Kurs monograficzny z historii kina polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISA-MF1-122.2/3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kurs monograficzny z historii kina polskiego |
Jednostka: | Instytut Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Podsiadło-Kwiecień | |
Prowadzący grup: | Magdalena Podsiadło-Kwiecień | |
Strona przedmiotu: | https://www.usosweb.uj.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/edytujPrzedmiot&prz_kod=WZ.ISA-MF1-122.2%2F3&callback=g_1d2dbcd2 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi filmowych narracji historycznych uwzględniające perspektywę gender. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza Student zdobywa pogłębioną wiedzę z zakresu dziejów kina polskiego; rozumie logikę procesu historycznofilmowego, w ramach którego zaistniały przedstawiane zjawiska. Student zna i rozpoznaje najważniejsze filmy kina polskiego; zna podstawowe nurty i trendy z historii kinematografii oraz główne zjawiska z zakresu kultury filmowej. Student rozumie i opisuje wzajemne związki między kinem polskim a całością kultury oraz umieszcza analizowane zjawiska we właściwych im kontekstach. Umiejętności Student potrafi analizować, interpretować i oceniać najważniejsze polskie filmy oraz zjawiska z zakresu kultury filmowej. Student umie formułować i wyrażać własne sądy na temat polskich filmów. Student potrafi usytuować wybraną twórczość reżysera lub gatunek w określonym nurcie filmowym oraz poetykach autorskich. Student potrafi przygotowywać rozprawy pisemne oraz wypowiedzi ustne związane z historią filmu polskiego. Kompetencje społeczne Student identyfikuje się z historią najnowszą swojego kraju i czuje się jej kontynuatorem. Student docenia tradycję kina polskiego i dziedzictwo kulturowe, jakie ono stanowi. |
|
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu historii Polski, dotycząca zarówno wydarzeń politycznych, jak i społecznych; |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Aktywne uczestnictwo na zajęciach; Napisanie pracy zaliczeniowej na uzgodniony z prowadzącym temat; egzamin ustny w sesji. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | 1. Ocena ciągła podczas zajęć. 2. Ocena pracy pisemnej. 3. Ocena egzaminu końcowego. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - ekspozycja |
|
Metody dydaktyczne: | Samodzielne przygotowanie polegające przede wszystkim na obejrzeniu przed zajęciami filmów poleconych przez prowadzącego; przeczytanie zadanych tekstów; dyskusja na temat wybranych filmów i ich związków z wydarzeniami historycznymi i społecznymi; szczegółowa analiza wybranych sekwencji w kontekście wykorzystanych środków filmowych; |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | praktyki nie są przewidziane |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2 |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi filmowych narracji historycznych uwzględniające perspektywę gender. |
|
Pełny opis: |
Sprawczynie zdarzeń: kobiety – płeć – historia 1. Kobiecy biopc narodowy: Jak zostać królową? Barbara Radziwiłłówna – reż. J. Lejtes Epitafium Dla Barbary Radziwiłłówny (1982) – reż. J. Majewski https://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/archiwum-wykladow/258/258 S. Kołos, Film biograficzny – gatunek progresywny. Geneza, genologia, strategie narracyjne, Oficyna Wydawnicza Kucharski, Toruń 2018. A. Madej, Mitologie i konwencje. O polskim kinie fabularnym dwudziestolecia międzywojennego, s. 101-108. Z. Przychodniak, (2003). Podwójna obcość. Początki polskiego stereotypu prześladowczego. w: Ulotność i trwanie. Studia z tematologii i historii literatury, red. E. Wiegandt, A. Czyżak, Z. Kopeć, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań 2003, s. 295-310. I. Iwasiów, Barbara Radziwiłłówna, w: ...czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon, red. M. Rudaś-Grodzka i in., Warszawa 2016. M. Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna, Warszawa 2006. 2. Kobiety w obozach zagłady Ostatni etap (1947) – reż. W. Jakubowska Pasażerka (1963) – reż. A. Munk J. Stocker-Sobelman, Kobiety Holokaustu. Feministyczna perspektywa w badaniach nad Shoah. Kazus KL Auschwitz-Birkenau, Warszawa 2012. Talarczyk-Gubała, Więźniarki i polityka. "Ostatni etap" Wandy Jakubowskiej i inne filmy obozowe w perspektywie studiów kobiecych w badaniach Holokaustu, Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 92, s. 142-158. B. Karwowska, Kobieta-Historia-Literatura, Warszawa 2016, s. 52-63. 3. Olbrzymki Przygoda na Mariensztacie (1954) – L. Buczkowski Wanda Gościmińska Włókniarka (1975) – W. Wiszniewski Dzień za dniem (1988) – reż. Irena Kamińska https://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/archiwum-wykladow/50289/50289 E. Toniak, Olbrzymki. Kobiety i socrealizm, Kraków 2008, s. 41-66, 83-96. E. Ostrowska, Socrealistyczne maskarady patriarchatu [w:] Między słowem a obrazem, red. M. Jakubowska, T. Kłys, B. Stolarska, Kraków 2005. A. Skwara, Film socrealistyczny – ciało ekranowe jako inskrypcja ideologii, w: Socrealizm. Fabuły-komunikaty-ikony, red. K. Stępnik, M. Piechota, Lublin 2006. U. Tes, Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej, Kraków 2016. 4. Wstyd narodowy Jak być kochaną (1962) – W. Jerzy Has Róża (2010) – reż. Wojtek Smarzowski https://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/archiwum-wykladow/5092/5092 Agnieszka Morstin, Mocne filmy i głębokie kompleksy. Róża Wojtka Smarzowskiego wobec Jak być kochaną Wojciecha J. Hasa, „Kwartalnik Filmowy” 2012, nr 77-78. Elżbieta Ostrowska, Invisible Deaths: Polish Cinema’s Representation of Women in World War II, w: Embracing Arms: Cultural Representation of Slavic and Balkan Women in War, red. Helena Goscilo, Central European University Press, New York 2012. B. Diken, C. Bagge Laustsen, Becoming Abject: Rape as a Weapon of War, „Body & Society” 2005, tom 11, nr 1. S. Jagielski, Melodramat, trauma i okrutny optymizm w „Jak być kochaną” Wojciecha Jerzego Hasa, w: Przygoda kina. Prace dedykowane Profesorowi Tadeuszowi Lubelskiemu, Kraków 2019. 5. „Bombowniczki” Gorączka (1980) – reż. A. Holland Pokot (2017) – reż. A. Holland Imago (2023) – reż. O. Chajdas Agnieszka Morstin, Człowiek to nie jest piękne zwierzę. Pokot Agnieszki Holland jako kino zemsty, "Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2018, on line: https://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/pleograf/agnieszka-holland/12/czlowiek-to-nie-jest-piekne-zwierze-pokot-agnieszki-holland-jako-kino-zemsty/639 M. Janion, Kobiety i duch inności, Warszawa 1996, s. 5-49. M. Janion, Filozofia bomby, „Kino” 1981, nr 7. E. Toniak, Histeria historii. Wokół Gorączki Agnieszki Holland, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 57-58. 6. „Słaby opór” – kobiety i epoka „Solidarności” Człowiek z marmuru (1976) – reż. A. Wajda Kobieta samotna (1981) – reż. A. Holland Krzyk (1982) – reż. B. Sass Solidarność według kobiet – reż. M. Dzido, P. Śliwowski https://vod.tvp.pl/video/solidarnosc-wedlug-kobiet,solidarnosc-wedlug-kobiet,26742671 I. Kurz, „Zależy, jak się patrzy”. Trzy Polski sezonu „Solidarności”, w: Przygoda kina. Prace dedykowane Profesorowi Tadeuszowi Lubelskiemu, red. S. Jagielski, M. Podsiadło, Kraków 2019. M. Talarczyk-Gubała, Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku, Szczecin 2013. E. Majewska, Słaby opór. Obraz, wspólnota i utopia poza paradygmatem heroicznym, „Praktyka Teoretyczna” 2019, nr 2. 7. Funkcjonariuszki, czyli obcość zwielokrotniona. Ida (2013) – reż. P. Pawlikowski Zaćma (2016) – reż. R. Bugajski Forecki Piotr, Krwawa Luna i żydokomuna, edycja elektroniczna, http://krytykapolityczna.pl/kultura/historia/krwawa-luna-i-zydokomuna/. E. Ostrowska, Obcość podwojona: obrazy kobiet żydowskich w polskim kinie powojennym, w: Gender-Film-Media, red. E. H. Oleksy, E. Ostrowska, Kraków 2001. 8. Kobiecy biopic transnarodowy Strajk (2006) – reż. V. Schlöndorff Curie (2016) - reż. M. Noelle D. Bingham, A woman's life is never done: female biopics, w: Tenże, Whose Lives Are They Anyway?: The Biopic As Contemporary Film Genre, New Brunswick 2010. W. Mrozek, Kino pamięci narodowej. Najnowsze kino polskie w dyskursie polityki historycznej, [w:] Kino polskie jako kino narodowe, red. T. Lubelski, M. Stroiński, Kraków 2009. 9. Między kobiecym doświadczeniem autobiograficznym a medium filmowym. Wszystko, co najważniejsze (1992) – reż. R. Gliński Boża podszewka (1997) – reż. I. Cywińska (odc. 1) 53 wojny (2018) – reż. E. Bukowska A. Gawryś, Meandry współautorstwa: przypadek Oli Watowej, w: Artyst(k)a: obecność i tożsamość: manifestacje podmiotowości w gestach i procesach twórczych, red. M. Popiel, K. Węgrzyn, M. Kustera, Wiele Kropek, Kraków 2018, s. 29-45. Film i Historia, w: „Kwartalnik Filmowy” 1993, nr 1. Cz. Miłosz, O. Watowa, Listy o tym, co najważniejsze, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa 2009. |
|
Literatura: |
jw. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Podsiadło-Kwiecień | |
Prowadzący grup: | Magdalena Podsiadło-Kwiecień | |
Strona przedmiotu: | https://www.usosweb.uj.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/edytujPrzedmiot&prz_kod=WZ.ISA-MF1-122.2%2F3&callback=g_1d2dbcd2 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi filmowych narracji historycznych uwzględniające perspektywę gender. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza Student zdobywa pogłębioną wiedzę z zakresu dziejów kina polskiego; rozumie logikę procesu historycznofilmowego, w ramach którego zaistniały przedstawiane zjawiska. Student zna i rozpoznaje najważniejsze filmy kina polskiego; zna podstawowe nurty i trendy z historii kinematografii oraz główne zjawiska z zakresu kultury filmowej. Student rozumie i opisuje wzajemne związki między kinem polskim a całością kultury oraz umieszcza analizowane zjawiska we właściwych im kontekstach. Umiejętności Student potrafi analizować, interpretować i oceniać najważniejsze polskie filmy oraz zjawiska z zakresu kultury filmowej. Student umie formułować i wyrażać własne sądy na temat polskich filmów. Student potrafi usytuować wybraną twórczość reżysera lub gatunek w określonym nurcie filmowym oraz poetykach autorskich. Student potrafi przygotowywać rozprawy pisemne oraz wypowiedzi ustne związane z historią filmu polskiego. Kompetencje społeczne Student identyfikuje się z historią najnowszą swojego kraju i czuje się jej kontynuatorem. Student docenia tradycję kina polskiego i dziedzictwo kulturowe, jakie ono stanowi. |
|
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu historii Polski, dotycząca zarówno wydarzeń politycznych, jak i społecznych; |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Aktywne uczestnictwo na zajęciach; Napisanie pracy zaliczeniowej na uzgodniony z prowadzącym temat; egzamin ustny w sesji. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | 1. Ocena ciągła podczas zajęć. 2. Ocena pracy pisemnej. 3. Ocena egzaminu końcowego. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - ekspozycja |
|
Metody dydaktyczne: | Samodzielne przygotowanie polegające przede wszystkim na obejrzeniu przed zajęciami filmów poleconych przez prowadzącego; przeczytanie zadanych tekstów; dyskusja na temat wybranych filmów i ich związków z wydarzeniami historycznymi i społecznymi; szczegółowa analiza wybranych sekwencji w kontekście wykorzystanych środków filmowych; |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | praktyki nie są przewidziane |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi filmowych narracji historycznych uwzględniające perspektywę gender. |
|
Pełny opis: |
Sprawczynie zdarzeń: kobiety – płeć – historia 1. Kobiecy biopc narodowy: Jak zostać królową? Barbara Radziwiłłówna – reż. J. Lejtes Epitafium Dla Barbary Radziwiłłówny (1982) – reż. J. Majewski https://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/archiwum-wykladow/258/258 S. Kołos, Film biograficzny – gatunek progresywny. Geneza, genologia, strategie narracyjne, Oficyna Wydawnicza Kucharski, Toruń 2018. A. Madej, Mitologie i konwencje. O polskim kinie fabularnym dwudziestolecia międzywojennego, s. 101-108. Z. Przychodniak, (2003). Podwójna obcość. Początki polskiego stereotypu prześladowczego. w: Ulotność i trwanie. Studia z tematologii i historii literatury, red. E. Wiegandt, A. Czyżak, Z. Kopeć, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań 2003, s. 295-310. I. Iwasiów, Barbara Radziwiłłówna, w: ...czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon, red. M. Rudaś-Grodzka i in., Warszawa 2016. M. Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna, Warszawa 2006. 2. Kobiety w obozach zagłady Ostatni etap (1947) – reż. W. Jakubowska Pasażerka (1963) – reż. A. Munk J. Stocker-Sobelman, Kobiety Holokaustu. Feministyczna perspektywa w badaniach nad Shoah. Kazus KL Auschwitz-Birkenau, Warszawa 2012. Talarczyk-Gubała, Więźniarki i polityka. "Ostatni etap" Wandy Jakubowskiej i inne filmy obozowe w perspektywie studiów kobiecych w badaniach Holokaustu, Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 92, s. 142-158. B. Karwowska, Kobieta-Historia-Literatura, Warszawa 2016, s. 52-63. 3. Olbrzymki Przygoda na Mariensztacie (1954) – L. Buczkowski Wanda Gościmińska Włókniarka (1975) – W. Wiszniewski Dzień za dniem (1988) – reż. Irena Kamińska https://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/archiwum-wykladow/50289/50289 E. Toniak, Olbrzymki. Kobiety i socrealizm, Kraków 2008, s. 41-66, 83-96. E. Ostrowska, Socrealistyczne maskarady patriarchatu [w:] Między słowem a obrazem, red. M. Jakubowska, T. Kłys, B. Stolarska, Kraków 2005. A. Skwara, Film socrealistyczny – ciało ekranowe jako inskrypcja ideologii, w: Socrealizm. Fabuły-komunikaty-ikony, red. K. Stępnik, M. Piechota, Lublin 2006. U. Tes, Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej, Kraków 2016. 4. Wstyd narodowy Jak być kochaną (1962) – W. Jerzy Has Róża (2010) – reż. Wojtek Smarzowski https://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/archiwum-wykladow/5092/5092 Agnieszka Morstin, Mocne filmy i głębokie kompleksy. Róża Wojtka Smarzowskiego wobec Jak być kochaną Wojciecha J. Hasa, „Kwartalnik Filmowy” 2012, nr 77-78. Elżbieta Ostrowska, Invisible Deaths: Polish Cinema’s Representation of Women in World War II, w: Embracing Arms: Cultural Representation of Slavic and Balkan Women in War, red. Helena Goscilo, Central European University Press, New York 2012. B. Diken, C. Bagge Laustsen, Becoming Abject: Rape as a Weapon of War, „Body & Society” 2005, tom 11, nr 1. S. Jagielski, Melodramat, trauma i okrutny optymizm w „Jak być kochaną” Wojciecha Jerzego Hasa, w: Przygoda kina. Prace dedykowane Profesorowi Tadeuszowi Lubelskiemu, Kraków 2019. 5. „Bombowniczki” Gorączka (1980) – reż. A. Holland Pokot (2017) – reż. A. Holland Imago (2023) – reż. O. Chajdas Agnieszka Morstin, Człowiek to nie jest piękne zwierzę. Pokot Agnieszki Holland jako kino zemsty, "Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2018, on line: https://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/pleograf/agnieszka-holland/12/czlowiek-to-nie-jest-piekne-zwierze-pokot-agnieszki-holland-jako-kino-zemsty/639 M. Janion, Kobiety i duch inności, Warszawa 1996, s. 5-49. M. Janion, Filozofia bomby, „Kino” 1981, nr 7. E. Toniak, Histeria historii. Wokół Gorączki Agnieszki Holland, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 57-58. 6. „Słaby opór” – kobiety i epoka „Solidarności” Człowiek z marmuru (1976) – reż. A. Wajda Kobieta samotna (1981) – reż. A. Holland Krzyk (1982) – reż. B. Sass Solidarność według kobiet – reż. M. Dzido, P. Śliwowski https://vod.tvp.pl/video/solidarnosc-wedlug-kobiet,solidarnosc-wedlug-kobiet,26742671 I. Kurz, „Zależy, jak się patrzy”. Trzy Polski sezonu „Solidarności”, w: Przygoda kina. Prace dedykowane Profesorowi Tadeuszowi Lubelskiemu, red. S. Jagielski, M. Podsiadło, Kraków 2019. M. Talarczyk-Gubała, Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku, Szczecin 2013. E. Majewska, Słaby opór. Obraz, wspólnota i utopia poza paradygmatem heroicznym, „Praktyka Teoretyczna” 2019, nr 2. 7. Funkcjonariuszki, czyli obcość zwielokrotniona. Ida (2013) – reż. P. Pawlikowski Zaćma (2016) – reż. R. Bugajski Forecki Piotr, Krwawa Luna i żydokomuna, edycja elektroniczna, http://krytykapolityczna.pl/kultura/historia/krwawa-luna-i-zydokomuna/. E. Ostrowska, Obcość podwojona: obrazy kobiet żydowskich w polskim kinie powojennym, w: Gender-Film-Media, red. E. H. Oleksy, E. Ostrowska, Kraków 2001. 8. Kobiecy biopic transnarodowy Strajk (2006) – reż. V. Schlöndorff Curie (2016) - reż. M. Noelle D. Bingham, A woman's life is never done: female biopics, w: Tenże, Whose Lives Are They Anyway?: The Biopic As Contemporary Film Genre, New Brunswick 2010. W. Mrozek, Kino pamięci narodowej. Najnowsze kino polskie w dyskursie polityki historycznej, [w:] Kino polskie jako kino narodowe, red. T. Lubelski, M. Stroiński, Kraków 2009. 9. Między kobiecym doświadczeniem autobiograficznym a medium filmowym. Wszystko, co najważniejsze (1992) – reż. R. Gliński Boża podszewka (1997) – reż. I. Cywińska (odc. 1) 53 wojny (2018) – reż. E. Bukowska A. Gawryś, Meandry współautorstwa: przypadek Oli Watowej, w: Artyst(k)a: obecność i tożsamość: manifestacje podmiotowości w gestach i procesach twórczych, red. M. Popiel, K. Węgrzyn, M. Kustera, Wiele Kropek, Kraków 2018, s. 29-45. Film i Historia, w: „Kwartalnik Filmowy” 1993, nr 1. Cz. Miłosz, O. Watowa, Listy o tym, co najważniejsze, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa 2009. |
|
Literatura: |
jw. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.