Warsztaty prasowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.INP-PDL-71-d | Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty prasowe | ||
Jednostka: | Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych | ||
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe dla II r. studiów I stopnia, stacj. (politologia- specj. Dziennik. Polit.) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Leszek Rafalski | |
Prowadzący grup: | Leszek Rafalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | EK1: Posiada podstawową wiedzę o kilku gatunkach dziennikarskich (informacja, notatka, wywiad prasowy, relacja) [K_W10 +] EK2: Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do opisywania zjawisk społecznych i życia politycznego [K_U10++] EK3: Samodzielnie zdobywa i weryfikuje informacje prasowe [K_U14++] EK4: Ma świadomość siły słowa i odpowiedzialności za słowo oraz konieczności zachowania się w sposób etyczny i profesjonalny w pracy zawodowej [K_K03+++] EK5: Ma potrzebę uzupełniania wiedzy i doskonalenia umiejętności [K_K08 +++] |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie modułu na podstawie: 1. Artykułów pisanych w trakcie semestru 2. Aktywności na zajęciach przy analizowaniu i poprawianiu tekstów dziennikarskich 2. Kreatywności przy szukaniu i wymyślaniu tematów dziennikarskich Ocena końcowa uwzględnia poziom napisanych tekstów, aktywność i kreatywność na zajęciach |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | EK1: Dyskusja, praca w grupach. EK2: Pisanie i analiza informacji, notatek, relacji i wywiadów prasowych. Poprawianie i redagowanie tekstów dziennikarskich. EK3: Realizacja zadanych tematów w różnej formie dziennikarskiej. EK4: EK5: Dyskusja redakcyjna Do oceny wykorzystuje się standardową skalę ocen |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające – objaśnienie lub wyjaśnienie, opis, anegdota Metody praktyczne – ćwiczenia przedmiotowe, metoda przewodniego tekstu Metody problemowe – metody aktywizujące – dyskusja dydaktyczna, seminarium |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny kontaktowe: ćwiczenia – 30 godz. Praca własna studenta - 30 godz.: - Przygotowanie do ćwiczeń w postaci lektury tekstów obowiązkowych oraz gazet codziennych i tygodników – 15 godz. - Pisanie tekstów dziennikarskich – 10 godz. - Poprawianie i redagowanie tekstów dziennikarskich – 5 godz. Łącznie: 60 godz. (2 pkt. ECTS) |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Brak praktyk |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Celem modułu jest poznanie kilku podstawowych gatunków dziennikarskich i zdobycie umiejętności opisywania zjawisk społecznych i życia politycznego w formie informacji, wywiadu i relacji. Głównym segmentem zajęć są ćwiczenia w pisaniu ww. rodzajów tekstów dziennikarskich oraz praca redakcyjna nad tymi artykułami. Część zajęć przypomina kolegia redakcyjne, na których wspólnie analizuje się i ocenia teksty napisane przez studentów. | |
Pełny opis: |
Celem modułu jest poznanie kilku podstawowych gatunków dziennikarskich i zdobycie umiejętności opisywania zjawisk społecznych i życia politycznego w formie informacji, wywiadu i relacji. Głównym segmentem zajęć są ćwiczenia w pisaniu ww. rodzajów tekstów dziennikarskich oraz praca redakcyjna nad tymi artykułami. Część zajęć przypomina kolegia redakcyjne, na których wspólnie analizuje się i ocenia teksty napisane przez studentów. Studenci otrzymują zadania, które rozwijają umiejętności samodzielnej pracy reporterskiej. Wśród prac obowiązkowych są zarówno tematy dowolne (przy założeniu tego samego gatunku dziennikarskiego dla wszystkich), jak i temat wspólny dla całej grupy, ale z możliwością przedstawienia go w dowolnej formie (dowolnym gatunku dziennikarskim). Treść 15 spotkań: 2 spotkania: Zasady pisania informacji, notatek, wywiadów i relacji. Inspirujące przykłady z gazet. 3 spotkania: Analiza formy i treści tekstów prasowych, zamiana informacji na notatki, praca nad leadem, wymyślanie tytułów i nadtytułów. 10 spotkań: Ćwiczenia w pisaniu i redagowaniu informacji, wywiadów, notatek i relacji. Analiza treści, stylu i formy tekstów. Dyskusje redakcyjne. | |
Literatura: |
„Biblia dziennikarstwa” Andrzej Skworz i Andrzej Niziołek „Dziennikarstwo” Marek Chyliński i Stephen Russ-Mohl, „Dziennikarstwo i świat mediów” pod red. Zbigniewa Bauera i Edwarda Chudzińskiego, „Poradnik dla dziennikarzy z Europy Środkowej i Wschodniej” pod red. M.F. Mallette, „Retoryka dziennikarska” Walery Pisarek, „Sztuka słowa” Julian Krzyżanowski, „Autoportret reportera” Ryszard Kapuściński, „Dziennikarski warsztat językowy” Janina Fras, „Reporter i jego warsztat” Andrzej Magdoń, Gazety codzienne Tygodniki społeczno-polityczne, Miesięcznik "Press". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.