Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagadnienia cyberdyskursywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.ISA-MF6-S128.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zagadnienia cyberdyskursywności
Jednostka: Instytut Sztuk Audiowizualnych
Grupy: Fakultatywne na I roku studiów stac. II stopnia w I sem.-Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
Obowiązkowe na II roku studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy... (dwusemestralne)
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Powierska
Prowadzący grup: Aleksandra Powierska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

- rozpoznawać w komunikacji medialnej przejawy praktyk dyskursywnych,

- wskazać na istotne czynniki kontekstualne tych praktyk,

- scharakteryzować cechy swoiste zróżnicowanych form cyberdyskursywności,

- objaśniać aspekty filozoficzne, lingwistyczne i antropologiczne analizy dyskursywnej


Efekty kształcenia:

A) Wiedza:

- student ma uporządkowaną wiedzę na temat najważniejszych aspektów funkcjonowania języka werbalnego w mediach elektronicznych oraz w komunikacji zapośredniczonej przez komputery

- ma ugruntowaną wiedzę na temat technologicznych uwarunkowań dyskursu medialnego

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji zdarzeń językowych obecnych w programach telewizyjnych

- zna i rozumie wybrane metody analizy działań językowych w internecie

B) Umiejętności:

.- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę materiału werbalnego występującego w różnego rodzaju przekazach medialnych z uwzględnieniem kontekstu jaki stwarzają aktualne teorie humanistyczne (koncepcja telepiśmienności, koncepcja cyberdyskursywności)

- posiada praktyczną umiejętność konstruowania komunikatów językowych w przekazach audiowizualnych i internecie

C) Kompetencje personalne i społeczne:

- wykorzystuje nabyte umiejętności we wszelkich instytucjach medialnych


Forma i warunki zaliczenia:

- Egzamin ustny

- Ocena przygotowanych prezentacji multimedialnych

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody programowane - z użyciem komputera

Metody dydaktyczne:

-


Bilans punktów ECTS:

3 pkt ECTS


30 h - udział w zajęciach

15 h - przygotowanie do zajęć (lektura tekstów)

25 h - przygotowanie prezentacji multimedialnej i analiza problemu

15 h - przygotowanie do egzaminu

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Pełny opis:

Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia:

1. Pojęcie cyberdyskursu, znaku digitalnego i cybersemiotyki

2. Słowo i tekst w epoce reprodukcji elektronicznej

3. Klasyfikacja dyskursu elektronicznego

4. Pojęcie cybertekstu i hipertekstu

5. Hipertekst a narracja

6. Retoryka sieci

7. Specyfika cybermowy

8. Język wizualny nowych mediów

9. Najnowsze zjawiska cyberdyskursywne - analiza przypadków

Literatura:

Literatura podana jest w kolejności omawianych tekstów na zajęciach:

Ryan Marie-Laure, Co komputer zrobił dla słowa, [w:] Język@multimedia 3: Dialog-Konflikt, red. Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan, Wrocław 2011, s. 269-287.

Delany Paul, Landow P. George, Zarządzanie cyfrowym słowem: tekst w epoce reprodukcji elektronicznej, [w:] Ekrany piśmienności, red. Gwóźdź Andrzej, Warszawa 2008, s. 75-102.

Herring C. Susan, Klasyfikacja fasetowa dyskursu elektronicznego, [w:] Język@multimedia 3: Dialog-Konflikt, red. Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan, Wrocław 2011, s. 143-170.

Landow P. George, Hipertekst a teoria krytyczna, [w:] Ekrany piśmienności, red. Gwóźdź Andrzej, Warszawa 2008, s. 213-236.

Aerseth Jespen, Cybertekst. Perspektywy literatury ergodycznej, Kraków 2014.

Pisarski Mariusz, Nowe media - nowe opowieści? Fabułotwórczy potencjał struktur hipertekstowych, [w:] Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. Szczęsna Ewa, s. 145-168.

Burbules C. Nicholas, Retoryka sieci: hiperkultura oraz krytyczny poziom piśmienności, [w:] Ekrany piśmienności, red. Gwóźdź Andrzej, Warszawa 2008, s. 193-212.

Gajewski Krzysztof, Tryumf amatora. O społecznościowych praktykach tekstualnych w świecie mediów elektronicznych, Warszawa 2020.

Pająk Andrzej, Czy jest w tym tekście jeszcze autor. Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże, [w:] Język@multimedia 3: Dialog-Konflikt, red. Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan, Wrocław 2011, s. 299-310.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b