Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konserwatyzm, liberalizm czy komunizm? Recepcja zachodniej myśli politycznej na Dalekim Wschodzie w XX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH.IH.UD.2015.4.10.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konserwatyzm, liberalizm czy komunizm? Recepcja zachodniej myśli politycznej na Dalekim Wschodzie w XX wieku
Jednostka: Instytut Historii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Polit
Prowadzący grup: Jakub Polit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia:

wyniku zajęć student powinien:

1. Posiąść znajomość najważniejszych cech cywilizacji dalekowschodniej (zwanej czasem "konfucjańską"). [K_W05]

2. Wyjaśnić powody różnych możliwości w zakresie adaptacji zachodniej myśli politycznej na Dalekim Wschodzie. [K_W05]

3. Dokonać ogólnej charakterystyki ideologiczno-ustrojowej współczesnych państw Azji Wschodniej, zwracając uwagę na osobliwe cechy

istniejącego tam "liberalizmu" (Japonia), socjalizmu (Singapur), komunizmu (KRL-D, ChRL, Wietnam), demokracji (Japonia, Korea

Południowa, tajwańska Republika Chińska).[K_W05]

4. Opanować fachową terminologię odnośnie Azji Wschodniej [K_W03]

5. Umieć rozpoznać relacje miedzy przeszłością państw regionu a szybkością i umiejętnością recepcji zachodniej myśli politycznej.

[K_W09, K_W018]]

7. Nabyć świadomość różnorodności kulturowej i ideologicznej państw Azji Wschodniej.[K_W015]

Umiejętności

1. Samodzielne zdobywanie, utwalanie i rozszerzanie wiedzy w zakresie historii Azji Wschodniej ze szczególnym uwzględnieniem

problemów myśli politycznej [K_U01]

2. Poprawne używanie specjalistycznej terminologii.[K_U05,K_U16]

3. Samodzielne formułowanie własnych opinii o specyfice ustrojowej i zjawiskach kulturowo-politycznych Azji Wschodniej.[K_U12]

Kompetencje społeczne:

1. Świadomość swojej wiedzy historycznej i konieczność ciągłego rozwoju fachowego, doskonalenia.[K_K05]

2. Zrozumienie i szacunek dla dziedzictwa kulturowego i historycznego Azji Wschodniej.[K_K06]

3. Uznanie różnic opinii i poglądów wynikających z odmiennego podłoża kulturowego i historycznego. [K_K02]

4. Niezależność myślenia, umiejętność podejmowania dyskusji i obrony swoich poglądów z poszanowaniem cudzych.[K_K10]

Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Uczęszczanie i aktywność na zajęciach; przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej na podstawie konsultacji z prowadzącym zajęcia i

podanej literatury przedmiotu

Studenci, którzy zdecydują się pisać pracę pisemną w ramach modułu, odnoszącą się do tego przedmiotu muszą przygotować pracę o

objętości co najmniej kilkunastu stron, zawierającą wykaz wykorzystanej literatury przedmiotu oraz spełniającą wymienione wyżej efekty

kształcenia.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach oraz – ochotniczo lub w wypadku zdawania

zaległości – na podstawie realizacji opracowania na wybrany temat. Dodatkowymi kryteriami oceny są: terminowość oraz dostosowanie

się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia.

Metody kształtujące dla oceny ciągłej to:

- bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji opracowania na zadany temat

- dyskusja oceniająca- ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań oraz opracowania, w tym zgodności z zaleceniami

Studenci, którzy zdecydują się pisać pracę pisemną w ramach modułu, odnoszącą się do tego przedmiotu muszą wykazać się

umiejętnością przeprowadzenia analizy danego problemu (ustalonego wspólnie z prowadzącym), umiejętnością dotarcia do odpowiedniej

literatury oraz właściwego jej wykorzystania oraz umiejętnością prezentacji własnych wniosków

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - ekspozycja
Metody podające - anegdota
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - opowiadanie

Metody dydaktyczne:

Metody eksponujące - ekspozycja

Metody podające - anegdota

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie

Metody podające - opowiadanie

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

program nie przewiduje praktyk

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Historia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Konfucjanizm - europejski liberalizm i konserwatyzm w Japonii - socjalizm a myśl Sun Yatsena - totalitaryzm w Japonii i w Chinach -

fenomen maoizmu - neokonfucjanizm, konfucjańska demokracja i konfucjański komunizm

Pełny opis:

1. Fenomen konfucjanizmu, jego osobliwości (religia czy filozofia) oraz niejednoznaczna rola (czynnik konserwatywny czy

modernizujący?). Atak modernizatorów na konfucjanizm połączony z próbą wprzęgnięcia go w służbę reform.

2. Próby przeszczepienia na Daleki Wschód parlamentaryzmu oraz zachodniego konserwatyzmu i liberalizmu. Japońska "rewolucja Meiji".

Japoński liberalizm po okupacji amerykańskiej i jego konserwatywne oblicze.

3. Próba przyswojenia socjalizmu. Doktryna sunjatsenowska jako swoisty agrarny socjalizm i jej ewolucja w stronę gospodarczego

liberalizmu i politycznego konserwatyzmu. "Socjaldemokracja" w Singapurze i jej neokonfucjańskie oblicze.

4. Totalitaryzm japoński lat 30. i 40. – problem jego istnienia i specyfika.

5. Metamorfozy i śmierć kliniczna azjatyckiego komunizmu. Spór o maoizm - chiński stalinizm, antykonfucjanizm czy legizm? Idea dżucze

w KRL-D - skamielina stalinizmu czy powrót do tradycji? "Socjalizm z chińską specyfiiką" jako postkomunizm w ChRL

6. "Demokratyzacja" na Tajwanie i w Korei Południowej, jej specyfika.

Neokonfucjanizm jako główny motor gospodarczych sukcesów końca XX wieku i absorpcja przezeń zachodnich nurtów politycznych.

7. Perspektywy ewolucji ustrojowej Azji Wschodniej.

Literatura:

Prace uzupełniające [dla zainteresowanych]

M. Bankowicz, System polityczny Singapuru. Ewolucja historyczna i teraźniejszość, Kraków 2005

W.J. Dziak, Korea Północna, Warszawa 2009

K. Gawlikowski, Nowa batalia o Konfucjusza, Warszawa 1976.

B.R. Myers, Najczystsza rasa. Propaganda Korei Północnej, Warszawa 2011

K. Karolczak, System konstytucyjny Japonii, Warszawa 2008

J. Pawłowski, "Państwo" we wczesnej filozofii konfucjańskiej, Kraków 2011

J. Rowiński, K. Jakóbiec, System konstytucyjny Chińskiej Republiki

Ludowej, Warszawa 2006

Uwagi:

brak uwag

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c