Historia i teoria integracji europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IE-L27D |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Historia i teoria integracji europejskiej |
Jednostka: | Instytut Studiów Europejskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
Wykład, 15 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Koźbiał | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Kopyś, Krzysztof Koźbiał, Maciej Stępka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem kursu, składającego się z 45 godzin (15 h wykładu i 30 h ćwiczeń) jest przybliżenie jego uczestnikom, studentkom i studentom Instytutu Europeistyki UJ, najistotniejszych informacji odnoszących się do teorii i historii integracji Starego Kontynentu. |
|
Efekty kształcenia: | EK 1: student rozumie teorie integracji europejskiej w stopniu podstawowym oraz stosowaną terminologię (K_W02_SH) EK 2: student rozumie zasady funkcjonowania organizacji europejskich o charakterze integracyjnym i ich znaczenie dla współpracy na kontynencie (K_W03_H) EK 3: student stosując typowe dla studiów europejskich metody potrafi wyjaśniać i prognozować rolę procesów integracji zachodzących w Europie (K_U03_SH) EK 4: student wykorzystując specjalistyczną terminologię jest przygotowany do wzięcia udziału w debacie dotyczącej problemów i wyzwań integracji europejskiej - w perspektywie historycznej i współczesnej (K_U09_SH) EK 5: student krytycznie podchodzi do posiadanej wiedzy na temat integracji europejskiej, jest świadomy konieczności jej pogłębiania (K_K02_SH) |
|
Wymagania wstępne: | Wskazana podstawowa znajomość historii politycznej Europy po 1945 r. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Kurs zakończony zostanie egzaminem pisemnym. Jego treścią będą zagadnienia poruszane na wykładzie. Warunkiem niezbędnym do zaliczenia kursu jest posiadanie zaliczenie ćwiczeń. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | EK 1, EK 2, EK 3 - sprawdzanie poprzez egzamin końcowy EK 4, EK 5 - sprawdzane podczas dyskusji w czasie zajęć ćwiczeniowych, EK 4 - także podczas egzaminu końcowego |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - pogadanka |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: wykład – 15 h, konwersatorium 30 h Praca własna studenta: • przygotowanie do zajęć - 30 h • przygotowanie do egzaminu – 20 h • lektura wskazanych przez prowadzącego publikacji – 20 h • przygotowanie prezentacji – 15 h W sumie: 130 h = 5 pkt ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | • metody podające - wykład informacyjny, • metody problemowe - wykład problemowy, • metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna), • metody eksponujące - film, • metody praktyczne - metoda projektów, symulacja. |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Studia europejskie, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
1. Wstęp. Literatura przedmiotu. Podstawowe pojęcia. 2. Prekursorzy integracji Starego Kontynentu i ich idee – przegląd historyczny. 3. XX-wieczny wymiar integracji kontynentu europejskiego. Poszczególne koncepcje zjednoczeniowe. 4. Polski wkład w historię i teorię integracji europejskiej. 5. Procesy rozszerzenia Wspólnot – przegląd i aktualne wyzwania. 6. Współpraca bez pełnego członkostwa: przykład Szwajcarii i Norwegii. 7. Wprowadzenie do procesów integracji europejskiej 8. Teoretyczne modele integracji: koncepcje federalne, podejście międzyrządowe (klasyczne i liberalne), funkcjonalizm i neofunkcjonalizm, konstruktywizm, instytucjonalizm, zarządzanie wielopoziomowe, nowe perspektywy teoretyczne. 9. Analiza regionalnych organizacji integracyjnych w Europie: Benelux, EFTA, współpraca nordycka, Grupa Wyszehradzka. 10. Wymiar regionalny UE - przykłady. 11. Brexit i jego konsekwencje . |
|
Literatura: |
Borkowski P. J., Polityczne teorie integracji międzynarodowej. Warszawa 2007. Borzym A., Sadowski J., Polscy Ojcowie Europy. Warszawa 2007. Łastawski K., Historia integracji europejskiej. Toruń 2006. Popławski D. Outsiderzy integracji. Szwajcaria i Norwegia a Unia Europejska. Warszawa 2012. Popowicz K., Historia integracji europejskiej. Warszawa 2006. Lesiewicz E., Zróżnicowanie procesów integracji europejskiej: wybrane problemy. Poznań 2015. Literatura uzupełniająca: Gross F., Federacje i konfederacje europejskie. Rodowód i wizje. Warszawa 1994. Bokajło W. (red.), Federalizm: teorie i koncepcje. Wrocław 1998. Łastawski K., Od idei do integracji europejskiej. Warszawa 2003. Łukaszewski J., Cel: Europa. Dziewięć esejów o budowniczych jedności europejskiej. Warszawa 2002. Natanek M., Historia integracji europejskiej, Warszawa 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.