Partycypacja społeczna w gospodarce przestrzennej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-4134-D | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Partycypacja społeczna w gospodarce przestrzennej | ||
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021"
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Kształcenie na odległość, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gorczyca, Krzysztof Gwosdz, Anna Staniewska | |
Prowadzący grup: | Karolina Anielska, Marek Grochowicz, Krzysztof Gwosdz, Magdalena Miśkowiec, Anna Staniewska, Agnieszka Świgost-Kapocsi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | WIEDZA • Student ma podstawowa wiedzę z zakresu komunikacji społecznej (K_W03, K_W08) • Student potrafi wskazać głównych interesariuszy przedsięwzięć z zakresu gospodarki przestrzennej (K_W08). • Student zna uwarunkowania i źródła konfliktów przestrzennych. Rozumie ich specyfikę i zna lub umie rozpoznać podstawowe motywy działania różnych interesariuszy w przestrzeni (K_W02, K_W08 ). • Student rozumie rolę partycypacji społecznej w procesie zarządzania przestrzenią (K_W06, K_W08). • Student zna zasady sporządzania programu partycypacji społecznej w przedsięwzięciach przestrzennych (K_W06, K_W08). • Student ma podstawową wiedzę na temat instrumentów i technik partycypacji ( w tym narzędzi internetowych) we wszystkich fazach jej programu (informowanie, badania potrzeb i opinii, prezentacji projektów, prowadzenie dyskusji i negocjacji) (K_W06, K_W08) • UMIEJĘTNOŚCI • Student potrafi przygotować i zorganizować program partycypacji w różnych rodzajach przedsięwzięć przestrzennych (K_U03). • Student potrafi wybrać i zastosować właściwe metody i narzędzia realizacji tego programu w przypadkach prostych, zaś w przypadkach trudnych potrafi dobrać zespół odpowiednich specjalistów (K_U03). • Student potrafi korzystać z literatury naukowej i innych źródeł informacji w celu poznawania nowych metod i przykładów (K_U02). KOMPETENCJE SPOŁECZNE • Student rozumie społeczne cele gospodarki przestrzennej i jej wpływ na jakość życia ludzi (K_K02). • Student potrafi pracować w zespole i krytycznie oceniać własną rolę w grupie (K_K04) • Student docenia wartość środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego; ma świadomość odpowiedzialności za ich ochronę (K_K06). • Student ma świadomość społecznych skutków przekształceń zachodzących w przestrzeni (K_K02) |
|
Wymagania wstępne: | Wiedza na temat teorii planowanie przestrzennego, stanu prawnego w zakresie gospodarowanie przestrzenią, oraz form planowania i gospodarowania stosowanych obecnie w Polsce |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: - uczestnictwo w ćwiczeniach i aktywny w nich udział - przygotowanie i przeprowadzenie procesu partycypacyjnego w zespołach projektowych oraz opracowanie raportu z warsztatów. Warunkiem zaliczenia kursu jest: _ zaliczenie ćwiczeń - egzamin pisemny lub egzamin ustny (pytania o charakterze problemowym) |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie aktywności w zakresie korzystania z zajęć e-learningowych oraz realizacji zadań domowych i zadań opracowywanych na ćwiczeniach. - bieżąca ocena krótkich zadań wykonywanych jako sprawdziany zrozumienia treści wykładów (opcjonalnie) - ocena zadań wykonywanych indywidualnie i grupowo na ćwiczeniach - ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań zgodnie z zaleceniami. - egzamin pisemny lub egzamin ustny Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest: - udział w ćwiczeniach, -przygotowanie i przeprowadzenie procesu partycypacyjnego w zespołach projektowych oraz opracowanie raportu z warsztatów. - osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności, - wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | • Przyswajanie treści wykładowych przygotowanych w formie e-learningu: 10 godzin • Uczestnictwo w ćwiczeniach: 15 godzin • Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej: 10 godzin • Opracowanie zadań domowych: 10 godzin • Przygotowanie się do testu zaliczeniowego: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 55 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
Wykłady w formie e-learningu 1. Partycypacja społeczna w gospodarce przestrzennej - wprowadzenie 2. Komunikacja społeczna – sztuka porozumiewania się ludzi 3. Interesariusze procesu partycypacji 4. Proces partycypacji - przygotowanie, prowadzenie, informacja zwrotna 5. Negocjacje. Konflikty i ich rozwiązywanie 6. Wystąpienia publiczne 7. Przykłady przedsięwzięć partycypacyjnych w Polsce 8. Przykłady przedsięwzięć partycypacyjnych na świecie Ćwiczenia: ● Komunikacja społeczna i relacje w procesie grupowym ● Proces partycypacji - przygotowanie, prowadzenie, informacja zwrotna ● Ćwiczenia praktyczne ● Zadanie zaliczeniowe | |
Literatura: |
K. Pawłowska, Przeciwdziałanie konfliktom wokół ochrony i kształtowania krajobrazu; partycypacja społeczna, debata publiczna, negocjacje. Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków 2008 K. Pawłowska, A. Staniewska, J. Konopacki, i inni, Zanim wybuchnie konflikt: idea i metody partycypacji społecznej w ochronie krajobrazu i kształtowaniu przestrzeni. T. A, Dlaczego?, T. B, Jak?, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, Kraków 2010 http://architektura-krajobrazu.pk.edu.pl/index.php/publikacje. Szlenk-Dziubek D., Miśkowiec M., 2018, Przestrzeń do dialogu. Praktyczny podręcznik o tym, jak prowadzić partycypację społeczną w planowaniu przestrzennym, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Warszawa. | |
Uwagi: |
1. Kurs prowadzony wspólnie ze studentami na kierunku e-gospodarka przestrzenna 2. Kurs obligatoryjny przeznaczony wyłącznie dla studentów 1 roku SUM kierunku geografia, specjalność rozwój regionalny i lokalny – dla pozostałych studentów w miarę dostępności miejsc (wymagana zgoda koordynatora) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.