Jagiellonian University in Kraków - Central Authentication System
Strona główna

Cyberdiscursivity

General data

Course ID: WZ.ISA-MF6-S128.1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Cyberdiscursivity
Name in Polish: Zagadnienia cyberdyskursywności
Organizational unit: Institute of the Audio-Visual Arts
Course groups: (in Polish) Fakultatywne na I roku studiów stac. II stopnia w I sem.-Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
(in Polish) Obowiązkowe na II roku studiów stacjonarnych filmoznawstwa i wiedzy... (dwusemestralne)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish

Classes in period "2023/2024 winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion class, 30 hours, 60 places more information
Coordinators: Aleksandra Powierska
Group instructors: Aleksandra Powierska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Goals of education:

(in Polish) W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

- rozpoznawać w komunikacji medialnej przejawy praktyk dyskursywnych,

- wskazać na istotne czynniki kontekstualne tych praktyk,

- scharakteryzować cechy swoiste zróżnicowanych form cyberdyskursywności,

- objaśniać aspekty filozoficzne, lingwistyczne i antropologiczne analizy dyskursywnej


Learning outcomes of a component:

(in Polish) A) Wiedza:

- student ma uporządkowaną wiedzę na temat najważniejszych aspektów funkcjonowania języka werbalnego w mediach elektronicznych oraz w komunikacji zapośredniczonej przez komputery

- ma ugruntowaną wiedzę na temat technologicznych uwarunkowań dyskursu medialnego

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji zdarzeń językowych obecnych w programach telewizyjnych

- zna i rozumie wybrane metody analizy działań językowych w internecie

B) Umiejętności:

.- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę materiału werbalnego występującego w różnego rodzaju przekazach medialnych z uwzględnieniem kontekstu jaki stwarzają aktualne teorie humanistyczne (koncepcja telepiśmienności, koncepcja cyberdyskursywności)

- posiada praktyczną umiejętność konstruowania komunikatów językowych w przekazach audiowizualnych i internecie

C) Kompetencje personalne i społeczne:

- wykorzystuje nabyte umiejętności we wszelkich instytucjach medialnych


Conditions of gaining credit:

(in Polish) - Egzamin ustny

- Ocena przygotowanych prezentacji multimedialnych

Learning activities and teaching methods - thesaurus:

Expository methods – explanation or clarification
Expository methods – multimedia presentation
Practical methods – project method
Problem-solving methods – participatory methods - discussion
Programmed learning – with the use of the computer

Learning activities and teaching methods:

(in Polish) -


ECTS estimate:

(in Polish) 3 pkt ECTS


30 h - udział w zajęciach

15 h - przygotowanie do zajęć (lektura tekstów)

25 h - przygotowanie prezentacji multimedialnej i analiza problemu

15 h - przygotowanie do egzaminu

Syllabus of the course for students commencing study programme from 19/20 academic year or later:

(in Polish) Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Full description: (in Polish)

Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia:

1. Pojęcie cyberdyskursu, znaku digitalnego i cybersemiotyki

2. Słowo i tekst w epoce reprodukcji elektronicznej

3. Klasyfikacja dyskursu elektronicznego

4. Pojęcie cybertekstu i hipertekstu

5. Hipertekst a narracja

6. Retoryka sieci

7. Specyfika cybermowy

8. Język wizualny nowych mediów

9. Najnowsze zjawiska cyberdyskursywne - analiza przypadków

Bibliography: (in Polish)

Literatura podana jest w kolejności omawianych tekstów na zajęciach:

Ryan Marie-Laure, Co komputer zrobił dla słowa, [w:] Język@multimedia 3: Dialog-Konflikt, red. Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan, Wrocław 2011, s. 269-287.

Delany Paul, Landow P. George, Zarządzanie cyfrowym słowem: tekst w epoce reprodukcji elektronicznej, [w:] Ekrany piśmienności, red. Gwóźdź Andrzej, Warszawa 2008, s. 75-102.

Herring C. Susan, Klasyfikacja fasetowa dyskursu elektronicznego, [w:] Język@multimedia 3: Dialog-Konflikt, red. Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan, Wrocław 2011, s. 143-170.

Landow P. George, Hipertekst a teoria krytyczna, [w:] Ekrany piśmienności, red. Gwóźdź Andrzej, Warszawa 2008, s. 213-236.

Aerseth Jespen, Cybertekst. Perspektywy literatury ergodycznej, Kraków 2014.

Pisarski Mariusz, Nowe media - nowe opowieści? Fabułotwórczy potencjał struktur hipertekstowych, [w:] Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. Szczęsna Ewa, s. 145-168.

Burbules C. Nicholas, Retoryka sieci: hiperkultura oraz krytyczny poziom piśmienności, [w:] Ekrany piśmienności, red. Gwóźdź Andrzej, Warszawa 2008, s. 193-212.

Gajewski Krzysztof, Tryumf amatora. O społecznościowych praktykach tekstualnych w świecie mediów elektronicznych, Warszawa 2020.

Pająk Andrzej, Czy jest w tym tekście jeszcze autor. Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże, [w:] Język@multimedia 3: Dialog-Konflikt, red. Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan, Wrocław 2011, s. 299-310.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Jagiellonian University in Kraków.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a