Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Obszary chronione

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WG.IG-E-GP-521
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0521) Ekologia i ochrona środowiska Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Obszary chronione
Jednostka: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: E-gospodarka przestrzenna, fakultety
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin więcej informacji
Kształcenie na odległość, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Grodzińska-Jurczak
Prowadzący grup: Marek Drewnik, Małgorzata Grodzińska-Jurczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

I. WIEDZA

• student zna teoretyczne koncepcje ewolucji gospodarczej, koncepcje i metody zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym (KW_04, S2A_W_07);

• zna ustawodawstwo, zasady i procedury stanowiące system planowania przestrzennego w Polsce (KW_04, KW_06, S2A_W07).

II. UMIEJĘTNOŚCI

• student posługuje się terminologią fachową w zakresie gospodarki przestrzennej w języku polskim i angielskim (KU_01, S2A_U10);

• umie zorganizować efektywnie własną pracę, w tym w ramach e-learningu (KU_05, S2A_U02, S2A_U07);

• ma świadomość specyfiki nauki na odległość; rozumie jakie stwarza to szanse i zagrożenia w procesie własnego kształcenia, w tym także po ukończeniu studiów (KU_06, S2A_U02, S2A_U07).

III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

• student ma świadomość konieczności zdobywania kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnego poszerzania wiedzy (KKS_01, P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07);

• wykazuje krytycyzm w przyjmowaniu informacji pochodzących z różnych źródeł (KKS_03, P2A_K05);

• potrafi pracować w zespole, krytycznie ocenić własną rolę w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonego zadania (KKS_05, S2A_K02, S2A_K05).


Wymagania wstępne:

czytanie ze zrozumieniem w jęz. angielskim, łatwość pracy w grupie, kontaktu z innymi osobami

Forma i warunki zaliczenia:

Wykład: zaliczenie pisemne na ocenę odbywa się na zakończenie kursu. Ma ono formę testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi i dotyczy problematyki wprowadzanej na kursie. Do zaliczenia mogą przystępować studenci, którzy zaliczyli ćwiczenia. Na ćwiczeniach studenci wykonują projekt.

Warunki zaliczenia ćwiczeń: projekt i ćwiczenia praktyczne - nad projektem zaliczeniowym studenci pracują w grupach 4-5 osobowych, ocenianym na bieżąco podczas konwersatoriów. Tematyka projektu dotyczyć będzie opracowania elementu planu ochrony parku narodowego. Zasady pracy oraz kalendarz prac nad projektem podawane są na początku kursu. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczestnictwo w ćwiczeniach (dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność), aktywny w nich udział.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

W zakresie wiedzy: egzamin pisemny, wykonanie projektu (element planu ochrony parku narodowego – wybrany przykład)

W zakresie umiejętności i kompetencji: projekt, ocena pracy w grupie nad zadanymi podczas zajęć ćwiczeniami i sposobu przedstawiania ich rezultatów, aktywność podczas zajęć, ocena przygotowania do zajęć.


Metody dydaktyczne:

Metody podające - prezentacja multimedialna

Metody praktyczne - metoda projektów

Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków

Metody problemowe - metody aktywizujące - metody warsztatowe

Metody problemowe - wykład konwersatoryjny


Bilans punktów ECTS:

Udział w wykładach (10h) – 8 godz.

Udział w ćwiczeniach (10h) - 10 godz.

Udział w ćwiczeniach terenowych - 10 godz.

Udział w egzaminie (wraz z konsultacjami po egzaminie): 7 godz.

E-learning - 25 godz.

Przygotowanie do ćwiczeń – 10 godz.

Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz przyswajanie nowej wiedzy: 15 godz.

Przygotowanie projektu: 10 godz.

Przygotowanie się do egzaminu: 20 godzin

Udział w konsultacjach dotyczących zadań i projektów: 35 godz.

Łączny nakład pracy studenta wynosi 150 godzin

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1
E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2

Pełny opis:

Wykład:

• Idea ochrony obszarowej – założenia, zmiany podejść do obszarów chronionych, sposoby wyznaczania obszarów chronionych, teoria biogeografii wysp, kategorie obszarów chronionych wg. IUCN

• System ochrony przyrody w Polsce – formy ochrony, system zarządzania (podział kompetencji i związane z tym wyzwania). Ochrona przyrody poza obszarami chronionymi – zielona i niebieska infrastruktura/łączność ekologiczna/korytarze ekologiczne/stepping stone habitats; ochrona przyrody w mieście. Koncepcja usług ekosystemów jako podejście do ochrony przyrody.

• Partycypacja społeczna w ochronie przyrody – międzynarodowe i krajowe wymogi prawne a praktyka; formy udziału społecznego, konsultacje społeczne.

• Społeczne konflikty środowiskowe – historia konfliktów dot. tworzenia i funkcjonowania obszarów chronionych w Polsce, typy konfliktów środowiskowych; aktorzy konfliktu; diagnoza i zarządzanie konfliktem.

• Plan ochrony jako narzędzie zarządzania obszarem chronionym. Prawne uwarunkowania tworzenia oraz konstrukcja planu ochrony. Zadania ochronne. Zabiegi ochrony czynnej (studium wybranych przypadków).

Ćwiczenia:

• Niezbędne elementy zrównoważonego podejścia do wypracowania planu ochrony - symulacja przy pomocy narzędzia ISIS stworzonego przez AtKisson Group

• Praca w grupach nad przykładowymi elementami planu ochrony – analiza zagrożeń, projektowanie zabiegów ochronnych, projektowanie monitoringu i oceny skuteczności

Zajęcia terenowe:

• Uczestnictwo w realizowanych w okresie trwania kursu konsultacjach społecznych dotyczących tworzenia planu ochrony lub planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 (obserwacja uczestnicząca, optymalnie dwa spotkania konsultacyjne).

• Spotkanie z osobami zarządzającymi procesem uzgadniania wybranego planu (przedstawiciele RDOŚ, ewentualnie PN, LP).

Literatura:

Autorskie wykłady

Literatura krajowa i międzynarodowa dostarczana studentom podczas kursu na bieżąco w zależności od wybranej tematyki do projektu lub polecana do czytania w postaci pdf.

Chape, S., S. Blyth, L. Fish, P. Fox and M. Spalding (compilers) 2003. United Nations List of Protected Areas. IUCN, Gland, Switzerland and Cambridge, UK and UNEP-WCMC, Cambridge, UK. ix + ss. 44

The Programme of Work on Protected Areas (Convention on Biological Diversity) 2004. https://www.cbd.int/protected/pow/learnmore/intro/

Pullin A.S., 2012, Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN [rozdziały: 7, 8, 9]

WWF 2008. Raport: Jakość konsultacji społecznych w Polsce. Krajowa praktyka a uwarunkowania prawne.

Komentarz do Ustawy o ochronie przyrody, np. Radecki W., 2012. Ustawa o ochronie przyrody - komentarz. PWN Warszawa, 632 ss.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b