Interpretacja dzieła filmowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISA-MF3-S115.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interpretacja dzieła filmowego |
Jednostka: | Instytut Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Fakultatywne na I roku studiów stac. II stopnia w I sem.-Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach Obowiązkowe na II roku studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy... (dwusemestralne) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kolasińska-Pasterczyk | |
Prowadzący grup: | Iwona Kolasińska-Pasterczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | Umiejętność zastosowania aparatury pojęciowej współczesnej teorii filmu w procesie interpretowania dzieł kinematograficznych. Umiejętność rozpoznania i wyboru właściwych kontekstów umożliwiających sensowną interpretację filmu. |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie na I i II roku kursów z wprowadzenia do wiedzy o filmie, historii kina niemego i historii kina klasycznego. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Podstawę zaliczenia stanowi praca pisemna (interpretacja, uzgodnionego wcześniej z prowadzącym, filmu pod kątem wybranego aspektu lub przyjętego kontekstu). Obecność i aktywność studentów podczas zajęć oraz terminowość oddawanych prac seminaryjnych. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, realizacji prac indywidualnych (prace pisemne, referaty) oraz wyników egzaminu końcowego (w tym przypadku pracy pisemnej przygotowanej w domu). Dodatkowe kryteria oceny stanowią: terminowość wykonania zadań oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia. |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Egzamin w sesji zimowej. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja dydaktyczna, studia przypadków (interpretacje filmów), wykład konwersatoryjny, pokazy fragmentów filmów, prezentacje. |
|
Bilans punktów ECTS: | 4 Uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin Przygotowanie się do zajęć, w tym lektura literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz znajomość wybranych filmów: 30 godzin Przygotowanie prac pisemnych: 15 godzin |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy. |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzają w zagadnienia interpretacji dzieł filmowych ze względu na zróżnicowanie metod badawczych i kontekstu humanistycznego.Omawiane będą kwestie teoretyczne, różnice między interpretacją i analizą oraz podstawowe narzędzia interpretacyjne. Potem studenci poznają kilka analiz wykorzystujących różne podejścia i narzędzia interpretacyjne, aż wreszcie sami dokonają interpretacji wybranych utworów. |
|
Pełny opis: |
Interpretacja a analiza. Interpretacja jako próba uchwycenia niepowtarzalności dzieła. Rola kontekstu, w jakim dokonuje się interpretacji filmu. WYBRANE KONTEKSTY: Interpretacja filmu w kontekście pierwowzoru literackiego (zagadnienia adaptacji). Interpretacja filmu w kontekście stylu malarskiego/plastycznego lub muzycznego. Film w kontekście innych sztuk; Film a filozofia. Konteksty filozoficzne filmu, filozof w filmie. Film a historia, historia w filmie, film w kontekście polityki historycznej, problematyka reinterpretacji historii czy postaci historycznych. Film a religia (tropy sakralne, rewers sacrum, transcendencja, metafizyka, ateizm); Interpretacja filmu w kontekście teorii tekstu (przykłady tworzenia znaczenia). Interpretacja pod kątem dominującego w filmie aspektu (np. Eros i Tanatos, ekspresja i retoryka ciała, przestrzeń symboliczna, reinterpretacje mitów i stereotypów kulturowych, wylansowanych koncepcji, jak np. l`amour fou itp.). Interpretacja filmu w kontekście retoryki ludzkiego ciała. Film jako narzędzie mitologizacji lub demitologizacji rzeczywistości. Film jako narzędzie konstrukcji lub dekonstrukcji stereotypów. Interpretacja psychoanalityczna Spośród wymienionych kontekstów zostaną zrealizowane wybrane (które zmieszczą się w limicie czasowym 15-u zajęć). |
|
Literatura: |
M.Czerwiński, Interpretacja dzieła. Wrocław 1987; J. Sławiński, O problemach "sztuki interpretacji" - hamlet.edu.pl/slawinskij-szt-int; A. Szahaj, Sławiński o interpretacji, Analiza krytyczna, "Teksty drugie" 2013, 5, s.259-275 - http://rcin.org.pl; W. Godzic (red.,) Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów. Kraków 1994; W. Godzic (red.), Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów. Kraków 1993; A. Helman (red.), Analizy i interpretacje. Film zagraniczny. Katowice 1986; A. Helman, T. Miczka (red.), Analizy i interpretacje. Film polski. Katowice 1984; E. Nurczyńska-Fidelska, P. Sitarski, Interpretacja dzieła filmowego. Teoria i praktyka. Łódź 1995; A. Helman, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury. Poznań 1998; Ł. Plesnar, R. Syska (red.), Arcydzieła klasycznego kina amerykańskiego, Kraków 2013; L. Williams, Seks na ekranie, Gdańsk 2013; B.K. Grant, Film Genre: From Iconography to Ideology, London, New York 2007. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kolasińska-Pasterczyk | |
Prowadzący grup: | Iwona Kolasińska-Pasterczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | Umiejętność zastosowania aparatury pojęciowej współczesnej teorii filmu w procesie interpretowania dzieł kinematograficznych. Umiejętność rozpoznania i wyboru właściwych kontekstów umożliwiających sensowną interpretację filmu. |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie na I i II roku kursów z wprowadzenia do wiedzy o filmie, historii kina niemego i historii kina klasycznego. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Podstawę zaliczenia stanowi praca pisemna (interpretacja, uzgodnionego wcześniej z prowadzącym, filmu pod kątem wybranego aspektu lub przyjętego kontekstu). Obecność i aktywność studentów podczas zajęć oraz terminowość oddawanych prac seminaryjnych. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, realizacji prac indywidualnych (prace pisemne, referaty) oraz wyników egzaminu końcowego (w tym przypadku pracy pisemnej przygotowanej w domu). Dodatkowe kryteria oceny stanowią: terminowość wykonania zadań oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia. |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Egzamin w sesji zimowej. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja dydaktyczna, studia przypadków (interpretacje filmów), wykład konwersatoryjny, pokazy fragmentów filmów, prezentacje. |
|
Bilans punktów ECTS: | 4 Uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin Przygotowanie się do zajęć, w tym lektura literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz znajomość wybranych filmów: 30 godzin Przygotowanie prac pisemnych: 15 godzin |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy. |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzają w zagadnienia interpretacji dzieł filmowych ze względu na zróżnicowanie metod badawczych i kontekstu humanistycznego.Omawiane będą kwestie teoretyczne, różnice między interpretacją i analizą oraz podstawowe narzędzia interpretacyjne. Potem studenci poznają kilka analiz wykorzystujących różne podejścia i narzędzia interpretacyjne, aż wreszcie sami dokonają interpretacji wybranych utworów. |
|
Pełny opis: |
Interpretacja a analiza. Interpretacja jako próba uchwycenia niepowtarzalności dzieła. Rola kontekstu, w jakim dokonuje się interpretacji filmu. WYBRANE KONTEKSTY: Interpretacja filmu w kontekście pierwowzoru literackiego (zagadnienia adaptacji). Interpretacja filmu w kontekście stylu malarskiego/plastycznego lub muzycznego. Film w kontekście innych sztuk; Film a filozofia. Konteksty filozoficzne filmu, filozof w filmie. Film a historia, historia w filmie, film w kontekście polityki historycznej, problematyka reinterpretacji historii czy postaci historycznych. Film a religia (tropy sakralne, rewers sacrum, transcendencja, metafizyka, ateizm); Interpretacja filmu w kontekście teorii tekstu (przykłady tworzenia znaczenia). Interpretacja pod kątem dominującego w filmie aspektu (np. Eros i Tanatos, ekspresja i retoryka ciała, przestrzeń symboliczna, reinterpretacje mitów i stereotypów kulturowych, wylansowanych koncepcji, jak np. l`amour fou itp.). Interpretacja filmu w kontekście retoryki ludzkiego ciała. Film jako narzędzie mitologizacji lub demitologizacji rzeczywistości. Film jako narzędzie konstrukcji lub dekonstrukcji stereotypów. Interpretacja psychoanalityczna Spośród wymienionych kontekstów zostaną zrealizowane wybrane (które zmieszczą się w limicie czasowym 15-u zajęć). |
|
Literatura: |
M.Czerwiński, Interpretacja dzieła. Wrocław 1987; J. Sławiński, O problemach "sztuki interpretacji" - hamlet.edu.pl/slawinskij-szt-int; A. Szahaj, Sławiński o interpretacji, Analiza krytyczna, "Teksty drugie" 2013, 5, s.259-275 - http://rcin.org.pl; W. Godzic (red.,) Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów. Kraków 1994; W. Godzic (red.), Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów. Kraków 1993; A. Helman (red.), Analizy i interpretacje. Film zagraniczny. Katowice 1986; A. Helman, T. Miczka (red.), Analizy i interpretacje. Film polski. Katowice 1984; E. Nurczyńska-Fidelska, P. Sitarski, Interpretacja dzieła filmowego. Teoria i praktyka. Łódź 1995; A. Helman, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury. Poznań 1998; Ł. Plesnar, R. Syska (red.), Arcydzieła klasycznego kina amerykańskiego, Kraków 2013; L. Williams, Seks na ekranie, Gdańsk 2013; B.K. Grant, Film Genre: From Iconography to Ideology, London, New York 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.