Analiza i wizualizacja danych przestrzennych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-E-GP-203 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Analiza i wizualizacja danych przestrzennych | ||
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Kształcenie na odległość, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Trzepacz | |
Prowadzący grup: | Ewa Grabska, Anna Zielonka | |
Strona przedmiotu: | http://www.geo.uj.edu.pl/project/rs4for/index.php/pl/kursy/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | I. WIEDZA • student zna metody pozyskiwania danych geograficznych (przestrzennych), w tym metody opierające się na nowoczesnych technologiach, służące ocenie stanu zagospodarowania przestrzennego oraz stopnia rozwoju społeczno-ekonomicznego, pozwalające na prognozowanie zmian oraz na kształtowanie przestrzeni życia człowieka (KW_07); • ma podstawową wiedzę o analizie, modelowaniu i wizualizacji danych geograficznych służących ocenie zagospodarowania przestrzennego oraz stopnia rozwoju społeczno-ekonomicznego, prognozowaniu zmian oraz kształtowaniu przestrzeni życia człowieka; zna technologie przechowywania i udostępniania danych geograficznych, w szczególności infrastruktury informacji przestrzennej (KW_08). II. UMIEJĘTNOŚCI • student posługuje się terminologią fachową w zakresie gospodarki przestrzennej w języku polskim i angielskim (KU_01); • wybiera i potrafi zastosować właściwe metody pozyskiwania, analizy i wizualizacji danych (w tym danych przestrzennych) do rozwiązywania problemów związanych z oceną stanu zagospodarowania przestrzennego oraz stopnia rozwoju społeczno-ekonomicznego, z prognozowaniem zmian oraz kształtowaniem przestrzeni życia człowieka (KU_03); • umie korzystać z różnorodnych elektronicznych baz danych, w tym danych gromadzonych przez instytucje i urzędy państwowe (e-government, e-urząd) oraz jednostki statystyczne (GUS) (KU_07). III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: • ma świadomość konieczności zdobywania kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnego poszerzania wiedzy (KKS_01); • rozumie rolę badań naukowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i społecznych, a także nowoczesnych technik w gospodarowaniu przestrzenią (KKS_02); • wykazuje krytycyzm w przyjmowaniu informacji pochodzących z różnych źródeł (KKS_03); • jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt, bezpieczeństwo pracy własnej i innych (szczególnie w warunkach terenowych) (KKS_04). |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem otrzymania zaliczenia z zajęć jest uzyskanie pozytywnych ocen z: • ćwiczeń, • warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność), uzyskanie pozytywnej oceny z kartkówek oraz raportów (ocena z ćwiczeń jest średnią ważoną ocen z kartkówek (50%) i prac pisemnych (raportów) (50%), • egzaminu pisemnego, • warunkiem przystąpienia do egzaminu jest wcześniejsze uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Ocena końcowa: 50% ocena z egzaminu + 50% ocena z ćwiczeń |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zakładany poziom wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych sprawdzany jest na podstawie: • egzaminu pisemnego, • kartkówki (na początku każdych ćwiczeń laboratoryjnych), • przygotowanie raportów z wybranych ćwiczeń. Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagany jest: • udział w ćwiczeniach, • przygotowanie raportów • osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności oraz wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych |
|
Metody dydaktyczne: | metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne metody praktyczne - metoda projektów metody problemowe - wykład konwersatoryjny e-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | • wykłady: 30 godzin, • ćwiczenia w pracowni komputerowej: 30 godzin, • praca własna nad zadanymi ćwiczeniami (e-learning): 30 godzin, • przygotowanie do zajęć (czytanie zadanej literatury): 35 godzin, • przygotowanie prac zaliczeniowych/raportów: 30 godzin, • przygotowanie do egzaminu: 24 godzin, • egzamin: 1 godzina. Łączna liczba godzin: 160 godzin |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
W module zostaną poruszone zagadnienia z zakresu podstawowych metod analizy przestrzennej danych rastrowych i wektorowych (zapytania, selekcja i agregacja, algebra map). Przedyskutowane zostaną m.in. różnice wynikające z wykorzystania modelu rastrowego i/lub wektorowego w różnego typu analizach przestrzennych. Przedstawione zostaną również metody wstępnej analizy eksploracyjnej danych z wykorzystaniem metod wizualizacji. W kolejnych lekcjach zostaną przedyskutowane zagadnienia z zakresu metod jakościowych i ilościowych prezentacji kartograficznej oraz podstaw projektowania i redakcji mapy a także udostępniania informacji geograficznej w Internecie. Przedstawione zostaną również metody przetwarzania modeli wysokości oraz możliwość ich wykorzystania do wizualizacji różnych zjawisk geograficznych. Przedyskutowane zostaną problemy dotyczące analizy, modelowania i wizualizacji danych przestrzennych m.in. związane z generalizacją danych czy skalą. Wprowadzone zostaną podstawy statystyki przestrzennej i analizy struktury przestrzennej. Przedstawione zostaną także zagadnienia związane z analizą odległości, analizą kosztową i analizą sieci. Wprowadzone zostaną podstawowe metody interpolacji deterministycznej i geostatystyki. W module przedstawione zostaną także metody pozwalające na analizę, modelowanie i animację dynamiki wybranych zjawisk i procesów (przyrodniczych, społecznych i/lub ekonomicznych) m.in. ich prognozowanie. Ponadto w module zostaną wprowadzone podstawy tworzenia modeli graficznych i skryptów/programów w środowisku GIS. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Longley, Paul A., Goodchild, Michael F., Maguire, David J., and David W. Rhind (2010) Geographic Information Systems and Science (Third Edition), John Wiley and Sons, Toronto Literatura uzupełniająca: Podawana na bieżąca w trakcie wykładów i ćwiczeń | |
Uwagi: |
Kurs wyłącznie dla studentów kierunku e-gospodarka przestrzenna. WYKŁADY I ZAJĘCIA KAMERALNE W LABORATORIUM KOMPUTEROWYM ROZPOCZNĄ SIĘ Z POCZĄTKIEM SEMESTRU LETNIEGO (KONIEC LUTEGO). PRZEWIDZIANYCH JEST 7 WYKŁADÓW I 9 ZAJĘĆ KAMERALNYCH W LABORATORIUM KOMPUTEROWYM. SZCZEGÓŁOWY HARMONOGRAM ZAJĘĆ ZOSTANIE OGŁOSZONY NA PLATFORMIE PEGAZ, NA POCZĄTKU ZAJĘĆ. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.