Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia zeznań świadków

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.IPS.JSP/II-24.01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia zeznań świadków
Jednostka: Instytut Psychologii Stosowanej
Grupy: II-III rok st. stacjonarne,kierunek: psychologia,profil praktyczny,przedmioty fakultatywne do wyboru
psychologia, stacjonarne jednolite magisterskie, profil praktyczny
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kaja Głomb
Prowadzący grup: Kaja Głomb
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dodatkowe strony WWW:

Link do Aplikacji Sylabus: https://sylabus.uj.edu.pl/pl/4/1/7/4/129

Cele kształcenia:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką zeznań świadków, złożonymi uwarunkowaniami procesu składania zeznań, specyfiką pozyskiwania zeznań od dzieci występujących w charakterze świadków. Przedstawione zostaną reguły tworzenia opinii psychologiczno – sądowej w sprawach dotyczących wiarygodności zeznań. Podczas zajęć zostaną przedstawione i częściowo zreplikowane znane eksperymenty z zakresu pamięci świadków.

Efekty kształcenia:

K_W40

Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą różnych działów psychologii, opcjonalnie rozszerza wiedzę szczegółową w wybranym zakresie obejmującą zaawansowane teorie, metodologię, procedury postępowania

K_W01

Zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w psychologii i dyscyplinach pokrewnych oraz związaną z praktyką pracy psychologa w różnych sferach działań

K_W49

Nabywa wiedzę z zakresu studiowanej specjalności

K_U06

Posiada pogłębione umiejętności przedstawiania własnych opinii, wątpliwości i sugestii, merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, rozwiązywania problemów teoretycznych, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań

K_U02

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy przyczyn i przebiegu procesów psychicznych, zachowania jednostek oraz zjawisk społecznych

K_U28

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności

K_U29

Nabywa umiejętności z zakresu studiowanej specjalności

K_K19

Rozumie znaczenie refleksji psychologicznej dla praktyki życia społecznego; ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego i historycznego dla psychologicznego rozumienia jednostki i społeczności

K_K10

Realizuje zadania zawodowe w sposób rozważny i ostrożny, zapewniając bezpieczeństwo sobie, klientom i współpracownikom

K_K20

Rozwija kompetencje niezbędne dla studiowanej specjalności

W wyniku zajęć student posiada:

Wiedzę: o regulacjach dotyczących badania sądowo-psychologicznego świadków, o uwarunkowaniach wiarygodności zeznań świadków, zniekształceniach w pamięci zdarzeń. Zna podstawowe czynniki wpływające na proces składania zeznań przez świadka, zapoznał się z czynnikami o charakterze systemowym i szacunkowym. Rozumie mechanizmy zniekształceń w pamięci zdarzeń. Zna kryteria treściowe analizy zeznania świadka. Zna uregulowania prawne dotyczące pozyskiwania zeznań świadków

Umiejętności: analizy treściowej i pozawerbalnej zeznania świadka. Potrafi przeanalizować konkretne zeznanie, wskazać na czynniki podwyższające i obniżające jakość zeznania, zna podstawy formułowania opinii dotyczących zeznań świadków, umie zaprojektować eksperyment badający pamięć i postawy świadka zdarzenia

Kompetencje społeczne: dotyczące rozpoznawania kłamstwa i oszukiwania w relacjach społecznych. Potrafi współpracować z grupą i być jej liderem (podczas proponowanych prezentacji eksperymentalnych projektów). Nabywa postawę ostrożności i rzetelności w opiniowaniu psychologiczno-sądowym. Projektuje badania z zachowaniem zasad etyki zawodowej.



Wymagania wstępne:

Zaliczony I rok studiów.

Forma i warunki zaliczenia:

Zaliczenia na ocenę

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Weryfikacja wiedzy: ocenianie ciągłe w trakcie dyskusji dydaktycznych, kolokwium zaliczeniowe - pisemny test

Weryfikacja umiejętności: zaprojektowanie eksperymentu badającego pamięć świadka

Kompetencje społeczne: ocenianie z podawaniem informacji zwrotnych podczas pracy grupowej


Terminy egzaminów i zaliczeń:

Sesja letnia r.a. 2021/2022

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną, dyskusja dydaktyczna, projektowanie eksperymentów badających pamięć świadka. Praktyczne ćwiczenia z użyciem wariografu.

Bilans punktów ECTS:

3

20 godzin udział w zajęciach

25 godzin zapoznanie się z literaturą

15 godzin przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego


Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

Nie dotyczy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Psychologia, rok 2

Skrócony opis:

Zajęcia obejmą podstawowe zagadnienia istotne dla opiniowania jakości zeznań świadków i wyjaśnień podejrzanego/oskarżonego.

Pełny opis:

1. Uregulowania prawne dotyczące zeznań świadków

2. Czynniki obiektywne i subiektywne wpływające na proces świadczenia

3. Procesy psychiczne zaangażowane w proces świadczenia i ich zakłócenia

4. Funkcjonowanie poznawcze w warunkach stresu

5. Relacja przesłuchujący – przesłuchiwany jako złożona sytuacja komunikacji interpersonalnej

6. Typowe prowadzenie przesłuchania policyjnego

7. Psychologiczne metody prowadzenia przesłuchania - „wywiad poznawczy”

8. Pozyskiwanie informacji od dziecka występującego w roli świadka

9. Zjawisko fałszywych wspomnień

10. Efekt dezinformacji

11. Mechanizmy zniekształceń w pamięci zdarzeń

12. Ocena wiarygodności zeznań osób chorych psychicznie

13. Opiniowanie w sprawach dotyczących zeznań świadków

14. Specyficzne metody pozyskiwania zeznań: badanie wariografem, procedura okazania

Zapoznanie się w praktyce z badaniem wariograficznym

Literatura:

Literatura:

Memon A., Vrij A., Bull R., 2003. Prawo i psychologia. Gdańsk: GWP

Mac Farlane K., Feldmeth R., 2002. Przesłuchanie i diagnoza małego dziecka. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje

Niedźwieńska A., 2004. Poznawcze mechanizmy zniekształceń w pamięci zdarzeń. Kraków: Wyd. UJ

Jagodzińska M. (2002). Amnezja dziecięca a zapominanie zdarzeń z pierwszych lat życia. Przegląd Psychologiczny, 1, 19-38

Jagodzińska M. (2004). Nieświadome formy pamięci: przegląd badań i teorii. Przegląd Psychologiczny, 4,345-366

Gulla B., 2009. Odzyskane wspomnienia – kwestie psychologiczne, etyczne i prawne. [W:] Gulla B., Wysocka – Pleczyk M. (red.), Dziecko jako ofiara. Kraków: Wyd. UJ

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a