Przyrodnicze podstawy planowania przestrzennego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-E-GP-302 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0731) Architektura i urbanistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Przyrodnicze podstawy planowania przestrzennego |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
E-gospodarka przestrzenna, stacjonarne drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT KON
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 15 godzin
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Nowak-Olejnik | |
Prowadzący grup: | Anita Bokwa, Michał Jakiel, Piotr Kłapyta, Kazimierz Krzemień, Agnieszka Nowak-Olejnik, Joanna Siwek, Wojciech Szymański, Jolanta Święchowicz, Dominika Wrońska-Wałach, Mirosław Żelazny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | 1. WIEDZA - ma pogłębioną wiedzę w zakresie struktury, funkcjonowania i kształtowania środowiska przyrodniczego, zna wartości i bariery dla gospodarki człowieka związane z poszczególnymi cechami środowiska (KW_01, KW_03), - zna założenia teorii systemu, najważniejsze typy, właściwości oraz cechy systemów, rozumie na czym polegają sprzężenia zwrotne, jaka jest ich rola w systemach oraz w jaki sposób wpływają na równowagę i stabilność układów przyrodniczych (KW_01, KW_03), - zna podstawowe cykle przyrodnicze oraz kierunki obiegu materii, energii i informacji między systemami przyrodniczymi, a na tym tle rolę i siłę oddziaływań człowieka (koncepcja hemerobii) (KW_01, KW_03), - zna podstawowe zagadnienia i problemy badawcze fizjografii (KW_09, KW_10, KW_11), - zna ustawodawstwo, zasady i procedury stanowiące system planowania przestrzennego w Polsce w zakresie uwarunkowań środowiskowych (KW_06), - zna i rozumie przyrodnicze uwarunkowania rozwoju społeczno-gospodarczego gmin (KW_01, KW_02, KW_03), - zna źródła danych o środowisku przyrodniczych oraz sposoby ich pozyskiwania (KW_07). 2. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi udowodnić na modelach przykłady procesów sprzężeń zwrotnych i regulacji w systemach przyrodniczych (KU_03, KU_09), - potrafi wykorzystać w praktyce metody badania nad strukturą systemu środowiska przyrodniczego (KU_03, KU_04, KU_09), - potrafi analizować źródła danych o środowisku pod względem ich poprawności merytorycznej oraz przydatności w planowaniu przestrzennym, (KU_02, KU_07), - potrafi porządkować informacje o środowisku przyrodniczym w kontekście jego racjonalnego wykorzystania i użytkowania (KW_01, KW_03), - umie samodzielnie ocenić wpływ człowieka na system środowiska przyrodniczego wybranego obszaru (KU_03, KU_09). 3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE: - ma świadomość ograniczeń wynikających z praw autorskich (KKS_07), - potrafi pracować w grupie (KKS_05), - bierze odpowiedzialność za powierzony sprzęt (KKS_04), - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w badaniach naukowych (KKS_01, KKS_02), - potrafi samodzielnie wyszukać informacje w literaturze krajowej i zagranicznej (KKS_01, KKS_03, KKS_07). |
|
Wymagania wstępne: | Wyłącznie dla studentów e-gospodarki. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na ćwiczeniach i konwersatoriach oraz wykonanie określonych zadań w ich trakcie. Jedna forma zaliczenia: egzamin pisemny. Ocenie podlega: • obecność i aktywny udział w zajęciach – 0-30 pkt. • wykonywanie zadań – 0-50 pkt. • zadania domowe, w tym czytanie tekstów – 0-20 pkt. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Kolokwium pisemne sprawdzające zakładany poziom wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest: - osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności - wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - prezentacja multimedialna Metody podające - wykład informacyjny Ćwiczenia z mapami Dyskusja w terenie |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – zajęcia 25 godz. Wykłady w formie e-learningu – 45 godz. Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – konsultacje 10 godz. Czytanie zadanej (wskazanej) literatury – 40 godz. Przygotowanie się do zaliczenia końcowego – 30 godz. Razem 150 godz. pracy studenta |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
Moduł obligatoryjny dla wszystkich studentów, syntetyzujący i porządkujący wiedzę z geografii fizycznej i fizjografii. Teoria systemów, struktura i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego, przemiany środowiska, modelowanie zjawisk fizycznogeograficznych, antropopresja oraz przyrodniczych podstaw planowania przestrzennego. Zastosowanie wiedzy i umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych w planowaniu przestrzennym – przyrodnicze uwarunkowania planowania, podstawy prawne, zakres merytoryczny dokumentów planistycznych w odniesieniu do zagadnień przyrodniczych. |
|
Literatura: |
J. Balon, W. Maciejowski, 2012, Geoekologia dla architektów krajobrazu, Wyd. Politechniki Krakowskiej. A. Szponar, 2006, Fizjografia urbanistyczna, PWN. W. Chełmicki, 2001, Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN. J. Pociask-Karteczka (red.), 2003, Zlewnia – właściwości i procesy, Wyd. IGiGP UJ. F. Woch (red.), 2007, Wademekum klasyfikatora gleb, IUNG-PIB, Puławy. Komentarz do Tabeli Klas Gruntów, 2004, IUNG-PIB, Puławy (reprint). S. Zawadzki (red.), 1999, Gleboznawstwo, Wyd. IV, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa. R. Bednarek, H. Dziadowiec, U. Pokojska, Z. Prusinkiewicz, 2005, Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Kurs wyłącznie dla studentów kierunku e-gospodarka przestrzenna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT KON
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 15 godzin
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Nowak-Olejnik | |
Prowadzący grup: | Anita Bokwa, Michał Jakiel, Piotr Kłapyta, Kazimierz Krzemień, Agnieszka Nowak-Olejnik, Joanna Siwek, Wojciech Szymański, Jolanta Święchowicz, Dominika Wrońska-Wałach, Mirosław Żelazny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | 1. WIEDZA - ma pogłębioną wiedzę w zakresie struktury, funkcjonowania i kształtowania środowiska przyrodniczego, zna wartości i bariery dla gospodarki człowieka związane z poszczególnymi cechami środowiska (KW_01, KW_03), - zna założenia teorii systemu, najważniejsze typy, właściwości oraz cechy systemów, rozumie na czym polegają sprzężenia zwrotne, jaka jest ich rola w systemach oraz w jaki sposób wpływają na równowagę i stabilność układów przyrodniczych (KW_01, KW_03), - zna podstawowe cykle przyrodnicze oraz kierunki obiegu materii, energii i informacji między systemami przyrodniczymi, a na tym tle rolę i siłę oddziaływań człowieka (koncepcja hemerobii) (KW_01, KW_03), - zna podstawowe zagadnienia i problemy badawcze fizjografii (KW_09, KW_10, KW_11), - zna ustawodawstwo, zasady i procedury stanowiące system planowania przestrzennego w Polsce w zakresie uwarunkowań środowiskowych (KW_06), - zna i rozumie przyrodnicze uwarunkowania rozwoju społeczno-gospodarczego gmin (KW_01, KW_02, KW_03), - zna źródła danych o środowisku przyrodniczych oraz sposoby ich pozyskiwania (KW_07). 2. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi udowodnić na modelach przykłady procesów sprzężeń zwrotnych i regulacji w systemach przyrodniczych (KU_03, KU_09), - potrafi wykorzystać w praktyce metody badania nad strukturą systemu środowiska przyrodniczego (KU_03, KU_04, KU_09), - potrafi analizować źródła danych o środowisku pod względem ich poprawności merytorycznej oraz przydatności w planowaniu przestrzennym, (KU_02, KU_07), - potrafi porządkować informacje o środowisku przyrodniczym w kontekście jego racjonalnego wykorzystania i użytkowania (KW_01, KW_03), - umie samodzielnie ocenić wpływ człowieka na system środowiska przyrodniczego wybranego obszaru (KU_03, KU_09). 3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE: - ma świadomość ograniczeń wynikających z praw autorskich (KKS_07), - potrafi pracować w grupie (KKS_05), - bierze odpowiedzialność za powierzony sprzęt (KKS_04), - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w badaniach naukowych (KKS_01, KKS_02), - potrafi samodzielnie wyszukać informacje w literaturze krajowej i zagranicznej (KKS_01, KKS_03, KKS_07). |
|
Wymagania wstępne: | Wyłącznie dla studentów e-gospodarki. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na ćwiczeniach i konwersatoriach oraz wykonanie określonych zadań w ich trakcie. Jedna forma zaliczenia: egzamin pisemny. Ocenie podlega: • obecność i aktywny udział w zajęciach – 0-30 pkt. • wykonywanie zadań – 0-50 pkt. • zadania domowe, w tym czytanie tekstów – 0-20 pkt. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Kolokwium pisemne sprawdzające zakładany poziom wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest: - osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności - wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - prezentacja multimedialna Metody podające - wykład informacyjny Ćwiczenia z mapami Dyskusja w terenie |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – zajęcia 25 godz. Wykłady w formie e-learningu – 45 godz. Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – konsultacje 10 godz. Czytanie zadanej (wskazanej) literatury – 40 godz. Przygotowanie się do zaliczenia końcowego – 30 godz. Razem 150 godz. pracy studenta |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
Moduł obligatoryjny dla wszystkich studentów, syntetyzujący i porządkujący wiedzę z geografii fizycznej i fizjografii. Teoria systemów, struktura i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego, przemiany środowiska, modelowanie zjawisk fizycznogeograficznych, antropopresja oraz przyrodniczych podstaw planowania przestrzennego. Zastosowanie wiedzy i umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych w planowaniu przestrzennym – przyrodnicze uwarunkowania planowania, podstawy prawne, zakres merytoryczny dokumentów planistycznych w odniesieniu do zagadnień przyrodniczych. |
|
Literatura: |
J. Balon, W. Maciejowski, 2012, Geoekologia dla architektów krajobrazu, Wyd. Politechniki Krakowskiej. A. Szponar, 2006, Fizjografia urbanistyczna, PWN. W. Chełmicki, 2001, Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN. J. Pociask-Karteczka (red.), 2003, Zlewnia – właściwości i procesy, Wyd. IGiGP UJ. F. Woch (red.), 2007, Wademekum klasyfikatora gleb, IUNG-PIB, Puławy. Komentarz do Tabeli Klas Gruntów, 2004, IUNG-PIB, Puławy (reprint). S. Zawadzki (red.), 1999, Gleboznawstwo, Wyd. IV, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa. R. Bednarek, H. Dziadowiec, U. Pokojska, Z. Prusinkiewicz, 2005, Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Kurs wyłącznie dla studentów kierunku e-gospodarka przestrzenna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.