Debata o współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.INP-PDL-156zn | Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Debata o współczesności | ||
Jednostka: | Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych | ||
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne (do wyboru) dla III roku studiów I stopnia, stacjonarne (POLITOLOGIA) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kiwior-Filo | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Celem przedmiotu jest kształcenie zdolności samodzielnego analizowania współczesnych problemów, zagrożeń oraz możliwości, przed jakimi stoją społeczeństwa, państwa i jednostki. Poprzez debaty oraz przygotowywanie dokumentów politycznych (ang. policy paper), studenci będą kształtować umiejętność praktycznego rozwiązywania problemów przez zastosowanie różnych wzorców i kategorii politologicznych, łączenie teorii normatywnej i empirycznej. |
|
Efekty kształcenia: | Po ukończeniu kursu student: EK1: posiada wiedzę na temat wyzwań, przed jakimi stoją współczesne państwa, społeczeństwa i jednostki oraz potrafi rozpatrywać je w konkretnym kontekście politycznym, historycznym, ekonomicznym i ideowym EK2: potrafi brać czynny udział w debacie typu oxfordzkiego, formułować wnioski i proponować rozwiązania EK3: potrafi samodzielnie analizować różnorodne teksty, w tym oficjalne dokumenty oraz dane empiryczne EK4: podejmuje współpracę w grupie, przygotowując wspólnie projekty rozwiązań politycznych EK1-EK4: czynny udział w cotygodniowych debatach i przygotowanie do nich w grupach EK1, EK2, EK3: przygotowanie projektów pisemnych |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Aktywny udział w każdej wyznaczonej debacie |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne, seminarium, dyskusja dydaktyczna), |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach:30 h Praca własna studenta: • przygotowanie do zajęć - 15 h • przygotowanie projektów grupowych – 15 h w sumie: 60 h = 2 pkt ECTS |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot jest nakierowany na kształcenie zdolności samodzielnego analizowania współczesnych problemów i zagrożeń oraz umiejętności ich praktycznego rozwiązywania. Debaty mają sprzyjać rozwijaniu zarówno zdolności konstruowania odpowiedniej merytorycznej argumentacji, jak i przekonywania do niej poprzez przekaz werbalny i pozawerbalny. | |
Pełny opis: |
1. Kryzys demokracji liberalnej: przyczyny, przejawy, prognozy 2. Nieudane procesy demokratyzacji i nowy autorytaryzm 3. Etyka wolnego rynku 4. Wyzwania przed jakimi stoją społeczeństwa zachodnie 5. Konstytucjonalizm i rządy prawa a wola polityczna 6. Świadomość i aktywność społeczno-polityczna 7. Tożsamość kulturowa, religijna, regionalna, narodowa a idea państwowości 8. Integracja, dezintegracja, globalizacja 9. Kryzys migracyjny a stabilność i bezpieczeństwo państwa | |
Literatura: |
Ustawy, akty prawne, prasa, akty prawa międzynarodowego Y. Mounk, The People vs Democracy: Why Our Freedom is in Danger and How to Save it, Harvard University Press, 2018. C. Delsol, Kamienie węgielne. Na czym nam zależy, Kraków, Znak, 2018. D. Runciman, Confidence Trap: A History of Democracy in Crisis, Princeton: Princeton University Press, 2013. G. Delanty, Odkrywanie Europy: idea, tożsamość, rzeczywistość, PWN, Warszawa, 1999. W. Gizicki (red.), Polityczne wyzwania współczesnych państw, Toruń 2011, t. 1. T. Synder, O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Znak Horyzont, Kraków 2017. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.