Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Interpretacja dzieła filmowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.ISA-MF3-S115.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Interpretacja dzieła filmowego
Jednostka: Instytut Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Fakultatywne na I roku studiów stac. II stopnia w I sem.-Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
Obowiązkowe na II roku studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy... (dwusemestralne)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Kolasińska-Pasterczyk
Prowadzący grup: Iwona Kolasińska-Pasterczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

Umiejętność zastosowania aparatury pojęciowej współczesnej teorii filmu w procesie interpretowania dzieł kinematograficznych. Umiejętność rozpoznania i wyboru właściwych kontekstów umożliwiających sensowną interpretację filmu.

Wymagania wstępne:

Zaliczenie na I i II roku kursów z wprowadzenia do wiedzy o filmie, historii kina niemego i historii kina klasycznego.

Forma i warunki zaliczenia:

Podstawę zaliczenia stanowi praca pisemna (interpretacja, uzgodnionego wcześniej z prowadzącym, filmu pod kątem wybranego aspektu lub przyjętego kontekstu). Obecność i aktywność studentów podczas zajęć oraz terminowość oddawanych prac seminaryjnych.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, realizacji prac indywidualnych (prace pisemne, referaty) oraz wyników egzaminu końcowego (w tym przypadku pracy pisemnej przygotowanej w domu). Dodatkowe kryteria oceny stanowią: terminowość wykonania zadań oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia.

Terminy egzaminów i zaliczeń:

Egzamin w sesji zimowej.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

Dyskusja dydaktyczna, studia przypadków (interpretacje filmów), wykład konwersatoryjny, pokazy fragmentów filmów, prezentacje.

Bilans punktów ECTS:

4

Uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin

Przygotowanie się do zajęć, w tym lektura literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz znajomość wybranych filmów: 30 godzin

Przygotowanie prac pisemnych: 15 godzin

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

Nie dotyczy.

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Zajęcia wprowadzają w zagadnienia interpretacji dzieł filmowych ze względu na zróżnicowanie metod badawczych i kontekstu humanistycznego.Omawiane będą kwestie teoretyczne, różnice między interpretacją i analizą oraz podstawowe narzędzia interpretacyjne. Potem studenci poznają kilka analiz wykorzystujących różne podejścia i narzędzia interpretacyjne, aż wreszcie sami dokonają interpretacji wybranych utworów.

Pełny opis:

Interpretacja a analiza. Interpretacja jako próba uchwycenia niepowtarzalności dzieła. Rola kontekstu, w jakim dokonuje się interpretacji filmu.

WYBRANE KONTEKSTY:

Interpretacja filmu w kontekście pierwowzoru literackiego (zagadnienia adaptacji).

Interpretacja filmu w kontekście stylu malarskiego/plastycznego lub muzycznego. Film w kontekście innych sztuk;

Film a filozofia. Konteksty filozoficzne filmu, filozof w filmie.

Film a historia, historia w filmie, film w kontekście polityki historycznej, problematyka reinterpretacji historii czy postaci historycznych.

Film a religia (tropy sakralne, rewers sacrum, transcendencja, metafizyka, ateizm);

Interpretacja filmu w kontekście teorii tekstu (przykłady tworzenia znaczenia).

Interpretacja pod kątem dominującego w filmie aspektu (np. Eros i Tanatos, ekspresja i retoryka ciała, przestrzeń symboliczna, reinterpretacje mitów i stereotypów kulturowych, wylansowanych koncepcji, jak np. l`amour fou itp.).

Interpretacja filmu w kontekście retoryki ludzkiego ciała.

Film jako narzędzie mitologizacji lub demitologizacji rzeczywistości.

Film jako narzędzie konstrukcji lub dekonstrukcji stereotypów.

Interpretacja psychoanalityczna

Spośród wymienionych kontekstów zostaną zrealizowane wybrane (które zmieszczą się w limicie czasowym 15-u zajęć).

Literatura:

M.Czerwiński, Interpretacja dzieła. Wrocław 1987;

J. Sławiński, O problemach "sztuki interpretacji" - hamlet.edu.pl/slawinskij-szt-int;

A. Szahaj, Sławiński o interpretacji, Analiza krytyczna, "Teksty drugie" 2013, 5, s.259-275 - http://rcin.org.pl;

W. Godzic (red.,) Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów. Kraków 1994;

W. Godzic (red.), Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów. Kraków 1993;

A. Helman (red.), Analizy i interpretacje. Film zagraniczny. Katowice 1986;

A. Helman, T. Miczka (red.), Analizy i interpretacje. Film polski. Katowice 1984; E. Nurczyńska-Fidelska, P. Sitarski, Interpretacja dzieła filmowego. Teoria i praktyka. Łódź 1995;

A. Helman, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury. Poznań 1998;

Ł. Plesnar, R. Syska (red.), Arcydzieła klasycznego kina amerykańskiego, Kraków 2013;

L. Williams, Seks na ekranie, Gdańsk 2013;

B.K. Grant, Film Genre: From Iconography to Ideology, London, New York 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Kolasińska-Pasterczyk
Prowadzący grup: Iwona Kolasińska-Pasterczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

Umiejętność zastosowania aparatury pojęciowej współczesnej teorii filmu w procesie interpretowania dzieł kinematograficznych. Umiejętność rozpoznania i wyboru właściwych kontekstów umożliwiających sensowną interpretację filmu.

Wymagania wstępne:

Zaliczenie na I i II roku kursów z wprowadzenia do wiedzy o filmie, historii kina niemego i historii kina klasycznego.

Forma i warunki zaliczenia:

Podstawę zaliczenia stanowi praca pisemna (interpretacja, uzgodnionego wcześniej z prowadzącym, filmu pod kątem wybranego aspektu lub przyjętego kontekstu). Obecność i aktywność studentów podczas zajęć oraz terminowość oddawanych prac seminaryjnych.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, realizacji prac indywidualnych (prace pisemne, referaty) oraz wyników egzaminu końcowego (w tym przypadku pracy pisemnej przygotowanej w domu). Dodatkowe kryteria oceny stanowią: terminowość wykonania zadań oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia.

Terminy egzaminów i zaliczeń:

Egzamin w sesji zimowej.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

Dyskusja dydaktyczna, studia przypadków (interpretacje filmów), wykład konwersatoryjny, pokazy fragmentów filmów, prezentacje.

Bilans punktów ECTS:

4

Uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin

Przygotowanie się do zajęć, w tym lektura literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz znajomość wybranych filmów: 30 godzin

Przygotowanie prac pisemnych: 15 godzin

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

Nie dotyczy.

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, rok 1

Skrócony opis:

Zajęcia wprowadzają w zagadnienia interpretacji dzieł filmowych ze względu na zróżnicowanie metod badawczych i kontekstu humanistycznego.Omawiane będą kwestie teoretyczne, różnice między interpretacją i analizą oraz podstawowe narzędzia interpretacyjne. Potem studenci poznają kilka analiz wykorzystujących różne podejścia i narzędzia interpretacyjne, aż wreszcie sami dokonają interpretacji wybranych utworów.

Pełny opis:

Interpretacja a analiza. Interpretacja jako próba uchwycenia niepowtarzalności dzieła. Rola kontekstu, w jakim dokonuje się interpretacji filmu.

WYBRANE KONTEKSTY:

Interpretacja filmu w kontekście pierwowzoru literackiego (zagadnienia adaptacji).

Interpretacja filmu w kontekście stylu malarskiego/plastycznego lub muzycznego. Film w kontekście innych sztuk;

Film a filozofia. Konteksty filozoficzne filmu, filozof w filmie.

Film a historia, historia w filmie, film w kontekście polityki historycznej, problematyka reinterpretacji historii czy postaci historycznych.

Film a religia (tropy sakralne, rewers sacrum, transcendencja, metafizyka, ateizm);

Interpretacja filmu w kontekście teorii tekstu (przykłady tworzenia znaczenia).

Interpretacja pod kątem dominującego w filmie aspektu (np. Eros i Tanatos, ekspresja i retoryka ciała, przestrzeń symboliczna, reinterpretacje mitów i stereotypów kulturowych, wylansowanych koncepcji, jak np. l`amour fou itp.).

Interpretacja filmu w kontekście retoryki ludzkiego ciała.

Film jako narzędzie mitologizacji lub demitologizacji rzeczywistości.

Film jako narzędzie konstrukcji lub dekonstrukcji stereotypów.

Interpretacja psychoanalityczna

Spośród wymienionych kontekstów zostaną zrealizowane wybrane (które zmieszczą się w limicie czasowym 15-u zajęć).

Literatura:

M.Czerwiński, Interpretacja dzieła. Wrocław 1987;

J. Sławiński, O problemach "sztuki interpretacji" - hamlet.edu.pl/slawinskij-szt-int;

A. Szahaj, Sławiński o interpretacji, Analiza krytyczna, "Teksty drugie" 2013, 5, s.259-275 - http://rcin.org.pl;

W. Godzic (red.,) Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów. Kraków 1994;

W. Godzic (red.), Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów. Kraków 1993;

A. Helman (red.), Analizy i interpretacje. Film zagraniczny. Katowice 1986;

A. Helman, T. Miczka (red.), Analizy i interpretacje. Film polski. Katowice 1984; E. Nurczyńska-Fidelska, P. Sitarski, Interpretacja dzieła filmowego. Teoria i praktyka. Łódź 1995;

A. Helman, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury. Poznań 1998;

Ł. Plesnar, R. Syska (red.), Arcydzieła klasycznego kina amerykańskiego, Kraków 2013;

L. Williams, Seks na ekranie, Gdańsk 2013;

B.K. Grant, Film Genre: From Iconography to Ideology, London, New York 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c