Clinical Microbiology - Course Integrated with Internal Medicine and OB/GYN
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-E6L5.CM | Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Clinical Microbiology - Course Integrated with Internal Medicine and OB/GYN | ||
Jednostka: | Szkoła Medyczna dla Obcokrajowców | ||
Grupy: |
Przedmioty V rok, kierunek lekarski, studia stacjonarne, tok 6-letni po angielsku |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | angielski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia kliniczne, 8 godzin ![]() Seminarium, 22 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Kochan | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Strona przedmiotu: | http://www.km.cm-uj.krakow.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Cele kształcenia: | Nauczenie studentów właściwego wyboru badań z zakresu diagnostyki mikrobiologicznej, prawidłowego pobierania i przesyłania materiałów do tego typu badań, interpretacji wyników oraz trafnego różnicowania w zakresie zakażeń z uwzględnieniem czynnika etiologicznego, drogi przenoszenia, mechanizmów zjadliwości oraz obrazu klinicznego. Uzyskanie przez studentów praktycznej wiedzy z zakresu prowadzenia prawidłowej antybiotykoterapii oraz mechanizmów oporności drobnoustrojów na leki przeciwdrobnoustrojowe. Zapoznanie studentów z problemem zakażeń szpitalnych w oddziałach niezabiegowych i zabiegowych. |
|
Efekty kształcenia: | Po zakończeniu zajęć, w zakresie wiedzy, student: • zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne chorób wywoływanych przez bakterie, wirusy, grzyby i pasożyty • zna metody diagnostyczne parazytoz przywlekanych z krajów o odmiennym klimacie • zna pojęcie „nowe i powracające czynniki zakaźne” oraz przyczyny ich występowania • zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki mikrobiologicznej, potrafi wymienić rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej oraz zasady pobierania materiału do badań, potrafi uzasadnić wybór materiału i metody w diagnozowaniu chorób infekcyjnych • umie wymienić i rozumie podstawowe mechanizmy oporności drobnoustrojów na chemioterapeutyki, potrafi omówić zasady racjonalnej antybiotykoterapii • zna zasady diagnozowania mikrobiologicznego (w tym metody serologiczne i molekularne) i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób o podłożu infekcyjnym u dzieci jak: zapalenie mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, gorączka reumatyczna, choroby skóry, choroby układu oddechowego, choroby układu pokarmowego w tym biegunki infekcyjne, choroby układu moczo-płciowego, neuroinfekcje, gorączka po powrocie z tropiku • zna proces kształtowania się flory fizjologicznej u noworodka ze szczególnym uwzględnieniem flory przewodu pokarmowego • zna sposoby diagnostyki mikrobiologicznej ( w tym metody serologiczne i molekularne) i zasady doboru leczenia w zakażeniach perinatalnych • zna i rozumie zasady diagnozowania mikrobiologicznego ( w tym metody serologiczne i molekularne) i doboru farmakoterapii a także metod profilaktyki w najczęstszych chorobach infekcyjnych przenoszonych drogą płciową • zna i rozumie znaczenie prawidłowej mikroflory dróg rodnych i przewodu pokarmowego szczególnie w odniesieniu do roli probiotyków nowej generacji jako istotnych elementów mikrobiomu zdrowego człowieka • zna i rozumie podstawowe zasady diagnostyki mikrobiologicznej ( w tym metody serologiczne i molekularne) i farmakoterapii chorób wywołanych przez bakterie, wirusy, grzyby i pasożyty u osób z obniżoną odpornością oraz chorobami krwi ( w tym z chorobą nowotworową oraz w wieku podeszłym) • zna i rozumie zagrożenie czynnikami infekcyjnymi związane z hospitalizacją osób z obniżoną odpornością oraz chorobami krwi (w tym z chorobą nowotworową oraz w wieku podeszłym) oraz umie wskazać różnice w diagnostyce, leczeniu i profilaktyce zakażeń szpitalnych dotyczących osób w wieku podeszłym • zna definicje i metody diagnostyki mikrobiologicznej (w tym serologiczne i molekularne) zakażeń szpitalnych na oddziałach zabiegowych i dziecięcych, potrafi omówić zasady kontroli zakażeń szpitalnych, zna i rozumie zagadnienia prawne dotyczące zakażeń szpitalnych • zna definicje, czynniki etiologiczne, zasady diagnostyki mikrobiologicznej (w tym metody serologiczne i molekularne) oraz sposoby farmakoterapii sepsy, potrafi wskazać różnice między sepsą i bakteriemią • zna i rozumie podstawowe zasady diagnostyki mikrobiologicznej (w tym metody serologiczne i molekularne) i farmakoterapii w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego, jak: zakażenia wewnątrzbrzuszne, zakażenia narządów klatki piersiowej, zakażenia kości i stawów ( w tym pourazowe), zakażenia naczyń, zakażenia układu moczo-płciowego, zakażenia skóry (w tym rany przewlekłe) oraz zakażenia wewnątrzczaszkowe • zna zasady okołooperacyjnego nadzoru mikrobiologicznego i umie uzasadnić wybór metod diagnostycznych i terapeutycznych zakażeń związanych z zabiegami chirurgicznymi, zna i rozumie zasady profilaktyki antybiotykowej okołooperacyjnej • zna zasady nadzoru mikrobiologicznego i umie uzasadnić wybór metod diagnostycznych, terapeutycznych oraz profilaktycznych zakażeń związanych z hospitalizacją w oddziale intensywnej terapii • zna i umie uzasadnić wybór metod dezynfekcji i sterylizacji stosowanych w oddziałach zabiegowych oraz dziecięcych, potrafi wskazać różnice między aseptyką i antyseptyką, zna zagadnienia prawne dotyczące higieny szpitalnej • zna i rozumie podstawowe zasady diagnostyki mikrobiologicznej (w tym metody serologiczne i molekularne) i farmakoterapii oraz profilaktyki w odniesieniu do chorób infekcyjnych dróg rodnych oraz zakażeń związanych z zabiegami ginekologicznymi Po zakończeniu zajęć, w zakresie umiejętności, student potrafi: • prowadzić dokumentację medyczną ze szczególnym uwzględnieniem zleceń i wyników badań mikrobiologicznych • przeprowadzić diagnostykę różnicową chorób wywoływanych przez bakterie, wirusy, grzyby i patogeny (z uwzględnieniem „nowych” czynników infekcyjnych oraz pochodzących z krajów o ciepłym klimacie)zarówno u osób dorosłych (w tym z obniżoną odpornością i w podeszłym wieku), jak i dzieci ( w tym noworodków), • wdrożyć postępowanie mające na celu zidentyfikowanie, zarejestrowanie i zwalczenie postaci zakażeń szpitalnych ze szczególnym uwzględnieniem oddziałów zabiegowych i dziecięcych • wdrożyć postępowanie mające na celu zidentyfikowanie, zarejestrowanie i zwalczenie postaci zakażeń szpitalnych w oddziale intensywnej terapii • planować diagnostykę mikrobiologiczną chorób infekcyjnych ze wskazaniem właściwych metod diagnostycznych (w tym serologicznych i molekularnych) • dobrać i zastosować odpowiednią metodę pobrania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych (w tym pobieranie krwi do posiewów krwi, pobieranie wymazów z nosa, gardła, skóry i ran) • prawidłowo zinterpretować wyniki badań mikrobiologicznych i wykorzystać tę wiedzę do dalszego postępowania z chorym • dobrać chemioterapeutyki stosownie do wieku pacjenta oraz do rozpoznanego czynnika etiologicznego choroby infekcyjnej z uwzględnieniem ewentualnych mechanizmów oporności oraz przeprowadzić analizę ewentualnych działań niepożądanych i interakcji między tymi lekami • prawidłowo zinterpretować charakterystyki farmaceutyczne produktów leczniczych takich jak: antybiotyki, leki przeciwwirusowe, leki przeciwgrzybiczne, leki przeciwpasożytnicze, środki dezynfekcyjne • stosować się do zasad aseptyki i antyseptyki, ze szczególnym uwzględnieniem oddziałów zabiegowych i dziecięcych • ocenić stan rany ( w tym pooperacyjnej i odleżyn) oraz odpowiednio ją zaopatrzyć, uwzględniając ewentualne powikłanie infekcyjne • posługiwać się procedurami służącymi do szybkiej diagnostyki różnicującej stany zapalne dróg rodnych w gabinecie ginekologicznym w oparciu o analizę preparatu bezpośredniego i/lub wybarwionego metodą Grama, pomiar pH pochwy oraz charakterystyczne objawy kliniczne • posługiwać się 10 stopniową skalą Nugenta służącą do oceny biocenozy pochwy • zinterpretować wyniki badań mikrobiologicznych ciężarnej, kobiety po porodzie oraz noworodka i wdrożyć odpowiednie postępowanie w chwili podejrzenia choroby infekcyjnej Po zakończeniu zajęć, w zakresie kompetencji społecznych (profesjonalizmu) student: • zna i stosuje zasady medycyny opartej na dowodach • zna i przestrzega w swoich działaniach zasad etycznych • posiada umiejętność rozwiązywania problemów • zna i potrafi stosować zasady odpowiedzialności klinicznej i funkcjonowania współpracy lekarza klinicysty z pracownią mikrobiologiczną • zna i przestrzega praw pacjenta w tym: prawa do ochrony danych osobowych, intymności, prawa do informacji o wynikach badań mikrobiologicznych, prawa do świadomej zgody na wykonanie badań • ma świadomość i potrafi wykazać odpowiedzialność za swój rozwój zawodowy • potrafi wyszukiwać i krytycznie analizować dane z piśmiennictwa ( w tym anglojęzycznego) • potrafi pracować w grupie • posiada umiejętność przekazywania swojej wiedzy innym • potrafi dokonać samooceny i rozpoznać granice własnych |
|
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu Mikrobiologii z Parazytologią i Immunologii (2. rok) oraz udokumentowane zaliczenie tego modułu. Wiedza z Mikrobiologii klinicznej – zintegrowanej z chorobami wewnętrznymi realizowanej na 4. roku studiów i udokumentowanie zaliczenia tego przedmiotu. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie modułu wymaga spełnienia następujących warunków: - obecność na większości zajęć (dopuszczalne 2 nieobecności) - zaliczenie ustnych sprawdzianów kształtujących - zaliczenie podsumowującego sprawdzianu pisemnego (test, konieczne uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi) |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Sprawdziany kształtujące: W zakresie wiedzy oraz umiejętności: Sprawdzian w formie krótkich ustnych odpowiedzi zintegrowany czasowo i w treści ze sprawdzianem praktycznym Sprawdzian końcowy (podsumowujący) W zakresie wiedzy: Ocena nabytych wiadomości (test wielokrotnego wyboru) W zakresie umiejętności: Ocena umiejętności wykonywania określonego zadania wskazanego przez prowadzącego przedmiot , dokonywana każdorazowo w trakcie i na zakończenie zajęć praktycznych (w formie ustnej) W zakresie kompetencji społecznych (profesjonalizmu): Obserwacja: zachowania się studenta podczas ćwiczeń oraz seminariów, umiejętności współpracy w grupie i krytycznej oceny uzyskanych przez siebie wyników. |
|
Metody dydaktyczne: | Praca z małą grupą (seminarium) prowadzona w formie dyskusji, case-study/ćwiczenia laboratoryjne |
|
Bilans punktów ECTS: | 2 pkt. Udział w ćwiczeniach – 8 godzin; 0,3 pkt. ECTS Przygotowanie do ćwiczeń – 4 godziny: 0,1 pkt. ECTS Udział w seminariach – 22 godziny; 0,7 pkt. ECTS Przygotowanie do seminariów – 11 godzin; 0,4 pkt. ECTS Przygotowanie do sprawdzianów kształtujących – 15 godzin; 0,5 pkt. ECTS Łącznie – 60 godzin; 2 pkt. ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia laboratoryjne: 8 godz. - 100% udziału nauczyciela akademickiego Seminaria (zajęcia w małych grupach): 22 godz. - 100% udziału nauczyciela akademickiego W ramach zajęć zintegrowanych z chorobami zakaźnymi: 4 godz. seminarium i 1 godz. ćwiczeń W ramach zajęć zintegrowanych z hematologią: 3 godz. seminarium i 1 godz. ćwiczeń W ramach zajęć zintegrowanych z pediatrią: 4 godz. seminarium i 1 godz. ćwiczeń W ramach zajęć zintegrowanych z ginekologią i położnictwem: 4 godz. seminarium i 2 godz. Ćwiczeń W ramach zajęć zintegrowanych z chirurgią ogólną: 4 godz. seminarium i 1 godz. ćwiczeń W ramach zajęć zintegrowanych z anestezjologią I intensywną terapią: 3 godz. seminarium i 2 godz. ćwiczeń | |
Pełny opis: |
Zajęcia zintegrowane z chorobami zakaźnymi: 1. Odrębności w diagnostyce, leczeniu i zapobieganiu zakażeniom na oddziale chorób zakaźnych. 2. Kontrola zakażeń szpitalnych na oddziale chorób zakaźnych, definicje, metody nadzoru, zagadnienia prawne. 3. Zasady diagnostyki mikrobiologicznej, farmakoterapii i profilaktyki zakażeń u pacjentów hospitalizowanych na oddziale chorób zakaźnych. 4. Zasady higieny (dezynfekcja, sterylizacja) na oddziale chorób zakaźnych. 5. Zasady diagnostyki i leczenia chorób tropikalnych przywlekanych do Polski. 6. Definicja, przyczyny i metody diagnostyczne nowych i powracających czynników zakaźnych. Zajęcia zintegrowane z hematologią: 7. Odrębności w diagnostyce, leczeniu i zapobieganiu zakażeniom związanym z hospitalizacją ludzi z chorobami krwi I obniżoną odpornością ( w tym po przeszczepieniu narządów i tkanek oraz w wieku podeszłym). 8. Kontrola zakażeń szpitalnych na oddziale hematologicznym, definicje, metody nadzoru, zagadnienia prawne. 9. Zasady diagnostyki mikrobiologicznej, farmakoterapii i profilaktyki zakażeń u osób po przeszczepieniu narządów i tkanek. 10. Zasady higieny (dezynfekcja, sterylizacja) na oddziale hematologicznym. Zajęcia zintegrowane z pediatrią 1. Zagadnienia dotyczące kształtowania się flory fizjologicznej noworodka. 2. Zakażenia okresu noworodkowego, czynniki etiologiczne, w tym nowe czynniki infekcyjne, sposoby zapobiegania , metody diagnostyczne. 3. Wybrane zagadnienia dotyczące czynników etiologicznych (w tym tropikalnych oraz nowych czynników infekcyjnych) powodujących zakażenia: skóry, układu moczowego , układu pokarmowego, układu oddechowego oraz układu nerwowego u dzieci. 4. Zasady pobierania materiału do badań mikrobiologicznych w pediatrii, interpretacja wyników badań mikrobiologicznych, zasady prawidłowej antybiotykoterapii. 5. Kontrola zakażeń szpitalnych na oddziale pediatrycznym i neonatologicznym; definicje, metody nadzoru, zagadnienia prawne. 6. Zasady higieny (dezynfekcja, sterylizacja) na oddziale pediatrycznym. Zajęcia zintegrowane z ginekologią i położnictwem 1. Flora fizjologiczna dróg rodnych, diagnostyka stanów zapalnych dróg rodnych. 2. Współczesne metody diagnostyki, farmakoterapii i profilaktyki zakażeń i zarażeń perinatologicznych. 3. Zasady pobierania materiału do badań mikrobiologicznych w ginekologii i położnictwie, interpretacja wyników badań mikrobiologicznych, zasady prawidłowej antybiotykoterapii. 4. Kontrola zakażeń szpitalnych na oddziale ginekologiczno-położniczym, definicje, metody nadzoru, zagadnienia prawne. 5. Zasady higieny (dezynfekcja, sterylizacja) na oddziale ginekologiczno-położniczym. Zajęcia zintegrowane z chirurgią ogólną 1. Postacie zakażeń szpitalnych w chirurgii: zakażenie miejsca operowanego, zakażenia układu moczowego, zakażenia krwi, definicje, metody diagnostyki mikrobiologicznej i sposoby leczenia, metody nadzoru, zagadnienia prawne. 2. Zasady diagnostyki mikrobiologicznej, farmakoterapii i profilaktyki zakażeń ran przewlekłych. 3. Zasady higieny (dezynfekcja, sterylizacja) na oddziale chirurgicznym. 4. Zasady pobierania materiału do badań mikrobiologicznych w chirurgii, interpretacja wyników badań mikrobiologicznych, zasady prawidłowej antybiotykoterapii. Zajęcia zintegrowane z anestezjologią i intensywną terapią 1. Sepsa, definicje, podział, zasady postępowania mikrobiologicznego. 2. Zasady diagnostyki mikrobiologicznej, farmakoterapii i profilaktyki zapalenia płuc związanego z wytworzeniem sztucznej drogi oddechowej i wentylacją mechaniczną. 3. Zasady diagnostyki mikrobiologicznej, farmakoterapii i profilaktyki zakażeń u pacjenta z centralną linią naczyniową, z cewnikiem w pęcherzu moczowym. 4. Zasady diagnostyki mikrobiologicznej, farmakoterapii i profilaktyki zakażeń ran przewlekłych ( w tym odleżyn). Zawarte powyżej treści merytoryczne realizowane są na seminariach oraz na ćwiczeniach. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Patrick Murray et al. Medical microbiology, Elsevier 2015. ISBN: 978-0323299565. 2. Mark Gladwin. Clinical microbiology made ridiculously simple 6e. Medmaster 2016. ISBN: 978-1935660156. Literatura uzupełniająca: 1. Warren Levinson. Review of medical microbiology and immunology 14th ed. Lange/McGraw-Hill Education 2016. ISBN: 978-0071845748. 2. Patrick Murray. Review of medical microbiology 1e. Mosby 2005. ISBN: 978-0323033251. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.