Zagrożenia bezpieczeństwa systemów demokratycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.INP-BZM-32 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zagrożenia bezpieczeństwa systemów demokratycznych | ||
Jednostka: | Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych | ||
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne dla II roku studiów II stopnia, niestacjonarne (bezpieczeństwo narodowe) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kiwior-Filo | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kiwior-Filo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | EK1: poszerza wiedzę na temat zagrożeń dotyczących człowieka i instytucji w obszarze bezpieczeństwa narodowego EK2: rozwija umiejętności językowe poznając różne formy niedemokratycznych naruszeń bezpieczeństwa EK3: Potrafi swobodnie poruszać się w różnych obszarach bezpieczeństwa, analizować je i wydawać na ten temat sądy EK4: Umie zdiagnozować problemy bezpieczeństwa , wydać opinię na temat jego zagrożeń i znaleźć potencjalne rozwiązanie problemu |
|
Wymagania wstępne: | EK1-EK4: egzamin pisemny, pytania otwarte i zamknięte. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Do zaliczenia modułu należy zdać egzamin |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny kontaktowe: - wykład, 18 godz. Praca własna studenta: - Samodzielne studiowanie literatury – 42 godz. - Przygotowanie do egzaminu – 30 godz. |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Nowe demokracje z nieustabilizowanym systemem państwa i władzy; brak zrozumienia dla granic wolności słowa i granic krytyki; deficyt kultury prawnej związany z brakiem tradycji państwa prawa; pojmowanie zasad państwa prawa czysto deklaratoryjnie; notoryczne eksperymentowanie w modelach edukacji prawniczej; destabilizacja demokracji przez tendencje anarchistyczne; destabilizacja demokracji przez tendencje neoautorytarne i neototalitarne; nieustabilizowany system bezpieczeństwa socjalnego; brak systemu wyłaniania elit intelektualnych; formalnie elitarny system szkolnictwa; tendencje do łączenia metafizyki z polityką; deficyt tradycji i doświadczeń w organizacji życia zbiorowego; tendencje do mitologizowania i fetyszyzowania historii; tendencje ksenofobiczne; nieumiejętność pojmowania racji stanu państwa | |
Literatura: |
W. Kozub – Ciembroniewicz, Doktryna i system Włoch faszystowskich na tle porównawczym, Kraków 2011; M. Bankowicz, W. Kozub – Ciembroniewicz, Dyktatury i tyranie. Szkice o niedemokratycznej władzy, Kraków 2006; M. Pietrzak, Demokratyczne świeckie państwo prawne, Warszawa 1999; R. Wonicki, Spór o demokratyczne państwo prawa. Teoria Jürgena Habermasa wobec liberalnej i socjalnej wizji państwa, Warszawa 2007; Totalitaryzmy XX wieku. Idee – instytucje – interpretacje, red. W. Kozub - Ciembroniewicz, H. Kowalska - Stus, B. Szlachta, M. Kiwior-Filo, Kraków 2011, R. Skarzyński, Od liberalizmu do totalitaryzmu. Z dziejów myśli politycznej XX wieku, Warszawa 2002, J. Baszkiewicz, Władza, Ossolineum 1999. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.