Dobre praktyki w zarządzaniu w ochronie zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOZ.OE-DPwZwOZ | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dobre praktyki w zarządzaniu w ochronie zdrowia | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Zdrowiu | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin, 14 miejsc ![]() Wykład, 10 godzin, 14 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Stojgniew Sitko | |
Prowadzący grup: | Alicja Domagała, Maciej Rogala, Stojgniew Sitko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Zaznajomienie studentów z wybranymi zagranicznymi i polskimi dobrymi praktykami zarządczymi stosowanymi w sektorze zdrowia. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza – student/ka: 1. wyjaśnia kryteria oceny i przykłady dobrych praktyk zarządczych zagranicznych i polskich 2. opisuje główne mechanizmy wewnętrzne i uwarunkowania działania organizacji opieki zdrowotnej w określonym otoczeniu wpływające na poziom innowacyjności rozwiązań zarządczych Umiejętności – student/ka: 3. analizuje i ocenia praktykę zarządczą w organizacji opieki zdrowotnej z punktu widzenia podstawowych aspektów jej innowacyjności i skuteczności 4. formułuje podstawowe wskazania do ulepszenia wybranych obszarów zarządzania w organizacji Kompetencje społeczne – student/ka: 5. posiada umiejętności współudziału w zespole w tworzeniu oceny, analizy i formułowania podstawowych wskazań ulepszenia praktyk zarządczych Efekty kształcenia dla modułu korespondują z następującymi efektami kształcenia dla programu: • w zakresie wiedzy:K_W14, K_W20, K_W30 • w zakresie umiejętności: K_U04, K_U11, K_U19, K_U20, K_U24 • w zakresie kompetencji społecznych: K_K07 |
|
Wymagania wstępne: | podstawy zarządzania, zarządzanie zmianą organizacyjną, zarządzanie jakością |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Forma zaliczenia modułu: zaliczenie na ocenę Warunkiem uzyskania zaliczenia: jest obecność na wszystkich zajęciach wykładowych i ćwiczeniach; opuszczone zajęcia muszą być niezwłocznie zaliczone u danego prowadzącego przed zaliczeniem ćwiczeń wykonanie terminowo – kompletu prac pisemnych przygotowanie analiz i prezentacji oraz ich przedstawienie wykazanie aktywności podczas zajęć (RW 13.09.19) Prace pisemne, analizy i prezentacje oceniane są w 10 punktowej skali pod względem kompletności i prawidłowości sporządzonej analizy (0-5 punktów) prawidłowości struktury i treści (0-5 punktów). Zaliczenie w/w prac jest uwarunkowane uzyskaniem co najmniej 3 punktów w każdej z wymienionych powyżej kategorii Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie co najmniej 60% punktów z: analiz i prezentacji oraz prac pisemnych. Końcowa ocena zależy od wartości średniej arytmetycznej punktacji uzyskanej z ww. elementów wg następującej skali (przy założeniu min 60% pkt. z każdej części): • ocena dostateczna (3.0): student uzyskuje 60-67% punktów • ocena plus dostateczny (3.5): student uzyskuje 68-75% punktów • ocena dobra (4.0): student uzyskuje 76-83% punktów • ocena plus dobry (4.5): student uzyskuje 84-90% punktów • ocena bardzo dobra (5.0): student uzyskuje ponad 90% punktów |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Efekty 1-5 – ocena dyskusji, prezentacji, prac pisemnych i aktywności podczas ćwiczeń |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład konwersatoryjny • ćwiczenia problemowe oparte o studia przypadków • praca w zespołach • dyskusja typu seminaryjnego |
|
Bilans punktów ECTS: | • uczestnictwo w zajęciach kontaktowych: 30 godz. – 1 ECTS • przygotowanie do zajęć i przygotowanie prac zaliczeniowych: 50 godz. – 2 ECTS |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1) Czynniki rozwoju organizacji w szczególności w sektorze zdrowia i znaczenie innowacyjności 2) Pojęcie dobrej praktyki i benchmarkingu oraz ich znaczenie w sektorze zdrowia 3) Podstawowe mechanizmy zmiany organizacyjnej (RW 13.09.19) Ćwiczenia: Analizy i prezentacje wybranych dobrych praktyk wskazanych przez prowadzących i znalezionych samodzielnie przez studentów w oparciu o przedstawioną metodologię i analiza czynników mających wpływa na ich powstania | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Aktualne teksty wskazywane przez prowadzących • Buttigieg S. et al. (ed) (2015), International best practices in health care management, Emerald Group Publishing Ltd., Bingley – UK, Advances in Health Care Management, vol. 17 (attainable in fragments, in internet) • Perleth M., Jakubowski E., Busse R. (2001), What is ‘best practice’ in health care? State of the art and perspectives in improving the effectiveness and efficiency of the European health care systems, Health Policy, vol. 56, issue 3, str. 235-250,http://www.healthpolicyjrnl.com/article/S0168-8510(00)00138-X/fulltext Literatura uzupełniająca: • Spencer L.M., Schooley M.W., Anderson L.A., Kochtitzky C.S., DeGroff A.S., Devlin H.M., et al.(2013), Seeking Best Practices: A Conceptual Framework for Planning and Improving Evidence-Based Practices. Prev Chronic Dis. https://www.cdc.gov/pcd/issues/2013/13_0186.htm • WHO (1999), Towards good practice in health, environment and safety management in industrial and other enterprises, Geneva, http://www.who.int/occupational_health/regions/en/oeheurgoodpractice.pdf?ua=1 • WHO (2009), Practical Guidance for Scaling up Health Service Innovations, WHO, Geneva, http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/44180/1/9789241598521_eng.pdf • Modern Healthcare (2016), Top 10 Best Practices (internet file) http://www.modernhealthcare.com/article/20160709/40THANNIVERSARY/307099983 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.