Mapowanie potrzeb zdrowotnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOZ.OE-MPZ | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mapowanie potrzeb zdrowotnych | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Zdrowiu | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin, 10 miejsc ![]() Pracownia komputerowa, 10 godzin, 10 miejsc ![]() Wykład, 10 godzin, 10 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Gajda, Artur Romaszewski | |
Prowadzący grup: | Bartosz Balcerzak, Agnieszka Doryńska, Krzysztof Gajda, Artur Romaszewski, Stojgniew Sitko, Urszula Stepaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z metodami określania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa poprzez dane zastane oraz badania ankietowe niezbędne do prawidłowego zaprogramowania infrastruktury technicznej i zasobów ludzkich systemu ochrony zdrowia zaspakajanego efektywnie rzeczywiste potrzeby zdrowotne społeczeństwa. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza – student/ka: 1. definiuje celoraz opisuje metody szacowania potrzeb zdrowotnych 2. wyjaśnia uwarunkowania prawne i systemowe szacowania potrzeb zdrowotnych w Polsce Umiejętności – student/ka: 3. dobiera dane do celów mapowania potrzeb zdrowotnych i właściwie je interpretuje 4. współpracuje w grupie przy tworzeniu map potrzeb zdrowotnych oraz ustalenia na ich podstawie priorytetów Efekty kształcenia dla modułu korespondują z następującymi efektami kształcenia dla programu: w zakresie wiedzy: K_W03, K_W04, K_W30 w zakresie umiejętności: K_U01, K_U19, K_U24 |
|
Wymagania wstępne: | wiedza z zakresu demografii, wskaźników zdrowotnych, organizacji ochrony zdrowia oraz prawa |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Forma zaliczenia modułu: zaliczenie na ocenę Warunkiem zaliczenia modułu jest: obecność na wszystkich zajęciach (zaliczenie ewentualnych nieobecności) prezentacja projektu w zakresie map potrzeb zdrowotnych w wybranej społeczności lokalnej wraz z ustalonymi priorytetami Na ocenę końcową składa się ocena projektu–70% i ocena aktywności na ćwiczeniach – 30% Skala ocen - aktywność: • ocena dostateczna (3.0): student udziela odpowiedzi na poziomie podstawowym • ocena dobra (4.0): student udziela odpowiedzi ale nie w pełnym zakresie tematu ocena plus dobry (4.5): student uzyskuje 84-90% punktów • ocena bardzo dobra (5.0): student zna wszystkie odpowiedzi na poziomie świadczącym o dogłębnym zrozumieniu poruszanych zagadnień Skala ocen - projektu: • ocena dostateczna (3.0): student przygotowuje i prezentuje zagadnienie na poziomie podstawowym • ocena dobra (4.0): student przygotowuje i prezentuje oraz dokonuje poprawnej interpretacji • ocena bardzo dobra (5.0): student przygotowuje i prezentuje wraz poprawną interpretacją i krytyczną oceną zagadnienia a także dyskusją metod |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Efekty 1-4: ocena pracy studenta podczas ćwiczeń Efekty 3-4: ocena projektu i jego prezentacji |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład konwersatoryjny • ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem aplikacji komputerów i baz danych |
|
Bilans punktów ECTS: | • uczestnictwo w zajęciach: 30 godz. – 1 ECTS • samodzielne przygotowanie się do zajęć: 25 godz. – 1 ECTS • przygotowanie projektu: 25 godz. – 1 ECTS |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1) Definicje i cel szacowania potrzeb zdrowotnych 2) Szacowanie potrzeb zdrowotnych w kontekście finansowania usług zdrowotnych 3) Narzędzia do oceny potrzeb zdrowotnych 4) Czynniki środowiskowe w analizie potrzeb zdrowotnych 5) Ustalanie priorytetów a finansowanie systemu zdrowia Ćwiczenia: 1) Przegląd i analiza map potrzeb zdrowotnych w Polsce 2) Źródła danych zdrowotnych w Polsce 3) Badania ankietowe w analizach potrzeb zdrowotnych 4) Dostępność do usług zdrowotnych 5) Określenie priorytetów dla regionu 6) Dane i narzędzia techniczne wspierające proces mapowania | |
Literatura: |
• Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 marca 2015 r. w sprawie zakresu treści map potrzeb zdrowotnych • Topór-Mądry R., Stepaniak U., Doryńska A., Balcerzak B., Malinowska-Cieślik M., Szczerbińska K., Sitko S.J., Misiowiec E., Brzezicka E., Sowada C., Pająk A. (2017), Model oceny potrzeb zdrowotnych w społecznościach lokalnych, Konsorcjum Nauka i Zdrowie, Warszawafile:///C:/Users/Kristof/Downloads/10_Ocena-potrzeb-zdrowotnych.pdf • Topór-Mądry R., Gilis-Januszewska A., Kurkiewicz J., Pająk A. (2002), Szacowanie potrzeb zdrowotnych, Wydawnictwo Vesalius, Kraków • Duplaga M. (2002), Telemedycyna – uwarunkowania i zastosowania specjalistyczne, Zdrowie i Zarządzanie, tom 4, nr 1 str. 56-67 • Duplaga M. (2011), Znaczenie technologii wspomagających w życiu osób w starszym wieku, w: Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, tom 9, nr 1, str. 144-155 • Romaszewski A., Trąbka W. (2011), System Informacyjny Opieki Zdrowotnej, Zdrowie i Zarządzanie, Kraków • Trąbka W., Romaszewski A. (2013), Informatyzacja Podmiotów Leczniczych – Jak Przygotować Gabinet Na Wejście Dokumentacji Elektronicznej?,MISTiA, Kraków |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.