Geograficzne uwarunkowania jakości życia i metody ich badania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-4212-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Geograficzne uwarunkowania jakości życia i metody ich badania |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Zborowski | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Świgost-Kapocsi, Andrzej Zborowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | 1) WIEDZA – zna i rozumie komponenty i narzędzia diagnozy poziomu i jakości życia oraz rozumie zróżnicowanie nierówności społecznych w skali globalnej, regionalnej i miasta (KW_06, KW_07 dla I stopnia; KW_05, KW_06 dla II stopnia); 2) UMIEJĘTNOŚCI – potrafi zastosować wiedzę oraz dobrać techniki i metody badawcze do analizy i interpretacji poziomu i jakości życia (KU_07, KU_10 dla I stopnia; KU_02, KU_04 dla II stopnia); – umie wskazać czynniki warunkujące te procesy oraz przewidywać ich oddziaływanie i skutki w różnych skalach czasowych i przestrzennych (KU_10 dla I stopnia; KU_03 dla II stopnia); 3) KOMPETENCJE SPOŁECZNE – rozumie znaczenie badań naukowych, przestrzega zasad etycznych, w tym poszanowania praw autorskich (KKS_02, KKS_05 dla I i II stopnia). |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Brak warunków dopuszczenia do egzaminu. Forma zaliczenia: egzamin pisemny. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Egzamin pisemny sprawdzający zakładany poziom wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest: osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 15 godz. Czytanie zadanej (wskazanej) literatury – 20 godz. Przygotowanie się do egzaminu końcowego – 20 godz. Razem 55 godz. pracy studenta. (2 ECTS) |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | n/d |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2 |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do geografii jakości życia |
|
Pełny opis: |
Geografia jakości życia wobec nauk społecznych i ekonomicznych. Podstawowe pojęcia i koncepcje badawcze. Wskaźniki społeczne jako narzędzia diagnozy poziomu i jakości życia, bazy danych. Techniki i metody badawcze. Komponenty poziomu i jakości życia. Percepcja zróżnicowania społecznego. Geografia nierówności społecznych, skala globalna, regionalna, miejska. Diagnoza społeczna, warunki i jakość życia Polaków. Zadania samorządów a poziom i jakość życia. |
|
Literatura: |
Zborowski A., 2005, Przemiany struktury społeczno-przestrzennej regionu miejskiego w okresie realnego socjalizmu i transformacji ustrojowej (na przykładzie Krakowa), IGiGP UJ, Kraków; Panek T., 2004, Ubóstwo i nierówności, /w:/ Statystyka społeczna, wybrane zagadnienia, red. T.Panka i A.Szulca, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa; Słaby T., 2004, Poziom i jakość życia, /w:/ Statystyka społeczna. Wybrane zagadnienia, red. T.Panka i A.Szulca, Szkoła Głowna Handlowa w Warszawie, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Kurs obligatoryjny dla specjalności na studiach magisterskich na kierunku geografia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.