Patologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-D3.Pat. | Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Patologia | ||
Jednostka: | Wydział Lekarski | ||
Grupy: |
Przedmioty III rok, kierunek lekarsko-dentystyczny, studia niestacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
9.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 99 godzin ![]() Ćwiczenia praktyczne, 10 godzin ![]() Kształcenie na odległość, 36 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Andrzej Bugajski, Magdalena Ulatowska-Białas | |
Prowadzący grup: | Dariusz Adamek, Andrzej Bugajski, Krzysztof Gil, Agnieszka Górecka-Mazur, Magdalena Ulatowska-Białas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Dodatkowe strony WWW: | http://www.patomorfologia-cmuj.pl/node/45 http://www.patofizjologia.cm-uj.krakow.pl/index.php?p=DentalMedicine |
|
Cele kształcenia: | Poznanie i zrozumienie etiopatogenezy, objawów i zaburzeń wybranych chorób. |
|
Efekty kształcenia: | Efekty kształcenia z zakresu wiedzy: III. W 26 zna nazewnictwo patomorfologiczne III. W 27 zna podstawowe mechanizmy uszkodzenia komórek i tkanek III. W 28 określa przebieg kliniczny zapaleń swoistych i nieswoistych oraz opisuje procesy regeneracji tkanek i narządów III. W 29 zna definicję i patofizjologię wstrząsu ze szczególnym uwzględnieniem ciężkiej sepsy i wstrząsu septycznego oraz niewydolności wielonarządowej III. W 30 zna etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zmian wstecznych i zmian postępowych III. W 31 rozpoznaje obrazy patomorfologiczne chorób układu odpornościowego, chorób uwarunkowanych genetycznie, chorób środowiskowych i zakaźnych III. W 32 rozpoznaje obrazy patomorfologiczne chorób wieku dziecięcego III. W 33 zna zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach III. W 34 wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne III. W 35 wymienia postaci kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej Efekty kształcenia z zakresu umiejętności: III. U13. potrafi powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych oraz opisać konsekwencje rozwijających się zmian patologicznych dla sąsiadujących topograficznie narządów III. U14. analizuje zjawiska odczynowe, obronne i przystosowawcze oraz zaburzenia regulacji wywoływane przez czynnik etiologiczny |
|
Wymagania wstępne: | Wiadomości z anatomii, fizjologii, biochemii. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | DO ZALICZENIA KURSU I DOPUSZCZENIA DO EGZAMINU KONIECZNE SĄ: 1. Obecność na ćwiczeniach. Dopuszczalne są 2 nieobecności na ćwiczeniach z patomorfologii i 2 nieobecności na ćwiczeniach z patofizjologii w ciągu całego roku akademickiego (2 semestry). 2. Uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń z patomorfologii oraz z patofizjologii. Sposoby i kryteria oceniania są podane oddzielnie dla zajęć z patomorfologii i patofizjologii. Do zaliczenia zajęć z patofizjologii potrzebne jest zdobycie min. 50% punktów z pisemnych repetytoriów oraz pozytywna ocena z ćwiczeń. Niespełnienie któregoś z ww. warunków oznacza brak zaliczenia zajęć i oraz konieczność zdania kolokwium zaliczeniowego przed przystąpieniem do egzaminu. Egzamin końcowy w terminie pierwszym i drugim jest testowy: 100 pytań (50 pytań z patomorfologii i 50 pytań z patofizjologii). Do zdania egzaminu potrzebne jest odpowiedzenie prawidłowo na przynajmniej 60 pytań. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Pisemne repetytoria w ciągu roku akademickiego. Egzamin końcowy w terminie pierwszym i drugim jest testowy: 100 pytań (50 pytań z patomorfologii i 50 pytań z patofizjologii). Do zdania egzaminu potrzebne jest odpowiedzenie prawidłowo na przynajmniej 60 pytań. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | wykłady, ćwiczenia, sekcje demonstracyjne |
|
Bilans punktów ECTS: | Ogólna liczba godzin – 145. Jeden punkt ECTS odpowiada efektom kształcenia, których uzyskanie wymaga od studenta 25-30 godzin pracy. Liczba godzin pracy studenta obejmuje zajęcia realizowane w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem akademickim, zgodnie z planem studiów oraz czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną. |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Katedra Patofizjologii: Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E, red. Patofizjologia kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017 Damjanov I. Patofizjologia. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010 Maśliński S, Ryżewski J, red. Patofizjologia. Podręcznik dla studentów medycyny. Wyd. IV uaktualnione, PZWL, Warszawa 2012 Thor P, red. Podstawy patofizjologii człowieka, wyd 3. UWM VESALIUS, Kraków 2009 Silbernagl S, Lang F. Atlas patofizjologii. MedPharm, Wrocław 2011 Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An Introduction to Clinical Medicine. McGraww Hill Lange, 7th Edition, 2014 Katedra Patomorfologii: Podręczniki: Robbins Patologia , Urban & Partner 2005 Patologia – znaczy słowo o chorobie (red. Stachura, Domagała) PAU 2009 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.