Bezpieczeństwo pacjenta w trakcie realizacji procedur diagnostycznych i leczniczych - Fakultet
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-L4.F32a | Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Bezpieczeństwo pacjenta w trakcie realizacji procedur diagnostycznych i leczniczych - Fakultet | ||
Jednostka: | Wydział Lekarski | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin, 6 miejsc ![]() Kształcenie na odległość, 4 godzin, 6 miejsc ![]() Seminarium, 10 godzin, 6 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wojciech Szot | |
Prowadzący grup: | Wojciech Szot, Joanna Zając | |
Strona przedmiotu: | https://sylabus.cm-uj.krakow.pl/pl/document/26bf77af-0bd5-47c8-b1c3-87a69530be1e.pdf | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | C1 - Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu bezpieczeństwa pacjenta (główne rodzaje zagrożeń w systemie opieki zdrowotnej, znaczenie opieki medycznej jako czynnika ryzyka zagrożenia zdrowia i życia). Zapoznanie z kwestiami bezpieczeństwa pacjenta w Polsce na tle Świata i krajów EU C2 - Zapoznanie z podstawowymi definicjami („Błędu medycznego”, „Błędu lekarskiego”, „Błędu systemowego w opiece zdrowotnej”), zapoznanie z epidemiologią i statystyką zdarzeń niepożądanych, a także historię kształtowania pojęcia bezpieczeństwa pacjenta i genezę kultury „szukania winnych”. Uświadomienie problematyki nie uwzględniania czynnika ludzkiego jako głównej przyczyna większości zdarzeń niepożądanych oraz zależności stanu zdrowia pacjenta od personelu wykonującego właściwe czynności w odpowiednim czasie. C3 - Zapoznanie z przykładami interakcji i powiązań w systemie opieki zdrowotnej, uświadomienie czym jest zarządzanie ryzykiem, jaki jest cel zarządzania ryzykiem i jak ważna jest strategia zarządzania ryzykiem w miejscu pracy, zapoznanie z kosztami osobowymi i ekonomicznymi błędów medycznych C4 - Systemy opieki zdrowotnej, ich złożoność i najczęstsze błędy (których można uniknąć) C5 - Poznanie zagrożeń klinicznych i zarządzanie ryzykiem klinicznym (sytuacje szczególne) |
|
Efekty kształcenia: | Wiedzy – Student zna i rozumie: W1 - objawy i przebieg chorób W2 - sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego właściwe dla określonych stanów chorobowych W3 - znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem W4 - zasady pracy w zespole W5 - główne pojęcia, teorie, zasady i reguły etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania i analizowania zagadnień moralno-medycznych W6 - prawa pacjenta W7 - zagrożenia związane z hospitalizacją ludzi w podeszłym wieku W8 - problemy epidemiologiczne chorób zakaźnych na świecie i w Polsce W9 - zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostycznoleczniczych, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania W10 - zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji W11 - najczęstsze powikłania zabiegów Umiejętności – Student potrafi: U1 rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego U2 wybierać takie leczenie, które minimalizuje konsekwencje społeczne dla pacjenta U3 - informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań U4 - przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi U5 - wymienić sposoby praktycznej realizacji zasady ochrony radiologicznej ALARA w odniesieniu do medycyny nuklearnej U6 - stosować się do zasad aseptyki i antyseptyki Kompetencji społecznych – Student jest gotów do: K1 kierowania się dobrem pacjenta K2 - dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych K3 formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji K4 - formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej K5 - przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób |
|
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw propedeutyki chorób wewnętrznych. Zaliczone praktyki wakacyjne po I i II roku studiów |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie kursu na podstawie obecności na zajęciach oraz aktywnym uczestnictwie w realizowanych w trakcie zajęć tematach Problem-Based Learning (PBL) oraz omawianych sytuacjach (case studies). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | obserwacja pracy studenta, ocena grupy, ocena prac |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | Analiza przypadków, Burza mózgów, Ćwiczenia, Demonstracja, Dyskusja, Gra dydaktyczna, Metoda problemowa, Metoda przypadków, Praca w grupie, Seminarium, Symulowany pacjent, Wykład, Zajęcia typu Problem Based Learning |
|
Bilans punktów ECTS: | seminarium 10h ćwiczenia 16h e-learning 4h analiza przypadków 6h przygotowanie do zajęć 12h udział w grach symulacyjnych 12h Łączny nakład pracy studenta Liczba godzin - 60 Liczba godzin kontaktowych Liczba godzin - 30 Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym - godzin 34 |
|
Literatura: |
Obowiązkowa 1. S.Dekker: Patient Safety. A human factor approach. Taylor & Francis Inc 2011. EAN: 9781439852255 ISBN: 1439852251 Dodatkowa 1. A.Gungov, T.Tzarvulanova: Patient Safety. ibidem-Verlag, Jessica Haunschild u Christian Schon 2018. ISBN: 3838212134 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.