki antropopresji w karpackich systemach korytowych:

- regulacje hydrotechniczne,

- pobór żwirów,

• Renaturyzacja koryt zdegradowanych w wyniku antropopresji, samoistna renaturyzacja.

• Biogeomorfologia karpackich systemów fluwialnych:

- roślinność nadrzeczna oraz rola rumoszu drzewnego,

- bobry.

Ćwiczenia terenowe:

Realizacja tematów w takcie zajęć terenowych na przykładzie wybranych koryt rzek karpackich (Raba, Skawa, Czarny Dunajec, Dunajec, Białka, Łososina)

Literatura:

• Krzemień K., (red.), 2012, Struktura koryt rzek i potoków (studium metodyczne), IGiGP UJ, Kraków.

• Gorczyca E., 2016, Rozwój górskich żwirodennych koryt rzecznych w warunkach antropopresji, IGiGP UJ, Kraków.

• Rinaldi, M., Gurnell, A. M., Del Tánago, M. G., Bussettini, M., Hendriks, D., 2016, Classification of river morphology and hydrology to support management and restoration. Aquatic sciences, 78 (1), 17-33.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b