Literatura europejska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IE-L40D |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka)
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura europejska |
Jednostka: | Instytut Studiów Europejskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin, 75 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Gajda, Bożena Gierat-Bieroń | |
Prowadzący grup: | Kinga Gajda, Bożena Gierat-Bieroń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem konwersatorium "Literatura europejska" jest zapoznanie studentów z najważniejszymi tematami współczesnej dyskusji literackiej i publicystycznej dotyczącej Europy, Europejczyków, relacji transatlantyckich oraz postkolonialnych. Ważnymi zagadnieniami współczesnego dyskursu europeistycznego są: kwestie dialogu wielokulturowego, definicja "innego", inności i wielości zjawisk kulturowych a także wielojęzyczności. Dodatkowe pod dyskusję zostaną poddane takie zagadnienia jak: traumy historyczne, uprzedzenia i stereotypy dotyczące narodów europejskich, przejawy dehumanizacji, rola kobiet w tworzeniu sprawiedliwych narracji społecznych oraz kwestie dominacji politycznej i ofiary. Zajęcia mają charakter konwersatoryjny wraz z projekcjami filmowymi - adaptacjami ekranowymi ważnych europejskich powieści. |
|
Efekty kształcenia: | EK1: student zna i rozumie podstawową terminologię używaną w naukach stanowiących składowe części studiów europeistycznych (K1_W03+) EK2: student ma podstawową wiedzę dotyczącą dziedzictwa kulturowego Europy oraz współczesnego życia kulturalnego Europy, a także działalności najważniejszych instytucji zajmujących się tą tematyką (K1_W17+++) EK3: student posiada podstawową wiedzę na temat roli i znaczenia środków masowego przekazu w życiu społecznym i politycznym (K1_W19++) EK4: student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą zasad i norm etycznych (K1_W20++). |
|
Wymagania wstępne: | - |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. obecność na wykładach oraz ćwiczeniach (2 obecności nieusprawiedliwione w semestrze); 2. przygotowanie do zajęć: przeczytanie zadanego tekstu, wykonanie konkretnych zadań zaleconych przez Prowadzącego (indywidualnych lub grupowych), 2 zadania na semestr; aktywny udział w dyskusjach/debatach; 3. zaliczenie końcowe: kolokwium w lektur .Studenci losują 2 książki z przygotowanej przez Prowadzącego listy lektur. Przygotowują odpowiedź ustną obejmująca: streszczenie lektury, analizę i interpretację problematyki. Obowiązują 2 wybrane opracowania naukowe do wylosowanych książek. Kolokwium jest indywidualne. Ocena końcowa jest sumą 1+2+3. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Metoda kolokwium. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład wprowadzający w tematykę oraz dogłębniej analizujący wybrane aspekty. Wspólne analizowanie wybranych aspektów przedmiotu (ćwiczenia) Własna praca studentów pod kierunkiem prowadzącego, prezentowana i dyskutowana na zajęciach (ćwiczenia) Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie Metody podające - prezentacja multimedialna Metody praktyczne - metoda projektów Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków Metody problemowe - wykład konwersatoryjny |
|
Bilans punktów ECTS: | 4 |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | - |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Studia europejskie, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie konwersatorium z elementami warsztatów oraz sesji Q&A. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają naprzemiennie charakter projekcji filmowej, dyskusji nt wybranych lektur oraz wykładu przygotowanego przez Prowadzącego. Stąd 3 bloki zagadnień: 1. Wykłady: postmodernizm, postkolonializm, feminizm 2. Projekcje filmowe (do wyboru): W. Szekspir: „Makbet”, W. Hugo, "Nędznicy", F. Dostojewski, "Zbrodnia i kara", 'Godziny", film na motywach prozy W. Woolf, "Grek Zorba" Nikosa Kazantsakisa, "Pokot" Agnieszki Holland na motywach prozy Tokarczuk, "Pianistka" na motywach prozy Elifrede Jelinek. 3. Lektury obowiązkowe: H. Miller, "Sercątko" (2009), D. Lessing "Piąte dziecko" (2008), M. Houellebecq "Uległość" (2015), O. Tokarczuk, "Bieguni" (2007), wybrany kryminał, Zadie Smith 'Białe zęby", (2002) Andrzej Stasiuk "Wschód" (2014). Integralną częścią zajęć z literatury są samodzielne lektury książek, które będą streszczane indywidualnie lub grupowo podczas zajęć. Lista autorów do obowiązkowej lektury (niektóre tytuły obowiązkowe, reszta do wyboru): Cz. Miłosz "Zniewolony umysł, "Rodzinna Europa" Orham Pamuk, "Stambuł" E. Hemingway, "Komu bije dzwon" Zadie Smith, "Londyn NW" Swietłana Aljeksjejewicz, "Czasy secondhand" Wiliam Styron :"Wybór Zofii" James Baldwin, "Zapiski syna tego kraju" Allen Ginsberg, "Listy" Elena Ferante, "Genialne przyjaciółka" lub "Historia nowego nazwiska" Paula Hawkins, "Dziewczyna z pociągu" Chimamanda Ngozi Adichie, "Fioletowy hibiskus" lub "To coś na Twojej szyi" Alan Hollinghurst, "Linia piękna" Jerzy Kosiński, "Malowany ptak" Polscy pisarze współcześni: Szczepan Twardoch, "Drach"/"Królestwo", Marcin Wiecha, "Rzeczy, których nie wyrzuciłem", Mariusz Szczygieł, "Gottland", Ignacy Karpowicz , Krzysztof Varga, Wiesław, Myśliwski, Jerzy Pilch, Magdalena Parys, Remigiusz Mróz, Marek Bieńczyk, Magdalena Tuli, Agata Tuszyńska, "Singer", Jakub Żulczyk, "Wzgórze psów", Wit Szostak, Monika Sznajderman, "Fałszerze pieprzu." |
|
Literatura: |
1. Literatura Europy. Historia literatury europejskiej. Praca zbiorowa pod red. Annich Benoit-Dusausay i Guy Fontaine’system Słow/Obraz/ terytoria, Warszawa 2009. 2. Robert Ernst Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tł. A. Borowski, Universitas 2005. 3. G. Gazda: Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000 4. B. Kaniewska, A. Legeżyńska: Teoria literatury: skrypt dla studentów filologii polskiej. Poznań: Wydawnictwo "Poznańskie Studia Polonistyczne", 2005 5. Słownik terminów literackich. Janusz Sławiński (red.). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2000. 6. Dzieje literatur europejskich,. T. 1-3, red. W. Floryan, 1977-1991. 7. E. R. Curtius, Literatura europejska. Przeł. Józef Błoński. W: zbiorze Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. Oprac. Henryk Markiewicz, t. II, s. 186. 8. E. Auerbach, Filologia literatury światowej. Przeł. Anna Szewczukowa. W: zbiorze Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. Oprac. Henryk Markiewicz, t. II, s. 202-215. 9. M. Głowiński, Porządek, chaos, znaczenie. Szkice o powieści współczesnej, Warszawa 1968 10. R. Nycz, Tekstowy świat. Postmodernizm a wiedza o literaturze, Kraków 1998. 11. Współczesna powieść brytyjska. Szkice. Red. A. Stamirowska, Kraków 1997. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.