Konserwatyzm, liberalizm czy komunizm? Recepcja zachodniej myśli politycznej na Dalekim Wschodzie w XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH.IH.UD.2015.4.10.3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Konserwatyzm, liberalizm czy komunizm? Recepcja zachodniej myśli politycznej na Dalekim Wschodzie w XX wieku |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Polit | |
Prowadzący grup: | Jakub Polit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | wyniku zajęć student powinien: 1. Posiąść znajomość najważniejszych cech cywilizacji dalekowschodniej (zwanej czasem "konfucjańską"). [K_W05] 2. Wyjaśnić powody różnych możliwości w zakresie adaptacji zachodniej myśli politycznej na Dalekim Wschodzie. [K_W05] 3. Dokonać ogólnej charakterystyki ideologiczno-ustrojowej współczesnych państw Azji Wschodniej, zwracając uwagę na osobliwe cechy istniejącego tam "liberalizmu" (Japonia), socjalizmu (Singapur), komunizmu (KRL-D, ChRL, Wietnam), demokracji (Japonia, Korea Południowa, tajwańska Republika Chińska).[K_W05] 4. Opanować fachową terminologię odnośnie Azji Wschodniej [K_W03] 5. Umieć rozpoznać relacje miedzy przeszłością państw regionu a szybkością i umiejętnością recepcji zachodniej myśli politycznej. [K_W09, K_W018]] 7. Nabyć świadomość różnorodności kulturowej i ideologicznej państw Azji Wschodniej.[K_W015] Umiejętności 1. Samodzielne zdobywanie, utwalanie i rozszerzanie wiedzy w zakresie historii Azji Wschodniej ze szczególnym uwzględnieniem problemów myśli politycznej [K_U01] 2. Poprawne używanie specjalistycznej terminologii.[K_U05,K_U16] 3. Samodzielne formułowanie własnych opinii o specyfice ustrojowej i zjawiskach kulturowo-politycznych Azji Wschodniej.[K_U12] Kompetencje społeczne: 1. Świadomość swojej wiedzy historycznej i konieczność ciągłego rozwoju fachowego, doskonalenia.[K_K05] 2. Zrozumienie i szacunek dla dziedzictwa kulturowego i historycznego Azji Wschodniej.[K_K06] 3. Uznanie różnic opinii i poglądów wynikających z odmiennego podłoża kulturowego i historycznego. [K_K02] 4. Niezależność myślenia, umiejętność podejmowania dyskusji i obrony swoich poglądów z poszanowaniem cudzych.[K_K10] |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Uczęszczanie i aktywność na zajęciach; przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej na podstawie konsultacji z prowadzącym zajęcia i podanej literatury przedmiotu Studenci, którzy zdecydują się pisać pracę pisemną w ramach modułu, odnoszącą się do tego przedmiotu muszą przygotować pracę o objętości co najmniej kilkunastu stron, zawierającą wykaz wykorzystanej literatury przedmiotu oraz spełniającą wymienione wyżej efekty kształcenia. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach oraz – ochotniczo lub w wypadku zdawania zaległości – na podstawie realizacji opracowania na wybrany temat. Dodatkowymi kryteriami oceny są: terminowość oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia. Metody kształtujące dla oceny ciągłej to: - bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji opracowania na zadany temat - dyskusja oceniająca- ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań oraz opracowania, w tym zgodności z zaleceniami Studenci, którzy zdecydują się pisać pracę pisemną w ramach modułu, odnoszącą się do tego przedmiotu muszą wykazać się umiejętnością przeprowadzenia analizy danego problemu (ustalonego wspólnie z prowadzącym), umiejętnością dotarcia do odpowiedniej literatury oraz właściwego jej wykorzystania oraz umiejętnością prezentacji własnych wniosków |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - ekspozycja |
|
Metody dydaktyczne: | Metody eksponujące - ekspozycja Metody podające - anegdota Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie Metody podające - opowiadanie |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | program nie przewiduje praktyk |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Konfucjanizm - europejski liberalizm i konserwatyzm w Japonii - socjalizm a myśl Sun Yatsena - totalitaryzm w Japonii i w Chinach - fenomen maoizmu - neokonfucjanizm, konfucjańska demokracja i konfucjański komunizm |
|
Pełny opis: |
1. Fenomen konfucjanizmu, jego osobliwości (religia czy filozofia) oraz niejednoznaczna rola (czynnik konserwatywny czy modernizujący?). Atak modernizatorów na konfucjanizm połączony z próbą wprzęgnięcia go w służbę reform. 2. Próby przeszczepienia na Daleki Wschód parlamentaryzmu oraz zachodniego konserwatyzmu i liberalizmu. Japońska "rewolucja Meiji". Japoński liberalizm po okupacji amerykańskiej i jego konserwatywne oblicze. 3. Próba przyswojenia socjalizmu. Doktryna sunjatsenowska jako swoisty agrarny socjalizm i jej ewolucja w stronę gospodarczego liberalizmu i politycznego konserwatyzmu. "Socjaldemokracja" w Singapurze i jej neokonfucjańskie oblicze. 4. Totalitaryzm japoński lat 30. i 40. – problem jego istnienia i specyfika. 5. Metamorfozy i śmierć kliniczna azjatyckiego komunizmu. Spór o maoizm - chiński stalinizm, antykonfucjanizm czy legizm? Idea dżucze w KRL-D - skamielina stalinizmu czy powrót do tradycji? "Socjalizm z chińską specyfiiką" jako postkomunizm w ChRL 6. "Demokratyzacja" na Tajwanie i w Korei Południowej, jej specyfika. Neokonfucjanizm jako główny motor gospodarczych sukcesów końca XX wieku i absorpcja przezeń zachodnich nurtów politycznych. 7. Perspektywy ewolucji ustrojowej Azji Wschodniej. |
|
Literatura: |
Prace uzupełniające [dla zainteresowanych] M. Bankowicz, System polityczny Singapuru. Ewolucja historyczna i teraźniejszość, Kraków 2005 W.J. Dziak, Korea Północna, Warszawa 2009 K. Gawlikowski, Nowa batalia o Konfucjusza, Warszawa 1976. B.R. Myers, Najczystsza rasa. Propaganda Korei Północnej, Warszawa 2011 K. Karolczak, System konstytucyjny Japonii, Warszawa 2008 J. Pawłowski, "Państwo" we wczesnej filozofii konfucjańskiej, Kraków 2011 J. Rowiński, K. Jakóbiec, System konstytucyjny Chińskiej Republiki Ludowej, Warszawa 2006 |
|
Uwagi: |
brak uwag |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.