Modele i narzędzia w gospodarce przestrzennej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-E-GP-301 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Modele i narzędzia w gospodarce przestrzennej |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
E-gospodarka przestrzenna, stacjonarne drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin
Konwersatorium, 5 godzin
Kształcenie na odległość, 20 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gorczyca | |
Prowadzący grup: | Łukasz Fiedeń, Katarzyna Gorczyca, Arkadiusz Kołoś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Po zakończeniu realizacji modułu student uzyska wiedzę i umiejętności z zakresu teorii gospodarki przestrzennej oraz zasad i metod planowania przestrzennego. Będzie potrafił zrozumieć przepisy prawne dotyczące gospodarki przestrzennej. |
|
Efekty kształcenia: | I. WIEDZA: • Student zna najważniejsze teorie z zakresu gospodarki przestrzennej (Geogr_II: K_W02, K_W03; E-gp_II: K_W04) • Student zna metody i narzędzia stosowane w gospodarce przestrzennej (Geogr_II: K_W06, K_W08; E-gp_II: K_W04) • Student zna ustawy tworzące system planowania przestrzennego (Geogr_II: K_W03, K_W08; E-gp_II: K_W06) • Student zna zasady konstrukcji dokumentów planistycznych (Geogr_II: K_W03, K_W08; E-gp_II: K_W06) • Student zna zasady procedury planistycznej, w tym możliwości udziału społeczeństwa (Geogr_II: K_W03, K_W08; E-gp_II: K_W06) II. UMIEJĘTNOŚCI • Student umie wskazać dokumenty prawne pozwalające na podjęcie decyzji planistycznej w odniesieniu do danego problemu gospodarki przestrzennej (Geogr_II: K_W03, K_W08, K_U01; E-gp_II: K_W01, K_W02, K_W06). III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • Student rozumie znaczenie gospodarki przestrzennej dla ochrony środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego (Geogr_II: K_K06; E-gp_II: K_W03, K_K08) • Student ma świadomość roli gospodarki przestrzennej w rozwiązywaniu konfliktów przestrzennych (Geogr_II: K_K02; E-gp_II: K_K09) |
|
Wymagania wstępne: | Dla studentów geografii: kurs wymagany do podjęcia kursu E-GP-513 „Techniki opracowania dokumentów planistycznych: studium i plan”, obejmującego umiejętności z zakresu przygotowywania dokumentów planistycznych. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Wykład, zajęcia terenowe i konwersatoryjne oraz ćwiczenia przedmiotowe metodą e-learningu: zaliczenie bez oceny Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach oraz aktywny w nich udział. Oceną końcową jest ocena z egzaminu. Egzamin pisemny (testowy, zawiera elementy z wykładu, literatury oraz pozostałych zajęć) sprawdzający zakładany poziom wiedzy oraz kompetencji personalnych i społecznych. Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest: • osiągnięcie wiedzy w wysokości 60% całego zasobu wiedzy; • wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych. Ocenie końcowej podlega znajomość: • problematyki wykładu (60%); • lektur, przepisów prawnych (20%); • problematyki poruszanej w trakcie zajęć ćwiczeniowych, terenowych i konwersatoryjnych (20%). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach. Metody kształtujące dla oceny ciągłej to bieżąca ocena udziału w dyskusji oraz dyskusja oceniająca po wykonaniu wszystkich zadań przez studentów. Metody podsumowujące to ostateczna, końcowa ocena z egzaminu. Ocenie końcowej podlega znajomość: problematyki wykładu (60%), lektur, przepisów prawnych (20%), problematyki poruszanej w trakcie zajęć ćwiczeniowych, terenowych i konwersatoryjnych (20%). |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | E-learning Metody podające - prezentacja multimedialna Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - wykład problemowy |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach z nauczycielem: 60 godzin Ćwiczenia w formie e-learningu: 20 godzin Konsultacje z nauczycielem: 5 godzin Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 40 godzin Egzamin: 1 godzina Łączny nakład pracy studenta wynosi 156 godzin |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
Gospodarka przestrzenna – czym jest a czym być powinna. Przestrzenne formy ewolucji gospodarczej. Teorie, metody i narzędzia gospodarki przestrzennej. System prawny planowania przestrzennego w Polsce. Podstawy prawne gospodarki nieruchomościami i prawa budowlanego. Ochrona środowiska i dziedzictwa kulturowego w gospodarce przestrzennej. W części konwersatoryjnej studenci przedstawiają i dyskutują możliwości wykorzystania różnych narzędzi gospodarki przestrzennej w warunkach różnych obszarów funkcjonalnych i problemowych – np. gospodarowania w otoczeniu obiektów infrastruktury wielkopowierzchniowej, planowanie na obszarach objętych różnymi formami ochrony przyrody, gospodarowania przestrzenią w strefie podmiejskiej. |
|
Literatura: |
Wykaz podstawowej literatury: Niewiadomski Z., Jaroszyński K., Szmytt A., Złakowski Ł., 2013, Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne: komentarz. Wydawnictwo CH Beck. Wykaz literatury uzupełniającej: Domański R., 2006, Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa. Domański R., 2012, Ewolucyjna gospodarka przestrzenna, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań. Karwińska A., 2013, Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, PWN, Warszawa. Leoński Z., Szewczyk M., Kruś M. 2012, Prawo zagospodarowania przestrzeni, Wolters Kluwer Polska, Warszawa. Niewiadomski, Z., 2003,. Planowanie przestrzenne: zarys systemu. W. P. LexisNexis (Ed.). Wydaw. Prawnicze" LexisNexis". Szwajdler W. (red.), 2013, Aspekty prawne planowania i zagospodarowania przestrzennego, Wolters Kluwer Polska, Warszawa. Trzepacz P. (red.), 2012, Zrównoważony rozwój – wyzwania globalne, Wydawnictwo IGiGP UJ, Kraków. Do zaliczenia modułu obowiązuje znajomość (w całości lub części), następujących aktów prawnych i dokumentów planistycznych Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2012.647) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz.U. 2004.118.1233) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. 2003.164.1587) Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.2010.102.651) Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. 2010.243.1623) Ustawa o Samorządzie Gminnym – Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. 2013.687) Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U.2013.260) Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. ochronie zabytków i o opiece nad zabytkami (Dz.U. 2003.162.1568) Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2013.1232) Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ((Dz.U. 2013.1238) Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U.2013.627) Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. 2011.163.981) Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. 2011.12.59) Ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. 2013.1205) Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz.U. 2012.145) Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. Projekt rządowy opracowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i przyjęty uchwałą Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2011 r. Projekt przyjęty przez Sejm RP w 2012 r. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone wspólnie ze studentami na kierunku geografia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.