Organizacja i zarządzanie kulturą w Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IK-4.0-B.16s | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja i zarządzanie kulturą w Polsce | ||
Jednostka: | Instytut Kultury | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0121-1SO, zarządzanie kulturą i mediami, stacjonarne pierwszego stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021"
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami konwersatorium, 30 godzin, 48 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Łukasz Gaweł | |
Prowadzący grup: | Łukasz Gaweł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Pozyskanie wiedzy na temat organizacji systemu zarządzania kulturą w Polsce, z uwzględnieniem podmiotów organizujących działalność kulturalną, Organizatorów, podmiotów kreujących prawo dla sektora kultury, politykę kulturalną i strategie rozwoju kultury. Pozyskanie wiedzy w celu formułowania własnych stanowisk i opinii w zakresie zarządzania kulturą Polsce wraz z argumentacją popartą literaturą. |
|
Efekty kształcenia: | Po zakończeniu modułu kształcenia student potrafi diagnozować i rozwiązywać typowe problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania (planowaniem, organizowaniem, motywowaniem i kontrolą) w kulturze i różnice w sposobie ich realizacji na gruncie polskim w sektorach publicznym i prywatnym. Potrafi prezentować własne poglądy, bronić ich, używając logicznych argumentów. Student umie zdefiniować pojęcie zarządzania kulturą. Zna struktury organizacyjne służące zarządzaniu w sektorze kultury w Polsce. Powinien pozyskać wiedzę na temat ewolucji zarządzania kulturą w Polsce, rozumieć, na czym polega proces decentralizacji w sektorze kultury. Powinien umieć określić funkcje ministerstwa ds. kultury oraz kompetencje przypisywane samorządom. Student powinien umieć omówić zasady dystrybucji środków finansowych na kulturę w Polsce. Student powinien umieć wskazać najważniejsze problemy w zakresie zarządzania kulturą w Polsce, powinien umieć zająć stanowisko na ten temat dyskutowanych obecnie problemów sektora kultury, w tym także roli organizacji pozarządowych w realizacji zadań publicznych lokalnych samorządów. Student powinien umieć ustosunkować się do omawianych na zajęciach dokumentów i tekstów, dotyczących kultury. |
|
Wymagania wstępne: | Ogólna podstawowa wiedza na temat funkcjonowania sektora kultury w Polsce, organizacji życia kulturalnego, z uwzględnieniem kompetencji samorządów oraz podstaw prawnych w zakresie zarządzania kulturą. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | • udział w zajęciach • ocenianie ciągłe (aktywny udział w dyskusjach w trakcie zajęć) • znajomość literatury przedmiotowej • egzamin pisemny obejmujący wiedzę pozyskaną w trakcie zajęć, a także wynikającą ze znajomości literatury przedmiotu. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Postęp pracy studentów sprawdzany jest podczas konsultacji indywidualnych. Ostateczną formą sprawdzenia efektów kształcenia jest końcowy egzamin pisemny, obejmujący treści lektur obowiązkowych, wskazanych lektur uzupełniających oraz treści omawiane podczas wykładu z elementami konwersatorium. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - ekspozycja |
|
Metody dydaktyczne: | • metody podające: o wykład informacyjny, o objaśnienia, o opis i analiza • metody problemowe: o wykład problemowy, o wykład konwersatoryjny, o metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, burza mózgów) • metody programowane: o z użyciem komputera i rzutnika komputerowego, • metody praktyczne: o pokaz-prezentacja badań, o metoda przewodniego tekstu, |
|
Bilans punktów ECTS: | wykład z elementami konwersatorium (30 godzin) – 1 ECTS lektura, analiza i interpretacja tekstów obowiązkowych wraz z konsultacjami z prowadzącym, bieżące monitorowanie prasy i mediów w zakresie zmian dot. zarządzania kulturą oraz interpretacja wydarzeń (45 godzin) – 2 ECTS praca własna studenta w celu przygotowanie się studenta do egzaminu końcowego w tym konsultacje z prowadzącym, analiza wybranych problemów oraz synteza pozyskanej wiedzy (35 godzin) – 1 ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Organizacja systemu zarządzania kulturą i prowadzenia działalności kulturalnej w Polsce. Podmioty odpowiedzialne za rozwój kultury w Polsce i ich kompetencje. | |
Pełny opis: |
Podstawowe zagadnienia: 1/ Co to jest polityka kulturalna? 2/ Sektor kultury w Polsce. 3/ Społeczna odpowiedzialność instytucji kultury. 4/ Zarządzanie publiczne a sektor kultury. 5/Organizacje pozarządowe w sektorze kultury. 6/ Przemysły kultury. 7/ Artysta - menedżer. 8/ Przywództwo w publicznej organizacji kultury. 9/ Projekty w sektorze kultury. 10/ Ekonomika kultury. 11/ Zarządzanie strategiczne. 12/ Badania w sektorze kultury. 13/ Marketing w sektorze kultury. 14/ Festiwale a misja miasta/instytucji kultury. 15/ Standardy działania w kulturze. Efektywność w zarządzaniu kulturą. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1/Pluszyńska Anna, Konior Agnieszka, Gaweł Łukasz, Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, Warszawa 2020. 2/ Matt Gerald, Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury, Warszawa 2006. 3/ DNA MIASTA: Miejskie polityki kulturalne 2015. Raport z badań, Res Publika Nowa, Warszawa 2015. Zob.: miesięcznik „Miasta” nr 4(12)/2015, s. 29-56. i/lub DNA MIASTA: Miejskie polityki kulturalne. Edycja 2016, Celiński A., Burszta J., Penza Z., Sęk M., Wenzel M., Res Publika Nowa, Warszawa 2016. 4/ Kędziora A., Orzechowski E., Szulborska-Łukaszewicz J., Zdebska-Schmidt J., [red.], Z kulturą o kulturze. Kultura pod ścianą, Biblioteka Zarządzania Kulturą, Wydawnictwo Attyka, Kraków 2014. 5/Robert Kaźmierczak, Biblioteki marnowanych potencjałów [w:] Instytucje w czasach kryzysu, pod red. Jacka Sójki, Przemysława Kieliszewskiego, Piotra Landsberga, Poznań 2009, s. 73-80./ Suchan Jarosław, Instytucje publiczne, czyli jakie? [w:] Sobieszek Bogdan [red.], Regionalny Kongres Kultury 2011. Raport, Łodź, s.66-71. 6/ Szulborska-Łukaszewicz Joanna, Polityka kulturalna państwa po 1989 r. [w:] tenże, Polityka kulturalna w Krakowie, Biblioteka zarządzania kultura, Attyka, Kraków 2009. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.