Doświadczenie dzieciństwa w pisarstwie (auto)biograficznym i dokumentach filmowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH.IH.UD.H2.4.3b |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Doświadczenie dzieciństwa w pisarstwie (auto)biograficznym i dokumentach filmowych |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Klich-Kluczewska | |
Prowadzący grup: | Barbara Klich-Kluczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Konwersatorium przygotowuje studentów i studentki do wielostronnej analizy zapisów doświadczenia dzieciństwa w dwudziestowiecznej Polsce z wykorzystaniem perspektywy historycznej, literaturoznawczej oraz socjologicznej. Zajęcia przygotowują do poprawnego stosowania kategorii badawczych oraz wskazują możliwe ścieżki interpretacji doświadczenia jednostkowego w wymiarze historycznym. W ten sposób z jednej strony absolwenci zyskują praktyczną i interdyscyplinarną wiedzę z zakresu "history from below", z drugiej zaś strony będą świadomi roli kategorii wieku w powstawaniu narracji historiograficznych. Uczestnicy zajęć przygotowują analizę wybranych dzienników, pamiętników, pamiętników konkursowych, korespondencji lub filmów dokumentalnych etc. |
|
Efekty kształcenia: | Student (ka) zna i rozumie: 1. główne problemy z zakresu badań nad źródłami biograficznymi w kontekście dzieciństwa. Sprawnie posługuje się kategoriami wywodzącymi się z literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filmoznawstwa oraz socjologii i historii, które służą poprawnej interpretacji doświadczenia jednostkowego w wymiarze historycznym. 2. cele stosowania perspektywy oddolnej (jednostkowej) z zastosowaniem kategorii wieku i płci w budowaniu makronarracji (na poziomie lokalnym i np. narodowym). 3. specyfikę tekstów autobiograficznych (różnego typu i różnej proweniencji) autorstwa dzieci lub dotyczących dzieciństwa oraz wzajemną relację między przekazami źródłowymi tego typu a dominującymi wielkimi narracjami oraz alternatywnymi narracjami o przeszłości. Studenci i studentki w toku zajęć są przygotowywani do ciągłej konfrontacji z poglądami pozostałych uczestników konwersatorium oraz wielostronnej interpretacji subiektywnych ocen zawartych w źródłach biograficznych. |
|
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Uczestnictwo w zajęciach (możliwe dwie nieobecności) Przygotowanie do zajęć w oparciu o literaturę dostępną na pegazie Wykonywanie punktowanych zadań, które umożliwią przystąpienie do samodzielnej analizy źródła ( 5-stronnicowy esej) i jej prezentacji podczas zajęć (w formie prezentacji power point) Żeby przystąpić do prezentacji źródła (i złożenia eseju) trzeba zdobyć minimum 20 pkt za zadania (w razie potrzeby istnieje możliwość nadrobienia braków podczas dyżuru) |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Klich-Kluczewska | |
Prowadzący grup: | Barbara Klich-Kluczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Konwersatorium przygotowuje studentów i studentki do wielostronnej analizy zapisów doświadczenia dzieciństwa w dwudziestowiecznej Polsce z wykorzystaniem perspektywy historycznej, literaturoznawczej oraz socjologicznej. Zajęcia przygotowują do poprawnego stosowania kategorii badawczych oraz wskazują możliwe ścieżki interpretacji doświadczenia jednostkowego w wymiarze historycznym. W ten sposób z jednej strony absolwenci zyskują praktyczną i interdyscyplinarną wiedzę z zakresu "history from below", z drugiej zaś strony będą świadomi roli kategorii wieku w powstawaniu narracji historiograficznych. Uczestnicy zajęć przygotowują analizę wybranych dzienników, pamiętników, pamiętników konkursowych, korespondencji lub filmów dokumentalnych etc. |
|
Efekty kształcenia: | Student (ka) zna i rozumie: 1. główne problemy z zakresu badań nad źródłami biograficznymi w kontekście dzieciństwa. Sprawnie posługuje się kategoriami wywodzącymi się z literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filmoznawstwa oraz socjologii i historii, które służą poprawnej interpretacji doświadczenia jednostkowego w wymiarze historycznym. 2. cele stosowania perspektywy oddolnej (jednostkowej) z zastosowaniem kategorii wieku i płci w budowaniu makronarracji (na poziomie lokalnym i np. narodowym). 3. specyfikę tekstów autobiograficznych (różnego typu i różnej proweniencji) autorstwa dzieci lub dotyczących dzieciństwa oraz wzajemną relację między przekazami źródłowymi tego typu a dominującymi wielkimi narracjami oraz alternatywnymi narracjami o przeszłości. Studenci i studentki w toku zajęć są przygotowywani do ciągłej konfrontacji z poglądami pozostałych uczestników konwersatorium oraz wielostronnej interpretacji subiektywnych ocen zawartych w źródłach biograficznych. |
|
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Uczestnictwo w zajęciach (możliwe dwie nieobecności) Przygotowanie do zajęć w oparciu o literaturę dostępną na pegazie Wykonywanie punktowanych zadań, które umożliwią przystąpienie do samodzielnej analizy źródła ( 5-stronnicowy esej) i jej prezentacji podczas zajęć (w formie prezentacji power point) Żeby przystąpić do prezentacji źródła (i złożenia eseju) trzeba zdobyć minimum 20 pkt za zadania (w razie potrzeby istnieje możliwość nadrobienia braków podczas dyżuru) |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.