Ginekologia i położnictwo 3/4
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-L5.Ginek.Poł.III | Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Ginekologia i położnictwo 3/4 | ||
Jednostka: | Wydział Lekarski | ||
Grupy: |
Przedmioty V rok, kierunek lekarski, studia stacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin ![]() Kształcenie na odległość, 30 godzin ![]() Seminarium, 25 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hubert Huras | |
Prowadzący grup: | Marta Bałajewicz-Nowak, Tomasz Banaś, Paweł Basta, Joanna Figuła, Krystyna Gałązka, Iwona Gawron, Violetta Hosiawa, Hubert Huras, Robert Jach, Karolina Jakubiec-Wiśniewska, Andrzej Jaworowski, Monika Kabzińska-Turek, Olga Kacalska-Janssen, Piotr Kochan, Michał Kołodziejski, Agnieszka Kotlarz, Artur Ludwin, Inga Ludwin, Tomasz Milewicz, Michał Mleko, Magdalena Nowak, Katarzyna Ożga, Miłosz Pietrus, Agata Pietrzyk, Kazimierz Pityński, Małgorzata Radoń-Pokracka, Krzysztof Rytlewski, Krzysztof Skotniczny, Agnieszka Sroka-Oleksiak, Klaudia Stangel-Wójcikiewicz, Magdalena Strus, Małgorzata Swornik, Sława Szostek, Joanna Szpor, Anna Tomusiak-Plebanek, Marcin Wiecheć, Anna Wójtowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Dodatkowe strony WWW: | www.ginekologia.cm-uj.krakow.pl |
|
Cele kształcenia: | − przekazanie studentom podstawowego zasobu informacji z ginekologii i położnictwa − zapoznanie z podstawowymi technikami badania ginekologicznego i położniczego − zapoznanie z przebiegiem porodu fizjologicznego − zwrócenie uwagi na ocenę stanu położniczego − umiejętność wczesnego rozpoznania zagrożenia nowotworowego i schorzeń nowotworowych narządu rodnego oraz zasad ich profilaktyki − kształtowanie u studentów etycznych, społecznych i prawnych uwarunkowań wykonywania zawodu lekarza oraz zasad promocji zdrowia opartych na dowodach naukowych i przyjętych standardach postępowania. − kształtowanie u studentów umiejętności rozmowy z pacjentką i jej rodziną odnośnie stwierdzonej lub podejrzewanej patologii oraz wytyczenie dalszej drogi postępowania diagnostyczno-terapeutycznego − uświadomienie studentom konieczności systematycznego uzupełniania i uaktualniania wiedzy w omawianym w trakcie modułu zakresie. |
|
Efekty kształcenia: | Po zakończeniu zajęć student: w zakresie wiedzy: − posiada wiedzę na temat funkcji rozrodczych kobiety, podstawowych zaburzeń z nimi związanych oraz postępowania diagnostycznego i terapeutycznego, dotyczących w szczególności: 1. budowy narządu rodnego, cyklu miesiączkowego i jego podstawowych zaburzeń 2. ciąży fizjologicznej 3. porodu fizjologicznego oraz prawidłowego połogu 4. wczesnego wykrywania i profilaktyki nowotworów narządu rodnego 5. regulacji urodzeń 6. menopauzy 7. podstawowych metod diagnostyki - posiada wiedzę w zakresie podstawowych uwarunkowań prawnych i bioetycznych w ginekologii i położnictwie w zakresie umiejętności: − zna prawidłowy mechanizm porodowy − zna wczesne objawy zagrożenia nowotworowego, schorzeń przednowotworowych i nowotworowych narządu rodnego oraz ramowych zasad postępowania − efektywnie korzysta ze źródeł informacji dotyczących zagadnień medycznych i weryfikować ich wiarygodność, czyli posiada zdolność samokształcenia w zakresie kompetencji społecznych: − okazuje szacunek dla pacjenta i troskę o jego dobro − przestrzega w swoich działaniach zasad etycznych − przestrzega praw pacjenta w tym do ochrony danych osobowych, intymności − jest świadomy konieczności systematycznego uzupełniania i uaktualniania wiedzy i potrafi krytycznie analizować dane z piśmiennictwa (w tym anglojęzycznego) − wykazuje umiejętności rozwiązywania problemów − potrafi pracować w grupie − skutecznie współpracuje z przedstawicielami innych zawodów medycznych − potrafi dokonać samooceny i rozpoznać granice własnych kompetencji. |
|
Wymagania wstępne: | − wiedza w zakresie anatomii, fizjologii i patofizjologii narządu rodnego kobiety − umiejętność zbierania ogólnego wywiadu lekarskiego − znajomość zasad aseptyki |
|
Forma i warunki zaliczenia: | − możliwa 1 usprawiedliwiona nieobecność na ćwiczeniach w czasie modułu − wszystkie nieobecności na zajęciach konwersatoryjnych (seminaryjnych) wymagają ustnego zaliczenia u prowadzącego zajęcia asystenta w czasie trwania w każdym module zajęć klinicznych jest dokonywana ocena postawy i zachowań studenta. Każdy moduł (roczny) zawiera taką ocenę w skali 5 punktowej (od 1 do 5). Suma ocen w czasie wszystkich 4 modułów (lat) stanowi 10% końcowej oceny modułu kształcenia Ginekologia i Położnictwo. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | − obecność na zajęciach − ocena postawy i zachowań studenta w czasie zajęć. Każdy moduł zawiera ocenę w skali 5 punktowej (od 1 do 5) i jest wpisywany w arkuszu wewnętrznym arkuszu ocen Egzamin testowy po VI roku. 80 pytań; czas odpowiedzi 80 minut |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe |
|
Metody dydaktyczne: | - praca z małą grupą studencką w ramach ćwiczeń w salach chorych lub salach operacyjnych - konwersatoria: dyskusje z większymi grupami w ramach zajęć seminaryjnych - ćwiczenia fantomowe |
|
Bilans punktów ECTS: | − udział w wykładach - 20 godz. - 1 pt ECTS − udział w konwersatoriach - 20 godz. o Patomorfologia 2 godz. o przygotowanie do sprawdzianu ustnego 40 godz. - 2 pt ECTS − udział w ćwiczeniach - 20 godz. - 1 pt ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | − praktyka wakacyjna po 5 roku - obejmująca doskonalenie umiejętności zawodowych - 2 tygodnie |
|
Skrócony opis: |
− Anatomia narządu rodnego − Fizjologia cyklu płciowego kobiety i fizjologia rozrodu. Planowanie rodziny. Antykoncepcja. − Zmiany fizjologiczne w ciąży. Standardy prowadzenia ciąży fizjologicznej. − Profilaktyka w ciąży. Zasady prawidłowego żywienia w ciąży. − Badania prenatalne w ciąży − Narzędzia diagnostyczne oceny dobrostanu płodu. − Opieka nad rodzącą. − Prawidłowy mechanizm porodowy. − Połóg prawidłowy. − Zadania lekarza poradni ginekologicznej. − Zasady profilaktyki schorzeń ginekologicznych. − Ciąża ektopowa. Ciążowa choroba trofoblastyczna. − Wstęp do onkologii ginekologicznej. − Profilaktyka onkologiczna w ginekologii. − Profilaktyka, metody diagnostyczne i leczenie zmian łagodnych sutka. − Aspekty prawne i bioetyczne w ginekologii i położnictwie | |
Literatura: |
Podręczniki Podstawowe 1.Joachim W. Dudenhausen: Położnictwo Praktycznei operacje położnicze. Warszawa 2010, wydanie VI. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2. Grzegorz H. Bręborowicz (red): "Położnictwo i ginekologia", Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2015, tomy I i II; Podręczniki uzupełniające 1. Michał Troszyński, "Położnictwo: ćwiczenia", Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2009, wydanie II 2. Zbigniew Słomko, "Ginekologia", Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008, tomy I i II. 3. Janina Markowska, Radosław Mądry, "Ginekologia onkologiczna (tom 1,2)”, Elsevier, Urban & Partner - Wrocław 2006. 4. Leon Speroff, Marc Fritz, "Kliniczna endokrynologia ginekologiczna i niepłodność", Warszawa, Medipage, 2007. 5. Ian A. Grer i wsp. “Choroby internistyczne i inne zaburzenia zdrowotne w ciąży”. Redakcja wyd. I polskiego Marzena Dębska i Romuald Dembski. Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009. | |
Uwagi: |
Zajęcia z udziałem nauczyciela akademickiego: − seminaria (konwersatoria) − ćwiczenia w sali chorych lub w salach operacyjnych − ćwiczenia fantomowe Informacje bieżące o organizacji zajęć dostępne są w gablocie naprzeciwko szatni studenckiej w podziemiach (klucz u portiera). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.