Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Państwo prawa w Europie w XIX i XX w.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WPA-10.P-3027
Kod Erasmus / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Państwo prawa w Europie w XIX i XX w.
Jednostka: Katedra Powszechnej Historii Państwa i Prawa
Grupy: Przedmioty dla programu - Prawo, studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Dziadzio
Prowadzący grup: Andrzej Dziadzio
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Tryb prowadzenia zajęć:

stacjonarne

Czy przedmiot integrowany z Blackboardem:

tak

Cele kształcenia:

-

Efekty kształcenia:

1. Znajomość historycznej genezy instytucji współczesnych ochrony prawnej (Trybunał Stanu, Trybunał Konstytucyjny, sądownictwo administracyjne) oraz ich miejsca w europejskiej (głównie niemieckiej) koncepcji państwa prawa (Rechtsstaat)

2. Wiedza na temat koncepcji ustrojowej państwa prawa jaka zrodziła się w Europie środkowej połowie XIX wieku (Wiosna Ludów) i w okresie późniejszym na przykładzie ustroju monarchii habsburskiej i II Rzeszy Niemieckiej

3. Umiejętność charakterystyki chrześcijańskiej i laickiej koncepcji praw człowieka, określenia stopnia ich ochrony w konstytucjonalizmie XIX i XX wieku, a także analizy liberalnego i socjalnego kierunku w niemieckiej doktrynie państwowej XIX i XX wieku

4. Wiedza na temat austriackiego Trybunału Państwa (1869-1914) jako pierwowzoru Trybunału Konstytucyjnego (1920) i umiejętność oceny jego orzecznictwa z punktu widzenia zasad państwa prawa

5. Wiedza na temat austriackiego Trybunału Administracyjnego i recepcji tej instytucji w polskim porządku prawnym oraz umiejętność charakterystyki jego ustroju i orzecznictwa oraz pokazania roli w przestrzeganiu zasady praworządności.


Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru ( 25 pytań) oraz pytania otwarte polegające na opisie zagadnienia problemowego i rozwiązaniu casusu z orzecznictwa austriackich trybunałów prawa publicznego

Czas trwania egzaminu 45 minut.

Zapisy na egzaminy za pośrednictwem systemu USOS.

Możliwość przystąpienia (bez wstępnych warunków) do egzaminu przedterminowego ustnego organizowanego na przedostatnim wykładzie. Zapisy na egzaminy na 1 miesiąc przed wyznaczonymi terminami.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru ( 25 pytań) oraz pytania otwarte polegające polegające na opisie zagadnienia problemowego i rozwiązaniu casusu z orzecznictwa dawnych austriackich trybunałów prawa publicznego. Czas egzaminu 45 min.

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody podające - prelekcja
Metody podające - prezentacja multimedialna

Metody dydaktyczne:

Metody tradycyjne (wykład), formy kontaktu interaktywnego (analiza oraz interpretacja orzecznictwa austriackiego Trybunału Państwa i Trybunału Administracyjnego).

Bilans punktów ECTS:

4 pkt. ECTS x 25 godzin = 100 godzin, w tym:

- 51 godzin kontaktowych

- 49 godzin niekontaktowych (praca własna studenta)

Skrócony opis:

Wykład przedstawia koncepcję państwa prawa w niemieckiej nauce prawa XIX wieku oraz jej praktyczną realizację na przykładzie ustroju i prawa publicznego Austrii i Niemiec od II połowy XIX w. Kładzie akcent na powstanie i działalność austriackich trybunałów prawa publicznego z czasów monarchii konstytucyjnej: Trybunałowi Państwa, Trybunałowi Administracyjnemu i Trybunałowi Stanu – pierwowzorów współczesnych europejskich i polskich instytucji (TK, NSA, TS). Wykład zawiera analizę sposobu ochrony publicznych praw podmiotowych i politycznych obywateli w austriackiej monarchii konstytucyjnej i II Rzeszy niemieckiej.

Pełny opis:

Wykład przedstawia koncepcję państwa prawa w niemieckiej nauce prawa XIX wieku oraz jej praktyczną realizację na przykładzie ustroju i prawa publicznego Austrii i Niemiec od II połowy XIX w. Kładzie akcent na powstanie i działalność austriackich trybunałów prawa publicznego z czasów monarchii konstytucyjnej: Trybunałowi Państwa, Trybunałowi Administracyjnemu i Trybunałowi Stanu – pierwowzorów współczesnych europejskich i polskich instytucji (TK, NSA, TS). Wykład zawiera analizę sposobu ochrony publicznych praw podmiotowych i politycznych obywateli w austriackiej monarchii konstytucyjnej i II Rzeszy niemieckiej. Szczególne miejsce zajmuje w wykładzie organizacja sądownictwa administracyjnego w Austrii i Niemczech oraz jego znaczenie dla praworządnego działania aparatu państwowego. Wykład pokazuje także ciągłość i ewolucję instytucji ochrony praw publicznych zarówno w Republice Austrii, jak w Niemczech po 1918 r. Wykład przybliża historyczne korzenie współczesnej koncepcji demokratycznego państwa prawa, stanowiącego ukoronowanie europejskiej (zwłaszcza niemieckiej i austriackiej) myśli prawno-politycznej XIX wieku dla uzyskania przez słuchacza umiejętności określenia elementów składowych państwa prawa i wskazania ich historycznej genezy.

Literatura:

Obowiązkowa

Andrzej Dziadzio, Koncepcja państwa prawa w XIX w. Idea i rzeczywistość, w: Czasopismo Prawno-Historyczne, Tom LVII, 2005, s. 177-201.

Andrzej Dziadzio, Między ideą a praktyką ustrojową: o drodze Austrii do sądu konstytucyjnego [w:]Forum Prawnicze, nr 3 (47), 2018

Andrzej Dziadzio, Ochrona praw i wolności obywatelskich w Austrii (1867-1914), w: Czasopismo Prawno-Historyczne, t. LIII, z.1, Poznań 2001, s. 263-274,

Andrzej Dziadzio, Wolność słowa a mowa nienawiści - dawniej i dziś, w: Forum Prawnicze, 2015, z. 4, s. 3-18,

Dodatkowa

Andrzej Dziadzio, Polski model "rządów prawa" a europejska wizja "państwa prawa" w XIX wieku, w: Księga Jubileuszowa Profesora Andrzeja Zolla, Tom I, Kraków 2012, s.137-146,

Andrzej Dziadzio, Orzecznictwo austriackiego Trybunału Administracyjnego w sprawach wyznaniowych (1876-1918 ), w: Czasopismo Prawno-Historyczne, t. XL VII, z.1-2. Poznań 1996, s. 125-154,

Andrzej Dziadzio, Antysemityzm jako powód konfiskat prasowych. Orzecznictwo sądów krakowskich (XIX/XX w.), w: Cuius Regio Eius Religio? Wydawnictwo KUL, Lublin 2008, Tom II, s. 211-227,

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b