Gynecology and Obstetrics A
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-ER-L.GynObsA |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Gynecology and Obstetrics A |
Jednostka: | Wydział Lekarski |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia kliniczne, 80 godzin
Seminarium, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kotlarz | |
Prowadzący grup: | Marta Bałajewicz-Nowak, Olga Kacalska-Janssen, Agnieszka Kotlarz | |
Strona przedmiotu: | http://www.ginekologia.cm-uj.krakow.pl/klinika-ginekologii-i-onkologii/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | − przekazanie studentom podstawowych informacji z zakresu ginekologii i położnictwa − zapoznanie z podstawowymi metodami diagnostyki ginekologicznej i położniczej − przedstawienie mechanizmu i przebiegu porodu fizjologicznego i patologicznego − nauczenie oceny przebiegu ciąży pod kątem wychwycenia jej patologicznego przebiegu - umiejętność rozpoznania nieprawidłowości, które mogą być wynikiem stanów przednowotworowych lub nowotworów żenskiego narządu rodnego oraz metod profilaktyki w nowotworach ginekologicznych - nauczanie rozmowy z pacjentką i jej rodziną dotyczącej stanu zdrowia i rozpoznanej patologii oraz proponowanego postępowania diagnostycznego i terapeutycznego - wyrobienie nawyku stałego pogłębiania i uaktualniania wiedzy w omawianym w trakcie modułu zakresie - przedstawienie aspektów etycznych, społecznych i prawnych wykonywania zawodu lekarza oraz zasad promocji zdrowia opartych na dowodach naukowych i przyjętych standardach postępowania |
|
Efekty kształcenia: | Po zakończeniu zajęć student: w zakresie wiedzy: − posiada wiedzę na temat funkcji rozrodczych kobiety, podstawowych zaburzeń z nimi związanych oraz postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w zakresie umiejętności: - zna prawidłowy i nieprawidłowy mechanizm porodowy - potrafi rozpoznać patologiczny przebieg ciąży - zna wczesne objawy stanów przednotworowych i nowotworów żeńskiego narządu płciowego oraz zna metody profilatkyczne − efektywnie korzysta ze źródeł informacji dotyczących zagadnień medycznych i potrafi weryfikować ich wiarygodność, czyli posiada zdolność samokształcenia w zakresie kompetencji społecznych: − okazuje szacunek dla pacjenta i troskę o jego dobro − przestrzega w swoich działaniach zasad etycznych − przestrzega praw pacjenta w tym do ochrony danych osobowych, intymności − jest świadomy konieczności systematycznego uzupełniania i uaktualniania wiedzy i potrafi krytycznie analizować dane z piśmiennictwa (w tym anglojęzycznego) − wykazuje umiejętności rozwiązywania problemów − potrafi dokonać samooceny i rozpoznać granice własnych kompetencji |
|
Wymagania wstępne: | − wiedza w zakresie anatomii, fizjologii i patofizjologii narządu rodnego kobiety − umiejętność zbierania ogólnego wywiadu lekarskiego − znajomość zasad asteptyki |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Obecność na zajęciach Egzamin ustny - pytania egzaminacyjne: tematycznie odpowiadają w pełni zakresowi wiedzy z ginekologii i położnictwa |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | − obecność na zajęciach, − ocena postawy i zachowań studenta w czasie zajęć. Moduł zawiera taką ocenę w skali 5 punktowej (od 1 do 5) |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | Seminaria wprowadzające Ćwiczenia na fantomach Ćwiczenia na trenażerach Materiały video – materiał własny kliniki E-learning: seminaria, opisy przypadków Wszystkie zajęcia z udziałem nauczyciela akademickiego |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: 84h –3 pkt ECTS Praca własna studenta: Przygotowanie do zajęć i egzaminu: 40h – 2pkt ECST |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Możliwość udziału w dyżurach lekarskich |
|
Skrócony opis: |
Seminaria Ćwiczenia kliniczne – Praktyka kliniczna na oddziałach i w ambulatoriach zgodnie z harmonogramem - codzienna obecność (przychodnie ambulatoryjne, ginekologia zachowawcza, oddział przed- i pooperacyjny, oddział patologii ciąży, sala porodowa, oddział poporodowy) |
|
Pełny opis: |
Tematy seminariów wprowadzających: 1. Anatomia miednicy, badanie ginekologiczne i jej aspekty praktyczne, podstawowe badanie kliniczne i laboratoryjne, specyfika historii chorób ginekologicznych 2. Metody diagnostyczne ciąży i opieki prenatalnej. Podstawowe metody badań w położnictwie i ginekologii Ćwiczenia praktyczne – 3 tygodnie: Zajęcia praktyczne różnią się w zależności od jednostki - do wyboru przez studenta. Lekarz, który został przydzielony do studenta jest odpowiedzialny za szkolenie praktyczne. Jednostki do wyboru: Poradnia ginekologiczno-położnicza Poradnia ginekologii onkologicznej Ginekologia - oddział operacyjny i leczenia zachowawczego Oddział ginekologii endokrynologicznej Poradnia patologii ciąży Położnictwo – oddział patologii ciąży Sala Porodowa Proponujemy obserwację i udział w następujących procedurach medycznych: Badanie ginekologiczne (w tym kolposkopia) Ultrasonografia ginekologiczna Operacje ginekologiczne drogą laparotomii (np. histerektomia) Laparoskopia, histeroskopia Zabiegi drogą pochwową Drobne zabiegi ginekologiczne: zabiegi wyłyżeczkowania , pobieranie wycinków, biopsje Opieka prenatalna, badanie pacjentek ciężarnych, kardiotokografia Ultrasonografia w ciąży Poród drogami i siłami natury, cięcie cesarskie |
|
Literatura: |
1. Current Diagnosis & Treatment Obstetrics & Gynecology, Eleventh Edition Alan H. DeCherney, Lauren Nathan, T. Murphy Goodwin, Neri Laufer McGraw-Hill Education / Medical, 2012, 2. Gynaecology by ten Teachers, 19th Edition, Clayton 3. Obstetrics by ten Teachers, 19th Edition, Clayton |
|
Uwagi: |
Studentów obowiązuje pełny strój lekarski. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.