Obszary chronione
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-E-GP-521 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0521) Ekologia i ochrona środowiska
|
Nazwa przedmiotu: | Obszary chronione |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
E-gospodarka przestrzenna, fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin
Kształcenie na odległość, 5 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Grodzińska-Jurczak | |
Prowadzący grup: | Marek Drewnik, Małgorzata Grodzińska-Jurczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | I. WIEDZA • student zna teoretyczne koncepcje ewolucji gospodarczej, koncepcje i metody zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym (KW_04, S2A_W_07); • zna ustawodawstwo, zasady i procedury stanowiące system planowania przestrzennego w Polsce (KW_04, KW_06, S2A_W07). II. UMIEJĘTNOŚCI • student posługuje się terminologią fachową w zakresie gospodarki przestrzennej w języku polskim i angielskim (KU_01, S2A_U10); • umie zorganizować efektywnie własną pracę, w tym w ramach e-learningu (KU_05, S2A_U02, S2A_U07); • ma świadomość specyfiki nauki na odległość; rozumie jakie stwarza to szanse i zagrożenia w procesie własnego kształcenia, w tym także po ukończeniu studiów (KU_06, S2A_U02, S2A_U07). III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • student ma świadomość konieczności zdobywania kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnego poszerzania wiedzy (KKS_01, P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07); • wykazuje krytycyzm w przyjmowaniu informacji pochodzących z różnych źródeł (KKS_03, P2A_K05); • potrafi pracować w zespole, krytycznie ocenić własną rolę w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonego zadania (KKS_05, S2A_K02, S2A_K05). |
|
Wymagania wstępne: | czytanie ze zrozumieniem w jęz. angielskim, łatwość pracy w grupie, kontaktu z innymi osobami |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Wykład: zaliczenie pisemne na ocenę odbywa się na zakończenie kursu. Ma ono formę testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi i dotyczy problematyki wprowadzanej na kursie. Do zaliczenia mogą przystępować studenci, którzy zaliczyli ćwiczenia. Na ćwiczeniach studenci wykonują projekt. Warunki zaliczenia ćwiczeń: projekt i ćwiczenia praktyczne - nad projektem zaliczeniowym studenci pracują w grupach 4-5 osobowych, ocenianym na bieżąco podczas konwersatoriów. Tematyka projektu dotyczyć będzie opracowania elementu planu ochrony parku narodowego. Zasady pracy oraz kalendarz prac nad projektem podawane są na początku kursu. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczestnictwo w ćwiczeniach (dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność), aktywny w nich udział. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | W zakresie wiedzy: egzamin pisemny, wykonanie projektu (element planu ochrony parku narodowego – wybrany przykład) W zakresie umiejętności i kompetencji: projekt, ocena pracy w grupie nad zadanymi podczas zajęć ćwiczeniami i sposobu przedstawiania ich rezultatów, aktywność podczas zajęć, ocena przygotowania do zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - prezentacja multimedialna Metody praktyczne - metoda projektów Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków Metody problemowe - metody aktywizujące - metody warsztatowe Metody problemowe - wykład konwersatoryjny |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach (10h) – 8 godz. Udział w ćwiczeniach (10h) - 10 godz. Udział w ćwiczeniach terenowych - 10 godz. Udział w egzaminie (wraz z konsultacjami po egzaminie): 7 godz. E-learning - 25 godz. Przygotowanie do ćwiczeń – 10 godz. Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz przyswajanie nowej wiedzy: 15 godz. Przygotowanie projektu: 10 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 20 godzin Udział w konsultacjach dotyczących zadań i projektów: 35 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 150 godzin |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
Wykład: • Idea ochrony obszarowej – założenia, zmiany podejść do obszarów chronionych, sposoby wyznaczania obszarów chronionych, teoria biogeografii wysp, kategorie obszarów chronionych wg. IUCN • System ochrony przyrody w Polsce – formy ochrony, system zarządzania (podział kompetencji i związane z tym wyzwania). Ochrona przyrody poza obszarami chronionymi – zielona i niebieska infrastruktura/łączność ekologiczna/korytarze ekologiczne/stepping stone habitats; ochrona przyrody w mieście. Koncepcja usług ekosystemów jako podejście do ochrony przyrody. • Partycypacja społeczna w ochronie przyrody – międzynarodowe i krajowe wymogi prawne a praktyka; formy udziału społecznego, konsultacje społeczne. • Społeczne konflikty środowiskowe – historia konfliktów dot. tworzenia i funkcjonowania obszarów chronionych w Polsce, typy konfliktów środowiskowych; aktorzy konfliktu; diagnoza i zarządzanie konfliktem. • Plan ochrony jako narzędzie zarządzania obszarem chronionym. Prawne uwarunkowania tworzenia oraz konstrukcja planu ochrony. Zadania ochronne. Zabiegi ochrony czynnej (studium wybranych przypadków). Ćwiczenia: • Niezbędne elementy zrównoważonego podejścia do wypracowania planu ochrony - symulacja przy pomocy narzędzia ISIS stworzonego przez AtKisson Group • Praca w grupach nad przykładowymi elementami planu ochrony – analiza zagrożeń, projektowanie zabiegów ochronnych, projektowanie monitoringu i oceny skuteczności Zajęcia terenowe: • Uczestnictwo w realizowanych w okresie trwania kursu konsultacjach społecznych dotyczących tworzenia planu ochrony lub planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 (obserwacja uczestnicząca, optymalnie dwa spotkania konsultacyjne). • Spotkanie z osobami zarządzającymi procesem uzgadniania wybranego planu (przedstawiciele RDOŚ, ewentualnie PN, LP). |
|
Literatura: |
Autorskie wykłady Literatura krajowa i międzynarodowa dostarczana studentom podczas kursu na bieżąco w zależności od wybranej tematyki do projektu lub polecana do czytania w postaci pdf. Chape, S., S. Blyth, L. Fish, P. Fox and M. Spalding (compilers) 2003. United Nations List of Protected Areas. IUCN, Gland, Switzerland and Cambridge, UK and UNEP-WCMC, Cambridge, UK. ix + ss. 44 The Programme of Work on Protected Areas (Convention on Biological Diversity) 2004. https://www.cbd.int/protected/pow/learnmore/intro/ Pullin A.S., 2012, Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN [rozdziały: 7, 8, 9] WWF 2008. Raport: Jakość konsultacji społecznych w Polsce. Krajowa praktyka a uwarunkowania prawne. Komentarz do Ustawy o ochronie przyrody, np. Radecki W., 2012. Ustawa o ochronie przyrody - komentarz. PWN Warszawa, 632 ss. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.