Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Doświadczenie dzieciństwa w pisarstwie (auto)biograficznym i dokumentach filmowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH.IH.UD.H2.4.3b
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Doświadczenie dzieciństwa w pisarstwie (auto)biograficznym i dokumentach filmowych
Jednostka: Instytut Historii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Klich-Kluczewska
Prowadzący grup: Barbara Klich-Kluczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Cele kształcenia:

Konwersatorium przygotowuje studentów i studentki do wielostronnej analizy zapisów doświadczenia dzieciństwa w dwudziestowiecznej Polsce z wykorzystaniem perspektywy historycznej, literaturoznawczej oraz socjologicznej. Zajęcia przygotowują do poprawnego stosowania kategorii badawczych oraz wskazują możliwe ścieżki interpretacji doświadczenia jednostkowego w wymiarze historycznym. W ten sposób z jednej strony absolwenci zyskują praktyczną i interdyscyplinarną wiedzę z zakresu "history from below", z drugiej zaś strony będą świadomi roli kategorii wieku w powstawaniu narracji historiograficznych. Uczestnicy zajęć przygotowują analizę wybranych dzienników, pamiętników, pamiętników konkursowych, korespondencji lub filmów dokumentalnych etc.

Efekty kształcenia:

Student (ka) zna i rozumie:

1. główne problemy z zakresu badań nad źródłami biograficznymi w kontekście dzieciństwa. Sprawnie posługuje się kategoriami wywodzącymi się z literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filmoznawstwa oraz socjologii i historii, które służą poprawnej interpretacji doświadczenia jednostkowego w wymiarze

historycznym.

2. cele stosowania perspektywy oddolnej (jednostkowej) z zastosowaniem kategorii wieku i płci w budowaniu makronarracji (na poziomie lokalnym i np. narodowym).

3. specyfikę tekstów autobiograficznych (różnego typu i różnej proweniencji) autorstwa dzieci lub dotyczących dzieciństwa oraz wzajemną relację między przekazami źródłowymi tego typu a dominującymi wielkimi narracjami oraz alternatywnymi narracjami o przeszłości.


Studenci i studentki w toku zajęć są przygotowywani do ciągłej konfrontacji z poglądami pozostałych uczestników konwersatorium oraz wielostronnej interpretacji subiektywnych ocen zawartych w źródłach biograficznych.

Wymagania wstępne:

nie dotyczy

Forma i warunki zaliczenia:

Uczestnictwo w zajęciach (możliwe dwie nieobecności)

Przygotowanie do zajęć w oparciu o literaturę dostępną na pegazie

Wykonywanie punktowanych zadań, które umożliwią przystąpienie do samodzielnej analizy źródła ( 5-stronnicowy esej) i jej prezentacji podczas zajęć (w formie prezentacji power point)

Żeby przystąpić do prezentacji źródła (i złożenia eseju) trzeba zdobyć minimum 20 pkt za zadania (w razie potrzeby istnieje możliwość nadrobienia braków podczas dyżuru)

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne)
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody programowane - z użyciem komputera

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Historia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-26 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Klich-Kluczewska
Prowadzący grup: Barbara Klich-Kluczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Cele kształcenia:

Konwersatorium przygotowuje studentów i studentki do wielostronnej analizy zapisów doświadczenia dzieciństwa w dwudziestowiecznej Polsce z wykorzystaniem perspektywy historycznej, literaturoznawczej oraz socjologicznej. Zajęcia przygotowują do poprawnego stosowania kategorii badawczych oraz wskazują możliwe ścieżki interpretacji doświadczenia jednostkowego w wymiarze historycznym. W ten sposób z jednej strony absolwenci zyskują praktyczną i interdyscyplinarną wiedzę z zakresu "history from below", z drugiej zaś strony będą świadomi roli kategorii wieku w powstawaniu narracji historiograficznych. Uczestnicy zajęć przygotowują analizę wybranych dzienników, pamiętników, pamiętników konkursowych, korespondencji lub filmów dokumentalnych etc.

Efekty kształcenia:

Student (ka) zna i rozumie:

1. główne problemy z zakresu badań nad źródłami biograficznymi w kontekście dzieciństwa. Sprawnie posługuje się kategoriami wywodzącymi się z literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filmoznawstwa oraz socjologii i historii, które służą poprawnej interpretacji doświadczenia jednostkowego w wymiarze

historycznym.

2. cele stosowania perspektywy oddolnej (jednostkowej) z zastosowaniem kategorii wieku i płci w budowaniu makronarracji (na poziomie lokalnym i np. narodowym).

3. specyfikę tekstów autobiograficznych (różnego typu i różnej proweniencji) autorstwa dzieci lub dotyczących dzieciństwa oraz wzajemną relację między przekazami źródłowymi tego typu a dominującymi wielkimi narracjami oraz alternatywnymi narracjami o przeszłości.


Studenci i studentki w toku zajęć są przygotowywani do ciągłej konfrontacji z poglądami pozostałych uczestników konwersatorium oraz wielostronnej interpretacji subiektywnych ocen zawartych w źródłach biograficznych.

Wymagania wstępne:

nie dotyczy

Forma i warunki zaliczenia:

Uczestnictwo w zajęciach (możliwe dwie nieobecności)

Przygotowanie do zajęć w oparciu o literaturę dostępną na pegazie

Wykonywanie punktowanych zadań, które umożliwią przystąpienie do samodzielnej analizy źródła ( 5-stronnicowy esej) i jej prezentacji podczas zajęć (w formie prezentacji power point)

Żeby przystąpić do prezentacji źródła (i złożenia eseju) trzeba zdobyć minimum 20 pkt za zadania (w razie potrzeby istnieje możliwość nadrobienia braków podczas dyżuru)

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne)
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody programowane - z użyciem komputera

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Historia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c