Ćwiczenia terenowe "Obszary metropolitalne i procesy metropolizacji"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-4006-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia terenowe "Obszary metropolitalne i procesy metropolizacji" |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Taczanowski, Andrzej Zborowski | |
Prowadzący grup: | Jakub Taczanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Student po zakończeniu kursu uzyska wiedzę i umiejętności z zakresu społeczno-ekonomicznych i przestrzennych uwarunkowań rozwoju obszarów metropolitalnych Polski i Świata. |
|
Efekty kształcenia: | 1) WIEDZA – student zapoznaje się z teorią i praktyką funkcjonowania wybranych obszarów metropolitalnych w Polsce i na Świecie (K_W06; K_W10 i K_W11 dla I stopnia geografia; K_W06; K_W08 dla II stopnia geografia) 2) UMIEJĘTNOŚCI – umie opracować i zaprezentować wybrany problem geograficzny w formie pisemnej i ustnej z zachowaniem właściwej struktury logicznej, z poprawną dokumentacją źródeł, stosując odpowiednie metody prezentacji graficznej wyników badań (np. tabele, wykresy, mapy) (K_U07 dla I stopnia geografia, K_U08 dla II stopnia geografia); – potrafi zastosować wiedzę geograficzną do analizy i interpretacji zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych w wybranych obszarach metropolitalnych Polski i świata; umie wskazać czynniki warunkujące te procesy oraz przewidywać ich oddziaływanie i skutki w różnych skalach przestrzennych (K_U10 dla I stopnia geografia); – potrafi formułować metodyczne i merytoryczne problemy badawcze dotyczące rozwoju przestrzennego i zjawisk społeczno-ekonomicznych w obszarach metropolitalnych w Polsce i na świecie (K_U03 dla II stopnia geografia). 3) KOMPETENCJE SPOŁECZNE – rozumie wartość badań naukowych, przestrzega zasad etycznych, w tym poszanowania praw autorskich (K_K02 dla I stopnia geografia, K_K02 dla II stopnia geografia); – jest otwarty i tolerancyjny wobec innych narodów, kultur i religii (K_K07 dla I stopnia geografia) – docenia wartość dziedzictwa kulturowego miast globalnych (Budapeszt, Paryż, Rzym, Bratysława, Wiedeń, Londyn, Praga, Warszawa, Wilno, Mińsk, Kijów, Lwów, Berlin, Bolonia, Brno, Oslo) i ma świadomość odpowiedzialności za ich ochronę (K_K06 dla II stopnia geografia). |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie pisemne na ocenę. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest udział we wszystkich zajęciach. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ocenianie na podstawie zaliczenia pisemnego na ocenę, które wlicza się do średniej. Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest: osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności oraz wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - wykład problemowy Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja Metody praktyczne - ćwiczenia terenowe |
|
Bilans punktów ECTS: | Ćwiczenia terenowe – 30 h Zajęcia wprowadzające i zaliczenie pisemne – 3 h Praca własna studenta: • przygotowanie do zajęć w formie e-learningu, w tym lektura wskazanych przez prowadzącego publikacji 24 h • przygotowanie się do zaliczenia pisemnego – 24 h w sumie: 81 h = 3 pkt ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
Przemiany demograficzne wybranych obszarów metropolitalnych, w tym zmiany zaludnienia i kierunków przemieszczeń ludności oraz procesy suburbanizacji i peryurbanizacji, problemy segregacji społecznej, przemiany funkcjonalno-przestrzenne, transformacja układu przestrzenno-urbanistycznego na osi centrum-peryferie, problemy transportowe w obszarach metropolitalnych, konflikty przestrzenne i ochrona dziedzictwa kulturowego na przykładach następujących obszarów metropolitalnych: Budapeszt, Paryż, Rzym, Bratysława, Wiedeń, Londyn, Praga, Warszawa, Wilno, Mińsk, Kijów, Lwów, Berlin, Bolonia, Brno, Oslo. Uwaga: w każdym roku zajęcia prowadzone są w jednym z wymienionych obszarów metropolitalnych wg podanej wyżej kolejności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Hall P., Pain K., (red.) 2006, The Polycentric Metropolis: Learning from Mega City Regions in Europe, Earthscan, London. Szymańska D., 2009, Geografia osadnictwa, PWN, Warszawa. Zborowski A, 2008, Społeczne profile europejskich metropolii. Czynniki przemian [w:] J. Słodczyk, M. Śmigielska (red.) Współczesne kierunki i wymiary procesów urbanizacji, Wyd. Uniw. Opolskiego, Opole 109-122. Zuzańska – Żyśko E., 2016, Procesy metropolizacji. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Wybór jest podyktowany obszarem metropolitalnym i co roku się zmienia (w zależności od miejsca odbywania praktyki). |
|
Uwagi: |
1. Całkowity koszt uczestnictwa w zajęciach pokrywa student, tj.: - przejazd (tam i z powrotem) - 2 noclegi - wyżywienie - przejazdy po mieście - opcjonalnie wstęp do instytucji miejskich 2. Wymagane ubezpieczenie zdrowotne (EKUZ lub inne). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.