Medycyna katastrof i medycyna ratunkowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-S4.Med.Kat.Rat. | Kod Erasmus / ISCED: |
12.3
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Medycyna katastrof i medycyna ratunkowa | ||
Jednostka: | Katedra Anestezjologii i Intensywnej Terapii | ||
Grupy: |
Przedmioty IV rok, kierunek lekarsko-dentystyczny, studia stacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia kliniczne, 10 godzin ![]() Seminarium, 10 godzin ![]() Wykład w formie kształcenia na odległość, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Długosz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Długosz, Katarzyna Kącka, Jacek Nitecki, Paweł Orlicki, Dorota Podgórska, Piotr Pyciński, Marek Siuta, Samuel Sternal | |
Strona przedmiotu: | http://www.medycynakatastrof.wl.cm.uj.edu.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Celem kształcenia jest przygotowanie studentów do prawidłowego i samodzielnego rozpoznawania stanów zagrożenia życia pochodzenia wewnętrznego oraz zewnętrznego. Przygotowanie to obejmuje zarówno w szczególności rozpoznawanie i powiązanie chorób z wykonywanymi procedurami stomatologicznymi (stany zagrożenia życia wywołane czynnikami toksykologicznymi), jak i umiejętności reagowania w sytuacjach codziennych. Celem kształcenia jest także wykształcenie w studentach świadomości i umiejętności organizacji oraz prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej u dorosłych i dzieci. |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: 1. Student zna stany zagrożenia życia, wie jak je rozpoznawać oraz jakie jest postępowanie ratunkowe w tych sytuacjach. 2. Student zna zasady postępowania w mnogich obrażeniach ciała, obrażeniach wielonarządowych i wielomiejscowych. 3. Student zna przyczyny oraz mechanizmy zatrzymania krążenia i oddychania, wie jak rozpoznać powyższe stany. Potrafi podać zasady organizacji i prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej u dorosłych i dzieci. 4. Student zna zasady organizacji działań ratunkowych w zdarzeniach jednostkowych, mnogich i masowych, katastrofach i sytuacjach szczególnych, wymienia fazy akcji ratunkowej, wie jaka jest jego rola i zakres udzielania pomocy poszkodowanym. 5. Student zna wpływ procedur stomatologicznych na możliwość wystąpienia stanów zagrożenia życia u pacjenta. W zakresie umiejętności: 1. Student potrafi zebrać wywiad lekarski, ocenić stan pacjenta oraz podjąć decyzje dotyczące postępowania ratowniczego. 2. Student potrafi wykonać procedury lekarskie: pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego krwi, ocena nawrotu kapilarnego, tlenoterapia, wentylacja wspomagana i zastępcza, zabezpieczenie drożności dróg oddechowych przy pomocy rurki ustno-gardłowej, osłuchiwanie klatki piersiowej, pomiar stężenia glukozy we krwi, wkłucie dożylne. 3. Student umie rozpoznać stany zagrożenia życia pochodzenia krążeniowego, oddechowego, neurologicznego i leczyć je zgodnie z aktualnymi wytycznymi. 4. Student potrafi zaopatrzyć obrażenia ciała (krwotoki, złamania, skręcenia, zabezpieczenie kręgosłupa szyjnego) i podjąć decyzje o dalszym postępowaniu. 5. Student umie zachować się w sytuacji zdarzenia jednostkowego, mnogiego, masowego, katastrofy, niesie pomoc poszkodowanym i wspiera w działaniach jednostki ratownicze. W zakresie kompetencji: 1. Student potrafi podejmować decyzje o pacjencie i swoich działaniach w sytuacji zagrożenia życia pacjenta. 2. Student potrafi współpracować w zespole, pełnić rolę lidera lub członka zespołu. 3. Student poprawnie komunikuje się z członkami zespołu, pacjentem oraz centrum dyspozytorskim systemu ratownictwa. 4. Student wykazuje się postawą zaangażowania w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia osób w codziennych sytuacjach. 5. Student ma świadomość współczesnych zagrożeń i możliwości działania w sytuacji ich wystąpienia, zna swoją rolę i potrafi w niej się odnaleźć. |
|
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z zakresu pierwszej pomocy, chorób wewnętrznych, chirurgii, pediatrii, epidemiologii, resuscytacji krążeniowo-oddechowej i intensywnej terapii. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem koniecznym uprawniającym do przystąpienia do końcowego zaliczenia (testu pisemnego) jest aktywne uczestnictwo we wszystkich zajęciach ujętych w programie nauczania przedmiotu. Warunkiem zaliczenia modułu jest prócz powyższego, osiągnięcie pozytywnego wyniku testu pisemnego. Test składa się z 30 pytań zamkniętych. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi (18 pytań). Egzamin poprawkowy odbywa się w sesji poprawkowej. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Aktywne uczestnictwo w zajęciach, test pisemny |
|
Metody dydaktyczne: | Program realizowany jest w formie wykładów, seminariów i ćwiczeń praktycznych, wzbogaconych o treningi na trenażerach (manekinach) i symulację zdarzeń w postaci scenariuszy postępowania w stanach zagrożenia życia. WYKŁADY- 10godz. SEMINARIA- 10godz. ĆWICZENIA-10godz. |
|
Bilans punktów ECTS: | Jeden punkt ECTS odpowiada efektom kształcenia, których uzyskanie wymaga od studenta 25-30 godzin pracy. Liczba godzin pracy studenta obejmuje zajęcia realizowane w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem akademickim, zgodnie z planem studiów oraz czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną. |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści podstawowych |
|
Skrócony opis: |
Wiedza z zakresu prowadzenia profesjonalnej opieki dentystycznej i do udzielania pomocy chorym i poszkodowanym w sytuacjach nie związanych bezpośrednio z wykonywaną praktyką dentystyczną. Przygotowanie to dotyczy zarówno sytuacji związanych z codziennym życiem, jak i sytuacji kryzysowych / poważnych wypadków, zagrożeń terrorystycznych czy katastrof. | |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Medycyna ratunkowa i medycyna katastrof – definicje, cele, organizacja. 2. Wybrane procedury kliniczne w ratownictwie i medycynie ratunkowej. 3. Patofizjologia i postępowanie w obrażeniach ciała. Profilaktyka urazów. 4. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa dorosłych i dzieci. 5. Współczesne zagrożenia. Zasady organizacji działań ratunkowych w zdarzeniach jednostkowych, mnogich, masowych, katastrofach i sytuacjach szczególnych, fazy akcji ratunkowej, cele i algorytmy prowadzenia segregacji medycznej. SEMINARIA: 1. Wstrząs- rodzaje, patofizjologia, rozpoznawanie i postępowanie. Postępowanie w wybranych sytuacjach klinicznych i stanach zagrożenia życia: utrata przytomności (omdlenie), porażenie prądem elektrycznym i piorunem, anafilaksja, niewydolność oddechowa, astma, zadławienie, drgawki, oparzenie, odmrożenia, obrażenia ciała (krwotoki, złamania, skręcenia), OZW, udar mózgu. Postępowanie z ofiarą wypadku komunikacyjnego, zasady zabezpieczenia miejsca zdarzenia, wzywania pomocy. 2. Organizacja i procedury wykonywane na miejscu katastrofy, zdarzenia masowego. Sytuacje szczególne-terroryzm, zagrożenia CBRN, zagrożenia środowiskowe. ĆWICZENIA: 1.a. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa dorosłych i dzieci (AED, przyrządowe udrożnienie d.o., wentylacja workiem samorozprężalnym). 1.b. Rozpoznawanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia: wstrząs anafilaktyczny, niewydolność oddechowa, astma, zadławienie, drgawki, OZW, utrata przytomności, udar mózgu. 2.a. Postępowanie z pacjentem urazowym, ofiarą wypadku komunikacyjnego. 2.b. Działania ratunkowe w zdarzeniu masowym, katastrofie. Triage, wsparcie psychiczne, debriefing. | |
Literatura: |
1. Jevon P., Pierwsza pomoc w gabinecie dentystycznym (red. wyd. pol. Brongel L.), Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2012. 2. Wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej 2015, Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2016 (wybrane rozdziały wskazane przez prowadzącego). 3. Ciećkiewicz J. (red.): Ratownictwo medyczne w wypadkach masowych. Medycyna katastrof w zarysie, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Plantz S.H., Wipfler E.J., NMS. Medycyna ratunkowa (red. wyd. pol. Jakubaszko J.), Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2008. 2. Guła P., Medyczne skutki terroryzmu, Wyd. PZWL, Warszawa 2017. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.