Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geografia transportu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WG.IG-4104-D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (1041) Usługi transportowe Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Geografia transportu
Jednostka: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Kołoś, Jakub Taczanowski
Prowadzący grup: Łukasz Fiedeń, Arkadiusz Kołoś, Adam Parol, Jakub Taczanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

Po zakończeniu realizacji modułu student uzyska wiedzę i umiejętności z zakresu geografii transportu. Będzie potrafił opisać i wyjaśnić zależności zachodzące pomiędzy różnymi rodzajami transportu oraz środowiskiem, gospodarką i społeczeństwem w aspekcie zarówno infrastrukturalnym, działalności transportowej jak i polityki transportowej, posługując się podstawowymi metodami badań geograficzno-transportowych.

Efekty kształcenia:

1. Wiedza:

- Zna i rozumie relacje transportu oraz środowiska, gospodarki i społeczeństwa (Geogr_I: K_W06, K_W07; Geogr_II: K_W02, K_W08),

- Zna i wyjaśnia różnice pomiędzy rodzajami transportu, uwzględniając ich specyfikę infrastrukturalną oraz miejsce i znaczenie w działalności transportowej i polityce transportowej (Geogr_I: K_W08, K_W11; Geogr_II: K_W03, K_W08),


2. Umiejętności:

- Umie opisać i wyjaśnić rozmieszczenie i funkcjonowanie w przestrzeni geograficznej różnych rodzajów transportu (Geogr_I: K_W04, K_U01, K_U03, K_U05; Geogr_II: K_W06, K_U01, K_U04),

- Potrafi zastosować podstawowe metody badań geograficzno-transportowych (Geogr_I: K_W03, K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U13; Geogr_II: K_W08, K_U01, K_U04),


3.KPiS:

- Potrafi pracować zespołowo (Geogr_I: K_K04; Geogr_II: K_K04),

- Rozumie konieczność ochrony środowiska w kontekście rozwoju infrastruktury i działalności transportowej (Geogr_I: K_K06; Geogr_II: K_K06),

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Zajęcia terenowe odpłatne.

Forma i warunki zaliczenia:

Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych oraz wykonanie określonych zadań w toku zajęć i przygotowanie pisemnych projektów domowych w postaci raportów.


Warunkiem zdania egzaminu pisemnego jest osiągnięcie wymaganej wiedzy, umiejętności i kompetencji.


Ocena końcowa uwzględnia ocenę projektów oraz egzaminu.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Egzamin pisemny sprawdzający zakładany poziom wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych.


Wykonanie określonych zadań w toku zajęć i w ramach projektów domowych.


Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest osiągnięcie wiedzy w wysokości 60% całego zasobu wiedzy oraz wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych.


Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład problemowy

Bilans punktów ECTS:

Udział w zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów (60 godzin):

• wykład: 30 godzin,

• ćwiczenia kameralne: 20 godzin,

• ćwiczenia terenowe: 10 godzin,


Praca własna studenta (110 godzin):

• przygotowanie projektów (poza zajęciami) – ok. 60 godzin

• przygotowanie do zajęć - 10 h

• przygotowanie i zdawanie egzaminu – 30 h

• lektura wskazanych przez prowadzącego publikacji – 10 godzin


w sumie: 170 h = 6 pkt ECTS


Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kształcenia do wyboru

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

Nie dotyczy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2
Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3
Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Pełny opis:

Wykład:

Geografia transportu – podstawowe pojęcia, zagadnienia i metody badań. Przyrodnicze uwarunkowania i skutki rozwoju transportu. Historia transportu – „rewolucje transportowe”. Rozwój i znaczenie infrastruktury transportu. Sieci transportowe – specyfika transportu drogowego i kolejowego. Porty lotnicze. Porty transportu wodnego. Przestrzenna struktura sieci – analiza topologiczna. Przepływy w sieciach – działalność transportowa. Przestrzenny układ przewozów lotniczych i morskich na świecie. Polityka transportowa w Unii Europejskiej a w Polsce. Deregulacja i liberalizacja transportu. Podstawowe zagadnienia transportu miejskiego. Transport zbiorowy w miastach. Zagadnienie dostępności. Logistyka.

Ćwiczenia:

Podstawowe mierniki i techniki badawcze w geografii transportu. Mapy transportowe i ich interpretacja. Metody badania dostępności. Podstawowe rodzaje pomiarów i metod badania jakości transportu publicznego. Analiza systemu transportowego jako czynnika kształtującego dostępność w wybranych jednostkach terytorialnych.

W ramach ćwiczeń studenci przygotowują dwa projekty:

1. Ocena systemu transportowego gminy

2. Ocena jakości transportu publicznego w Krakowie

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Załoga E., Wojewódzka-Król K., 2016, Transport – nowe wyzwania, PWE, Warszawa

Ponadto aktualna literatura naukowa i branżowa podawana na bieżąco w trakcie zajęć

Literatura uzupełniająca:

Dziadek S., 1991, Systemy transportowe ośrodków zurbanizowanych, PWN, Warszawa.

Grzywacz W., Wojewódzka – Król K., Rydzykowski W., 2005, Polityka transportowa, Wydaw. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk;

Hoyle B. S., Knowles R. 1999, Modern Transport Geography. Edition 2, Wiley;

Koziarski S.M., 2004, Rozwój przestrzenny sieci autostrad na świecie, Studia i Monografie, 341, Uniw. Opolski, Opole

Lijewski T., 1977, Geografia transportu Polski, PWE, Warszawa

Taylor Z., 2007, Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, Monografie, 7, IGiPZ PAN, Warszawa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a