Skład komputerowy 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WPl/e/2/20 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Skład komputerowy 1 |
Jednostka: | Wydział Polonistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Dziki, Klaudia Socha | |
Prowadzący grup: | Tomasz Dziki, Klaudia Socha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | K_W06, K_U03, K_U06, K_K03, K_K04 |
|
Wymagania wstępne: | Wcześniejsze zaliczenie przedmiotów Podstawy edytorstwa komputerowego, Programy graficzne 1 i Programy graficzne 2. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Obecność i systematyczne oddawanie prac zaliczeniowych, takich jak: plakat, ulotka reklamowa, tomik poezji, okładka miękka, kalendarz, słownik ilustrowany, artykuł naukowy, książka kucharska, książka dla dzieci itp. Prace muszą być zgodne z normami i pozbawione błędów składu. Ocenianie ciągłe Kryteria oceny projektu: niedostateczny: projekt nie nadający sie do druku dostateczny: funkcjonalność i zgodność ze standardem wydawniczym: 1. dopasowanie formatu do typu publikacji 2. format osiągalny ze standardowego szeregu papieru BEZ większych strat finansowych 3. czytelny skład (dobrze dopasowany stopień pisma i interlinia, odpowiednia liczba znaków w wierszu) 4. marginesy zgodne z zasadami higieny czytania 5. spójność projektu (jednakowe tytularia, paginy, spójność okładki, czwórki tytułowej i zwykłej rozkładówki) 6. brak błędów składu (zawieszek, szewców, bękartów, wdów, nierównych kolumn) 7. skład zgodny z registrem (nawet jeśli zastosowano dwie interlinie) 8. zgodność z podstawowymi zasadami poligrafii (odpowiednia rozdzielczość ilustracji, umiejętność stosowania kolorów podstawowych, dodatkowych i opcji nadruku, stosowania spadów) dobry: dobre przygotowanie techniczne i wydawnicze: 1. wszystkie cechy wymienione w powyższych punktach 2. brak błędów składu w tekście 3. odpowiednia szarość kolumny 4. rozróżnienie dywiz/półpauza/pauza 5. dobrze zastosowane tabulatory 6. wyliczone i ustawione odstępy w dialogach, cytatach i przypisach 7. stosowanie zaawansowanych funkcji zecerskich (glify, ligatury, prawdziwe kapitaliki itp.) bardzo dobry: szczególne walory artystyczne i estetyczne: 1. wszystkie cechy wymienione w powyższych punktach 2. umiejętne i ESTETYCZNE stosowanie uszlachetnień 3. umiejętność uzasadnienia WSZYSTKICH elementów projektu 4. szczególnie interesujący i DOBRZE ZREALIZOWANY projekt (tu także nowatorstwo projektu) 5. Kongenialność projektu (zgodność treści formy i funkcji) 6. umiejętna stylizacja |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ocena ciągła realizacji składu, jej prawidłowego wykonania wymagającego wiedzy teoretycznej uzyskanej na zajęciach oraz własnego wkładu pracy studenta. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Bilans punktów ECTS: | godziny kontaktowe = 1 pkt realizacja zadanych ćwiczeń = 1 pkt |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Student może odbyć praktyki zawodowe (całość lub część) w dziale grafiki i DTP, agencji reklamowej itp. (zob. sylabus Praktyki zawodowej) |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia praktyczne, przygotowujące do pracy w zawodzie |
|
Pełny opis: |
1. Możliwości zastosowania InDesigna 2. Podstawowe narzędzia 3. Przygotowanie szablonu publikacji 4. Planowanie położenia tekstu 5. Formatowanie akapitu 6. Tabulatory 7. Style znakowe 8. Style akapitowe 9. Zaawansowane formatowanie tekstu – formaty fontów 10. Praca z tekstem – tabele 11. Praca z grafiką 12. Przygotowanie grafiki 13. Kompozycja tekstu i grafiki – krzywe Béziera 14. Grafika – oblewanie tekstem 15. Kolokwium |
|
Literatura: |
N. French, InDesign i tekst. Profesjonalna typografia w Adobe InDesign, Warszawa 2010. M. Włodarz, GREP w InDesign CS3–CS5. Wyrażenia regularne w zaawansowanej edycji tekstów, Warszawa 2011. J. Felici, Kompletny przewodnik po typografii, 2006. R. Williams, Mistrzowskie stosowanie czcionek. Jak to zrobić? Gliwice 2003. R. Williams, Typografia od podstaw, Gliwice 2011. R. Williams, DTP od podstaw, Gliwice 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.