Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do latynoamerykanistyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.IASP-LL2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do latynoamerykanistyki
Jednostka: Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Bartnik
Prowadzący grup: Anna Bartnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Cele kształcenia:

Wprowadzenie do tematyki latynoamerykańskiej. Kurs przedstawia podstawowe informacje o regionie z zakresu historii, geografii, polityki,

kultury, itd. Jego celem jest zbudowanie podstaw pod wiedzę przekazywaną na bardziej już szczegółowych kursach z zakresu studiów

latynoamerykańskich.

Efekty kształcenia:

student:

- dysponuje wiedzą na temat podstawowych struktur i instytucji życia społecznego państw latynoamerykańskich

- ma wiedzę na temat genezy i rozwoju struktur, relacji i norm społecznych na kontynentach latynoamerykańskich

- posiada wiedzę o instytucjach społecznych, politycznych, gospodarczych i prawnych funkcjonujących w państwach latynoamerykańskich

- potrafi dostrzegać, analizować i oceniać procesy zachodzące w społeczeństwach i państwach latynoamerykańskich

- prawidłowo analizuje i wyjaśnia zachowania społeczne i kulturowe w życiu publicznym społeczeństw latynoamerykańskich

- ma głęboką wrażliwość społeczną na problemy różnic etnicznych, rasowych i wszelkich form dyskryminacji

Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

1. obecność obowiązkowa, dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze.

2. przy 50% (i więcej) nieobecności brak możliwości otrzymania zaliczenia

3. przygotowanie prezentacji

4. zaliczenie kolokwium

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

końcowa ocena jest sumarycznym podsumowaniem pracy studenta w skali całego semestru. Pod uwagę brana jest obecność, zaangażowanie w przygotowanie i wygłoszenie prezentacji, stopień przygotowania studenta do zajęć (czytanie zadanych materiałów) oraz wynik uzyskany na końcowym kolokwium. Dodatkowym atutem pozwalającym na uzyskanie wyższej noty jest aktywność podczas zajęć.

Metody dydaktyczne:

Metody podające - prezentacja multimedialna

Metody praktyczne - metoda projektów

Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu

Bilans punktów ECTS:

1 ECTS - przygotowanie do zajęć

1 ECTS - praca podczas zajęć

1 ECTS - prezentacja

1 ECTS - kolokwium

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

brak

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Latynoamerykanistyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Kurs zaplanowany został jako wprowadzenie do tematyki latynoamerykańskiej. Przedstawia podstawowe informacje o regionie z zakresu

historii, geografii, polityki, kultury, itd. Jego celem jest zbudowanie podstaw pod wiedzę przekazywaną na innych bardziej szczegółowych

kursach z zakresu studiów latynoamerykańskich.

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Wstęp do kursu

3. Latynoameryka – wprowadzenie, pojęcia, nazwy

4. Wielowymiarowość Ameryki Łacińskiej

5. Początki poznawania Ameryki.

6. Ameryka Łacińska w granicach geograficznych

7-8. Ameryka Łacińska w granicach politycznych

9. Ameryka Łacińska w granicach demograficznych

10. Ameryka Łacińska w granicach religijnych

11. Ameryka Łacińska w granicach kulturowych

12. Ameryka Łacińska – dzisiaj – przegląd bieżących wydarzeń

13– 14. Latynoamerykański wkład w rozwój globalny – prezentacje studenckie

Literatura:

Dembicz A., Filozofia poznawania Ameryki, Warszawa 2010

Dembicz A. (red.), Ameryka Łacińska. Przestrzeń i społeczeństwo

Kent R.B., Latin America. Regions and People, New York 2006, K3442

Skidmore T. E., Smith P. H., Modern Latin America, Oxford 2005

Eakin M. C., Historia Ameryki Łacińskiej. Zderzenie kultur, WUJ, Kraków 2009

Drgas, M., Knopek J., Społeczne problemy Ameryki Łacińskiej, Toruń 2012

Gawrycki M.F., Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009

+ wybrane artykuły naukowe i prasowe z różnych czasopism

Uwagi:

dodatkowe materiały do zajęć w miarę potrzeby będą publikowane na platformie Pegaz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Bartnik
Prowadzący grup: Anna Bartnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Cele kształcenia:

Wprowadzenie do tematyki latynoamerykańskiej. Kurs przedstawia podstawowe informacje o regionie z zakresu historii, geografii, polityki,

kultury, itd. Jego celem jest zbudowanie podstaw pod wiedzę przekazywaną na bardziej już szczegółowych kursach z zakresu studiów

latynoamerykańskich.

Efekty kształcenia:

student:

- dysponuje wiedzą na temat podstawowych struktur i instytucji życia społecznego państw latynoamerykańskich

- ma wiedzę na temat genezy i rozwoju struktur, relacji i norm społecznych na kontynentach latynoamerykańskich

- posiada wiedzę o instytucjach społecznych, politycznych, gospodarczych i prawnych funkcjonujących w państwach latynoamerykańskich

- potrafi dostrzegać, analizować i oceniać procesy zachodzące w społeczeństwach i państwach latynoamerykańskich

- prawidłowo analizuje i wyjaśnia zachowania społeczne i kulturowe w życiu publicznym społeczeństw latynoamerykańskich

- ma głęboką wrażliwość społeczną na problemy różnic etnicznych, rasowych i wszelkich form dyskryminacji

Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

1. obecność obowiązkowa, dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze.

2. przy 50% (i więcej) nieobecności brak możliwości otrzymania zaliczenia

3. przygotowanie prezentacji

4. zaliczenie kolokwium

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

końcowa ocena jest sumarycznym podsumowaniem pracy studenta w skali całego semestru. Pod uwagę brana jest obecność, zaangażowanie w przygotowanie i wygłoszenie prezentacji, stopień przygotowania studenta do zajęć (czytanie zadanych materiałów) oraz wynik uzyskany na końcowym kolokwium. Dodatkowym atutem pozwalającym na uzyskanie wyższej noty jest aktywność podczas zajęć.

Metody dydaktyczne:

Metody podające - prezentacja multimedialna

Metody praktyczne - metoda projektów

Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu

Bilans punktów ECTS:

1 ECTS - przygotowanie do zajęć

1 ECTS - praca podczas zajęć

1 ECTS - prezentacja

1 ECTS - kolokwium

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

brak

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Latynoamerykanistyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Kurs zaplanowany został jako wprowadzenie do tematyki latynoamerykańskiej. Przedstawia podstawowe informacje o regionie z zakresu

historii, geografii, polityki, kultury, itd. Jego celem jest zbudowanie podstaw pod wiedzę przekazywaną na innych bardziej szczegółowych

kursach z zakresu studiów latynoamerykańskich.

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Wstęp do kursu

3. Latynoameryka – wprowadzenie, pojęcia, nazwy

4. Wielowymiarowość Ameryki Łacińskiej

5. Początki poznawania Ameryki.

6. Ameryka Łacińska w granicach geograficznych

7-8. Ameryka Łacińska w granicach politycznych

9. Ameryka Łacińska w granicach demograficznych

10. Ameryka Łacińska w granicach religijnych

11. Ameryka Łacińska w granicach kulturowych

12. Ameryka Łacińska – dzisiaj – przegląd bieżących wydarzeń

13– 14. Latynoamerykański wkład w rozwój globalny – prezentacje studenckie

Literatura:

Dembicz A., Filozofia poznawania Ameryki, Warszawa 2010

Dembicz A. (red.), Ameryka Łacińska. Przestrzeń i społeczeństwo

Kent R.B., Latin America. Regions and People, New York 2006, K3442

Skidmore T. E., Smith P. H., Modern Latin America, Oxford 2005

Eakin M. C., Historia Ameryki Łacińskiej. Zderzenie kultur, WUJ, Kraków 2009

Drgas, M., Knopek J., Społeczne problemy Ameryki Łacińskiej, Toruń 2012

Gawrycki M.F., Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009

+ wybrane artykuły naukowe i prasowe z różnych czasopism

Uwagi:

dodatkowe materiały do zajęć w miarę potrzeby będą publikowane na platformie Pegaz.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c