Wstęp do latynoamerykanistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IASP-LL2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do latynoamerykanistyki |
Jednostka: | Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bartnik | |
Prowadzący grup: | Anna Bartnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Wprowadzenie do tematyki latynoamerykańskiej. Kurs przedstawia podstawowe informacje o regionie z zakresu historii, geografii, polityki, kultury, itd. Jego celem jest zbudowanie podstaw pod wiedzę przekazywaną na bardziej już szczegółowych kursach z zakresu studiów latynoamerykańskich. |
|
Efekty kształcenia: | student: - dysponuje wiedzą na temat podstawowych struktur i instytucji życia społecznego państw latynoamerykańskich - ma wiedzę na temat genezy i rozwoju struktur, relacji i norm społecznych na kontynentach latynoamerykańskich - posiada wiedzę o instytucjach społecznych, politycznych, gospodarczych i prawnych funkcjonujących w państwach latynoamerykańskich - potrafi dostrzegać, analizować i oceniać procesy zachodzące w społeczeństwach i państwach latynoamerykańskich - prawidłowo analizuje i wyjaśnia zachowania społeczne i kulturowe w życiu publicznym społeczeństw latynoamerykańskich - ma głęboką wrażliwość społeczną na problemy różnic etnicznych, rasowych i wszelkich form dyskryminacji |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | 1. obecność obowiązkowa, dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze. 2. przy 50% (i więcej) nieobecności brak możliwości otrzymania zaliczenia 3. przygotowanie prezentacji 4. zaliczenie kolokwium |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | końcowa ocena jest sumarycznym podsumowaniem pracy studenta w skali całego semestru. Pod uwagę brana jest obecność, zaangażowanie w przygotowanie i wygłoszenie prezentacji, stopień przygotowania studenta do zajęć (czytanie zadanych materiałów) oraz wynik uzyskany na końcowym kolokwium. Dodatkowym atutem pozwalającym na uzyskanie wyższej noty jest aktywność podczas zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - prezentacja multimedialna Metody praktyczne - metoda projektów Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu |
|
Bilans punktów ECTS: | 1 ECTS - przygotowanie do zajęć 1 ECTS - praca podczas zajęć 1 ECTS - prezentacja 1 ECTS - kolokwium |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | brak |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Latynoamerykanistyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Kurs zaplanowany został jako wprowadzenie do tematyki latynoamerykańskiej. Przedstawia podstawowe informacje o regionie z zakresu historii, geografii, polityki, kultury, itd. Jego celem jest zbudowanie podstaw pod wiedzę przekazywaną na innych bardziej szczegółowych kursach z zakresu studiów latynoamerykańskich. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Wstęp do kursu 3. Latynoameryka – wprowadzenie, pojęcia, nazwy 4. Wielowymiarowość Ameryki Łacińskiej 5. Początki poznawania Ameryki. 6. Ameryka Łacińska w granicach geograficznych 7-8. Ameryka Łacińska w granicach politycznych 9. Ameryka Łacińska w granicach demograficznych 10. Ameryka Łacińska w granicach religijnych 11. Ameryka Łacińska w granicach kulturowych 12. Ameryka Łacińska – dzisiaj – przegląd bieżących wydarzeń 13– 14. Latynoamerykański wkład w rozwój globalny – prezentacje studenckie |
|
Literatura: |
Dembicz A., Filozofia poznawania Ameryki, Warszawa 2010 Dembicz A. (red.), Ameryka Łacińska. Przestrzeń i społeczeństwo Kent R.B., Latin America. Regions and People, New York 2006, K3442 Skidmore T. E., Smith P. H., Modern Latin America, Oxford 2005 Eakin M. C., Historia Ameryki Łacińskiej. Zderzenie kultur, WUJ, Kraków 2009 Drgas, M., Knopek J., Społeczne problemy Ameryki Łacińskiej, Toruń 2012 Gawrycki M.F., Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009 + wybrane artykuły naukowe i prasowe z różnych czasopism |
|
Uwagi: |
dodatkowe materiały do zajęć w miarę potrzeby będą publikowane na platformie Pegaz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bartnik | |
Prowadzący grup: | Anna Bartnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Wprowadzenie do tematyki latynoamerykańskiej. Kurs przedstawia podstawowe informacje o regionie z zakresu historii, geografii, polityki, kultury, itd. Jego celem jest zbudowanie podstaw pod wiedzę przekazywaną na bardziej już szczegółowych kursach z zakresu studiów latynoamerykańskich. |
|
Efekty kształcenia: | student: - dysponuje wiedzą na temat podstawowych struktur i instytucji życia społecznego państw latynoamerykańskich - ma wiedzę na temat genezy i rozwoju struktur, relacji i norm społecznych na kontynentach latynoamerykańskich - posiada wiedzę o instytucjach społecznych, politycznych, gospodarczych i prawnych funkcjonujących w państwach latynoamerykańskich - potrafi dostrzegać, analizować i oceniać procesy zachodzące w społeczeństwach i państwach latynoamerykańskich - prawidłowo analizuje i wyjaśnia zachowania społeczne i kulturowe w życiu publicznym społeczeństw latynoamerykańskich - ma głęboką wrażliwość społeczną na problemy różnic etnicznych, rasowych i wszelkich form dyskryminacji |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | 1. obecność obowiązkowa, dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze. 2. przy 50% (i więcej) nieobecności brak możliwości otrzymania zaliczenia 3. przygotowanie prezentacji 4. zaliczenie kolokwium |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | końcowa ocena jest sumarycznym podsumowaniem pracy studenta w skali całego semestru. Pod uwagę brana jest obecność, zaangażowanie w przygotowanie i wygłoszenie prezentacji, stopień przygotowania studenta do zajęć (czytanie zadanych materiałów) oraz wynik uzyskany na końcowym kolokwium. Dodatkowym atutem pozwalającym na uzyskanie wyższej noty jest aktywność podczas zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - prezentacja multimedialna Metody praktyczne - metoda projektów Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu |
|
Bilans punktów ECTS: | 1 ECTS - przygotowanie do zajęć 1 ECTS - praca podczas zajęć 1 ECTS - prezentacja 1 ECTS - kolokwium |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | brak |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Latynoamerykanistyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Kurs zaplanowany został jako wprowadzenie do tematyki latynoamerykańskiej. Przedstawia podstawowe informacje o regionie z zakresu historii, geografii, polityki, kultury, itd. Jego celem jest zbudowanie podstaw pod wiedzę przekazywaną na innych bardziej szczegółowych kursach z zakresu studiów latynoamerykańskich. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Wstęp do kursu 3. Latynoameryka – wprowadzenie, pojęcia, nazwy 4. Wielowymiarowość Ameryki Łacińskiej 5. Początki poznawania Ameryki. 6. Ameryka Łacińska w granicach geograficznych 7-8. Ameryka Łacińska w granicach politycznych 9. Ameryka Łacińska w granicach demograficznych 10. Ameryka Łacińska w granicach religijnych 11. Ameryka Łacińska w granicach kulturowych 12. Ameryka Łacińska – dzisiaj – przegląd bieżących wydarzeń 13– 14. Latynoamerykański wkład w rozwój globalny – prezentacje studenckie |
|
Literatura: |
Dembicz A., Filozofia poznawania Ameryki, Warszawa 2010 Dembicz A. (red.), Ameryka Łacińska. Przestrzeń i społeczeństwo Kent R.B., Latin America. Regions and People, New York 2006, K3442 Skidmore T. E., Smith P. H., Modern Latin America, Oxford 2005 Eakin M. C., Historia Ameryki Łacińskiej. Zderzenie kultur, WUJ, Kraków 2009 Drgas, M., Knopek J., Społeczne problemy Ameryki Łacińskiej, Toruń 2012 Gawrycki M.F., Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009 + wybrane artykuły naukowe i prasowe z różnych czasopism |
|
Uwagi: |
dodatkowe materiały do zajęć w miarę potrzeby będą publikowane na platformie Pegaz. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.