Psychologia zeznań świadków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IPS.JSP/II-24.01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zeznań świadków |
Jednostka: | Instytut Psychologii Stosowanej |
Grupy: |
II-III rok st. stacjonarne,kierunek: psychologia,profil praktyczny,przedmioty fakultatywne do wyboru psychologia, stacjonarne jednolite magisterskie, profil praktyczny |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kaja Głomb | |
Prowadzący grup: | Kaja Głomb | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Dodatkowe strony WWW: | Link do Aplikacji Sylabus: https://sylabus.uj.edu.pl/pl/4/1/7/4/129 |
|
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką zeznań świadków, złożonymi uwarunkowaniami procesu składania zeznań, specyfiką pozyskiwania zeznań od dzieci występujących w charakterze świadków. Przedstawione zostaną reguły tworzenia opinii psychologiczno – sądowej w sprawach dotyczących wiarygodności zeznań. Podczas zajęć zostaną przedstawione i częściowo zreplikowane znane eksperymenty z zakresu pamięci świadków. |
|
Efekty kształcenia: | K_W40 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą różnych działów psychologii, opcjonalnie rozszerza wiedzę szczegółową w wybranym zakresie obejmującą zaawansowane teorie, metodologię, procedury postępowania K_W01 Zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w psychologii i dyscyplinach pokrewnych oraz związaną z praktyką pracy psychologa w różnych sferach działań K_W49 Nabywa wiedzę z zakresu studiowanej specjalności K_U06 Posiada pogłębione umiejętności przedstawiania własnych opinii, wątpliwości i sugestii, merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, rozwiązywania problemów teoretycznych, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań K_U02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy przyczyn i przebiegu procesów psychicznych, zachowania jednostek oraz zjawisk społecznych K_U28 Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności K_U29 Nabywa umiejętności z zakresu studiowanej specjalności K_K19 Rozumie znaczenie refleksji psychologicznej dla praktyki życia społecznego; ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego i historycznego dla psychologicznego rozumienia jednostki i społeczności K_K10 Realizuje zadania zawodowe w sposób rozważny i ostrożny, zapewniając bezpieczeństwo sobie, klientom i współpracownikom K_K20 Rozwija kompetencje niezbędne dla studiowanej specjalności W wyniku zajęć student posiada: Wiedzę: o regulacjach dotyczących badania sądowo-psychologicznego świadków, o uwarunkowaniach wiarygodności zeznań świadków, zniekształceniach w pamięci zdarzeń. Zna podstawowe czynniki wpływające na proces składania zeznań przez świadka, zapoznał się z czynnikami o charakterze systemowym i szacunkowym. Rozumie mechanizmy zniekształceń w pamięci zdarzeń. Zna kryteria treściowe analizy zeznania świadka. Zna uregulowania prawne dotyczące pozyskiwania zeznań świadków Umiejętności: analizy treściowej i pozawerbalnej zeznania świadka. Potrafi przeanalizować konkretne zeznanie, wskazać na czynniki podwyższające i obniżające jakość zeznania, zna podstawy formułowania opinii dotyczących zeznań świadków, umie zaprojektować eksperyment badający pamięć i postawy świadka zdarzenia Kompetencje społeczne: dotyczące rozpoznawania kłamstwa i oszukiwania w relacjach społecznych. Potrafi współpracować z grupą i być jej liderem (podczas proponowanych prezentacji eksperymentalnych projektów). Nabywa postawę ostrożności i rzetelności w opiniowaniu psychologiczno-sądowym. Projektuje badania z zachowaniem zasad etyki zawodowej. |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczony I rok studiów. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenia na ocenę |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Weryfikacja wiedzy: ocenianie ciągłe w trakcie dyskusji dydaktycznych, kolokwium zaliczeniowe - pisemny test Weryfikacja umiejętności: zaprojektowanie eksperymentu badającego pamięć świadka Kompetencje społeczne: ocenianie z podawaniem informacji zwrotnych podczas pracy grupowej |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Sesja letnia r.a. 2021/2022 |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną, dyskusja dydaktyczna, projektowanie eksperymentów badających pamięć świadka. Praktyczne ćwiczenia z użyciem wariografu. |
|
Bilans punktów ECTS: | 3 20 godzin udział w zajęciach 25 godzin zapoznanie się z literaturą 15 godzin przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmą podstawowe zagadnienia istotne dla opiniowania jakości zeznań świadków i wyjaśnień podejrzanego/oskarżonego. |
|
Pełny opis: |
1. Uregulowania prawne dotyczące zeznań świadków 2. Czynniki obiektywne i subiektywne wpływające na proces świadczenia 3. Procesy psychiczne zaangażowane w proces świadczenia i ich zakłócenia 4. Funkcjonowanie poznawcze w warunkach stresu 5. Relacja przesłuchujący – przesłuchiwany jako złożona sytuacja komunikacji interpersonalnej 6. Typowe prowadzenie przesłuchania policyjnego 7. Psychologiczne metody prowadzenia przesłuchania - „wywiad poznawczy” 8. Pozyskiwanie informacji od dziecka występującego w roli świadka 9. Zjawisko fałszywych wspomnień 10. Efekt dezinformacji 11. Mechanizmy zniekształceń w pamięci zdarzeń 12. Ocena wiarygodności zeznań osób chorych psychicznie 13. Opiniowanie w sprawach dotyczących zeznań świadków 14. Specyficzne metody pozyskiwania zeznań: badanie wariografem, procedura okazania Zapoznanie się w praktyce z badaniem wariograficznym |
|
Literatura: |
Literatura: Memon A., Vrij A., Bull R., 2003. Prawo i psychologia. Gdańsk: GWP Mac Farlane K., Feldmeth R., 2002. Przesłuchanie i diagnoza małego dziecka. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje Niedźwieńska A., 2004. Poznawcze mechanizmy zniekształceń w pamięci zdarzeń. Kraków: Wyd. UJ Jagodzińska M. (2002). Amnezja dziecięca a zapominanie zdarzeń z pierwszych lat życia. Przegląd Psychologiczny, 1, 19-38 Jagodzińska M. (2004). Nieświadome formy pamięci: przegląd badań i teorii. Przegląd Psychologiczny, 4,345-366 Gulla B., 2009. Odzyskane wspomnienia – kwestie psychologiczne, etyczne i prawne. [W:] Gulla B., Wysocka – Pleczyk M. (red.), Dziecko jako ofiara. Kraków: Wyd. UJ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.