Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs z zakresu komunikacji, muzealnictwa i muzyki w kulturze - warsztaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ-w.14
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kurs z zakresu komunikacji, muzealnictwa i muzyki w kulturze - warsztaty
Jednostka: Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

program kursu z zakresu komunikacji:

1. Historia komunikacji: od znaków dymnych do emotikon

1. definicje i funkcje komunikacji

2. komunikowanie na przestrzeni dziejów

1. komunikacja przed rozwinięciem pisma

2. przegląd rodzajów pisma (z uwzględnieniem geograficznych ograniczeń, takich jak niedobór papieru, brak atramentu etc.)

3. teorie dotyczące nauki pisania: zakaz uczenia pisania dzieci w wieku przed-przedszkolnym, nakaz pisania prawą ręką – omówienie i dyskusja

2. Język jako znak szczególny

1. Czym jest gwara, dialekt, akcent?

2. Charakterystyka odmian języka: socjolekt, idiolekt etc.

3. Zadanie w grupie: analiza kilku tekstów i ocena (na podstawie wyłącznie języka), które z nich mogą mieć tego samego autora

3. Komunikacja międzykulturowa

1. Relatywizm kulturowy

2. Co jest faux pas w rozmaitych kulturach?

3. Dlaczego granice języka są granicami świata?

4. Warsztat: jak rozmawiać, by nie urazić (przykłady prowadzenia dialogu np. z osobami trans-płciowymi)

4. Komunikacja międzygatunkowa, czyli co mówi psi ogon

1. język gatunków nie-ludzkich: omówienie podstawowych sygnałów uspokajających na przykładzie canis lupus familiaris (materiał filmowy)

2. jak rozmawiać z psem w jego języku?

5. Komunikacja w kulturze wzrokocentrycznej – co różni mem od hieroglifu?

1. wzrokocentryzm – czy faktycznie nowe zjawisko?

2. wizualizacja informacji

3. jak nas widzą tak nas piszą? Pułapki oceniania innych po wyglądzie

4. informacyjna nadpodaż a niemożność dekodowania przekazu obrazowego. Zadanie grupowe: analiza memów

6. Komunikacja CMC

1. odczłowieczenie rozmówcy?

2. atrofia słowa: komunikacja poprzez linki i hasztagi

3. kreatywność językowa w komunikacji internetowej

program kursu z zakresu muzealnictwa

1. Historia i teorie muzealnictwa

1. Po co nam muzea?

1. Krótka historia muzealnictwa

2. Podstawowe cele muzeów wczoraj i dziś

2. Rodzaje muzeów

1. Muzea prywatne i publiczne

2. Muzea historyczne, sztuki, archeologiczne, etc.

3. Etyka muzealnicza

1. czy wypada kości zmarłych umieszczać nie w grobie, lecz na wystawie?

2. pozyskiwanie eksponatów a kwestie etyczne

3. „nie dotykać eksponatów” – o pracy opiekuna ekspozycji

4. „Świątynia dumania” czy „park rozrywki” – między refleksją a przeżywaniem wystawy

1. Przykłady wystaw gablotowych z długimi opisami – wady i zalety.

2. Przykłady wystaw interaktywnych nastawionych na obraz i dźwięk – wady i zalety.

3. Czy istnieje wystawa idealna? Dyskusja z uczestnikami kursu.

5. Muzeum jako przestrzeń emocjonalna

6. Dostępność muzeów dla osób z niepełnosprawnością – na przykładzie Krakowa

7. Projekt wystawy: od konceptu po promocję (być może uda się zwiedzanie w jednym z oddziałów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, gdzie pracowałam, wówczas kurator wystawy mógłby sam opowiedzieć o poszczególnych etapach pracy)

1. Zadanie grupowe dla uczestników kursu: wybranie dowolnego krakowskiego muzeum i opis tematu oraz prezentacji wystawy

program kursu z zakresu muzyki w kulturze:

1. Rola muzyki w życiu człowieka

1. Muzyka jako sztuka, która wykształciła się niezależnie w każdej kulturze

2. Instrumenty „narodowe” wczoraj i dziś

3. Muzyka jako przedmiot nauk społecznych i humanistycznych

1. DIMM – dziennikarstwo i media muzyczne

2. etnomuzykologia

3. PMS – popular music studies

2. Muzyka jako forma pamięci kulturowej

3. Transfer muzyki od odświętności do codzienności – dewaluacja?

1. słuchanie akustyczne i akuzmatyczne

2. nośnik jako determinant odbioru dźwięku

3. muzak

4. prywatna przestrzeń audialna – wszędzie i zawsze?

4. Emotywne aspekty recepcji muzycznej

5. Muzyczne uwikłania tożsamości

6. Audiosfera internetu

Dodatkowe zagadnienia, które mogę przedstawić na pojedynczych wykładach lub w ramach szerszego kursu:

– wrażliwość w kulturze, wrażliwość w mediach, odwrażliwienie społeczne

– psychologizacja życia, medykalizacja relacji międzyludzkich

– kultura narcyzmu (także cyfrowego)

– zoonimy polskie wczoraj i dziś

– metodologia badań zmieniających się zbiorów danych nie odpowiadających ramom big data

– technofobia i technofilia

– konektywizm, czyli nowa teoria uczenia się

– etyczne aspekty bionicznych protez dla zwierząt

– spór o wartość i jakość życia w kontekście medycyny (także weterynaryjnej)

– marka jako identyfikacja tożsamościowa

– komunikacja w dyskursie obietnicy na przykładzie strony internetowej Apple

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a