Dzieje Ameryki Łacińskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IASP-LL10 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Dzieje Ameryki Łacińskiej | ||
Jednostka: | Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych | ||
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe na pierwszym roku studiów I stopnia, st.stac, Latynoamerykanistyka (Sem. letni) |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Górska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Górska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Dodatkowe strony WWW: | brak |
|
Cele kształcenia: | Celem kursu Dzieje Ameryki Łacińskiej (XV-XIX wiek) jest zapoznanie studentów ze społeczną i polityczną historią regionu oraz najważniejszymi zagadnieniami z dziedziny rozwoju kulturowego, politycznego i gospodarczego społeczeństw Ameryki Łacińskiej i Karaibów od czasów tuż przed konkwistą po koniec okresu republikańskiego (1500 - 1900). |
|
Efekty kształcenia: | Student poznaje procesy migracji, genezę struktury etniczno-rasowej oraz zmian demograficznych zachodzących na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów w okresie XV- XIX wieku. Student poznaje i rozumie przyczyny powstawania i rozwoju procesów społecznych i politycznych zachodzących w społeczeństwach latynoamerykańskich okresu kolonialnego i republikańskiego Student potrafi wskazać instytucje, wyjaśnić procesy polityczne, zdefiniować normy polityczno-prawne oraz wyjaśnić uwarunkowania gospodarcze rozwoju społeczeństw latynoamerykańskich oraz zaprezentować je w formie ustnej w trakcie dyskusji podczas zajęć i formie pisemnej w trakcie egzaminu końcowego. |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Obowiązuje obecność na wykładach (możliwe dwie nieobecności). Egzamin pisemny (test, pytania otwarte, definicje, mapy) na zakończenie całego kursu. Z egzaminu należy uzyskać minimum 60% punktów. Treść egzaminu obejmuje całość kursu (okres konkwisty - okres kolonialny - okres republikański). Do egzaminu końcowego są dopuszczone osoby, które mają zaliczone ćwiczenia. Zaliczenie z ćwiczeń odbędzie się w dwóch częściach: z części prekolumbijskiej i części kolonialnej (1); z części wojen niepodległościowych i kształtowania republik latynoamerykańskich (2). Kolokwia będą miały formę pisemnego testu, pracy z mapą i komentarzy materiału źródłowego. Należy uzyskać minimum 60% punktów z każdego kolokwium. Do zaliczenia ćwiczeń wymagana jest obecność (możliwe dwie nieobecności w całym semestrze) oraz aktywność podczas zajęć (dodatkowa punktacja przy ocenie końcowej). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Poprzez ocenę aktywnego udziału studenta w zajęciach, znajomość lektur i udział w dyskusji oraz poprzez ocenę pisemnych kolokwiów i egzaminu końcowego - weryfikacja wiedzy i zrozumienia omawianych zagadnień społecznych, politycznych i kulturowych odnoszących się do dziejów Ameryki Łacińskiej i Karaibów w okresie kolonialnym i republikańskim. |
|
Metody dydaktyczne: | metody eksponujące - film metody podające - wykład informacyjny, prezentacje multimedialne, objaśnienie metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu, dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków |
|
Bilans punktów ECTS: | 7 ECTS student uzyskuje poprzez uczestnictwo w wykładach (warunek obecności), uczestnictwo w ćwiczeniach (warunek obecności), aktywny udział w ćwiczeniach, przygotowanie się do dwóch kolokwiów oraz przygotowanie się do egzaminu końcowego. |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Sytuacja geopolityczna w czasach tuż przez kontaktem na terenach cywilizacji Inków i Azteków: modele rozwoju politycznego, podstawy gospodarcze. Ameryka Łacińska doby konkwisty i w okresie kolonialnym – strategia podboju; Sytuacja geopolityczna XVI-XVIII wiek, tworzenie i funkcjonowanie struktur instytucjonalnych (świeckich i kościelnych), podstawy gospodarcze, rywalizacja międzynarodowa. Ameryka Łacińska w XIX wieku – przyczyny ruchów niepodległościowych i wojny niepodległościowe. Kształtowanie narodów-państw latynoamerykańskich, kształtowanie tożsamości narodowych. Nowe struktury polityczne, społeczne i gospodarcze w XIX wieku. Masowe migracje XIX wieku na obszar Ameryki Łacińskiej. Konflikty zbrojne i kształtowanie granic w ciągu XIX wieku. Relacje Ameryka Łacińska - USA. | |
Pełny opis: |
Sytuacja geopolityczna w czasach tuż przez kontaktem na terenach cywilizacji Inków i Azteków: modele rozwoju politycznego, podstawy gospodarcze. Ameryka Łacińska doby konkwisty i w okresie kolonialnym – strategia podboju; Sytuacja geopolityczna XVI-XVIII wiek, tworzenie i funkcjonowanie struktur instytucjonalnych (świeckich i kościelnych), podstawy gospodarcze, rywalizacja międzynarodowa. Ameryka Łacińska w XIX wieku – przyczyny ruchów niepodległościowych i wojny niepodległościowe. Kształtowanie narodów-państw latynoamerykańskich, kształtowanie tożsamości narodowych. Nowe struktury polityczne, społeczne i gospodarcze w XIX wieku. Masowe migracje XIX wieku na obszar Ameryki Łacińskiej. Konflikty zbrojne i kształtowanie granic w ciągu XIX wieku. Relacje Ameryka Łacińska - USA. | |
Literatura: |
Rostworowski M., Historia Państwa Inków, Warszawa 2004 Garcilaso de la Vega, O Inkach uwagi prawdziwe, tłum. Szemiński J., Warszawa 2017 Bernal Diaz del Castillo, Pamiętnik żołnierza Corteza. Cortes H., Listy o zdobyciu Meksyku, Gdańsk 1997 Pizarro P., Relacja o odkryciu i podboju królestwa Peru, Gdańsk 1995 Rudolf Nocoń, Dzieje, kultura i upadek Inków, Ossolineum 1968 Parry J.H., Morskie Imperium Hiszpanii, Gdańsk 1983. Kamen H., Imperium Hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku, BELLONA, Warszawa 2008. Dzieje Ameryki Łacińskiej, t. I, t. II, t. III, red. T. Łepkowski, Warszawa 1977 Eakin M., Historia Ameryki Łacińskiej, WUJ, Kraków 2009 Szyszka T., Zmagania ewangelizacyjne w Ameryce…, w: Gawrycki (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2010 Nowa Historia Meksyku, Warszawa 2016. Fuentes C., Pogrzebane zwierciadło, Łódź 1994. Bolivar S., List z Jamajki, Warszawa 1990. Marti J., Nasza Ameryka, CESLA UW 1991. Dobrzycki W., System międzyamerykański, Warszawa 2002. Mocyk A., Piekło czy Raj? Obraz Brazylii w piśmiennictwie polskim…, Kraków 2005 Paradowska M., Polacy w Ameryce Południowej, Ossolineum 1977 Kula M., Historia Brazylii, Ossolineum 1987 Fijałkowska A., Amerykańska ruletka. Historia i współczesność stosunków Stanów Zjednoczonych i Ameryki Łacińskiej, PWN Warszawa 2017 ** dodatkowa literatura związana z omawianymi zagadnieniami będzie wskazywana w trakcie kursu | |
Uwagi: |
proszę zwrócić uwagę na wymóg obecności podczas ćwiczeń oraz podczas wykładu. UWAGA: podczas trwania wykładu i w trakcie ćwiczeń obowiązuje zakaz nagrywania oraz zakaz fotografowania prezentacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.