Organizacja administracji publicznej w ochronie zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOZ.OE-OAPwOZ | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja administracji publicznej w ochronie zdrowia | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Zdrowiu | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin, 10 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 10 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Iwona Kowalska-Bobko | |
Prowadzący grup: | Maciej Furman, Iwona Kowalska-Bobko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Cele kształcenia: | Przygotowanie studenta do podjęcia obowiązków zawodowych polegających na określaniu uprawnień, odpowiedzialności, realizowanych funkcji i aktywności przez jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje rządowej administracji terenowej, samorządu zawodowego, samorządu gospodarczego, a także instytucje niepubliczne działające na rzecz ochrony zdrowia. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza – student/ka: 1. charakteryzuje organizację administracji publicznej w ochronie zdrowia w Polsce i wybranych systemach zdrowotnych 2. opisuje instytucje sektorowe funkcjonujące w systemach ochrony zdrowia 3. wyjaśnia koncepcje Nowego Zarządzania Publicznego (NPM), rządzenia (governance), rządzenia w zdrowiu (healthgovernance), mądrego rządzenia (smart governance)i rządzenia delibaratywnego 4. definiuje pojęcie decentralizacji w ochronie zdrowia 5. charakteryzuje zakres uprawnień, odpowiedzialności, funkcji i aktywności realizowanych przez poszczególne jednostki administracji publicznej oraz instytucji niepublicznych działających na rzecz ochrony zdrowia Umiejętności – student/ka: 6. ocenia na przykładach koncepcje rządzenie (governance) i rządzenia w zdrowiu (goodgovernance). 7. ocenia prowadzone reformy decentralizacyjne przyporządkowując je do właściwych kategorii decentralizacji 8. wymienia i wyjaśnia zadania jednostek terytorialnych w systemie ochrony zdrowia Kompetencje społeczne – student/ka: 9. wykazuje otwartość wobec odmiennych kultur organizacyjnych administracji publicznej w ochronie zdrowia 10. wykazuje inicjatywę w poszukiwaniu dodatkowych informacji sięgając do literatury i wyników badań Efekty kształcenia dla modułu korespondują z następującymi efektami kształcenia dla programu: w zakresie wiedzy: K_W9, K_W10, K_W16, K_W18, K_W21, K_W24, K_W26, K_W27, K_W29, K_W30 w zakresie umiejętności: K_U03, K_U04, K_U13, K_U14, K_U20, K_U21, K_U23, K_U24 w zakresie kompetencji społecznych: K_K01, K_K03 |
|
Wymagania wstępne: | wiedza z zakresu podstaw organizacji publicznej, organizacji w ochronie zdrowia, polityki zdrowotnej |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Forma zaliczenia modułu: egzamin pisemny Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest: obecność oraz aktywność na wykładzie i ćwiczeniach; opuszczone zajęcia muszą być zaliczone u prowadzącego przed egzaminem; warunki zaliczenia określa osoba prowadząca opuszczone zajęcia poprawna prezentacja referatu naukowego. Referat oceniany jest pod względem: - kompletności i prawidłowości sporządzonej prognozy (0-5 punktów) - prawidłowości struktury i treści referatu (0-5 punktów) Otrzymanie pozytywnej oceny jest uwarunkowane uzyskaniem co najmniej 3 punktów w każdej z wymienionych powyżej kategorii. Skala ocen: • ocena dostateczna (3.0): student uzyskuje 6 punktów • ocena plus dostateczny (3.5): student uzyskuje 6,5-7 punktów • ocena dobra (4.0): student uzyskuje 7,5-8 punktów • ocena plus dobry (4.5): student uzyskuje 8,5-9 punktów • ocena bardzo dobra (5.0): student uzyskuje 9,5-10 punktów Warunkiem zdania egzaminu jest pozytywne zaliczenie egzaminu pisemnego, skonstruowanego na bazie pytań testowych zamkniętych i otwartych. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% punktów z każdej części: • ocena dostateczna (3.0): student uzyskuje 60-67% punktów • ocena plus dostateczny (3.5): student uzyskuje 68-75% punktów • ocena dobra (4.0): student uzyskuje 76-83% punktów • ocena plus dobry (4.5): student uzyskuje 84-90% punktów • ocena bardzo dobra (5.0): student uzyskuje ponad 90% punktów Dla osób uzyskujących z ćwiczeń ocenę bardzo dobrą przewiduje się uwzględnienie jej w ocenie końcowej. Ocena z ćwiczeń stanowić będzie w takim przypadku 40% oceny końcowej. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Efekty 1-8: egzamin testowy oraz praca grupowa, prezentacja Efekty 9-10: egzamin pisemny (pytania otwarte), ocena pracy w grupie i prezentacji |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład konwersatoryjny • ćwiczenia audytoryjne powiązane z analizą studiów przypadków • dyskusja typu seminaryjnego oparta na prezentacjach studentów • praca w grupa |
|
Bilans punktów ECTS: | • uczestnictwo w zajęciach kontaktowych: 55 godz. – 2 ECTS • przygotowanej pracy zaliczeniowej: 40 godz. – 1,5 ECTS • zapoznanie się z lekturą podstawową oraz uzupełniającą w ramach samokształcenia oraz przygotowanie się do egzaminu: 40 godz. – 1,5 ECTS |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Modele administracji ochrony zdrowia 2. Charakterystyka podmiotów administrujących w dziedzinie ochrony zdrowia – zachodzące między nimi relacje 3. Koncepcja Nowego Zarządzania Publicznego oraz Governance i Governance for Health (rządzenia/ zarządzania dla zdrowia), zarówno w ujęciu historycznymi, ewolucyjnym jak i rozwoju koncepcji 4. Koncepcja dobrego rządzenia dla zdrowia i dobrostanu (goodgovernance for health and well-being) – definicje, rola wartości w wyznaczaniu priorytetów, a także ich związek z ustaleniami faktycznymi 5. Koncepcja i typy mądrego rządzenia/ zarządzania dla zdrowia (smart governance for health). Nowa rola systemu zdrowotnego, koncepcje zaangażowania politycznego i przywództwa, marketingu politycznego oraz konkluzje i rekomendacje z nowej polityki Europejskiej – Zdrowie 2020 6. Naczelne i centralne organy administracji działające w sferze ochrony zdrowia, zadania kompetencje i prawne formy ich działania (odpowiedzialność organów legislacyjnych, odpowiedzialność organów administracji rządowej) 7. Pojęcie decentralizacji na gruncie administracji publicznej 8. Definicja decentralizacji w ochronie zdrowia (dekoncentracja, dewolucja, delegacja oraz prywatyzacja) 9. Modele systemów zdrowotnych w ujęciu typologii decentralizacji w ochronie zdrowia 10. Decentralizacja ochrony zdrowia – przykłady rozwiązań na gruncie polskiego systemu ochrony zdrowia 11. Decentralizacja ochrony zdrowia – przykłady rozwiązań na gruncie wybranych systemów ochrony zdrowia Ćwiczenia: 1. Rola jednostek samorządu terytorialnego w ochronie zdrowia – ujęcie porównawcze, identyfikacja dobrych praktyk 2. Rola jednostek terenowych rządowych – mapowanie potrzeb zdrowotnych i inne zadania – perspektywa porównawcza – dobre praktyki 3. Rola samorządu zawodowego i gospodarczego w ochronie zdrowia 4. Współpraca zdecentralizowanych instytucji publicznych z sektorem niepublicznym (NGO, media izby zawodowe, stowarzyszenia profesjonalne itp.) 5. Demokracja deliberatywna – pojęcie, instytucje, zasady działania 6. Odpowiedzialność wybranych podmiotów systemu ochrony zdrowia (płatnik, odpowiedzialność podmiotów leczniczych i podmiotów wykonujących działalność leczniczą, odpowiedzialność lekarza i pielęgniarek) 7. Organizacja i zadania publicznej służby krwi 8. Organizacja i zadania służby medycyny pracy 9. Rola podmiotów niepublicznych w realizacji zadań w sferze ochrony zdrowia | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Kowalska-Bobko I. (2017), Decentralizacja a systemy zdrowotne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków • Kickbusch I., Gleicher D. (2012), Governance for Health in the 21 st Century, EuroWHO, Paryż • Frączkiewicz-Wronka A. (2009), Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce ochrony zdrowia, Wolters Kluwer, Warszawa • Klich J. (2008), Nowe Zarządzanie Publiczne w sektorze ochrony zdrowia w Polsce?, Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia. Zdrowia Publiczne i Zarządzanie, nr 1-2/2008, str. 88-96 • Mokrzycka A. (2014), Prawo do ochrony zdrowia. Konstytucyjny priorytet czy źródło dylematów w ochronie zdrowia?, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków Literatura uzupełniająca: • Mokrzycka A., Kowalska I. (2012), Podmioty lecznicze w Polsce w perspektywie reform zdrowotnych. Przekształcenia, struktura, zasady działania, Difin, Warszawa • Kowalska I.(2009), Odpowiedzialność samorządu lokalnego za zdrowie – podstawowa opieka zdrowotna. Oczekiwania a rzeczywistość, Polityka społeczna nr 11-12, Warszawa, Listopad – Grudzień, str. 44-48 • Kowalska I. (2005), Odpowiedzialność publiczna oraz dostępne mechanizmy realizowania polityki zdrowotnej przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce, Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia, Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, tom 3 nr 1, str. 5-16 • Kowalska I., Mokrzycka A. (2012), Analiza wybranych kryteriów wartościujących dla oceny procesów decentralizacji i centralizacji w ochronie zdrowia, Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia, Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, tom 10, nr 3, str. 169-176 • Kowalska I., Mokrzycka A. (2013), Namysły nad problemami polityki zdrowotnej, Globalnej, Europejskiej, Krajowej, Difin, Warszawa • Sowada C. (2014), Zadłużenie publicznych szpitali w Polsce w latach 2004- 2014. Nierozwiązany problem zobowiązań wymagalnych, Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia, Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, tom 12, nr 3, str. 258-270 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.