Zagadnienia cyberdyskursywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISA-MF6-S128.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia cyberdyskursywności |
Jednostka: | Instytut Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Fakultatywne na I roku studiów stac. II stopnia w I sem.-Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach Obowiązkowe na II roku studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy... (dwusemestralne) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Powierska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Powierska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - rozpoznawać w komunikacji medialnej przejawy praktyk dyskursywnych, - wskazać na istotne czynniki kontekstualne tych praktyk, - scharakteryzować cechy swoiste zróżnicowanych form cyberdyskursywności, - objaśniać aspekty filozoficzne, lingwistyczne i antropologiczne analizy dyskursywnej |
|
Efekty kształcenia: | A) Wiedza: - student ma uporządkowaną wiedzę na temat najważniejszych aspektów funkcjonowania języka werbalnego w mediach elektronicznych oraz w komunikacji zapośredniczonej przez komputery - ma ugruntowaną wiedzę na temat technologicznych uwarunkowań dyskursu medialnego - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji zdarzeń językowych obecnych w programach telewizyjnych - zna i rozumie wybrane metody analizy działań językowych w internecie B) Umiejętności: .- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę materiału werbalnego występującego w różnego rodzaju przekazach medialnych z uwzględnieniem kontekstu jaki stwarzają aktualne teorie humanistyczne (koncepcja telepiśmienności, koncepcja cyberdyskursywności) - posiada praktyczną umiejętność konstruowania komunikatów językowych w przekazach audiowizualnych i internecie C) Kompetencje personalne i społeczne: - wykorzystuje nabyte umiejętności we wszelkich instytucjach medialnych |
|
Forma i warunki zaliczenia: | - Egzamin ustny - Ocena przygotowanych prezentacji multimedialnych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | - |
|
Bilans punktów ECTS: | 3 pkt ECTS 30 h - udział w zajęciach 15 h - przygotowanie do zajęć (lektura tekstów) 25 h - przygotowanie prezentacji multimedialnej i analiza problemu 15 h - przygotowanie do egzaminu |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia: 1. Pojęcie cyberdyskursu, znaku digitalnego i cybersemiotyki 2. Słowo i tekst w epoce reprodukcji elektronicznej 3. Klasyfikacja dyskursu elektronicznego 4. Pojęcie cybertekstu i hipertekstu 5. Hipertekst a narracja 6. Retoryka sieci 7. Specyfika cybermowy 8. Język wizualny nowych mediów 9. Najnowsze zjawiska cyberdyskursywne - analiza przypadków |
|
Literatura: |
Literatura podana jest w kolejności omawianych tekstów na zajęciach: Ryan Marie-Laure, Co komputer zrobił dla słowa, [w:] Język@multimedia 3: Dialog-Konflikt, red. Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan, Wrocław 2011, s. 269-287. Delany Paul, Landow P. George, Zarządzanie cyfrowym słowem: tekst w epoce reprodukcji elektronicznej, [w:] Ekrany piśmienności, red. Gwóźdź Andrzej, Warszawa 2008, s. 75-102. Herring C. Susan, Klasyfikacja fasetowa dyskursu elektronicznego, [w:] Język@multimedia 3: Dialog-Konflikt, red. Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan, Wrocław 2011, s. 143-170. Landow P. George, Hipertekst a teoria krytyczna, [w:] Ekrany piśmienności, red. Gwóźdź Andrzej, Warszawa 2008, s. 213-236. Aerseth Jespen, Cybertekst. Perspektywy literatury ergodycznej, Kraków 2014. Pisarski Mariusz, Nowe media - nowe opowieści? Fabułotwórczy potencjał struktur hipertekstowych, [w:] Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. Szczęsna Ewa, s. 145-168. Burbules C. Nicholas, Retoryka sieci: hiperkultura oraz krytyczny poziom piśmienności, [w:] Ekrany piśmienności, red. Gwóźdź Andrzej, Warszawa 2008, s. 193-212. Gajewski Krzysztof, Tryumf amatora. O społecznościowych praktykach tekstualnych w świecie mediów elektronicznych, Warszawa 2020. Pająk Andrzej, Czy jest w tym tekście jeszcze autor. Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże, [w:] Język@multimedia 3: Dialog-Konflikt, red. Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan, Wrocław 2011, s. 299-310. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.