Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zmiany i zmienność klimatu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WG.IG-3225-D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zmiany i zmienność klimatu
Jednostka: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Zarządzanie zasobami przyrody - przedmioty fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wypych
Prowadzący grup: Agnieszka Sulikowska, Zbigniew Ustrnul, Agnieszka Wypych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ocena wliczana do średniej:

tak

Efekty kształcenia:

1. WIEDZA

- zna metody badań klimatu – określa ich znaczenie oraz definiuje ograniczenia (Geogr_I: K_W03 ; Geogr_II: K_W05, ; BG_II: KW_02)

- identyfikuje przyczyny zmian klimatu, opisuje ich wpływ na środowisko przyrodnicze (Geogr_I: K_W11; Geogr_II: K_W08; BG_II: KW_04, KW_06)

- wskazuje przykłady zmian klimatu w różnych skalach czasowych (Geogr_I: K_W11 ; Geogr_II: K_W08; BG_II: KW_05 )

- opisuje możliwe skutki zmian klimatu w świetle wyników pochodzących z modeli klimatycznych i różnych scenariuszy zmian klimatu (Geogr_I: K_W07; Geogr_II:K_W08, K_W; BG_II: KW_01)

- prezentuje międzynarodowe i polityczne aspekty zmian klimatu (konwencje międzynarodowe, IPCC) (Geogr_I: K_W11; Geogr_II: K_W08; BG_II: KW_05)


2. UMIEJĘTNOŚCI

- dokonuje analizy i interpretacji danych (pośrednich i pomiarowych) w aspekcie zmian i zmienności klimatu (Geogr_I: K_U03, K_U06, K_U13; Geogr_II: K_U04; BG_II: KU_07, KU_08 )

- dokonuje krytycznej analizy scenariuszy zmian klimatycznych (Geogr_I: K_U13; Geogr_II: K_U02, K_U03 ; BG_II: KU_05 )

-dostrzega rolę mediów i polityki w kształtowaniu opinii publicznej nt współczesnych zmian klimatu. (Geogr_I: K_U11 ; Geogr_II: K_U02, K_U07 ; BG_II: K_U04)


3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE:

- ma świadomość konieczności podnoszenia własnych kompetencji (Geogr_I: K_K01, K_K02; Geogr_II: K_K01, BG_II: K_K02, K_K07).

- ocenia współczesne poglądy związane z globalnym ociepleniem (Geogr_I: K_K02; Geogr_II: K_U02 ; BG_II: K_K01 )


Wymagania wstępne:

Ukończenie kursu Meteorologia i klimatologia (WB.IG-0202-DL)


(Kurs przeznaczony dla studentów studiów II stopnia)

Forma i warunki zaliczenia:

Zaliczenie ćwiczeń: Wykonanie określonych ćwiczeń w toku zajęć, wykonanie prezentacji multimedialnej na zadany temat, opracowanie i omówienie zbioru artykułów

Zaliczenie kursu: egzamin pisemny (warunkiem pozytywne zaliczenie ćwiczeń)



Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Egzamin pisemny sprawdzający zakładany poziom wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych.

Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest:

- osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności

- wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych


Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - seminarium
Metody programowane - z użyciem komputera

Metody dydaktyczne:

Wykład, ćwiczenia (seminarium problemowe, dyskusja, ćwiczenia przedmiotowe)

Bilans punktów ECTS:

Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 45 godz.

Czytanie zadanej (wskazanej) literatury – 30 godz.

Przygotowanie się do ćwiczeń – 15 godz.

Napisanie (przygotowanie) raportu (projektu, eseju) – 10 godz.

Przygotowanie się do egzaminu końcowego – 20 godz.

Razem 120 godz. pracy studenta


Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Charakterystyka naturalnych i antropogenicznych przyczyn oraz konsekwencji zmian klimatu dla środowiska przyrodniczego. Współczesne poglądy na tzw globalne ocieplenie (rola mediów i polityki w kształtowaniu opinii publicznej). Modele klimatyczne i scenariusze zmian klimatu.

Pełny opis:

Wykłady: Główna terminologia stosowana w badaniach zmian klimatu. Metody badań klimatu - ich znaczenie oraz ograniczenia. Przyczyny niejednorodności danych oraz metody ich wykrywania. Najważniejsze teorie przyczyn zmian klimatu w świetle współczesnego stanu wiedzy. Przykłady zmian klimatu w różnych skalach czasowych. Międzynarodowe aspekty zmian klimatycznych i ich antropogenicznych uwarunkowań. Modele klimatyczne i scenariusze zmian klimatu. Środowiskowe i społeczne reperkusje zmian i wahań klimatu.

Ćwiczenia: Analizy przykładowych szeregów czasowych, badanie jednorodności ciągów, analizy dendrochronologiczne, analizy danych historycznych, seminarium na stacji historycznej oraz w laboratorium dendrochronologicznym AR/AGH, symulacje komputerowe zmian klimatu, analiza współczesnych poglądów nt zmian klimatu

Literatura:

Archer D., 2007, Global Warming: Understanding the Forecast, Blackwell.

Burroughs W.J., 2001, Climate Change: A Multidisciplinary Approach, CUP.

Drake F., 2000, Global Warming: The Science of Climate Change, Arnold.

Hardy J.T., 2003, Climate Change: Causes, Effects and Solutions, Wiley.

Harvey L.D.D., 2000, Climate and Global Environmental Change, Prentice Hall.

Houghton et al (IPCC) 2001 Climate Change 2001: The Scientific Basis, CUP.

IPCC, 2001: Climate Change 2001: Synthesis Report. A Contribution of Working Groups I, II, and III to the Third Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Watson, R.T. and the Core Writing Team (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom, and New York, NY, USA, 398 pp.

O’Hare G., Sweeney J., Wilby R., 2005, Weather, Climate and Climate Change: Human Perspectives, Pearson.

Uwagi:

Kurs przeznaczony dla studentów studiów II stopnia, obligatoryjny na specjalności na studiach magisterskich na kierunku geografia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b