Instytucje senioralnej polityki zdrowotnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOZ.OE-ISPZ | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instytucje senioralnej polityki zdrowotnej | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Zdrowiu | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin, 10 miejsc ![]() Wykład, 10 godzin, 10 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Iwona Kowalska-Bobko | |
Prowadzący grup: | Alicja Domagała, Iwona Kowalska-Bobko, Maciej Rogala, Anna Szetela, Michał Zabdyr-Jamróz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Cele kształcenia: | Przygotowanie studentów do dokonania oceny oraz czynnego uczestnictwa w realizacji programów instytucjonalnych służących poprawie stanu zdrowia osób starszych. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza – student/ka: 1. definiuje podejście instytucjonalne w promocji zdrowia dla osób starszych 2. charakteryzuje krajowe programy służące poprawie stanu zdrowia osób starszych realizowane w sektorach: zdrowia, rządu i samorządu, socjalnym, NGO, sportu, mediów, medycyny pracy 3. opisuje metody i źródła finansowania stosowane w działaniach na rzecz promocji zdrowia dla osób starszych 4. opisuje wyselekcjonowane programy zdrowotne międzynarodowe, adresowane do osób starszych Umiejętności – student/ka: 5. analizuje i ocenia realizację programów zdrowotnych adresowanych do osób starszych 6. projektuje działania polityki zdrowotne zaadresowane do osób starszych Kompetencje społeczne – student/ka: 7. rozumie trudności, słabości i odmienności ludzi i jest gotowy do niesienia pomocy, gdy jest potrzebna Efekty kształcenia dla modułu korespondują z następującymi efektami kształcenia dla programu: • w zakresie wiedzy: K_W04, K_W07, K_W10, K_W15, K_W21, K_ W26, K_W30 • w zakresie umiejętności: K_U01, K_U03, K_U04, K_U09, K_U10, K_U13, K_U14, K_U20, K_U21, K_U22, K_U24 • w zakresie kompetencji społecznych: K_K01, K_K02 Wiedza – student/ka: 1. definiuje podejście instytucjonalne w promocji zdrowia dla osób starszych 2. charakteryzuje krajowe programy służące poprawie stanu zdrowia osób starszych realizowane w sektorach: zdrowia, rządu i samorządu, socjalnym, NGO, sportu, mediów, medycyny pracy 3. opisuje metody i źródła finansowania stosowane w działaniach na rzecz promocji zdrowia dla osób starszych 4. opisuje wyselekcjonowane programy zdrowotne międzynarodowe, adresowane do osób starszych Umiejętności – student/ka: 5. analizuje i ocenia realizację programów zdrowotnych adresowanych do osób starszych 6. projektuje działania polityki zdrowotne zaadresowane do osób starszych Kompetencje społeczne – student/ka: 7. rozumie trudności, słabości i odmienności ludzi i jest gotowy do niesienia pomocy, gdy jest potrzebna Efekty kształcenia dla modułu korespondują z następującymi efektami kształcenia dla programu: • w zakresie wiedzy: K_W04, K_W07, K_W10, K_W15, K_W21, K_ W26, K_W30 • w zakresie umiejętności: K_U01, K_U03, K_U04, K_U09, K_U10, K_U13, K_U14, K_U20, K_U21, K_U22, K_U24 • w zakresie kompetencji społecznych: K_K01, K_K02 |
|
Wymagania wstępne: | wymagana wiedza z zakresu polityki społecznej, zdrowotnej, promocji zdrowia |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Forma zaliczenia modułu: egzamin pisemny Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest: obecność oraz aktywność na wykładzie i ćwiczeniach; opuszczone zajęcia muszą być zaliczone u prowadzącego przed egzaminem, warunki zaliczenia określa osoba prowadząca opuszczone zajęcia aktywne uczestnictwo w pracach grupowych i innych zadanych przez prowadzącego Warunkiem zdania egzaminu jest pozytywne zaliczenie prezentacji końcowej oraz przygotowanie eseju na wybrany temat. Prezentacja końcowa jest oceniana pod względem: kompletności i prawidłowości sporządzonej prognozy (0-5 punktów), prawidłowości struktury i treści referatu (0-5 punktów) Otrzymanie pozytywnej oceny jest uwarunkowane uzyskaniem co najmniej 3 punktów w każdej z wymienionych powyżej kategorii. Skala ocen: • ocena dostateczna (3.0): student uzyskuje 6 punktów • ocena plus dostateczny (3.5): student uzyskuje 6,5-7 punktów • ocena dobra (4.0): student uzyskuje 7,5-8 punktów • ocena plus dobry (4.5): student uzyskuje 8,5-9 punktów • ocena bardzo dobra (5.0): student uzyskuje 9,5-10 punktów |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Efekty 1-6: egzamin testowy, prezentacja Efekty 7: egzamin pisemny (pytania otwarte), ocena pracy w grupie prezentacji |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład konwersatoryjny • ćwiczenia problemowe oparte o studia przypadków • dyskusja typu seminaryjnego • praca w grupach |
|
Bilans punktów ECTS: | • uczestnictwo w zajęciach kontaktowych i przygotowanie do nich: 30 godz. – 1 ECTS • zapoznanie się z lekturą podstawową i uzupełniającą oraz przygotowanie się do egzaminu: 50 godz. – 2 ECTS |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1) Podejście instytucjonalne oraz regulacyjne w promocji zdrowia dla osób starszych 2) Źródła finansowania promocji zdrowia dla osób starszych Ćwiczenia: 1) Programy dla osób starszych realizowane przez sektor zdrowia 2) Programy dla osób starszych realizowane przez sektor rządowy 3) Programy dla osób starszych realizowane przez sektor samorządowy 4) Programy dla osób starszych realizowane przez sektor organizacji pozarządowych 5) Programy dla osób starszych realizowane przez sektor socjalny 6) Programy dla osób starszych realizowane przez sektor sportu 7) Programy dla osób starszych realizowane przez sektor mediów 8) Dobre praktyki w działaniach sektorowych na rzecz promocji zdrowia dla osób starszych | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Golinowska S., Kowalska-Bobko I., Ricciardi W., Poscia A., Magnavita N. (2017), Health promotion for older people by sectors and settings. Comparative perspective, Epidemiology Biostatistics and Public Health, 14 (Number 2): Suppl1, http://ebph.it/article/view/12629/11439 • Domagala A., Kowalska Bobko I. (2017), Central and territorial governmental institutions involved in health promotion for older people in European union countries. Epidemiology Biostatistics and Public Health, 14 (Number 2): Suppl1, http://ebph.it/article/view/12423 • Mokrzycka A. (2017), Health promotion for older people performed in Health sector, Epidemiology Biostatistics and Public Health, 14 (Number 2): Suppl 1, http://ebph.it/article/view/12464 • Sowa-Kofta A., Szetela A., Golinowska S. (2017), Health promotion for the oldest seniors in the social sector. Examples of policies and programmes from Poland and the Czech Republic, Epidemiology Biostatistics and Public Health, 14 (Number 2): Suppl 1, http://ebph.it/article/view/12512 • Zabdyr-Jamróz M. (2017), Voluntary (NGO) sector’s involvement in health promotion for older population in Europe,Epidemiology Biostatistics and Public Health, 14 (Number 2): Suppl 1, http://ebph.it/article/view/12420 • Rogala M. (2017), Health promotion actions in Mass-Media for seniors in selected European countries, Epidemiology Biostatistics and Public Health, 14 (Number 2): Suppl 1, http://ebph.it/article/view/12410 • Goldys A. (2017), Sport sector as a part of public policy for elderly people in selected EU countries,Epidemiology Biostatistics and Public Health, 2017, 14 (Number 2): Suppl 1, http://ebph.it/article/view/12503 • Magnavita N. (2017), Productive aging, work engagement and participation of older workers. A triadic approach to health and safety in the workplace, Epidemiology Biostatistics and Public Health, 14 (Number 2): Suppl 1; http://ebph.it/article/view/12436 • Golinowska S., Ricciardi W., Poscia A., Magnavita N., Silva da Costa A.J., Sowa A., Collamati A., Capelli G., Rogaczewska M., Sitko S., Huter K., Kowalska-Bobko I., Sowada C., Domagała A., Arsenijevic J., Rogala M., Tambor M. (2017),Health Promotion for older people. Health Promoters and their activities in Europe – Knowledge for training, Maastricht University, Maastricht |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.