Zarządzanie strategiczne rozwojem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-4135-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie strategiczne rozwojem |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
E-gospodarka przestrzenna, stacjonarne drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 10 godzin
Kształcenie na odległość, 0 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Gwosdz | |
Prowadzący grup: | Anna Avdiushchenko, Bolesław Domański, Łukasz Fiedeń, Krzysztof Gwosdz, Karolina Kapustka, Arkadiusz Kocaj, Grzegorz Smułek, Daria Zozulia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | WIEDZA 1. Student zna kontekst i regulacje dotyczące prowadzenia polityki rozwoju (funkcji organizującej) przez władze państwowe i samorządowe (K_W08) 2. Ma wiedzę dotyczącą procedur i etapów budowy strategii rozwoju, w tym modele prowadzenia prac nad strategią i zna podstawowe elementy strategii (K_W06, K_W08) 3. Posiada wiedzę związaną z wdrażaniem i monitorowaniem celów realizacji strategii (K_W06, K_W08) 4. Posiada wiedzę na temat dylematów związanych z tradycyjnymi i współczesnych koncepcjami formułowania prognoz strategicznych (K_W08) 5. Student zna tradycyjne i współczesne koncepcje rozwoju lokalnego i regionalnego, zna uwarunkowania, cele i narzędzia polityki rozwojowej na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim, a także rozumie uwarunkowania polityczne i instytucjonalne procesów rozwoju regionalnego(K_W03, K_W08) 6. Student zna ważniejszej wnioski płynące ze współczesnych badań polskich i europejskich z zakresu lokalnej i regionalnej polityki rozwojowej (K_W08) UMIEJĘTNOŚCI 1. Student potrafi korzystać ze źródeł wiedzy o rozwoju regionalnym, w tym e-źródeł (K_U04) 2. Student potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań (K_U03) 3. Student potrafi przygotować diagnozę stanu jednostki samorządu terytorialnego na poziomie lokalnym (gmina lub powiat) (K_U05) KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE 1. Student potrafi pracować w zespole i krytycznie oceniać własną rolę w grupie (K_K04) 2. Student ma świadomość roli gospodarki przestrzennej we współczesnym świecie oraz własnych kompetencji w tym zakresie (K_K02) 3. Student ma świadomość społeczno-ekonomicznych oraz środowiskowych skutków przekształceń zachodzących w przestrzeni (K_K06) |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem otrzymania zaliczenia z jest uzyskanie pozytywnych ocen z następujących elementów: Ćwiczeń: aktywności w trakcie zajęć, przygotowanie i wygłoszenie projektu zespołowego, opracowanie co najmniej 1 pracy pisemnej Konwersatorium: aktywności w trakcie zajęć Egzaminu pisemnego Ocena z zajęć jest średnią ważoną ocen z prac pisemnych (raportów), projektu zbiorowego (przygotowanie i prezentacja), aktywności studenta na ćwiczeniach i konwersatoriach oraz egzaminu pisemnego. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Metody oceny efektów kształcenia: • raporty (prace pisemne, w tym wykonanie zadań w materiałach e-learningowych) • ocena aktywności studenta w trakcie ćwiczeń • przygotowanie projektu (praca zespołowa) • egzamin pisemny na podstawie, których sprawdzany jest zakładany poziom wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności oraz wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | • Przygotowanie się do zajęć typu ćwiczeniowego + godziny pracy na odległość (e-learning): 15 godz. • Uczestnictwo w ćwiczeniach: 15 godzin • Uczestnictwo w wykładach: 12 godzin • Uczestnictwo w konwersatoriach: 8 godzin • Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej: 10 godzin • przygotowanie projektu: 30 godzin • Przygotowanie się do testu zaliczeniowego: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
Wykłady Miejsce i rola polityki regionalnej w polityce rozwoju kraju Polityka spójności UE – cele, instrumenty, efekty Istota i elementy zarządzania publicznego. Współczesne wyzwania dla rozwoju jednostek samorządu terytorialnego, administrowanie a zarządzanie i rządzenie (new public management, good governance) Istota, cele i zasady planowania i zarządzania strategicznego. System programowania polityki rozwoju w Polsce Metody monitoringu i ewaluacji polityki rozwoju Modele prowadzenia prac nad strategią. Najczęstsze błędy w opracowywaniu strategii Tworzenie, ocena i wybór wariantów strategii, realizacja strategii i elastyczność prowadzonej polityki E-learning 1. Narzędzia realizacji polityki regionalnej 2. Polityka rozwoju regionalnego a specyfika obszarów – obszary wiejskie, obszary nadgraniczne, obszary metropolitalne, stare okręgi przemysłowe Konwersatoria: 3. Studia przypadku: dyskusja nad strategią rozwoju wybranego województwa w Polsce, strategie rozwoju wybranych miast i gmin w Polsce, przykłady regionalnych i lokalnych strategii sektorowych 4. Ocena efektów polityki regionalnej i rozwoju regionalnego w Polsce 5. Ocena polityki rozwoju w wybranym regionie lub ośrodku problemowym (np. obszary wiejskie, obszary nadgraniczne, stare okręgi przemysłowe) Ćwiczenia: Procedura i etapy budowy strategii, podstawowe elementy strategii Diagnoza i analiza strategiczna: struktura diagnozy, etapy prac diagnostycznych, metody opracowywania, Analiza strategiczna (SWOT, ABC), strategiczna analiza makrootoczenia (analiza PEST), formułowanie celów strategicznych, założenia osiągnięcia celów, narzędzia realizacyjne) Zarządzanie strategiczne w praktyce – wizyta studyjna w wybranej jednostce samorządu terytorialnego w województwie małopolskim |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dziemianowicz W. i in., 2012, Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa. Górniak J., Mazur S., 2012, Zarządzanie strategiczne rozwojem, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa. Warda J., Kłosowski W, 2001, Wyspy Szans, jak budować strategie rozwoju lokalnego, Konsulting, Bielsko-Biała. Literatura uzupełniająca: Podawana na bieżąco w trakcie zajęć |
|
Uwagi: |
1. Kurs prowadzony wspólnie ze studentami na kierunku e-gospodarka przestrzenna 2. Kurs obligatoryjny przeznaczony wyłącznie dla studentów 1 roku SUM kierunku geografia, specjalność rozwój regionalny i lokalny – dla pozostałych studentów w miarę dostępności miejsc (wymagana zgoda koordynatora). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.