Sztuka wystąpień publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IE-L203D |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka wystąpień publicznych |
Jednostka: | Instytut Studiów Europejskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Mach | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Mach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Dodatkowe strony WWW: | https://pegaz.uj.edu.pl/my/ |
|
Cele kształcenia: | Dostarczenie studentom podstawowej wiedzy na temat zasad przygotowywania i nabycia praktycznych umiejętności w zakresie publicznych wystąpień. Inne cele to: przedstawienie podstawowych typów kompozycji wystąpienia w zależności od gatunku i kontekstu: referatu, prezentacji konferencyjnej, mowy okolicznościowej, innego wystąpienia publicznego. Wskazanie najbardziej skutecznych sposobów rozpoczynania przemówienia, zwracania uwagi audytorium, prowadzenia argumentacji, stosowania środków współczesnej retoryki, umiejętnego kończenia. Zapamiętywanie schematu przemówienia; przygotowanie studentów do samodzielnego opracowywania atrakcyjnego przemówienia / prezentacji / wystąpienia publicznego. |
|
Efekty kształcenia: | Student zna i rozumie podstawy komunikacji społecznej i retoryki we współczesnym świecie. Umiejętności – student potrafi przygotować w formie pisemnej i ustnej wypowiedź na temat zjawisk i procesów zachodzących w Unii Europejskiej i Europie. Potrafi również wykorzystać w komunikacji stosowną terminologię oraz retorykę, opracować i zastosować odpowiednią argumentację, przedstawiając wybraną opinię i stawisko w sposób wyważony i przekonujący. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Ukończenie konwersatorium wymaga obecności na zajęciach (w przypadku zajęć on-line podstawą oceny jest analiza logowania się w czasie zajęć na witrynie Pegaza lub MS Teams). Podstawowym wymogiem jest praktyczny projekt: przygotowanie i wygłoszenie mowy / prezentacji lub udziału w debacie na forum grupy. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Analiza obecności studenta na zajęciach na podstawie logowania się i czasowego zaangażowania w kursie. Ocena przyswojenia materiału z lektur. Ocena jakości i atrakcyjności wygłoszenia przygotowanej mowy / prezentacji /udziału w debacie na forum grupy. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | E-learning, metody eksponujące: film, prezentacja multimedialna. Metody praktyczne - ćwiczenia, projekty, pokazy. Wygłaszanie przemówienia na forum grupy. |
|
Bilans punktów ECTS: | konwersatorium: 30, zbieranie informacji do zadanej pracy: 15, zapoznanie się z podręcznikami 10; rozwiązywanie praktycznych zadań: 5, przygotowywanie projektów: 30, samodzielna nauka dotycząca treści poruszanych na zajęciach: 30; Łączny nakład pracy studenta - liczba godzin: 120 Liczba godzin kontaktowych on-line - liczba godzin: 30 ECTS: 4. |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści podstawowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Studia europejskie, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
kurs ma wymiar praktyczny. Na podstawie krytycznej lektury wybranych tekstów problemowych, zapoznania się z wybranymi przykładami słynnych publicznych wystąpień oraz wyselekcjonowanych zaleceń dotyczących zasad przygotowywania się do dobrego publicznego wystąpienia, studenci ćwiczą i przygotowują się do wygłoszenia wystąpienia na forum grupy. Alternatywę stanowi udział w retorycznej debacie. |
|
Pełny opis: |
kurs ma wymiar praktyczny. Na podstawie krytycznej lektury wybranych tekstów problemowych, zapoznania się z wybranymi przykładami słynnych publicznych wystąpień oraz wyselekcjonowanych zaleceń dotyczących zasad przygotowywania się do dobrego publicznego wystąpienia, studenci ćwiczą i przygotowują się do wygłoszenia wystąpienia na forum grupy. Alternatywę stanowi udział w retorycznej debacie. Do podstawowych zagadnień kursu należą: Struktura i kompozycja mowy. Jak powstają przemówienia? Do czego nakłaniają nas mówcy? Typy przemówień, podręcznikowe rady i zalecenia. Przemówienie polityczne – jak nawiązać i utrzymać kontakt z audytorium? Jak rozpocząć wystąpienie ustne? Jak dobrać argumentację? Jak wymyslić leitmotif? Prezentacja naukowa jako wystąpienie publiczne – cechy dobrej prezentacji: ile powiedzieć, co pokazać i co przekazać? Werbalne i pozawerbalne składniki publicznego wystąpienia. Mowa ciała w publicznym wystąpieniu – prawdy i mity o komunikacji pozawerbalnej. Analiza wybranych wystapień publicznych. |
|
Literatura: |
B. Gibbons, Przemawianie. Jak zostać mówcą doskonałym?, Poznań 2007. D. Carnegie, Po szczeblach słowa. Jak stać się doskonałym mówicą i rozmówcą?, Warszawa 2009. J. Detz, Sztuka przemawiania, przeł. J. Bartosik, Gdańsk 2001. A. i J. Rzędowscy, Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce, Gliwice 2009. Wielkie mowy historii. Tom I: Od Mojżesza do Napoleona, tom II: Od Lincolna do Stalina, tom III: Od Hitlera do Eisenhowera, tom IV: Od Kennedy’ego do Ratzingera, red. M. Gumkowski, Warszawa 2006. |
|
Uwagi: |
W semestrze zimowym 2020-2021 lurs odbywa się w formie zdalnej na platformach Pegaz i MS Teams. Studenci są zobowiązani do udziału w zajęciach w czasie rzeczywistym (zgodnie z harmonogramem), jak również do włączenia kamer internetowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.