Podstawy warsztatu dziennikarskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.INP-PDM-10dz | Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy warsztatu dziennikarskiego | ||
Jednostka: | Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych | ||
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe dla I r. studiów II stopnia, stacj. (politologia- specj. DP) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Leszek Rafalski | |
Prowadzący grup: | Leszek Rafalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | EK1: Posiada wiedzę o kilku gatunkach dziennikarskich (informacja, notatka, wywiad, reporterska relacja) [K_W08++] EK2: Wykorzystuje wiedzę o ww. gatunkach do opisywania życia społecznego i politycznego [K_U09+] [K_U12+] EK3: Samodzielnie zdobywa i weryfikuje informacje prasowe [K_U09+] EK4: Jest wstępnie przygotowany do współpracy z mediami [K_U13+] EK5: Ma świadomość siły słowa i odpowiedzialności za słowo oraz konieczności zachowywania się w sposób etyczny i profesjonalny w pracy zawodowej [K_K03+++] EK6: Ma potrzebę uzupełniania wiedzy i doskonalenia umiejętności [K_K01+++] |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie modułu na podstawie: 1. Artykułów pisanych w trakcie semestru 2. Aktywności na zajęciach przy analizowaniu i poprawianiu tekstów dziennikarskich 2. Kreatywności podczas dyskusji Ocena końcowa uwzględnia poziom napisanych tekstów, aktywność i kreatywność na zajęciach |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | EK1, Dyskusja, praca w grupach EK2: Pisanie i analiza informacji, notatek, wywiadów prasowych i reporterskich relacji. EK3: Realizacja zadanego tematu w dowolnej formie dziennikarskiej EK4: Poprawianie i redagowanie tekstów dziennikarskich EK5, EK6: Dyskusja Do oceny wykorzystuje się standardową skalę ocen |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające – objaśnienie lub wyjaśnienie, opis, anegdota Metody praktyczne – ćwiczenia przedmiotowe, metoda przewodniego tekstu Metody problemowe – metody aktywizujące – dyskusja dydaktyczna, seminarium |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny kontaktowe: ćwiczenia – dwie grupy po 30 godz. Praca własna studenta - 60 godz.: - Przygotowanie do ćwiczeń w postaci lektury wskazanych książek oraz gazet codziennych i tygodników – 30 godz. - Pisanie tekstów dziennikarskich – 20 godz. - Poprawianie i redagowanie tekstów dziennikarskich – 10 godz. Łącznie: 90 godz. (3 pkt. ECTS) |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Brak praktyk |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Celem modułu jest poznanie dziennikarskiego ABC i zdobycie praktycznej umiejętności opisywania życia społecznego i politycznego w formie informacji, wywiadu i reporterskiej relacji. Głównym segmentem zajęć są ćwiczenia w pisaniu informacji, notatek, wywiadów i reporterskich relacji oraz praca redakcyjna nad tymi artykułami. Ważną rolę w procesie zdobywania wiedzy i kompetencji odgrywają dyskusje przypominające kolegia redakcyjne, na których wspólnie analizuje się i ocenia teksty napisane przez studentów. | |
Pełny opis: |
Celem modułu jest poznanie dziennikarskiego ABC i zdobycie praktycznej umiejętności opisywania życia społecznego i politycznego w formie informacji, wywiadu i reporterskiej relacji. Zajęcia odpowiadają na kilka podstawowych pytań, m.in.: - Jak napisać dobrą informację prasową? - Jak zdobyć ciekawy temat? - Jakie zabiegi stosować dla uatrakcyjnienia materiału prasowego? - Jak wykorzystywać tytuł i lead do zainteresowania czytelnika tekstem? - Jak przygotować się do prowadzenia wywiadu? - Jak obrabiać zebrany materiał i redagować artykuły prasowe. - Jak napisać reporterską relację? Głównym segmentem zajęć są ćwiczenia w pisaniu informacji, notatek, wywiadów i reporterskich relacji oraz praca redakcyjna nad tymi artykułami. Ważną rolę w procesie zdobywania wiedzy i kompetencji odgrywają dyskusje przypominające kolegia redakcyjne, na których wspólnie analizuje się i ocenia teksty napisane przez studentów. Analizie poddawane są także charakterystyczne teksty publikowane w bieżących wydaniach prasy codziennej. Podczas semestru studenci otrzymują zadania, które rozwijają umiejętności samodzielnej pracy reporterskiej. Treść 15 spotkań: 2 spotkania: ABC dziennikarstwa - zasady pisania informacji, notatek, wywiadów i reporterskich relacji. Inspirujące przykłady z gazet. 2 spotkania: Analiza tekstów prasowych, zamiana informacji na notatki, praca nad leadem, wymyślanie tytułów i nadtytułów. 11 spotkań: Ćwiczenia w pisaniu i redagowaniu informacji, wywiadów, notatek i reporterskich relacji. Analiza treści, stylu i formy tekstów. Dyskusje redakcyjne. | |
Literatura: |
„Biblia dziennikarstwa” Andrzej Skworz i Andrzej Niziołek „Dziennikarstwo” Marek Chyliński i Stephen Russ-Mohl, „Dziennikarstwo i świat mediów” pod red. Zbigniewa Bauera i Edwarda Chudzińskiego, „Poradnik dla dziennikarzy z Europy Środkowej i Wschodniej” pod red. M.F. Mallette, „Retoryka dziennikarska” Walery Pisarek, „Sztuka słowa” Julian Krzyżanowski, „Autoportret reportera” Ryszard Kapuściński, „Dziennikarski warsztat językowy” Janina Fras, „Reporter i jego warsztat” Andrzej Magdoń, Gazety codzienne Tygodniki społeczno-polityczne, Miesięcznik "Press". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.